Gå till innehåll

Highstakes handanalyser, 5/10 och uppåt!


rilleg

Recommended Posts

Läste lite i High Stakes-forumet på 2+2 där någon nämnde Diablo Rule. Gjorde lite sökningar men hittade inget konkret. Som jag förstod det så handlade det om att bli 3-bettad all-in på en dragig bräda av prefloppraisaren. Slår man AA då så ska man syna, vilket inte gäller om man själv är prefloppraisaren.

 

Självfallet kontextberoende och allt det där (som med alla "regler"), men eftersom mannen som myntade nämnda regel ligger på +22K poster så ligger det antagligen någon substans i det.

 

Era tankar?

 

Antagligen jätte ev minus och följa den regeln. Man måste ju oxå ta hänsyn till hur stor potten är. Om man har färgdrag och hålpipa så har man ca 45% mot 2 ess. Det har man ju nästan alltid odds för att dega in på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 202
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

det blir en onödig risk och dessutom ska du i regel inte få betalt på högre nivåer av ett värdebet där av en regular,

 

man blir även väldigt lättläst samtidigt om man alltid värdebettar river för då kommer fi checka sina nuts till dig och du tvingas in i en sjuk tråkigt läge när du väl värdebettat 500 här...

 

Det är möjligt att en regular inte betalar av där, speciellt inte ett litet mjölk bet. Ställer man så förstår ju en bra spelare att han/hon bara slår en bluff. Så då beror det på vad man har för image, om fi tror att du e kapabell att bluffa varje gata så kan man ju få syn. Men okej, jag kan hålla med om att ibland kan man väl checka ner den. Men just den här potten kändes det som om man hade bäst hand och då finns det ingen anledning att checka ner.

 

Risken får man ta. Nu var det här exemplet 5/10. Tror du överskattar den nivån lite mkt. Så himla bra är dem generellt inte. Oftast får man syn. visst, ibland har de synat hela vägen med tex set för att sen checkraise river, detta spel är iofs ganska bra enligt mig men inte så vanligt dock. Många slår om på turn, då betet dessutom var ganska litet.

 

Hur spelar du? Låter som om du nästan alltid checkar ner i det läget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite i High Stakes-forumet på 2+2 där någon nämnde Diablo Rule. Gjorde lite sökningar men hittade inget konkret. Som jag förstod det så handlade det om att bli 3-bettad all-in på en dragig bräda av prefloppraisaren. Slår man AA då så ska man syna, vilket inte gäller om man själv är prefloppraisaren.

 

Självfallet kontextberoende och allt det där (som med alla "regler"), men eftersom mannen som myntade nämnda regel ligger på +22K poster så ligger det antagligen någon substans i det.

 

Era tankar?

 

Antagligen jätte ev minus och följa den regeln. Man måste ju oxå ta hänsyn till hur stor potten är. Om man har färgdrag och hålpipa så har man ca 45% mot 2 ess. Det har man ju nästan alltid odds för att dega in på.

 

Regeln verkar ju bara säga att du ska syna om du har AA slaget, inte att du måste folda så fort du inte har AA slaget. Så i ditt exempel säger just den där regeln ingenting och då får du använda dig av annan teori för att ta ett bra beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från idag på b2b. Andra handen, inga reads således. 3 handed. Jag har 2k och de täcker.

 

 

x was dealt: Tc - Th

 

orjank Raise (65,00)

x Raise (185,00)

eeric Fold

orjank Call (130,00)

 

Flop 5s - 3d - 4s

 

x Bet (300,00)

orjank Call (300,00)

 

Turn 5s - 3d - 4s - Td

 

x Check

orjank Check

 

River 5s - 3d - 4s - Td - 3s

 

x Check

orjank Bet (999,00)

x All-In (1 485,00)

orjank Call (486,00)

 

 

Hur spelar ni turn/river? Om han raisar floppen är d autofold va när man ej har reads?

