Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

CO hade variansen på sin sida och vann en pott på $200 för någon halvtimme sen eller så, och har efter det skänkt bort hälften (än så länge). UTG verkar vara en kompetent spelare.

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

UTG ($62.80)

Hero ($114.40)

MP1 ($55)

MP2 ($50)

MP3 ($78.75)

CO ($104.45)

Button ($13.25)

SB ($54.10)

BB ($175.45)

Preflop: Hero is UTG+1 with J :spade: , T :club: , 9 :heart: , A :heart: .

UTG calls $0.50, Hero calls $0.50, 3 folds, CO raises to $2.75, 3 folds, UTG calls $2.25, Hero calls $2.25.

Flop: ($9) 9 :spade: , J :heart: , T :diamond:(3 players)

UTG bets $8.55

What the… jag tänkte ju beta ut ca halvpott här (vilket jag inte heller är säker på är rätt). Vad gör jag nu?

• Svars 236
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad

Samma bord som förra handen en stund senare. UTG är ingen jag är speciellt rädd för, rätt så aggressiv. MP2 är förra handens CO som vid det här laget skänkt bort lite till.

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (9 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

SB ($58.30)

Hero ($126.40)

UTG ($55)

UTG+1 ($63.95)

MP1 ($67.50)

MP2 ($53.30)

MP3 ($105.80)

CO ($71.30)

Button ($41.15)

Preflop: Hero is BB with K :diamond: , 9 :diamond: , K :club: , 3 :spade: .

UTG calls $0.50, 1 fold, MP1 raises to $2, MP2 calls $2, 4 folds, Hero calls $1.50, UTG calls $1.50.

Flop: ($8.25) K :heart: , J :spade: , 4 :spade:(4 players)

Hero bets $7.85, UTG calls $7.85, MP1 folds, MP2 calls $7.85.

Turn: ($31.80) J :heart:(3 players)

Perfekt, jag betar lite och hoppas någon nappar. MP2 kanske…

Hero bets $5, UTG calls $5, MP2 folds.

River: ($41.80) J :diamond:(2 players)

Satan, det enda kortet jag inte ville se. Nu blev jag helt plötsligt skitskraj för ett omslag, alltså ska jag beta…

Hero bets $6, UTG raises to $21

Jaha, där kom omslaget. Nu då? (Shahin!)

Postad
Samma bord som förra handen en stund senare. UTG är ingen jag är speciellt rädd för, rätt så aggressiv. MP2 är förra handens CO som vid det här laget skänkt bort lite till.

SB ($58.30)

Hero ($126.40)

UTG ($55)

UTG+1 ($63.95)

MP1 ($67.50)

MP2 ($53.30)

MP3 ($105.80)

CO ($71.30)

Button ($41.15)

Preflop: Hero is BB with K :diamond: , 9 :diamond: , K :club: , 3 :spade: .

UTG calls $0.50, 1 fold, MP1 raises to $2, MP2 calls $2, 4 folds, Hero calls $1.50, UTG calls $1.50.

Flop: ($8.25) K :heart: , J :spade: , 4 :spade:(4 players)

Hero bets $7.85, UTG calls $7.85, MP1 folds, MP2 calls $7.85.

Turn: ($31.80) J :heart:(3 players)

Perfekt, jag betar lite och hoppas någon nappar. MP2 kanske…

Hero bets $5, UTG calls $5, MP2 folds.

River: ($41.80) J :diamond:(2 players)

Satan, det enda kortet jag inte ville se. Nu blev jag helt plötsligt skitskraj för ett omslag, alltså ska jag beta…

Hero bets $6, UTG raises to $21

Jaha, där kom omslaget. Nu då? (Shahin!)

På rivern, betfold eller checksyn (eller det väldigt veka checkfold men helst inte). Nu bettade du ut och fick omslag så det är väl bara folda. Jag skulle nog checkat. Om jag bettat hade jag nog bettat mer.

Postad
Har du skrivit vad du nickar på Stars?

Nej. Borde jag det? Trodde det var standard att inte avslöja, men å andra sidan känns det inte så jättehemligt.

På rivern, betfold eller checksyn (eller det väldigt veka checkfold men helst inte). Nu bettade du ut och fick omslag så det är väl bara folda. Jag skulle nog checkat. Om jag bettat hade jag nog bettat mer.

Checksyn hade varit det normala om jag inte hade lovat att försöka mig på scared valuebetting (se tidigare HH) ett tag. Jag håller med om att beten förmodligen var lite för liten, nånstans mellan 12-15 känns bättre, för får jag ett omslag då måste han bara ha den saknade knekten.

