Gå till innehåll

Vilken bok ska jag köpa?


Henkeman

Recommended Posts

Jag tar och startar en ny tråd där alla frågor kan tas om vilka böcker man ska köpa. När ni gör ett inlägg, se till att formulera er tydligt så att ni kan få någon hjälp, annars kommer inlägget tas bort.

 

Bra saker att ta med kan vara t.ex. limits man spelar, hur länge man spelat, om man anser sig vara nybörjare eller bättre, vilka böcker man har eller har läst tidigare och vad det är man vill ha uträttat med boken.

 

Diskussioner om böcker tas i respektive boktråd eller boktips-tråd.

 

Svar på inlägg i den här tråden får gärna också vara utförliga och beskriva boken och/eller länka till befintlig boktråd.

 

** Dåligt formulerade frågor/svar eller offtopic-prat kan tas bort utan förvarning. **

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 244
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan sammanfatta lite snabbt vad jag snappat upp på forumet om böcker samt beskriva böckerna jag läst själv.

 

Böcker om No Limit och Pot Limit

 

NL/PL Holdem

 

"Pot Limit and No Limit Poker" av S. Reuben och B. Ciaffone

Först en del om PL/NL spel generellt och om i vilka banor man ska tänka etc. Sen kommer det delar för olika spel, bland annat Texas Holdem. Den här boken anses väl vara en av de bästa/den bästa NL/PL-boken som skrivits. Helt klart något av det första en NL-spelare ska köpa enligt mig.

 

"Super/System" av Doyle Brunson

 

Likadant upplagd som PL & NL Poker, dvs först en generell del sen lite mer specifikt om olika kortspel. Skillnaden är att S/S handlar om Doyle Brunsons speciella, väldigt aggressiva, spelstil. Lärde mig väldigt mycket om värdet i att spela aggressivt av den här boken. Brunswon har själv skrivit kapitlet om Texas Holdem, sedan har andra proffs skrivit om de andra kortspelen (har inte läst dom kapitlena än dock).

 

"Championship No Limit And Pot Limit Hold 'Em" av T.J. Cloutier

 

Handlar till skillnad från de två ovanstående enbart om Texas Holdem. Det mesta handlar om turneringsspel men en del handlar också om cashgames. Den största behållningen med boken är nog det som handlar om turneringsspel.

 

Böcker om pokerteori

Dessa böcker handlar om hur man ska tänka när man spelar poker, oavsett vilket spel eller satsningsstruktur.

 

"Theory of Poker" av David Sklansky

Många säger att det här är den givna förstaboken. Jag tyckte dock inte att den var speciellt bra. Alla exempel handlar nämligen om Fixed Limit vilket jag aldrig har spelat. En del är iofs bra som t ex positionsspel.

 

"Pokerboken" av Glimne

Har inte läst den. Sägs att den är ganska lik "Theory of Poker" (kanske till och med till stor del kopierad). Någon annan får uttala sig om denna. Kan tänka mig att det är ett bra alternativ till "Theory of Poker" om man hellre vill ha en bok på svenska.

 

Böcker om Fixed Limit Texas Holdem

 

Finns ett enormt utbud av böcker om Fixed Limit jämfört med No Limit. Eftersom jag bara spelar No Limit så har jag inte läst någon Fixed Limit-bok så någon annan får berätta vad man "ska" välja där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha tips på en ny bok. Den jag har läst hittils är enbart pokerhandboken, och jag har spelat i 3-4 månader. Först och främst är det PL/NL holdem som jag är intresserad av, men på sistonde har jag upptäckt omaha och skulle gärna vilja läsa mer om det spelet.

Jag skulle säga att jag är en medelbra spelare i holdem, men nybörjare i Omaha.

 

Jag spelar mest microlimit, 0,1/0,2 eller 0,25/0,5 , och då PL eller NL.

 

Finns det någon bra bok som innehåller intressanta och tänkvärda delar om både holdem och omaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja ha tips på en ny bok. Den jag har läst hittils är enbart pokerhandboken, och jag har spelat i 3-4 månader. Först och främst är det PL/NL holdem som jag är intresserad av, men på sistonde har jag upptäckt omaha och skulle gärna vilja läsa mer om det spelet.

Jag skulle säga att jag är en medelbra spelare i holdem, men nybörjare i Omaha.

 

Jag spelar mest microlimit, 0,1/0,2 eller 0,25/0,5 , och då PL eller NL.

 

Finns det någon bra bok som innehåller intressanta och tänkvärda delar om både holdem och omaha?

 

Jag skulle gissa på att Pot-Limit & No-Limit Poker av Reuben Stewart och Bob Ciaffone skulle passa dig bra. Den tar upp NL & PL för både Omaha och Holdem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

söker en bok..

 

spelar NL exklusivt, shorthanded mest, men händer att jag droppar in i ett ring game, kör även NL tours imellanåt,

jag vet ej om det klassas som låg limit lr vad, men jag kör 1/2 och 2/4 blinds NL TEX

 

jag har läst enbart fixed böcker: hold'em poker av sklansky

hold'em brain av king yao

Winning low limit hold'em av lee jones, var en limit spelare förut ser ni.

