Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. Antingen så spelar du mycket högre stakes än mig och där är spelarna mkt tightare på dessa tidiga levels och därmed är all-in mindre dåligt än vad det är på lägre nivåer eftersom du blir synad mer sällan. Alternativt så spelar du på lägre nivåer precis som jag och har ingen som helst uppfattning av hur spelet är på dessa nivåer. Dina postflop råd på den här brädan har jag inga problem med, jag skulle ha väldigt svåt att inte få in keramiken här. Va? Jag VILL bli limp-synad all in av nakna ess och kungar om jag själv har TT. Vad snackar du om? Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. Dubblar man så ligger man jäkligt bra till för att iaf nå pengarna. Postflop är det väl mer tveksamt. Nån verkar ju ha färgen men man kan ju dunka in och hoppas på att klonka kåken. Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. Antingen så spelar du mycket högre stakes än mig och där är spelarna mkt tightare på dessa tidiga levels och därmed är all-in mindre dåligt än vad det är på lägre nivåer eftersom du blir synad mer sällan. Alternativt så spelar du på lägre nivåer precis som jag och har ingen som helst uppfattning av hur spelet är på dessa nivåer. Dina postflop råd på den här brädan har jag inga problem med, jag skulle ha väldigt svåt att inte få in keramiken här. Va? Jag VILL bli limp-synad all in av nakna ess och kungar om jag själv har TT. Vad snackar du om? Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. Dubblar man så ligger man jäkligt bra till för att iaf nå pengarna. Postflop är det väl mer tveksamt. Nån verkar ju ha färgen men man kan ju dunka in och hoppas på att klonka kåken. att ta en 50-50 så tidigt känns verkligen inte optimalt... Citera
Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. Antingen så spelar du mycket högre stakes än mig och där är spelarna mkt tightare på dessa tidiga levels och därmed är all-in mindre dåligt än vad det är på lägre nivåer eftersom du blir synad mer sällan. Alternativt så spelar du på lägre nivåer precis som jag och har ingen som helst uppfattning av hur spelet är på dessa nivåer. Dina postflop råd på den här brädan har jag inga problem med, jag skulle ha väldigt svåt att inte få in keramiken här. Va? Jag VILL bli limp-synad all in av nakna ess och kungar om jag själv har TT. Vad snackar du om? Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. Dubblar man så ligger man jäkligt bra till för att iaf nå pengarna. Postflop är det väl mer tveksamt. Nån verkar ju ha färgen men man kan ju dunka in och hoppas på att klonka kåken. att ta en 50-50 så tidigt känns verkligen inte optimalt... Ofta är det ju bra mycket bättre än 50/50. Vilka händer limpsynar folk all in med? Får man en "polis" som synar med t ex A8s så är det ju toppen. 9ggr av 10 så tar man ju de där 300, eller vad det nu var, helt utan risk. Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. Antingen så spelar du mycket högre stakes än mig och där är spelarna mkt tightare på dessa tidiga levels och därmed är all-in mindre dåligt än vad det är på lägre nivåer eftersom du blir synad mer sällan. Alternativt så spelar du på lägre nivåer precis som jag och har ingen som helst uppfattning av hur spelet är på dessa nivåer. Dina postflop råd på den här brädan har jag inga problem med, jag skulle ha väldigt svåt att inte få in keramiken här. Va? Jag VILL bli limp-synad all in av nakna ess och kungar om jag själv har TT. Vad snackar du om? Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. Dubblar man så ligger man jäkligt bra till för att iaf nå pengarna. Postflop är det väl mer tveksamt. Nån verkar ju ha färgen men man kan ju dunka in och hoppas på att klonka kåken. att ta en 50-50 så tidigt känns verkligen inte optimalt... Ofta är det ju bra mycket bättre än 50/50. Vilka händer limpsynar folk all in med? Får man en "polis" som synar med t ex A8s så är det ju toppen. 9ggr av 10 så tar man ju de där 300, eller vad det nu var, helt utan risk. jag syftade iofs på meningen "Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. " en 70-30 är ju dock inga fel nej... Citera
Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 jag syftade iofs på meningen "Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. " en 70-30 är ju dock inga fel nej... Om det är 70/30 70% av gångerna och 53/47 25% av gångerna och 20/80 (limpat överpar) 5% av gångerna så är det ju fortfarande jäkligt bra. Det är ju inte ofta man får större edge än så. AKs vs 32o har mindre edge. Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 jag syftade iofs på meningen "Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. " en 70-30 är ju dock inga fel nej... Om det är 70/30 70% av gångerna och 53/47 25% av gångerna och 20/80 (limpat överpar) 5% av gångerna så är det ju fortfarande jäkligt bra. Det är ju inte ofta man får större edge än så. AKs vs 32o har mindre edge. nu ger iofs dina siffror ca 63/37 och aks vs 32o har väl 67/33 så det var ju inte ens sant. dessutom tror jag inte du har 70/30 ens i närheten av 70% av gångerna. jag tror fortfarande att (om du räknar dig som den bästa på bordet) man har bättre $EV på att checka tiorna, om än sämre chipEV Citera
Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 jag syftade iofs på meningen "Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. " en 70-30 är ju dock inga fel nej... Om det är 70/30 70% av gångerna och 53/47 25% av gångerna och 20/80 (limpat överpar) 5% av gångerna så är det ju fortfarande jäkligt bra. Det är ju inte ofta man får större edge än så. AKs vs 32o har mindre edge. nu ger iofs dina siffror ca 63/37 och aks vs 32o har väl 67/33 så det var ju inte ens sant. dessutom tror jag inte du har 70/30 ens i närheten av 70% av gångerna. jag tror fortfarande att (om du räknar dig som den bästa på bordet) man har bättre $EV på att checka tiorna, om än sämre chipEV Otroligt att du orkade räkna ut det där. Vi säger väl AKo då. Då borde det närma sig. Hur blir man bäst på bordet om man inte utnyttjar EV+ situationer till max? Det finns även ett annat sätt att se på saken. Det kan vara EV+ räknat i $/h att ta en 60/40 tidigt i en S&G istället för att sitta och gneta i 45 minuter och sen åka på en coinflip på bubblan. Även om vinsten per S&G kanske minskar (tveksamt iofs) så borde ju vinsten per tidsenhet öka, och det är ju ändå den vi är mest intresserade av. Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Otroligt att du orkade räkna ut det där. Vi säger väl AKo då. Då borde det närma sig. hehe, du är kass på att bluffa och det tog mig ca 10 sek så det va inte så jobbigt Hur blir man bäst på bordet om man inte utnyttjar EV+ situationer till max? chipEV är inte $EV och det är $EV som räknas... nu orkar jag inte dra nån jättefin analys på att så är fallet just här men det finns massor med artiklar om liknande händer att läsa. dessutom är det ju så att som alltid finns olika skolor även bland topp-proffsen... Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 du kan ju inte ändra inlägget efter att jag quotat >_< Det finns även ett annat sätt att se på saken. Det kan vara EV+ räknat i $/h att ta en 60/40 tidigt i en S&G istället för att sitta och gneta i 45 minuter och sen åka på en coinflip på bubblan. Även om vinsten per S&G kanske minskar (tveksamt iofs) så borde ju vinsten per tidsenhet öka, och det är ju ändå den vi är mest intresserade av. det där har jag också funderat på... nån som kan och vill dra en uträkning på det? Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. Antingen så spelar du mycket högre stakes än mig och där är spelarna mkt tightare på dessa tidiga levels och därmed är all-in mindre dåligt än vad det är på lägre nivåer eftersom du blir synad mer sällan. Alternativt så spelar du på lägre nivåer precis som jag och har ingen som helst uppfattning av hur spelet är på dessa nivåer. Dina postflop råd på den här brädan har jag inga problem med, jag skulle ha väldigt svåt att inte få in keramiken här. Jag kan t o m tänka mig att få syn av två överkort. Dubblar man så ligger man jäkligt bra till för att iaf nå pengarna. . Om du verkligen tycker så här så orkar jag verkligen inte argumentera med dig. Hur blir man bäst på bordet om man inte utnyttjar EV+ situationer till max? Vi vill maximera $EV hellre än cEV. Förstå begreppen. Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Jag vill inte pusha TT tidigt i en SNG. Däremot om jag VISSTE att det var en 70/30 så är det en helt annan sak. Nu framgår det inte vad buy-in är men på lägre nivåer (läs: upp till $33 och till viss del $55) så kommer du bli synad på tok för ofta av exempelvis Ax, Kx osv för att spelet ska vara EV+. We have come a long way.. Men vilken HD, hand distribution, ger du till 'våra' syn glada motspelare för att limp-syna all in i detta läge? På iaf Partys SNG's älskar folk att limpa in med 22-AA. De kan mkt väl ha limpat in med AK, AQ, KQ osv. Bara för att du och jag tycker det är fel att limpa in med AK osv så kan du inte räkna bort det som en möjlig hand eftersom folk har uppenbara problem med att förstå spelet på låga nivåer. Citera
Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Om du verkligen tycker så här så orkar jag verkligen inte argumentera med dig. Hur blir man bäst på bordet om man inte utnyttjar EV+ situationer till max? Vi vill maximera $EV hellre än cEV. Förstå begreppen. Men för i h-vete... Hur orkar du vara så dryg din lilla skit? Citera
Doc Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Men för i h-vete... Hur orkar du vara så dryg din lilla skit? Mmm, vissa stiger så snabbt mot stjärnorna att de tappar fotfästet. Men de är roliga att betrakta. Citera
emilio_15 Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Ni har inte tänkt på att det är mycket vanligt att folk limpar QQ-JJ och även KK-AA ??????? checka preflop, På flopp skulle jag "ÖverbetsCheckraisa" om ni fattar Höja så mycke att jag blir allin/commitad. Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Verdi Drog kanske felkatigt dig över samma kam som Plinga. Tycker han har visat prov på att inte förstå grunderna särskilt väl. Kankse har jag fel även där. Helt ärligt så orkar jag inte engagera mig i den här diskussionen längre. Jag anser det vara ett grovt fel att pusha TT här. Du, Plinga och några till tycker precis tvärt om. Jag kommer definitivt inte ändra uppfattning och säkerligen inte ni heller. Doc Vad i helvete menar du med att jag snabbt stiger åt stjärnorna? Jävligt komiskt inlägg eftersom jag spelar på jättelåga stakes. Jag har aldrig någonsin försökt framhäva mig själv som bättre än någon annan. Däremot när andra på forumet framställer sina argument i en viss fråga som att de är de enda rätta och dumförklarar mig så anser jag mig ha rätt att reagera. Citera
Doc Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Doc Vad i helvete menar du med att jag snabbt stiger åt stjärnorna? Jävligt komiskt inlägg eftersom jag spelar på jättelåga stakes. Jag har aldrig någonsin försökt framhäva mig själv som bättre än någon annan. Däremot när andra på forumet framställer sina argument i en viss fråga som att de är de enda rätta och dumförklarar mig så anser jag mig ha rätt att reagera. Jag menar helt enkelt att vissa, du inkluderat, snabbt anser sig vara så BRA på allt vad poker innebär att de kan glömma ödmjukheten och vanlig artighet och behandla andra som skit. Ödmjukhet inför sin egen lilla kunskap är en eftersträvansvärd egenskap. Med det inte sagt att man skall förringa sig själv. Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Jag menar helt enkelt att vissa, du inkluderat, snabbt anser sig vara så BRA på allt vad poker innebär att de kan glömma ödmjukheten och vanlig artighet och behandla andra som skit. Okey, kan säga att jag absolut inte anser mig vara särskilt mkt bättre än någon annan på poker. Jag vill ständigt utvecklas och läser i praktiskt taget varje tråd på SNG-forumet här samt på 2+2 osv. Att jag reagerade kraftigt i den här tråden var för att jag blev så chockerad över rådet Plinga gav och kunde verkligen inte se någon logik i det. Inser väl nu i efterhand att jag kanske borde hållt en något mildare framtoning. Citera
Verdi Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Verdi Drog kanske felkatigt dig över samma kam som Plinga. Tycker han har visat prov på att inte förstå grunderna särskilt väl. Kankse har jag fel även där. Helt ärligt så orkar jag inte engagera mig i den här diskussionen längre. Jag anser det vara ett grovt fel att pusha TT här. Du, Plinga och några till tycker precis tvärt om. Jag kommer definitivt inte ändra uppfattning och säkerligen inte ni heller. Det är lugnt. Jag är ingen stjärna på poker på nåt sätt och definitivt inte nån stjärna på SnG. Tyckte bara att det verkar osannolikt att man skulle få syn överhuvud taget och om man skulle få syn så är man sannolikt stor favorit. Har man otur är man bara knapp favorit. Hur kan det bli fel i nån typ av poker? Ni säger att värdet på markerna inte är linjärt i en SnG. En tidig dubbling kanske inte fördubblar väntvärdet på turneringen men det finns ju andra sätt att se på det också. Man sumpar ju faktiskt bara inköpet till turneringen och inte väntvärdet på turneringen om man skulle åka tidigt. (som för en vinnande spelare ligger xx% över inköpet) Alltså, om man inte har investerat allt för mycket tid så kan man kanske öka vinsten per tidsenhet trots att väntvärdet per turnering går ner. Man hinner helt enkelt spela fler turneringar på samma tid om man tar en förmodad 60/40 (om man alls blir synad) tidigt. Uttrycker jag mig så att nån förstår? Vet inte ens om man alls kan tänka på det sättet men lite logiskt måste det ju vara. Som pokerspelare är det ju inspelade kronor per timme som är intressant. Man kan jämföra med en cash game spelare som ökar antalet bord på bekostnad av bb/100 eftersom $/h ökar. Citera