Som det spelades fick jag för mig att han kunde försöka bluffa och betalade av de sista $15 också. Dumt. Plus att jag just kom på att det här blev en förklädd bad beat story (Han satt med A:spade:-J:club:-x:spade:-x:club: och träffade sin one-outer). Skit också. Jag ber om ursäkt.

Checkfold är förstås vekt, men säg att man checkar först och Fi betar pott. Synar man då? Skulle Fi beta pott om han satt på fyrtalet? Tveksamt.

Postad
Har du skrivit vad du nickar på Stars?

Nej. Borde jag det? Trodde det var standard att inte avslöja, men å andra sidan känns det inte så jättehemligt.

Äsch, inte så väldans viktigt, vore bara kul att veta om/när man spelade med dig, vem du var.

Postad

En mycket underlig hand, vet inte riktigt vad jag ska tycka. Turnbeten kändes så jämrans skum att jag till slut synade av ren nyfikenhet. Men Fi hittade folden på river så jag fick aldrig veta...

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

SB ($35.40)

BB ($14)

UTG ($57.05)

UTG+1 ($74.75)

MP1 ($41.25)

MP2 ($50)

Hero ($84.85)

Button ($19.20)

Preflop: Hero is CO with Adiamond.gif, 5heart.gif, 3diamond.gif, 4heart.gif.

4 folds, Hero raises to $1.75, 2 folds, BB calls $1.25.

Flop: ($3.75) 7spade.gif, Aclub.gif, Kspade.gif(2 players)

BB checks, Hero bets $2, BB calls $2.

Turn: ($7.75) 2heart.gif(2 players)

BB bets $7.4, Hero calls $7.40.

River: ($22.55) 9club.gif(2 players)

BB checks, Hero bets $3, BB folds.

Final Pot: $25.55

Postad

Den här situationen tycker jag är lite klurig. Tips emottages tacksamt.

Bordet är extremt tajt så jag har börjat höja var och varannan hand (i princip varje gång på CO och knappen) och har på så sätt snott en del blinds. Synar någon (reraise förekommer inte) så betar jag halvpott till pott igen oavsett kort på floppen om det checkas fram till mig (däremot har jag lagt mig nån gång när en synare kom ut och betade pott). Jag skulle tro att folk börjar tröttna och så dyker det här läget upp.

Jag sitter på knappen och får för en gångs skull en hand som passar till min höjning, KK77. Två personer synar. De har ca $50 var i stacken, jag täcker båda. Potten på ca $11.

Floppen kommer 752 regnbåge. Ungefär så bra som man kan hoppas på.

En check från fi1 och sen betar fi2 $5. Vad gör jag för att maximera värde i det här läget? De kan omöjligen sätta mig på toppsettet här.

Ska jag:

a) Syna och höja/beta turn beroende på kort?

b) Höja pott?

c) Höja annat belopp?

d) Lägga mig och vänta på bättre läge? ;)

Postad

Jag sitter på knappen och får för en gångs skull en hand som passar till min höjning, KK77. Två personer synar. De har ca $50 var i stacken, jag täcker båda. Potten på ca $11.

Med tanke på mitt flyt just nu lät "lägga sig och vänta på bättre läge" roligast, men ett omslag är ju inte fel. Du vill ju ha action, så höj upp till 20 dollar så du kan sätta honom all-in på turnen om han hänger kvar. Om du hade pottat varje hand innan så hade ju pott varit rätt belopp här också, men i och med dina halvpottbet som du fyrat av tidigare så kanske 20 dollar är en lämplig summa.

Postad
...kanske 20 dollar är en lämplig summa.

Jag höjde pott (~$25) och han stekte länge och la sig. Om man synar 20 så synar man väl 25 också tänkte jag. Det jag var lite inne på var om det kunde vara bra med minraise i det här läget. Eller är det bara skittöntigt?

Postad

Det var ett tag sen, men nu har det hänt igen. Ett underligt koncept för vissa kan jag tänka mig. Helt naturligt för de allra flesta. Jag talar om en pokerfri helg. Till och med en pokerforumfri helg. Visst är det potentiellt olönsamt att inte frottera sig med sina favoritfiskar när de leker som bäst, men, som det spekulerats i på andra ställen i denna dagbok, allt går inte att mätas i $EV. (jo, det är sant)

Istället för poker blev det diverse roliga och mindre roliga normala (?) saker som att storstäda på dagis, kolla på Idol, spela lite schack och gå på fotboll i spöregn.