 

Jag hade gjort en stor bet på turn. Är det inte solkart att han sitter på AJ-AKs ;D / mindre set. han kommer troligtvis syna med båda men checkar draget. har han en stege får man skriva "lol" i chatten och sen klonka kåk på river

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

turnbeten e bra.. men 90% av alla här vill att du ska checka river när d checkas till dig..

 

Nej, nej...Solklar värdebet om river är blank. Förmodligen har han inte K10 (stege), vilket han förmodligen inte skulle synat med pf. Troliga händer som slår dig är QQ, JJ och 99, vilket han förmodligen skulle slagit om med...Om inte på flop så iaf på turn när det bet inte var så stort. Om det ligger ca 900 i potten, så tycker jag ett bet kring 500 eller 600 är bra. Spelaren har i de flesta fall AQ eller KQ och många synar även ett bet på river. Värdebetar man inte där så går man miste om mycket pengar i längden

 

Jag tror inte att han skulle syna flop med 99. Då tycker jag QJ är en bra mycket troligare hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det blir en onödig risk och dessutom ska du i regel inte få betalt på högre nivåer av ett värdebet där av en regular,

 

man blir även väldigt lättläst samtidigt om man alltid värdebettar river för då kommer fi checka sina nuts till dig och du tvingas in i en sjuk tråkigt läge när du väl värdebettat 500 här...

 

Precis min tanke. betyder det att du förespråkar check?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från idag på b2b. Andra handen, inga reads således. 3 handed. Jag har 2k och de täcker.

 

 

x was dealt: Tc - Th

 

orjank Raise (65,00)

x Raise (185,00)

eeric Fold

orjank Call (130,00)

 

Flop 5s - 3d - 4s

 

x Bet (300,00)

orjank Call (300,00)

 

Turn 5s - 3d - 4s - Td

 

x Check

orjank Check

 

River 5s - 3d - 4s - Td - 3s

 

x Check

orjank Bet (999,00)

x All-In (1 485,00)

orjank Call (486,00)

 

 

Hur spelar ni turn/river? Om han raisar floppen är d autofold va när man ej har reads?

 

Jag hade inte autofoldat raise på flop men jag kanske överspelar 1010. Jag betar turn, finns många kort jag tycker att han ska betala för att se. Som spelat hade jag checkraisat river ibland och ibland bettat ut. Hade jag bettat turn hade jag bettat ut. Jag tycker du tar en ganska stor risk att få väldigt dåligt betalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker denna var ganska rolig. Snackade i går med några kompisar om att " fake missklicka" Helst ska motsåndare vara ganska bra och fatta vad det handlar om.

 

***** Hand History for Game 5019912178 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Thursday, August 24, 19:18:02 ET 2006

Table Owl Island (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: RaidenWlns ( $1123 )

Seat 3: Mrdavve ( $282 )

Seat 4: Obsessus ( $1000 )

Seat 5: loewa79 ( $860.34 )

Seat 6: hezAquik1 ( $1422 )

Seat 2: Arrax2 ( $1093 )

Mrdavve posts small blind [$5].

Obsessus posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to Arrax2 [ Ac Ah ]

>You have options at San Benito (No DP) Table!.

loewa79 folds.

hezAquik1 folds.

RaidenWlns folds.

Arrax2 raises [$355].

>You have options at Monster #1277774 (No DP) Table!.

Mrdavve folds.

>You have options at Speed Read (No DP) Table!.

>You have options at Table 108371 Table!.

>You have options at Speed Read (No DP) Table!.

>You have options at Constantia Table!.

>You have options at Table 100094 (No DP) Table!.

>You have options at Speed Read (No DP) Table!.

Obsessus is all-In [$990]

Arrax2 calls [$645].

** Dealing Flop ** [ Tc, Qh, 6s ]

** Dealing Turn ** [ Qc ]

** Dealing River ** [ 2h ]

Arrax2 shows [ Ac, Ah ] two pairs, aces and queens.

