Gå till innehåll

Mogge - NL50


Mogge13

Recommended Posts

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=huqig2mkma6F5w

 

Har en zepto som funkat kanon i snart 2y dock ej den ovan. Men ska väl vara av samma kvalitet skulle jag tro. Grym support också!!

 

 

den verkar ju riktigt bra :P

 

- 6 Cell Batteri idle: 2h 15min

- 6 Cell Batteri full belastning (3D och CPU): 1h 5min

 

Låter rätt dåligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 832
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=huqig2mkma6F5w

 

Har en zepto som funkat kanon i snart 2y dock ej den ovan. Men ska väl vara av samma kvalitet skulle jag tro. Grym support också!!

 

 

den verkar ju riktigt bra :P

 

- 6 Cell Batteri idle: 2h 15min

- 6 Cell Batteri full belastning (3D och CPU): 1h 5min

 

Låter rätt dåligt...

 

Tog bara en snabb titt först..

 

men själv så tycker jag den verkar bra.. fast jag kan knappt nånting alls om datorer så rätta mig gärna :)

 

 

och tipsa om nån bättre om ni vill

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bara en snabb titt först..

 

men själv så tycker jag den verkar bra.. fast jag kan knappt nånting alls om datorer så rätta mig gärna :)

 

 

och tipsa om nån bättre om ni vill

 

Den har helt klart bra prestanda. Mycket bra upplösning tex.

 

Men batteritiden är mycket viktigare än man tror. Du vill gärna ha en dator som klarar iaf en långfilm om du åker tåg eller flyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom här "alternativen" man ska ta , om nån vet bättre vad man ska ta och inte ta så hjälp gärna, för jag är helt vilse nästan :?

 

Tycker faktiskt inte de är så prisvärda längre när jag kikat på de olika alternativen och priserna för dessa. Du vill ha minst 512mb minne och 60gb hd iaf. Att inte få operativsystem med suger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom här "alternativen" man ska ta , om nån vet bättre vad man ska ta och inte ta så hjälp gärna, för jag är helt vilse nästan :?

 

Tycker faktiskt inte de är så prisvärda längre när jag kikat på de olika alternativen och priserna för dessa. Du vill ha minst 512mb minne och 60gb hd iaf. Att inte få operativsystem med suger.

 

japp.. minst 512 och minst 60 eller 80 :?

 

 

men iaf. det här "microsoft office software" behöver man det ? ? nån som vet

 

och om jag vill föra över några "grejor" från min gamla dator, är det bäst att köpa en extra hårddisk då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&notebookid=huqig2mkma6F5w

 

Har en zepto som funkat kanon i snart 2y dock ej den ovan. Men ska väl vara av samma kvalitet skulle jag tro. Grym support också!!

 

 

den verkar ju riktigt bra :P

 

- 6 Cell Batteri idle: 2h 15min

- 6 Cell Batteri full belastning (3D och CPU): 1h 5min

 

Låter rätt dåligt...

 

Tog bara en snabb titt först..

 

men själv så tycker jag den verkar bra.. fast jag kan knappt nånting alls om datorer så rätta mig gärna :)

 

 

och tipsa om nån bättre om ni vill

 

det går inte att köpa till ett annat batteri då? Med längre batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar som bl.a som datakonsult och har köpt in och stött på väldigt många laptops genom åren. Några tips:

 

Skärm: När det gäller skärm så är det kanske den mest uppenbara skillnanden mellan de olika märkena. Det är rätt lätt att hänga upp sig på upplösning och storlek men skärpa, ljusstyrka och betraktningsvinkel är minst lika viktiga och det är ingenting som tillverkarna skriver ut. Enda chansen är att jämföra från företag till företag. Generellt sätt kan man säga att Acer och Dells skärmar är sämst, HP och Fujitsu är medel medans IBM/Lenovo och Sont Vaio är klart bäst.

Hårddisk: Hårddisken blir mer och mer den tränga sektorn när man bedömer hastigheten på en dator. Se till att den minst har 5400 rpm. Står det ingenting så har de nästan alltid 4500rpm.

Processor: De nya Core Duo processorerna drar betydligt mindre ström än de "gamla" pentium mobile.

Batteritid: Vissa datorer, som t.ex. IBM och Dells, har en multimediabay där man kan ersätta cdspelaren med ett extrabatteri. Har det själv och kan varmt rekommendera det! Har en 2 år gammal IBM Thinkpad T42 och jag spelade poker på X2000 hela tiden mellan Stockholm och Göteborg senast, 3h+ :D

 

Om jag skulle köpa en ny laptop så skulle jag köpa (beroende på budget):

IBM Thinkpad T60 ca 14kkr exkl moms.

IBM Thinkpad T43 ca 10kkr exkl moms. En kanonbra dator som är helt perfekt förutom att skärmupplösningen är 1024x768 och så är det inte Core Duo processor.

HP NX6310 ca 6kkr exkl moms. Mycket laptop för lite pengar, men en budgetdator förstås. Core solo-processor, tyngre, sämre skärm, ja en budgetdator helt enkelt.