emilio_15 Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Tyckte bara att det verkar osannolikt att man skulle få syn överhuvud taget och om man skulle få syn så är man sannolikt stor favorit. Har man otur är man bara knapp favorit. Hur kan det bli fel i nån typ av poker? Asså du tänker du inte helt fel men det där stämmer inte... Du kommer gå upp mot överpar säkert 50% av gångerna du blir synad. Citera
MannenMedH Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Verdi Drog kanske felkatigt dig över samma kam som Plinga. Tycker han har visat prov på att inte förstå grunderna särskilt väl. Kankse har jag fel även där. Helt ärligt så orkar jag inte engagera mig i den här diskussionen längre. Jag anser det vara ett grovt fel att pusha TT här. Du, Plinga och några till tycker precis tvärt om. Jag kommer definitivt inte ändra uppfattning och säkerligen inte ni heller. Det är lugnt. Jag är ingen stjärna på poker på nåt sätt och definitivt inte nån stjärna på SnG. Tyckte bara att det verkar osannolikt att man skulle få syn överhuvud taget och om man skulle få syn så är man sannolikt stor favorit. Har man otur är man bara knapp favorit. Hur kan det bli fel i nån typ av poker? Ni säger att värdet på markerna inte är linjärt i en SnG. En tidig dubbling kanske inte fördubblar väntvärdet på turneringen men det finns ju andra sätt att se på det också. Man sumpar ju faktiskt bara inköpet till turneringen och inte väntvärdet på turneringen om man skulle åka tidigt. (som för en vinnande spelare ligger xx% över inköpet) Alltså, om man inte har investerat allt för mycket tid så kan man kanske öka vinsten per tidsenhet trots att väntvärdet per turnering går ner. Man hinner helt enkelt spela fler turneringar på samma tid om man tar en förmodad 60/40 (om man alls blir synad) tidigt. Uttrycker jag mig så att nån förstår? Vet inte ens om man alls kan tänka på det sättet men lite logiskt måste det ju vara. Som pokerspelare är det ju inspelade kronor per timme som är intressant. Man kan jämföra med en cash game spelare som ökar antalet bord på bekostnad av bb/100 eftersom $/h ökar. vid närmare eftertanke tror jag att väntvärdet sjunker så mycket att det inte blir värt det... men jag vill fortfarande se en ordentlig artikel i ämnet om någon vet var man kan hitta det. Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Verdi: Jag förstår vad du menar och visst har du rätt i att det är $/h som är det viktigaste när man spelar. På låga nivåer är spelarna generellt sett så pass svaga att jag inte tror man tjänar på att ta en 50/50 eller 60/40 (sen finns det en viss risk att någon limpat ett högre PP än TT oxå och det stärker ytterligare mitt argument att inte pusha). Vår edge på senare levels är helt enkelt större än det lilla EV vi vinner genom att pusha TT pre. Jag har inte något matematiskt belägg för detta, bara den lilla erfarenhet jag har. Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Du kommer gå upp mot överpar säkert 50% av gångerna du blir synad. Här tror jag du har fel emilio. Särskilt i den här specifika handen när det är limpat fram till oss. Däremot tror jag någon kommer sitta på överpar för ofta även i den här handen för att det ska vara värt att pusha. Citera
emilio_15 Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Du kommer gå upp mot överpar säkert 50% av gångerna du blir synad. Här tror jag du har fel emilio. Särskilt i den här specifika handen när det är limpat fram till oss. Däremot tror jag någon kommer sitta på överpar för ofta även i den här handen för att det ska vara värt att pusha. hehe, ja kanske men jag har absolut inga bra erfarenheter av det när jag tiltat loss Citera
eurythmech Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Jag tror vi alla kan enas om att push är bättre / mindre dåligt än raise 6-10bb iaf? Citera
Gäst Postad 22 September , 2006 Rapport Postad 22 September , 2006 Jag tror vi alla kan enas om att push är bättre / mindre dåligt än raise 6-10bb iaf? Ja Citera
Recommended Posts