Obsessus doesn't show [ Js, Jc ] two pairs, queens and jacks.

Arrax2 wins $2002 from the main pot with two pairs, aces and queens.

>You have options at San Benito (No DP) Table!.

nb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också på det förut när jag råkade missclicka med KK och fick mot hugg av 88.

 

Det kan faktiskt funka nån gång ibland, det viktiga är väl att man har suttit länge vid bordet så att alla fi vet att du inte är någon idiot samt att du helst ska ligga på pluss sidan.

 

lite roligt fenomen men det är väl inget man direkt ska lägga in i sin spelportfölj utan bara använa någon enstaka gång för att chansa.. man tappar ju en hel del värde på ett LAG bord och på ett tight bord så är det troligtvis ingen som vågar sig på ändå utan monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi exempel på motsatsen. Jag vet att Fi1 är svensk så därför var jag skitskraj att han precis läst den här tråden och tänkte prova, men jag beslöt efter lite övervägande att inte lägga ner min hand ändå.

 

Table : $20-$20 No Limit HE (Real)

Seat 2: Fi2 ($3 153 in chips)

Seat 3: Fi3 ($1 934 in chips)

Seat 7: Fi1 ($2 735 in chips) (on the button)

Seat 8: Hero ($2 008 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to Hero: Qc

Dealt to Hero: Qs

Hero : Post Blind ($10)

Fi2 : Post Blind ($20)

*** Pre-Flop *** :

Fi3 : Fold

Fi1 : Bet ($700)

Hero : Raise ($1 998)

Hero : All In ($2 008)

Fi2 : Fold

Fi1 : Call ($1 308)

*** Flop *** : 10d 8h 10c

*** Turn *** : [ 10d 8h 10c ] 4h

*** River *** : [ 10d 8h 10c 4h ] 2c

*** SUMMARY ***

Pot: $4 034 | Rake: $2

Board: [ 10d 8h 10c 4h 2c]

Fi2 lost $20

Fi3 lost $0

Fi1 lost $2 008 Shows [ 9h Kh ] (a pair of tens)

Hero bet $2 008, collected $4 034, net $2 026 Shows [ Qc Qs ] (two pairs, Queens and tens)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$5/$10 Blinds No Limit Hold'em -

Seat 8 is the button

Total number of players : 5

Seat 10: FI1( $646.05 )

Seat 6: FI2 ( $888.9 )

Seat 7: FI3 ( $1494,1 )

Seat 8: HERO ( $1465.2 )

Seat 9:FI4 ( $1275 )

.

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Js Jd ]

FI1 calls [$10].

FI3 calls [$10.

HERO raises [$40].

FI4 folds.

FI5 folds.

FI1 calls [$30].

FI3 calls [$30]

** Dealing Flop ** [ Qd, 6d, Jh ]

FI1 checks

FI3 checks.

HERO bets[$100].

FI1 folds.

FI3 calls [$100]

** Dealing Turn ** [ 2s ]

FI3 checks.

HERO Bets [$400]

FI3 calls [$400]

** Dealing River ** [ 9c ]

FI3 bets [$954.1] (all in)

 

Vad göra?

 

Motståndaren är utifrån vad jag har sett ytterst kompetent spelare på denna nivå. Med QQ hade han förmodligen höjt innan floppen så det är inte troligt men kan absolut inte uteslutas. Han är fullt kapabel till ett sådant spel. Jag kan mycket väl tänka mig att han har K10 suited men kan jag lägga mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så otroligt att han har 66/QJ/missat färgdrag att det blir rätt att folda?

Edit: Eftersom dessa komb är såpass mycket vanligare (innan river bettet)så behöver han ju inte göra detta move med dem särskilt ofta för att det ska bli en syn. Säg att han gör det 1/10 och jag är fortfarande övertygad om att syn blir EV+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi har jag aldrig sett förut. Han har spelat 10min vid bordet och verkat aggro i ett par händer, samtidigt som han betat lite..."o-ortodoxt". Huruvida han är bra eller inte har jag ingen koll på, men det är ingen regular. Vad göra? (Observera att det är full-ring och alltså inte lika "bluffigt" som shorthanded.)