 

vill ha en bok för avancerat spel, jag är ingen nybörjare, har spelat länge och är bra men vill improva mitt game ännu mera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt boken "Theory of Poker" av David Stlansky som jag hört mycket gott ifrån. Men vill beställa mer material också! Jag spelar mest FL och det är det jag tror jag kommer fokusera mycket på eftersom jag känner att den spelstilen är roligast för mig.

 

Har ni något bra tips på en bok om FL poker? Skulle även iof vara väldigt intresserad av en turneringsbok, NL eller FL.

 

Någe tips på sådana böcker? Tackar på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kan ge er (nybörjare) ett bra recept som fungerat mycket bra för mig.

1. Börja spela FL. Inga jätte-svängningar och ni får bra grepp om vad spelet handlar om/går ut på.

2. Köp Small Stakes Hol'em. Helt suverän bok som täcker alla grundläggande koncept. Man börjar här förstå spelet en aning djupare, om än inte på super-nivå.

3. Sepla mer, mycket mer.

4. Spela mer.

5. Fortsätt med FL och köp Hol'em Poker For Advanced players. Observera att den ger dig kunskap om mer avancerat spel, vilket är bra, även om ej applicerbart på låga nivåer.

 

6. Nu spelar vi NL.

 

Gör som ni vill, men detta har fungerat otroligt bra för mig. Känner att min blick för spelet överstiger medel med råge och detta vill jag med bestämdhet tacka min bakgrund i FL för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Demme, jag följer för närvarande ditt recept. Efter att ha startat med att ha tur och lirade och vann en massa NL SnG och nån turnering började jag få missflyt (eller kanske "normaltur" med uselt spel :)) och övergick till FL. Har köpt boken och är på din punkt 3. Fungerar ganska bra - än sä länge iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälp! lirar uteslutande (än så länge iaf) NLHE på 0.25/0.50 och 0.5/0.1 och har gjort så i några månader...jag har gått ett par hundra dollar plus vilket inte är särskilt mkt om man tänker på hur mkt tid jag sitter och kuskar på multi, dock ett välkommet tillskott till CSN-pengarna och framförallt roligt Wink .

 

den senaste månaden har jag dock känt att jag inte utvecklas någonting och t.o.m. börjat spela "sämre", jag har försökt att bara tighta upp spelet men skulle nog behöva lite teori-kött på benen.

 

tänkte därför bita i det sura äpplet och läsa min första pokerbok, och har genom lite forumletande begränsat (men andra förslag mottages gärna) urvalet till en eller möjligen två av dessa:

BRUNSON, DOYLE:DOYLE BRUNSONS SUPER SYSTEMS 2

REUBEN, STEWART & CIAFFONE R:POT-LIMIT & NO-LIMIT POKER

GLIMNE, DAN:POKERHANDBOKEN

 

Så, hjälp mig med mitt val ni som har läst dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Skulle vilja ha tips på en ny bok. Den jag har läst hittils är enbart pokerhandboken, och jag har spelat i 3-4 månader. Först och främst är det PL/NL holdem som jag är intresserad av, men på sistonde har jag upptäckt omaha och skulle gärna vilja läsa mer om det spelet.

Jag skulle säga att jag är en medelbra spelare i holdem, men nybörjare i Omaha.

 

Jag spelar mest microlimit, 0,1/0,2 eller 0,25/0,5 , och då PL eller NL.

 

Finns det någon bra bok som innehåller intressanta och tänkvärda delar om både holdem och omaha?

 

Jag skulle gissa på att Pot-Limit & No-Limit Poker av Reuben Stewart och Bob Ciaffone skulle passa dig bra. Den tar upp NL & PL för både Omaha och Holdem.

 

Den boken är lysande, men ganska avancerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas detta är rätt tråd, jag tänkte inhandla lite pokerlitteratur. Har hört mig för och kommit fram till två stycken böcker som jag tror skulle passa mig. Jag skulle gärna vilja ha lite åsikter om detta.

 

Theory of Poker - Sklansky

 

Denna ska tydligen behandal turneringspoker på ett bra sätt och både nybörjare som avancerade spelare ska kunna ta lärdom av den.

 

Pot Limit and No Limit Poker - B Ciaffone

 

Allmän teori om big bet poker, förhoppningsvis behandlar denna cashgame på ett bra sätt. Är denna bra även om man inte lirar high stakes?

 

Theory Of Poker har jag i princip bestämt mig för, den senare är jag lite mer tveksam till dock. Jag vill ha en bok som kan ge mig lite generella tips, jag har läst Super System.

 

Sen vore det kul med en Pot Limit Omaha-bok, nån som har några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Theory of Poker - Sklansky

Denna ska tydligen behandal turneringspoker på ett bra sätt och både nybörjare som avancerade spelare ska kunna ta lärdom av den.

Theory of Poker tar mer upp teorin i stort kring poker, semi-bluffar etc. utan inriktning på någon speciell spelform. Däremot Tournament Poker for advanced players av samma författare (sklansky) tar upp turneringspoker och är mycket läsvärd.

