Gå till innehåll

Allt om Rounders/Step-turneringar!


nizze

Recommended Posts

Prima har det, Party Poker har det. En relativt ny pokerform online där man steg för steg tar sig uppåt, sng-sateliter i olika steg som slutar med en sit'n'go som betalar bra!

 

Jag tänkte vi kunde starta en tråd där man får skryta över sitt goda resultat eller i argen skrika över sin bad beat i dessa turneringar.

 

Först ut, men säkerligen inte först med ett resultat kan jag skriva.

 

Site: Prima

Antal ggr ITM: 1

Plats: 3

Betalt: $800

 

* Fin "Allt om"-samlingstråd! :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kanske man ska passa på och varna för den helt vansinniga raken. Jag är rätt säker på att det inte går att ha +EV på de lägre avsnitten av stepturneringarna, och antagligen är max-EV:et rätt risigt ända upp till toppinköp.

 

Det är en dålig gamble i stil med roulette att köpa in sig lågt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först kanske man ska passa på och varna för den helt vansinniga raken. Jag är rätt säker på att det inte går att ha +EV på de lägre avsnitten av stepturneringarna, och antagligen är max-EV:et rätt risigt ända upp till toppinköp.

 

Det är en dålig gamble i stil med roulette att köpa in sig lågt där.

 

Raken på Prima är 10%, är inte det det vanligaste för sng's? Ser att de "vanliga" sng-turneringarnas rake är densamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raken på Prima är 10%, är inte det det vanligaste för sng's?

Beror på, jag vet inte hur de är upplagda. Men om vinsten rakeas så blir den i stil med partyraken. Alltså om vi säger att förstaplatsen på ett visst steg är $330 som måste användas för att köpa in i en $300+$30-SnG så är den lika ondskefull som Partys Steps. Och därmed ospelbar med +EV på de lägre nivåerna.

 

Om du däremot vinner $330 och hela slanten går till prispoolen i nästa steg så är det hela koscher. Men det skulle förvåna mig.

 

Dubbel- och trippelrakeandet är ytterligare en anledning till att jag har rejält svårt för sateliter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raken på Prima är 10%, är inte det det vanligaste för sng's?

Beror på, jag vet inte hur de är upplagda. Men om vinsten rakeas så blir den i stil med partyraken. Alltså om vi säger att förstaplatsen på ett visst steg är $330 som måste användas för att köpa in i en $300+$30-SnG så är den lika ondskefull som Partys Steps. Och därmed ospelbar med +EV på de lägre nivåerna.

 

Om du däremot vinner $330 och hela slanten går till prispoolen i nästa steg så är det hela koscher. Men det skulle förvåna mig.

 

Dubbel- och trippelrakeandet är ytterligare en anledning till att jag har rejält svårt för sateliter.

 

Jo, det stämmer! Dock ser jag det som en väldigt bra chans att göra bra med pengar, om man är duktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får inte betala dubbelrake på expekt, iaf inte om jag tänker rätt. På nivå ett är inköper 5 + 0,5. Av 10 spelare går två vidare tills teg 2 som har inköper 25 + 2,5. De 50 dollar som las in i potten på steg 1 har alltså helt gått vidare till potten i steg 2, så jag tror att prima har tänkt till lite bättre på den fronten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte just en sak! Om jag vunnit en lvl 2 har jag $112.50+11.25 i tokens, inköp för lvl 3 alltså. Om jag skulle välja att spela en lvl 2 igen, kanske för att "bunkra", eller bara för att tillfället var bra (1 till behövdes) så tas de $25 från tokens och inte från de "vanliga" pengarna. Och mina tokens hamnar då på ca $87, vilket är en helt värdelös summa.

 

Någon som vet om man t.ex. har $25 i tokens, en vill spela på lvl 3, för $112, dras $112 från kontot eller dras $87+tokens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå $87 är en värdelös summa? Om du vill köpa in till steg 3 sen kommer dina $87 i tokens dras först och resterande dras från vanliga pengarna, så det spelar ingen roll.

 

Jo, kom på det i senare skede. Tänkte att om tokens inte täckte utgiften skulle hela dras från kontot, men så var då inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu köpte jag in mig på en rounders på expekt för att testa, vann och fick en "Buy-in next level". Någon som kan förklara vad man ska ha den till och hur det funkar. Brukar se mig själv som relativt smart men det här var verkligen svårt ;)

 

Någon vänlig själ som kan förklara hur det funkar på expekt? :oops:

 

Edit: ahaa, nu förstod jag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ~50% av de Lvl 1 turneringarna jag spelat har jag åkt ut då jag varit typ 80% favorit.

 

AKh, knappen. Jag trycker in degen mot sb & bb, bb synar med A9o.

 

Flop visar 2h-5h-Kc

 

Jag tjuter av glädje, då den av oss som förlorar kommer att bli bubblare.

 

Turn visar 2h-5h-Kc-9d

 

River visar 2h-5h-Kc-9d-9s

 

EN OUT :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var riktigt grym kamp, visste inte att du fanns här. Tyckte att det var lite orättvist att åka ut 3a, jag spelade mycket bra och måste ha haft minst 6-7 chanser att slå ut nån av resterande 3, där jag var max 40/60 underdog. Sen 99 mot 55 turn, den var riktigt vidrig. Hade ju haft 11000 i marker och ni hade haft 2000 var ungefär, riktigt äckligt. Aja, nästa gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har försökt att kvala lvl 1 en gång, då rök jag som 4:a, då jag hade ~2300, 2 hade 1000 och storstacken hade resten.. sitter med KK, höjer och får med mig storstacken, floppen kommer K78, bettar pott, han synar, turn T, bettar pott, han slår om, synar och han visar upp J9o :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga till er som inte testat det här, att även fast det kanske är dåligt EV på såna här grejer så är det ett bra upplägg på blindstrukturen. Det finns mkt utrymme för bra poker och besluten behöver nödvändigtvis inte bli om man ska gå allin elr inte före floppen(som det ofta blir i senare skede i en multi). Det märkte jag tydligt i gårdagens final där det stundtals var väldigt bra spel från samtliga kvarvarande.

 

Och det är Primas rounders jag pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att det är ett trevligt format, även om det kanske inte är så lönsamt i längden. Slängde in 1$ och testade första nivån i Primas WSOP-kval och denna vann jag lätt. Har nu tagit mig till den fjärde nivån med 100$ i inköp och börjar nu bli lätt nervös eftersom jag oftast håller mig på de lägsta nivåerna men målet är ju självklart 3 till vinster och en resa till staterna :)

 

Kommer förmodligen att prova några gånger till om jag nu mot förmodan (?!) skulle bli utslagen också ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hur ser ni på dessa steps som en möjlighet att träna sig på att spela SnG's? det borde väl vara bra om man får möjligheten att spela om många gånger för en billig pennig då det fortfarande gäller något. Playmoney borden är väl ingen lämplig plats att träna på, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...