Gå till innehåll

Kan jag ta steget?


Woxxo

Recommended Posts

är man 19 år, bor hemma och är helt ok så varför inte prova? livet tar inte slut om man misslyckas!

 

Nej, antagligen så kommer man inte att dö av det.

 

Egentligen är inte det värsta som kan hända att man gular efter ett par månader. Det värsta som kan hända är att han lyckas grinda ihop några kSEK varje månad som han med nöd och näppe kan leva på.

Så kör han på månad efter månad. Han blir varken rik eller fattig, men får slita hårt för det. Vissa månader går han knappt plus, andra lite mer plus. Men han når aldrig fram till de där nivåerna han drömmer om. När ge upp drömmen? Eller är det bara att grinda på?

 

Sen sitter han där utan utbildning och arbetslivserfarenhet. Vad har han gjort av sin tid? Vad har hans grindande gett honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 121
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

är man 19 år, bor hemma och är helt ok så varför inte prova? livet tar inte slut om man misslyckas!

 

Nej, antagligen så kommer man inte att dö av det.

 

Egentligen är inte det värsta som kan hända att man gular efter ett par månader. Det värsta som kan hända är att han lyckas grinda ihop några kSEK varje månad som han med nöd och näppe kan leva på.

Så kör han på månad efter månad. Han blir varken rik eller fattig, men får slita hårt för det. Vissa månader går han knappt plus, andra lite mer plus. Men han når aldrig fram till de där nivåerna han drömmer om. När ge upp drömmen? Eller är det bara att grinda på?

 

Sen sitter han där utan utbildning och arbetslivserfarenhet. Vad har han gjort av sin tid? Vad har hans grindande gett honom?

 

Detta är inte det värsta som kan hända i mina ögon. Det finns en hel del jobb som kräver en mycket hård arbetsinsats och ger låg lön. I och för sig får man då arbetslivserfarenhet men är man en öppen och social person tror jag inte att arbetslivserfarenhet från en städfirma väger så tungt ändå.

 

Det absolut värsta som kan hända är att det går bra en längre tid för HERO. Han drar in mycket pengar och känner att han kan leva på pokern hela livet. Sedan efter 5 år tiltar han till något ofantligt och gular. Då sitter han med rumpan bar på den kallaste asfalten man kan tänka sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, försök er inte på sånt som kanske kan misslyckas.

 

Så klart man måste våga ta steget. Men att försöka leva drömmen om att bli pokerproffs hör inte till en av de saker man per automatik bör kasta sig in i.

 

Jag tycker inte man ska "ta" något steg, utan det får ske av sig själv. I hans fall tycker jag det är helt fel att tänka i banor av att bli "proffs". Som sagt så många gånger så är det bästa att utbilda sig eller skaffa ett jobb. Det går ju faktiskt att fortsätta spela under tiden. Går då utvecklingen åt rätt håll så kanske han en vacker dag sitter där och upptäcker att han är ett "proffs". Då sitter han i en helt annat sits än att aktivt ha valt ett hårt grindande som startbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, försök er inte på sånt som kanske kan misslyckas.

 

Så klart man måste våga ta steget. Men att försöka leva drömmen om att bli pokerproffs hör inte till en av de saker man per automatik bör kasta sig in i.

 

Jag tycker inte man ska "ta" något steg, utan det får ske av sig själv. I hans fall tycker jag det är helt fel att tänka i banor av att bli "proffs". Som sagt så många gånger så är det bästa att utbilda sig eller skaffa ett jobb. Det går ju faktiskt att fortsätta spela under tiden. Går då utvecklingen åt rätt håll så kanske han en vacker dag sitter där och upptäcker att han är ett "proffs". Då sitter han i en helt annat sits än att aktivt ha valt ett hårt grindande som startbas.