Resultatet hittills i oktober är ungefär +$1170. Med tanke på det begränsade spelandet, endast 11 dagar av 22, känns det klart godkänt. Eftersom jag är kvällsmänniska kämpar jag konstant men framgångsrikt med att sluta före elva på kvällen. Jag har god hjälp av att jag vet att den elektroniska väckarklockan ringer vid halv sju på morgnarna, och dessutom en mänsklig väckarklocka som ibland går igång ännu tidigare än så.

Badrummet är fortfarande ett obadrum som katten Findus hade sagt (vadå, jag barnboksskadad?). Senast idag ska jag färdigställa en kombinerad inköps- och att göra-lista som sen får gå på remiss till chef..eh, jag menar sambon, och sen så är det bara det svåraste kvar. Att få en viss kroppsdel ur den berömda vagnen. Ikväll ska jag slipa tak. Förhoppningsvis.

En rejäl cykeltur och dagisstädning gör iallfall att motionsmålet uppnåddes denna vecka (jag bestämmer vad som är motion ifall någon nu missat det).

Postad

Mina pokerstudier är i bästa fall ostrukturerade. Jag läser lite här, lite där och lite på något helt annat ställe och avslutar med att glömma bort det mesta. Men nyligen snappade jag upp en tanke som jag råkade läsa om på två skilda ställen och som därför av någon anledning fastnade.

"Vissa händer spelas bäst genom att utvärdera situationen ur motståndarens perspektiv."

Tanken är att man ska plocka upp små potter genom att beta in i okoordinerade floppar oavsett om man har bra kort eller inte. Säkert inget revolutionerande för den rutinerade pokerspelaren. Men för mig blev det en ögonöppnare.

Kommer floppen K-8-3 rainbow och någon betar. Ja, då måste du nästan sitta med KKxx för att känna dig säker på att spela vidare. Och naturligtvis omvänt, om du betar in i den floppen, vad ska motståndaren ha för att spela vidare? Precis. Det behövs inte en pottbet heller. Det räcker bra med endast en halvpottbet.

Samma sak på en parad bräda. Floppen kommer T-2-2. Någon betar halvpott. Det känns jobbigt att spela vidare utan TTxx, eller hur?

Dessutom, får man en syn (eller flera), så kan man vara ganska säker på att vara slagen, och då är det bara att göra ett nytt försök i en annan pott.

En fråga till alla som tyckte att det här var Poker Basics 101, finns det fler situationer jag borde hålla ögonen öppna för?

Postad

Ja vet inte om du kör shorthanded eller inte.

Men spelar man shorthanded så höjer knappen varje hand o betar sen varje flop i princip.

Jag har ett flertal gånger sagt att man skulle plussa om man enbart checkraisade VARJE flop.

Det behövs som du säger mycket för att spela vidare.

(Menar det givetvis inte lika extremt som det låter, varannan går bra ;))

Postad

Shahin har rätt..Man hatar ju checkraises när man inte sitter men the nuts..

Ett annat mycket bra spel som lyckas nästan jämt är att du har synat

nåns raise pre och ni hamnar HU. Du betar ut pott direkt oavsett om du träffat eller inte (såvida det inte är en flopp du tror fi har träffat).

Detta spel funkar bäst på nivåer 05/1 1/2 (eller 025/50 också förm)..Högre så synar folk med TPTK

och kan syna ner med vad som helst alltså..

Se din kommentar om nån betar på en K83 bräda :)

Funkar mycket bra...

Postad

nåns raise pre och ni hamnar HU. Du betar ut pott direkt oavsett om du träffat eller inte (såvida det inte är en flopp du tror fi har träffat).

Detta spel funkar bäst på nivåer 05/1 1/2 (eller 025/50 också förm)..Högre så synar folk med TPTK

Funkar mycket bra...

Donkmove nr 1, syna med med TPTK

Postad

UTG verkar vara en kompetent spelare, men pottbeten på turn verkar skum. Han har inte AAxx iallafall, så vad har han och vad gör jag här?

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Hero ($60.40)

SB ($12.30)

BB ($49.25)

UTG ($137.85)

UTG+1 ($2.60)

MP1 ($69.95)

MP2 ($100.70)

CO ($45.30)

Preflop: Hero is Button with 5 :diamond: , 9 :spade: , 7 :club: , 6 :spade: .

UTG calls $0.50, UTG+1 calls $0.50, 2 folds, CO calls $0.50, Hero raises to $3.25, 2 folds, UTG calls $2.75, UTG+1 folds, CO calls $2.75.