 

Pot Limit and No Limit Poker - B Ciaffone

Allmän teori om big bet poker, förhoppningsvis behandlar denna cashgame på ett bra sätt. Är denna bra även om man inte lirar high stakes?

Mycket trevlig bok oavsett vilken taxa du spelar.

 

Sen vore det kul med en Pot Limit Omaha-bok, nån som har några tips?

Ovan nämnda Pot Limit &... har ett bra omaha-kapitel. Omaha Poker av Giafonne är en annan bra bok i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Theory of Poker tar mer upp teorin i stort kring poker, semi-bluffar etc. utan inriktning på någon speciell spelform. Däremot Tournament Poker for advanced players av samma författare (sklansky) tar upp turneringspoker och är mycket läsvärd.

 

Vilken utav dessa skulle du rekommendera att man läser först? Kommer nog inte beställa båda nu direkt.

 

Tack för kommentarerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

 

Detta är mitt första inlägg och jag har lirat hold em i nästan ett år och jag spelar just nu i princip bara turneringar, no limit cash games 0,5/1 och fl 0,5/1. Spelar varje dag mellan 2 timmar till 4 timmar.

 

Jag ska köpa alla dessa böcker från adlibris:

 

Hold'em Poker: For Advanced Players

Författare: Sklansky, David

 

Tournament Poker for Advanced Players

Författare: David Sklansky

 

No-Limit Texas Hold'em: The New Player's Guide to Winning Poker's Biggest G

Författare: Tom McEvoy

Författare: Brad Daugherty

 

Winning Low-Limit Hold'em

Författare: Lee Jones

 

Small Stakes Hold 'em: Winning Big with Expert Play

Författare: Edward Miller

Författare: David Sklansky

Författare: Mason Malmuth

Författare: Ed Miller

 

How Good Is Your Pot Limit Hold'em

Författare: Stewart Reuben

 

Texas Hold'em Odds

Författare: CATALIN BARBOIANU

 

Play Poker Like the Pros

Författare: Phil Hellmuth

 

Pot-Limit & No-Limit Poker

Författare: Stewart Reuben

Författare: Bob Ciaffone

 

Doyle Brunson's Super System II

Författare: Doyle Brunson

 

 

Det jag undrar är om ni rekommenderar mig att köpa alla dessa böcker för att förbättra mitt spel eller tycker ni jag ska ta bort några titlar eller lägga till någon annan titel.

 

Jag skulle vara jättetacksam om jag får era tips!

 

Jag har kollat in lite vad ni skrivit om böckerna på forumet men det är blandade tycke om dem och dessutom har jag inte fått böckerna så detaljerat beskrivet. Till ex skulle jag vilja veta mer om böckerna supersytem 2 och Tournament Poker for Advanced Players.

 

Som sagt! Jag skulle vara mycket tacksam om ni beskriver någon av böckerna jag nämnt om dem är bra eller dåliga.

 

mvh Roman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hellmuths bok har allmänt dåligt rykte. Jag har inte sett någon kunnig spelare ge den någon som helst positiv kritik.

 

McEvoy är allmänt överhypad och är inte någon stark spelare själv. Antagligen inte någon särskilt intressant bok.

 

Tournament Poker av Sklansky handlar väldigt mycket om limitspel och fokuserar i min mening till stor del på koncept som är specifika för turneringar men av övergripande marginell betydelse. Turneringar handlar till allra störst del om att göra rätt spel, och den här boken talar mest om situationer där rätt spel modifieras en aning. Dessutom har 2+2 nu kommit ut med en bok av Dan Harrington som har fått mycket bra kritik. Antagligen onödigt att lägga pengar på båda.

 

Spontant känns det lite onödigt att köpa två stycken limitböcker för samma område, överlappet kommer vara mycket stort. Jag rekommenderar att du bara köper Ed Millers bok till att börja med.

 

Texas Hold'em Odds har jag aldrig hört talas om, och troligen är det en meningslös bok att ha eftersom det är rätt lätt att beräkna odds i hold'em. Mycket bättre resultat får du dessutom genom att använda Pokerstove.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är Tournament poker for advanced player krånglig att läsa?

Som 2+2-böcker är mest, jag tycker inte om dem särskilt mycket. Dessutom så utgår den ju från att du redan har ett bra spel för pokerformen som sedan ska modifieras en liten aning för turneringsspel. Den hjälper dig knappast alls med att bygga upp ett bra spel från grunden. Dessutom så handlar kanske bara 10% av materialet specifikt om NL-hold'em, vilket jag gissar är ditt val av spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej!

 

 

Då kanske man ska skita i den boken eftersom jag spelar nl hold em turneringar. Vilken turneringsbok är då att rekomendera? Jag vill verkligen förbättra mitt turneringsspel. Är Championship No-Limit & Pot-Limit Hold 'em någon bra bok för att förbättra mitt turneringsspel?

 

Finns det andra böcker som är skriven mest för turneringsspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...