 

Mmm, det håller jag med om. Menar definitivt inte att man ska kasta sig in i det. Som jag skrev tidigare så är man inte redo om man ställer frågan på ett forum så här. Men med rätt planering (och förutsättningar) så blir man av med i stort sett alla nackdelar/risker som många verkar tro per definition följer med valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med rätt planering (och förutsättningar) så blir man av med i stort sett alla nackdelar/risker som många verkar tro per definition följer med valet.

 

Absolut.

 

Men frågan är hur många som verkligen klarar av det. Som det är nu så är det rätt många som kan leva på sitt spelande. Frågan är bara hur det har gått för dem om fem år eller så.

 

Spelar man så pass bra att man kan stoppa undan pengar så man har en hel del på banken när man väljer att göra något annat så ligger man rätt till.

 

Jag tror dock inte man ska leva på poker om det är så att ens inkomst från poker blir ungefär som ett arbete eller att man bränner pengarna på konsumtion.

 

Frågan är hur många som tänker på tiden efter en "karriär" som "pokerproffs" och planerar därefter? Hur många sparar pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske kan vara "periodare"?

 

Brorsan gillar att resa. Jobbar som fanken i 6 månader, reser 4-6 månader. Och så håller han på. Borde funka att byta ut resandet till pokerspel.

 

Jobba ihop bra rulle. Grinda som fanken. Går det bra, lägga undan vinsten. Jobba i några månader, ny rulle, ny satsning.

 

Om några år bör man veta om man vill köra poker på heltid eller inte.

 

Typ... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brorsan gillar att resa. Jobbar som fanken i 6 månader, reser 4-6 månader. Och så håller han på. Borde funka att byta ut resandet till pokerspel.

 

Jobba ihop bra rulle. Grinda som fanken. Går det bra, lägga undan vinsten. Jobba i några månader, ny rulle, ny satsning.

 

Om några år bör man veta om man vill köra poker på heltid eller inte.

Låter som en beskrivning av min brorsa oxo.. O visst, jag har tänkt samma tanke som du. Jag tror att det är en bra metod. Bara man har en klar budget och vet att man har en framtid efter sin pokerperiod.

 

Och att man verkligen ser det som en "resa", med planerad avgång och hemkomst. Annars kanske man inte slutar när man borde, och effekten av det hela är att man trots allt tar det där steget som man inte skulle ta från första början.

 

Jag har tankar om att köra den där varianten om det inte blir nåt juristjobb för mig inom ett par år.. Men jag har en hel del spelmässig utveckling kvar innan jag är där. Och jag har inga ambitioner att faktiskt bli proffs. Bara att känna på det under ett par månader, mest för att testa vingarna. Som en resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte läsa alla inlägg, men den första sidan nämde inget om pensionen (kanske det framkommit senare?).

Jag har påpekat det (Edit: På sidan 4), men tror inte nån annan har gjort det. Och i alla de 100 andra likadana trådar så är det väldigt få som tänker på detta.. Tror att många proffs kommer att gå en fattig ålderdom till mötes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är man 19 år, bor hemma och är helt ok så varför inte prova? livet tar inte slut om man misslyckas!

 

Nej, antagligen så kommer man inte att dö av det.

 

Egentligen är inte det värsta som kan hända att man gular efter ett par månader. Det värsta som kan hända är att han lyckas grinda ihop några kSEK varje månad som han med nöd och näppe kan leva på.

Så kör han på månad efter månad. Han blir varken rik eller fattig, men får slita hårt för det. Vissa månader går han knappt plus, andra lite mer plus. Men han når aldrig fram till de där nivåerna han drömmer om. När ge upp drömmen? Eller är det bara att grinda på?

 

Sen sitter han där utan utbildning och arbetslivserfarenhet. Vad har han gjort av sin tid? Vad har hans grindande gett honom?

 

ehm, ska man vara feg i att skita i saker för att det inte kan gå väldigt bra? människan kommer inte långt om han inte vågar slänga sig ner i vattnet utan att veta hur djupt det är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag ska skriva ett någorulunda seriöst inlägg (det var LÄNGESEDAN):

Om jag hade varit du (19år med de hyffsade framgångarna): Jag hade tagit steget 14 dgr/veckan, 64 dgr/mån och säkert uppemot 800-900 dgr/år!