Flop: ($11) 4 :diamond: , 8 :heart: , T :diamond:(3 players)

UTG checks, CO checks, Hero checks.

Turn: ($11) A :heart:(3 players)

UTG bets $10.45, CO folds, Hero does what?

Postad

Ett annat bord än handen före, jag tror att jag har rätt lös image. Tyvärr har jag ingen riktigt bra read på fi. En ok spelare skulle jag tro. Borde jag kunna lägga mig här, eller är det för vekt?

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

MP1 ($43.15)

MP2 ($16.25)

CO ($53.75)

Button ($45.60)

SB ($45.45)

Hero ($94.35)

UTG ($28.50)

Preflop: Hero is BB with Qdiamond.gif, Kheart.gif, Adiamond.gif, Aclub.gif.

UTG calls $0.50, 3 folds, Button calls $0.50, 1 fold, Hero raises to $2.25, UTG calls $1.75, Button calls $1.75.

Flop: ($7) 3heart.gif, Tclub.gif, Jclub.gif(3 players)

Hero bets $3, UTG folds, Button raises to $15.65, Hero does what?

Postad
Ja vet inte om du kör shorthanded eller inte.

Men spelar man shorthanded så höjer knappen varje hand o betar sen varje flop i princip.

Jag har ett flertal gånger sagt att man skulle plussa om man enbart checkraisade VARJE flop.

Det behövs som du säger mycket för att spela vidare.

(Menar det givetvis inte lika extremt som det låter, varannan går bra ;))

Tell me more. (jag spelar både short och full beroende på sinnesstämning)

Jag har fått för mig att man behöver sjukt mycket fold equity för att checkraisar ska fungera om man enbart bluffar. Man betar ju två gånger potten för att vinna densamma (om man checkraisar pott förstås).

Även om man gör det ’bara’ varannan gång så lär man ju inte ha så vidare värst bra kort jätteofta.

Ska man köra med nån sorts minimikrav på flopträff, typ par+färgdrag eller är det bara att hoppas/tro att motståndaren missat?

Funkar mycket bra...

Fast här nånstans blev jag förvirrad. Shahin förordar checkraise och här tycker du att beta ut också är bra...

Båda varianterna är säkert bra eftersom aggressivt spel premieras sådär i största allmänhet, men kan man få lite mer kött på benen när man ska köra med det ena respektive det andra?

Typ, har du inte ett skit, prova att beta ut. Har du träffat, prova en checkraise. Eller nåt i den stilen.

För övrigt respekteras checkraises grymt mycket mer på .25/.50. Om man betar rakt ut kan det lätt bli chicken race av det hela. Preflopraisaren vägrar tro att någon kan vara så fräck att de betar rakt in i hans kanonhand (som visserligen missat floppen) och slår om bara på grund av machismo. Vilket naturligtvis är jättebra när man väl sitter med en hand, men mindre bra när man bluffbetat.

Vilket alltså skulle innebära att jag borde beta ut när jag har en bra hand (hur man nu definierar det) men checkraisa om jag inte har det. Asch, nu förvirrade jag mig själv ännu mer.

Slutsats: folk tror inte på mina bluffar på så låg nivå, jag måste flytta upp dit mina betar respekteras och motståndet är ’enklare’... ;)

Postad

Potta på den floppen, potta på turnen.

Hur kan du vara så säker på att han inte har AAxx? är det för att han inte slår om pre? Synar själv med AAxx i vissa lägen, kan vara värdespel på vissa bord, speciellt med riktigt svaga AAxx

Postad
UTG verkar vara en kompetent spelare, men pottbeten på turn verkar skum. Han har inte AAxx iallafall, så vad har han och vad gör jag här?

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (8 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FCP)

Hero ($60.40)

SB ($12.30)

BB ($49.25)

UTG ($137.85)

UTG+1 ($2.60)

MP1 ($69.95)

MP2 ($100.70)

CO ($45.30)

UTG calls $0.50, UTG+1 calls $0.50, 2 folds, CO calls $0.50, Hero raises to $3.25, 2 folds, UTG calls $2.75, UTG+1 folds, CO calls $2.75.

Håller med Two_aces..Du måste beta denna flopp. Du har ju träffat en bra flop för din hand (visst kunde den varit bättre men man kan inte alltid få uber floppar). Fis kanske sätter dig på AA med flushdrag och väljer kanske att inte jaga flushen pga detta och du får potten.