 

Table 'Tais': $10-$10 No Limit HE (Real)

Seat 0: lqiwghn ($4 046 in chips)

Seat 1: owecoo ($1 155 in chips)

Seat 2: iridium.x ($2 296 in chips)

Seat 3: HERO ($1 900 in chips)

Seat 4: mkking ($1 503 in chips)

Seat 7: CWillyx ($925 in chips)

Seat 8: jcd1 ($258 in chips) (on the button)

Seat 9: Ramdango ($985 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to HERO: K :diamond: A :club:

Ramdango : Post Blind ($5)

lqiwghn : Post Blind ($10)

*** Pre-Flop *** :

owecoo : Call ($10)

iridium.x : Fold

HERO : Bet ($45)

mkking : Fold

CWillyx : Fold

jcd1 : Fold

Ramdango : Fold

lqiwghn : Fold

owecoo : Call ($35)

*** Flop *** : 10 :club: J :heart: Q :heart:

owecoo : Check

HERO : Bet ($80)

owecoo : Call ($80)

*** Turn *** : [ 10 :club: J :heart: Q :heart: ] 3 :heart:

owecoo : Bet ($500)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om FL är välkommet men gör ett försök till respons från någon FL expert. Min fråga är om det är dumt att raisa river i denna handen, med risk för en båt.

 

PokerStars Game #6210918139: Hold'em Limit ($30/$60) - 2006/09/08 - 03:25:24 (ET)

Table 'Thalia III' 10-max Seat #8 is the button

Seat 1: SWANNDOG ($3597 in chips)

Seat 5: Hajen007 ($1336 in chips)

Seat 8: Enon ($1629 in chips)

Seat 9: RESTART ($1313.50 in chips)

RESTART: posts small blind $15

SWANNDOG: posts big blind $30

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hajen007 [Qc Ks]

Hajen007: raises $30 to $60

Enon: folds

RESTART: folds

SWANNDOG: calls $30

*** FLOP *** [Js Jd Qd]

SWANNDOG: bets $30

Hajen007: raises $30 to $60

SWANNDOG: raises $30 to $90

Hajen007: calls $30

*** TURN *** [Js Jd Qd] [Ts]

SWANNDOG: bets $60

Hajen007: calls $60

*** RIVER *** [Js Jd Qd Ts] [Ac]

SWANNDOG: bets $60

Hajen007: raises $60 to $120

SWANNDOG: calls $60

*** SHOW DOWN ***

Hajen007: shows [Qc Ks] (a straight, Ten to Ace)

SWANNDOG: mucks hand

Hajen007 collected $673 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot $675 | Rake $2

Board [Js Jd Qd Ts Ac]

Seat 1: SWANNDOG (big blind) mucked [Jc 5h]

Seat 5: Hajen007 showed [Qc Ks] and won ($673) with a straight, Ten to Ace

Seat 8: Enon (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 9: RESTART (small blind) folded before Flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen handhistory men kommer ihåg handen ganska bra, första handen jag ngnsin postar, vet inte riktigt hhur man går till väga.

Ska jag pusha flopp här? Tyckte det va jobbigt att ha mp kvar eftersom att han e relativt tight, bb var ganska lös, men inte på ett bra sätt.

 

Utg,Hero(2550$)raise55 (6d6c)

Mp(1350$]call55

BB(3000$)call55

 

Flop 6h 9h Qd

Hero bet 145$

Mp call 145$

BB raise to 445$

Hero call 300$ ???

Mp folds

 

Turn 5h

BB bets 600$

Hero???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen handhistory men kommer ihåg handen ganska bra, första handen jag ngnsin postar, vet inte riktigt hhur man går till väga.