 

Sedan kommer det lite följdfrågor som känns lite löjliga och kanske lite skrämmande, men efter grundförutsättningarna:JA,JA OCH JA! Ta steget!

 

/MJ, högutbildad 32-årig gubbe som kommer ha ett stort hål i sin CV för att han tagit steget. Varför? Älskar poker!! (tycker det borde vara grundförutsättningen och ngt många här på pf saknar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spelat poker i några år, vinner som oftas pengar varje månad. Har den senaste tiden haft minst 20-30K SEK i månaden.

 

Men jag skulle aldrig i mina vildaste fantasier fundera på att börja spela poker på heltid. Jag älskar att spela poker och skulle kanske i mina drömmar kunna tänka mig ett liv som "pro" spelare, men jag kommer fortsätta att ha pokern som extra jobb.

 

Förstår inte varför alla vill bli pokerproffs, det är precis som med pokerproffs som med alla andra inom andra sporter, några tusen i världen klarar sig på pokern hela livet, men oftast så slutar de flesta som vrak på någon avdelning.

 

Så inse att pokern är ett mycket bra och välbetalt extrajobb, men pengar är inte allt. Det sociala livet utanför pokern kan inte värderas i pengar. Det finns så mycket mer att göra än att sitta framför datorn och spela 2-5bord 6-8h varje dag.

 

Hoppas att några får lite bättre insyn i hur livet är. Tänker man satsa på pokern så har man flera år och tusentals timmar bakom sig, har man inte det så tycker inte jag att man ska prata om hur bra ens poker har gått fram tills idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara justera bilden lite. Pokerspelande är knappast det enda asociala och repetiva arbetet som finns. Varför det, socialt sett, skulle vara värre än till exempel författare och en mängd andra yrken har inte påvisats av någon.

 

Trots detta vill jag säga att jag är en skeptiker till poker"yrket" som sådant. Under det här året har jag tjänat långt, långt mer än en medelsvensson. Om jag utgår från att den trenden är bestående, så är jag ändå osäker på att helt ge upp en framtida yrkeskarriär... Att sluta jobba för att börja tightgrinda $0.5/1 ser jag som inget annat än idioti. Förutsatt att man spelat under ett år eller mer, så vågar jag påstå att om man fortfarande grindar på så pass låga nivåer så beror det på att man antingen inte spelat tillräckligt mycket för att vara tillräckligt säker på sin förmåga eller helt enkelt inte är tillräckligt bra (alternativt suger på money management och saknar ambitioner), och därmed inte har förmågan att utvecklas tillfredsställande. Det är den krassa verkligheten som jag ser den. Ser man inte tydliga tecken på att man krossar, tycker inte jag att det är något bra beslut att satsa på pokern i någon större omfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jello, Det beror ju på hur mycket man spelar under det året också, eller hur? Dessutom tror jag att man kan lära sig även om man inte är så bra från början. Fast jag håller med om att det är bäst att ha en naturlig fallenhet. Jag har nog det inte.

 

Vad gäller att satsa på poker som yrke för resten av livet så ska man nog tänka igenom det mer än en gång. Däremot är det ju helt ok att grinda ihop ett kapital som man kan förvalta på börsen eller t ex fastighetsaffärer eller genom andra affärsidéer.

 

Man vet ju inte vad som händer med internetpoker i framtiden. Om alla amerikaner försvinner (vilket ser fullt möjligt ut just nu) kanske det får långtgående konsekvenser för hela industrin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jello, Det beror ju på hur mycket man spelar under det året också, eller hur?

 

Jo, jag sa det:

 

Förutsatt att man spelat under ett år eller mer, så vågar jag påstå att om man fortfarande grindar på så pass låga nivåer så beror det på att man antingen inte spelat tillräckligt mycket för att vara tillräckligt säker på sin förmåga...