Blir du reraisad är du nog upp mot set och har en bra chans att vinna potten på turn. Du sitter i pos på dom så du har fina bluffchanser här med om flushen kommer på turn. Gå på känsla.

Postad
Ett annat bord än handen före, jag tror att jag har rätt lös image. Tyvärr har jag ingen riktigt bra read på fi. En ok spelare skulle jag tro. Borde jag kunna lägga mig här, eller är det för vekt?

PokerStars Pot-Limit Omaha High, $0.50 BB (7 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

MP1 ($43.15)

MP2 ($16.25)

CO ($53.75)

Button ($45.60)

SB ($45.45)

Hero ($94.35)

UTG ($28.50)

Preflop: Hero is BB with Qdiamond.gif, Kheart.gif, Adiamond.gif, Aclub.gif.

UTG calls $0.50, 3 folds, Button calls $0.50, 1 fold, Hero raises to $2.25, UTG calls $1.75, Button calls $1.75.

Flop: ($7) 3heart.gif, Tclub.gif, Jclub.gif(3 players)

Hero bets $3, UTG folds, Button raises to $15.65, Hero does what?

först och främst varför betar du ut så lågt? Du skriker här att du är svag.

Du borde kanske ha checksynat denna.

Som spelat tycker jag Fold. Du e dog mot flushdrag samt set (vilket e troligt i detta fall). Har fi både wrap/flush drag så kan det i bästa fall bli split. Du har inte investerat allt för mycket i potten. Finns bättre lägen.

Postad

Hero skjuter en salva och hoppas på att vinna här men står ut med att både få syn och bli checkraisad.

Såsom spelat kan du ta en titt på rivern eller lägga, det är humörbaserat :)

Postad

"Typ, har du inte ett skit, prova att beta ut. Har du träffat, prova en checkraise. Eller nåt i den stilen. "

Exakt typ.. Beta ut mot preflop raisaren funkar dock bäst HU.

"För övrigt respekteras checkraises grymt mycket mer på .25/.50. Om man betar rakt ut kan det lätt bli chicken race av det hela. Preflopraisaren vägrar tro att någon kan vara så fräck att de betar rakt in i hans kanonhand (som visserligen missat floppen) och slår om bara på grund av machismo. Vilket naturligtvis är jättebra när man väl sitter med en hand, men mindre bra när man bluffbetat. "

Om det nu är så beta när du väl har en hand då. Jag tror detta händer relativt sällan dock. Men visst mot folk som inte kan lägga sina AA är det inte något bra spel emot.

"Vilket alltså skulle innebära att jag borde beta ut när jag har en bra hand (hur man nu definierar det) men checkraisa om jag inte har det. Asch, nu förvirrade jag mig själv ännu mer. "

Om det nu är så att den personen som har höjt är en som inte kan släppa sina AA,KK etc så ska du inte checkraisa eller beta med luft då detta är ett -EV spel mot sådan fi.

Postad

Tack för era svar. Much appreciated. Jag har varit lite dålig på att avslöja slutet på de HHs jag postar, och försöker härmed råda bot på detta, åtminstone delvis.

Tre såvitt jag vet oberoende personer tycker att jag ska potta 9765-handen när jag floppar 10-8-4 i position. Det känns ju helt klart rimligt, och såhär i efterhand nästan obegripligt att jag inte gjorde det.

När esset kommer på turn och fi betar pott så valde jag till slut att syna. Jag trodde som sagt inte att fi hade AAxx för det hade han troligen spelat annorlunda (helt säker kan man ju inte vara), så jag var inte helt klar på vad han kunde tänkas ha. Dels för att jag kunde träffa antingen en stege, eller försöka bluffa om färgen kom på river.

Det visade sig att fi satt på 9886 utan färgdrag och min EV på turn var 0.31, dvs en marginellt tveksam syn.

River kom 9 :diamond: och fi checkade snabbt. Jag träffade alltså suckerstegen, men färgen kom också. Vad göra? Det slutade med att jag fegade ur som vanligt och bara checkade ner och vann potten.

Fi blev inte glad och jag blev kallad idiot som inte kunde räkna odds och whatnot i chatten. Sånt är alltid skoj. :)

När det gäller AAKQ-handen så var jag uppe mot JJxx (utan färgdrag) och lyckades få in alla pengar med EV på 0.38 (jag hade behövt 0.43 ungefär med tanke på döda pengar). Inte extremt bra. Han kunde haft färgdrag också till exempel. Jag vet egentligen att jag borde lägga, men behövde få höra det av någon annan också. Jo, jag förlorade handen.

• Skapa nytt...