Ska jag pusha flopp här? Tyckte det va jobbigt att ha mp kvar eftersom att han e relativt tight, bb var ganska lös, men inte på ett bra sätt.

 

Utg,Hero(2550$)raise55 (6d6c)

Mp(1350$]call55

BB(3000$)call55

 

Flop 6h 9h Qd

Hero bet 145$

Mp call 145$

BB raise to 445$

Hero call 300$ ???

Mp folds

 

Turn 5h

BB bets 600$

Hero???

 

Jag skulle nog ha pushat flopp och hoppats att Fi2 sitter med AQ färgdrag eller nåt. Risken är annars att även Fi1 synar med något drag. På turn så hade jag synat och hoppats på en båt. Orkar inte räkna på det men de implicita oddsen torde vara väldigt bra. Utan att veta mer om BB så skulle jag sätta han på ett överset eller toppar färgdrag alt överpar. Jag skulle vara livrädd för AQ färgdrag. Det luktar det.

 

Men det är lite svårt att läsa utan att veta vad för nivå det är och hur många som sitter? Det är väl inget tremannabord?

 

Känns som en standardhand. Är det inte alltid potent färg kommer på turn vid floppat set? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker denna var ganska rolig. Snackade i går med några kompisar om att " fake missklicka" Helst ska motsåndare vara ganska bra och fatta vad det handlar om.

 

 

mot riktiga donks kan man "hjälpa" dom att fatta,har faktiskt funkat några gånger på lägre nivåer

 

man bettar ut 40% av högen direkt, spammar chatten med

 

sdfklsdfklskf54345+34

345345

dfgdfg

 

sen synar nån tomte med A5 o tror han gjort årets fynd..

 

 

annat som kan funka är när man t.ex sitter på kåken och river är ett farligt kort för överpar

 

t.ex du höjer med 88 flop 8T9 turn T river 7 och så blev bordet 3-färgat / 4 färgat..

 

då börjar man spamma lite i chatten

 

ALLWAYS"%SSDFsdfsd

5345

3456

dfgdg

osv..

 

 

och får dom att bluffa bort hela högen

 

funkar på riktiga donks på de lite lägre nivåerna :)

 

 

 

en kul grej som hände mig på partys NL100 förra året

 

bettade ut 55 med AA och skrev "please dont call, its a missclick!!!" och en tryckte med K8 :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi har jag aldrig sett förut. Han har spelat 10min vid bordet och verkat aggro i ett par händer, samtidigt som han betat lite..."o-ortodoxt". Huruvida han är bra eller inte har jag ingen koll på, men det är ingen regular. Vad göra? (Observera att det är full-ring och alltså inte lika "bluffigt" som shorthanded.)

 

Table 'Tais': $10-$10 No Limit HE (Real)

Seat 0: lqiwghn ($4 046 in chips)

Seat 1: owecoo ($1 155 in chips)

Seat 2: iridium.x ($2 296 in chips)

Seat 3: HERO ($1 900 in chips)

Seat 4: mkking ($1 503 in chips)

Seat 7: CWillyx ($925 in chips)

Seat 8: jcd1 ($258 in chips) (on the button)

Seat 9: Ramdango ($985 in chips)

*** Blind Bet Round *** :

Dealt to HERO: K :diamond: A :club:

Ramdango : Post Blind ($5)

lqiwghn : Post Blind ($10)

*** Pre-Flop *** :

owecoo : Call ($10)

iridium.x : Fold

HERO : Bet ($45)

mkking : Fold

CWillyx : Fold

jcd1 : Fold

Ramdango : Fold

lqiwghn : Fold

owecoo : Call ($35)

*** Flop *** : 10 :club: J :heart: Q :heart:

owecoo : Check

HERO : Bet ($80)

owecoo : Call ($80)

*** Turn *** : [ 10 :club: J :heart: Q :heart: ] 3 :heart:

owecoo : Bet ($500)

 

Ok, ingen sprutt på den här tråden nu när hälften gått o blivit avancerade. Men iaf här kommer mina tankar:

 

owecoo tar kommandot direkt på turn och betar ut 500 i en pot på endast 265. Hans superöverbet på turn förstår jag mig inte på och vad jag än gissar på så kan jag bara få det till att han spelar dåligt. Visst kan han beta ut, men varför denna överbet? Håller ni med eller är detta nåt move som kan vara bra och i så fall vad skulle han sitta på?

