Gå till innehåll

Första live turneringen


Cyberhamster

Recommended Posts

One chip rule

 

 

Och det är?

Är ju inte särskillt duktig på det här med pokerterminologin.

 

Om du slänger in en marker utan att säga något räknas det som syn.

 

Dvs 50/100 blindar, du slänger in en 500-marker UTG utan att säga något, det tolkas som syn. Vill du höja till 500 så säg raise när du lägger in marken, eller lägg in 5st hundringar.

Eller egentligen...säg ALLTID vad du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One chip rule

 

 

Och det är?

Är ju inte särskillt duktig på det här med pokerterminologin.

 

Om du slänger in en marker utan att säga något räknas det som syn.

 

Dvs 50/100 blindar, du slänger in en 500-marker UTG utan att säga något, det tolkas som syn. Vill du höja till 500 så säg raise när du lägger in marken, eller lägg in 5st hundringar.

Eller egentligen...säg ALLTID vad du gör.

 

Men hur kan det vara en syn om det bara ligger 150 på bordet och jag lägger in 500? Borde det inte automatiskt vara en raise? Eller får jag 400 tillbaka eller blir det så att jag får betala 500 för en syn på 100?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One chip rule

 

 

Och det är?

Är ju inte särskillt duktig på det här med pokerterminologin.

 

Om du slänger in en marker utan att säga något räknas det som syn.

 

Dvs 50/100 blindar, du slänger in en 500-marker UTG utan att säga något, det tolkas som syn. Vill du höja till 500 så säg raise när du lägger in marken, eller lägg in 5st hundringar.

Eller egentligen...säg ALLTID vad du gör.

 

Men hur kan det vara en syn om det bara ligger 150 på bordet och jag lägger in 500? Borde det inte automatiskt vara en raise? Eller får jag 400 tillbaka eller blir det så att jag får betala 500 för en syn på 100?

 

Du får tillbaka 400.

 

På motsvarande (eller ungefär motsvarande) sätt behöver man inte alltid höja till det exakta värdet som står på markerna.

Tänk dig att du har 25st femhundringar och 3st hundringar.

Vill du då beta 1900 är det bara att slänga in 4 st femhundringar och klart och tydligt säga "nitton".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One chip rule

 

 

Och det är?

Är ju inte särskillt duktig på det här med pokerterminologin.

 

Om du slänger in en marker utan att säga något räknas det som syn.

 

Dvs 50/100 blindar, du slänger in en 500-marker UTG utan att säga något, det tolkas som syn. Vill du höja till 500 så säg raise när du lägger in marken, eller lägg in 5st hundringar.

Eller egentligen...säg ALLTID vad du gör.

 

Men hur kan det vara en syn om det bara ligger 150 på bordet och jag lägger in 500? Borde det inte automatiskt vara en raise? Eller får jag 400 tillbaka eller blir det så att jag får betala 500 för en syn på 100?

 

Du får tillbaka 400.

 

På motsvarande (eller ungefär motsvarande) sätt behöver man inte alltid höja till det exakta värdet som står på markerna.

Tänk dig att du har 25st femhundringar och 3st hundringar.

Vill du då beta 1900 är det bara att slänga in 4 st femhundringar och klart och tydligt säga "nitton".

 

Ok, det var ju väldigt bra att veta :D hade nog gjort bort mig några gånger annars. :D

 

Något annat jag bör tänka på?

 

Får man agera innan det är ens egen tur. Att jag lägger in 500 innan dom innan mig är klar. Eller bara staplar marker så det ser ut som om jag ska betta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du ska ALLTID vänta på din tur.. samt vara uppmärksam på vad en eventuell spelar gjort innan.. så du inte höjer felaktigt eller lägger in fel.

 

Tex nisse nr1 kanske höjt till 500 och du säger syn (alltså syna BB, då du missat hans höjning).. lägger in 100. Du måste alltså lägga in det som höjts, ingen rabatt eller någe och du får inte tbx 100ingen om du sagt syn.

 

Skydda din hand.. du får absolut inte visa nån annan den. Lägg gärna chips på korten då du är i handen så finns det inget att missförstås.

 

Ska tänka lite till, kommer nog på mer bra-och-ha saker man ska veta.

 

Mera:

- Högsta valör ska vara tydlig i din markerstapel, försök inte gömma undan någe ;)

 

- Korten ska vara på bordet! Inte på "armstödet" eller utanför med andra ord. Vissa tar denna regel hårdare än andra.. men dumt att få sin hand förklarad död pga att du lyft upp korten och smyger i famnen (inte ovanligt folk gör det!).

 

- Vad du än gör, sitt inte och kommentera kort m.m, speciellt inte när du inte är med i hand, tex "men hörru, du kan inte folda nu han har juh bara xxx kvar", går under cofeehousing och förbjudet. Eller att under handen avslöja vad du foldat (tex skrika "fan hade floppat xxx"). Att försöka jobba in en spelare i handen då du är heads up mot han är juh en annan 5a.. sånt får man göra, även om vissa kanske inte gillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte nog betona vikten av att inte stekfolda. Är grymt irriterande med alla som sett för mycket world poker tour och funderar fem minuter innan de lägger sig preflop i en oöppnad pott. Det är okej att fundera, givetvis, när nån har höjt, eller callat framför, men stekfolden...aja baja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så för att få alla att tilta vid bordet ska jag alltså stekfolda hela tiden. Minst 3-4 minuter per hand. :D

 

Massa bra tips som man får :D

 

 

njae du tiltar väl inte, du gör bara folk förbannade istället.. men de är väl tilt för vissa..

dock jävligt störande med sånna som sysslar med det.. vafan viker man upp 92o vet man ju direkt vad man ska göra..

 

bara onödigt slösa på tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man någonsin lämna bordet under en turnering om det inte är paus?

Om jag har foldat min hand och aldrig varit kissnödigare i hela mitt liv? Eller blir jag diskad automatiskt?

 

Du löper större risk att bli diskad om du löser problemet vid bordet.. HAR JAG HÖRT!

 

Skämt åsido, något jag och många med mig rent spelmässigt gjort fel från början live är att man inte riktigt har koll på hur mycket man själv men framförallt motståndaren har i stacken. Har personligen gjort mig committed sjukt många gånger helt i onödan på sådant vis!

 

I övrigt, om det inte är dealer där du ska spela, tänk på att hålla tempot uppe. Håll koll på när du ska dela, sitt inte och dega utan blanda, blanda ut med korten. Finns inget värre än folk som fördröjer spelet i mina ögon. Senaste liveturren hade jag en 35åring till höger om mig som satt och sms:ade när det var han som skulle dela.. Tilt på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Show one - show all". Dvs: om du visar en spelare vilka kort du muckar måste du visa hela bordet. En annan sak: om du är aktiv i en hand och t.ex. råkar se ett av korten när någon lägger sig så ska du säga till. Du pekar på vilket kort du såg så vänder dealern upp det så att alla får se.

 

Det där är mest småsaker som man lär sig snabbt med tiden. Det är ingen som kommer skratta åt dig för att du inte har spelat live förut, alla gör misstag i början. Dock så bör du tänka på de saker som har sagts innan. Det är inget kul att bara syna när man vill höja.

 

EDIT: Kom på en annan sak: om ni inte har någon dealer vid bordet, tänk på att dölja det understa kortet när du blandar så att ingen annan får en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...