 

Personligen skulle jag aldrig köpa en "noname" laptop typ Zepto som det talas om ovan. Har ingen som helst erfarenhet av just Zepto, men sådana företag kommer och går och man vet inte riktigt var man har dom. Teoretiskt sätt kan de gå i konkurs, man vet inte vilka komponenter de använder osv. Har man tur gör man ett kap, har man otur så får man riktigt skit. Som Mats skrev, en batteritid på lite över 1h med nytt batteri är riktigt dåligt, det tyder på antingen att (a) de inte har laptopkomponenter i datorn utan stationärkomponenter som är billigare och mindre strömsnåla och (b) för mycket grejer i laptopen. Har sett alldeles för mycket för att chansa...

 

Lycka till! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare jobbat på Dells tekniska support för deras latitude och inspiron (bärbara datorer). Har bara ett tips att komma med... se till att du har ordentlig garanti (3år). Du vill definitivt inte ha kostnadsförslag på vad dom tar för att laga datorn utanför garantin. Det gäller Dell och förmodligen alla andra tillverkare oxå.

 

Skulle jag köpt bärbar idag hade jag valt HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hox: Vad gäller pokerlaptop så är upplösningen väldigt viktig då alla seriösa multitablar. Men i övrigt har du rätt i det mesta :)

 

Skrev inget om att upplösningen inte var viktig, jag skrev bara att många hänger upp sig på den för att det som folk tror visar hur bra skärmen är. Seriösa pokerspelare spelar inte på laptopskärmen utan har naturligtvis en extern skärm av modell större.

 

Min nono-lista för laptops: Alla Acer, Dell Inspiron, Fujitsu-Siemens Lifebook 7000-serien och Toshiba Portege tablet PCs. Köp aldrig!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte Inspiron?

 

Tunga, plastiga, stora, marknadens sämsta skärm, dyra (konfigurera upp dom till samma prestanda som liknande Latitude och det skiljer typ 500kr), dåliga tangentbord, dålig kvalité öht. Dells Latitude är en helt ok serie datorer, lite plastiga och stora kanske, men i övrigt helt ok. Jag har haft många kunder som varit missnöjd med sina Inspiron.

 

COMPAQ PRESV5155EA duger den som poker dator? Har precis köpt en, så var snäll :roll:

 

Compaq Presario 5155? Det är ju en stationär dator. Har inte direkt varit något större beundrare av Presario stationära datorerna, jag tyckte framförallt att fläktljudet var alldeles för högt :( Chassina på Compaq gillade jag, bra byggda. Inte alls som Dells böjbara plastchassin :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillbaks vid datan nu :P

 

inte spelat ngt mer sen sist, hyrde film.

 

"Lord of War" med nicholas cage (stavning?)

 

den var ganska bra iaf. :)

 

 

sen så har jag bara slappat lite..

 

 

:heart::diamond:

 

 

 

Hox, tack tack för tipsen! litar på dig och köper då inte dom som du skrev, ska kolla upp dom som du skrev var bra nu..

 

 

tog precis förresten ut $1,8K då :)

 

 

 

 

Nu så ska jag leta efter den perfekta laptopen!

 

c u later

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

räknade ihop rullen nyss, och konstigt nog så får jag bara upp den till $4K exakt nästan ( då räknar jag fortf. med uttaget) men borde ju ha mer! :? är ju +€300 idag, och igår gick jag ca -$230, så då borde jag alltså ha lite mer än $4K :?:?

 

 

aja har väl säkert glömt nått eller räknat fel..

 

 

 

 

sen så säg gärna vilken dator (av dom sista tre) ni tycker är "bäst" ;)

 

 

nu är jag ganska trött så nu blir det sängen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

räknade ihop rullen nyss, och konstigt nog så får jag bara upp den till $4K exakt nästan ( då räknar jag fortf. med uttaget) men borde ju ha mer! är ju +€300 idag, och igår gick jag ca -$230, så då borde jag alltså ha lite mer än $4K

 

Du har säkert glömt någon sajt bara. När jag bonushorade "försvann" typ $100 i veckan eftersom jag spelade på så många sajter. Sen blir man jätteglad när de tycker upp sådär oväntat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hox:

 

Vete fan om jag räknar den som stationär :?

 

Compaq Presario V5155EA

 

Men Mogge, jag rekommenderar den, ville bara ha Hox expert utlåtande om den innan jag sa nåt om den 8-)

 

EDIT: Är usel på lägga upp långa länkar, så jag tog bort den det är bara söka på google efter den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE

-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=3N9sy0IM91000

0E4i3hJQEeF00002FHjgdO7?ProductID=wzfD4QFWl4wAAAELjG8s4cm5&Catal

ogCategoryID=9uzD4QFWstEAAAED_W2tBDZ%2e&filename=productpage_

text%2c%20producttype_text%2c%20prodtypes_vartypes_text

 

Hox:

 

Vete fan om jag räknar denna som stationär :?

 

Men Mogge, jag rekommenderar den här, ville bara ha Hox expert utlåtande om den innan jag sa nåt om den 8-)

 

länk funar ej..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...