Att han pushar där får mig att tro att han endera har en str8 och är rädd för att jag ska checka bakom för att dra in en flush på rivern eller att han har en liten flush. Ett annat alternativ är att han totalbluffar och tänker slänga om jag går all-in. Jag har ju förut observerat att han är aggro men inte vetat om han är duktig eller ej. Hans överbet får mig att bestämma mig för att han är en fisk.

Det enda som slår mig är om han har en liten flush (en stor hade han inte spelat så). En liten str8 slår jag och en stor splittar jag på. (Om han har AK med A eller K i hjärter tror jag inte att han hade pushat utan gärna tagit ett till kort). Kanske kan han ha AhQ och semibluffar med toppar + färgdrag. Alla set och tvåpar slår jag också.

Så vad göra, jag ser inte att fold finns, då är det call eller raise. Jag väljer att raisa för att tvinga honom all-in. Om han är på draget så ska det kosta.

Jag riskerar nu ett helt inköp 1000$ med min str8 mot färdig färg på bordet.

Är detta +EV tror ni? Och tänker ni i samma banor som jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jäääävligt tveksamt, hade ju definitivt gått att få mer betalt med denna hand, men kändes verkligen som att han skulle värdebetta river. Är det ens värt risken att försöka checkraisa här. Har ingen överdriven read på fi men min gissning är att han är hyfsat kompetent. Hur skulle ni spelat?

 

#Game No : 5245613647

***** Hand History for Game 5245613647 *****

$1000 NL Texas Hold'em - Monday, September 25, 11:21:52 ET 2006

Table Monster #1277285 (No DP) (Real Money)

Seat 2 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: ChipMeUpBoys ( $1573 )

Seat 2: jonoe ( $1584.98 )

Seat 3: ReraiseU666 ( $950 )

Seat 4: richandstupi ( $567.52 )

Seat 6: Nospeakengli ( $1442.25 )

Seat 5: HooWantsSum ( $405 )

ReraiseU666 posts small blind [$5].

richandstupi posts big blind [$10].

** Dealing down cards **

Dealt to ReraiseU666 [ 3s 3c ]

HooWantsSum folds.

Nospeakengli raises [$35].

ChipMeUpBoys folds.

jonoe folds.

ReraiseU666 calls [$30].

richandstupi calls [$25].

** Dealing Flop ** [ 7h, 2s, 3h ]

ReraiseU666 bets [$65].

richandstupi folds.

Nospeakengli calls [$65].

** Dealing Turn ** [ 3d ]

ReraiseU666 checks.

Nospeakengli bets [$130].

ReraiseU666 calls [$130].

** Dealing River ** [ 4c ]

ReraiseU666 checks.

Nospeakengli checks.

ReraiseU666 shows [ 3s, 3c ] four of a kind, threes.

Nospeakengli shows [ Js, Jh ] two pairs, jacks and threes.

The time at which hand ended:Sep 25 2006 11:23 ET

ReraiseU666 wins $491.50 from the main pot with four of a kind, threes.

Game #5245618396 starts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Dealing Turn ** [ 3d ]

ReraiseU666 checks.

Nospeakengli bets [$130].

ReraiseU666 calls [$130].

Hade du inte klonkat fyrtal hade du checkraisat här va?

 

Möjligt, jag trodde en checkraise där skulle skrämma han och försökte övertala han att jag satt med en 7a/lägre överpar eftersom han inte var en fisk. med facit i hand skulle jag bettat varje gata, av nån anledning försökte jag trixa med spelaren eftersom han troligen var hyfsat duktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...