 

OT:

När folk tar upp USA coh lagstiftningshetsen där brukar jag kontra med att både Japan och Kina är i princip "outnyttjade" av pokerbranschen. Det vore ett stort avbräck om jänkarna försvann, men knappast jordens undergång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar inte plöjja igenom hela tråden så vet inte om detta har varit på tapeten förut. Ska du leva på pokern så är det vissa "detaljer" du bör känna till och ta med i beräkningarna:

 

* Du pensionssparar inte så du måste lägga undan cash för framtiden.

 

* Du får inte ta lån för du har ingen fast inkomst.

 

* Du får inte ha dina barn på dagis för du har ingen fast inkomst.

 

* Om det gåt åt h-vete, vad ska du visa ev. arbetsgivare vad du pysslat med de senaste åren?

 

* Etc, listan är lång men summan av kardemumman är att du måste tjäna mycket och spara mycket för att kunna klara av både swings och oförutsedda händelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att många proffs kommer att gå en fattig ålderdom till mötes.

 

Bara för att man satsar på ett liv som pokerproffs ett tag när man är 20 så betyder det inte att det är något man planerar att syssla med resten av sitt liv.

Nej, men många planerar inte för nåt annat, de e de som e problemet. De skaffar inte en utbildning så steget från pokern till "det verkliga livet" blir svårt, kanske t.o.m. omöjligt. O när de sen blir gamla så kommer de på att de kanske skulle lagt undan lite pensionspengar ist för att bränna allt direkt.

 

Många lever i alltför hög grad i nuet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade du tjänat bättre hade jag sagt ja eftersom pokern kommer inte vara stor hur länge som helst. Plugga kan man göra sen och är det dessutom ett sketet jobb utan utbildning äre bara att lägga av

 

Finns det något som tyder på att folk skulle tappa spelsuget i framtiden?

 

Poker, liksom TV, porr, musik och godis kommer folk aldrig tröttna på .... tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade du tjänat bättre hade jag sagt ja eftersom pokern kommer inte vara stor hur länge som helst. Plugga kan man göra sen och är det dessutom ett sketet jobb utan utbildning äre bara att lägga av

 

Finns det något som tyder på att folk skulle tappa spelsuget i framtiden?

 

Poker, liksom TV, porr, musik och godis kommer folk aldrig tröttna på .... tror jag.

 

Sparar man det mesta av det man vinner så är det ju lugnt. Men lägger man sig till med en extremt dyr livsstil och räknar kallt med att pengarna kommer att komma lika lätt i framtiden så tror jag att en del kan få en kalldusch så småningom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju inte bara hur mycket man drar in och hur stor säkerhet man har. Frågan är också vad man vill göra av sitt övriga liv medan man spelar poker. Att sitta i samma lägenhet dag ut och dag in själv eller med en sambo eller nåt kan ju tära rejält på en människa.

Själv har jag tagit pokern som en möjlighet att förverkliga andra saker i livet jag vill göra. Jag valde att flytta ett tag till ett nytt land och att lära mig ett nytt språk, och träffa nya människor och att ägna mig åt min favorithobby 20 timmar i veckan samtidigt som jag grindar limit 5/10. Min rulle är inte så jättestor (har haft cirka 800 BB i reserv för allt möjligt) men för just mig så ramlar mitt liv inte samman om pokern inte funkar. Jag kan i princip när jag vill (typ 4 ggr /år) börja plugga igen och leva på csn.

Min ambition med med spelande just nu är inte heller att vara bäst. Det är typ samma ambition som jag skulle ha om jag jobbade som sevitris eller sopade gator: att dra in lite pengar för att kunna äventyra lite i min ungdom.

Men nästa höst så kommer jag nog att se till att bli en medelmåttig kemist. Det känns mycket mer frestande och utvecklande än att bli en medelmåttig 5/10-grindare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...