Gå till innehåll

NLT - Trn, AA första handen i WSOP, vad gör du?


Nickefik

Recommended Posts

Anledningen för mig att folda skulle alltså inte poppa upp ur pokervetenskaplig synpunkt utan av WSOP-synkpunkt.

Med andra ord vill jag inte riskera att åka ut första handen när jag slängt in $10k för världens trevligaste tunering. Även om chansen är minimal att jag åker på mina ess så vill jag inte riskera det.

 

Jo, det finns tomtar med i tuneringen. Förra året hade de intervju med en som frågade reportern hur AK kunde slå AJ när båda hade par i ess. Finns ett klipp på nätet (ska se om jag hittar det). Det var alltså en av många stenrika Beverly Hills-bor som hoppat på senaste Hollywood-flugan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 57
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För att göra det lite mer intrikat: Samma scenario, men här har du sett motspelarnas kort.

 

Spelare 1 har AA

Spelare 2 har 65s

Du har AA

 

Första handen i WSOP. Spelare 1 och 2 är all in och du sitter på BB. Vad gör du?

 

Eller detta:

 

UTG har AA och går all in.

Alla foldar till dig som har AA.

 

Om det är första nivån? Andra nivån? Femte nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det lite mer intrikat

 

Det är inte det minsta intrikat.

Med AA vill man gå all-in före flop, gärna med någon mot sig.

När/var/hur och i vilken turnering har inte med saken att göra.

 

Om man lägger AA före flop för att man vill klara sig längre i turneringen har man inte i större turneringar att göra.

Jo föresten, tala bara om i vlika turneringar ni ställer upp i så jag också kan vara med, era pengar är nämnligen DEAD MONEY - vilket jag alltid tackar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det lite mer intrikat: Samma scenario,

Eller detta:

 

UTG har AA och går all in.

Alla foldar till dig som har AA.

 

Om det är första nivån ?

 

Här kan jag inte se att en bättre spelare skulle kunna syna mot en sämre spelare om de bara spelar om blindsen. Säg att blindsen är 25 - 50 UTG går AA. Om du är en av de bättre spelarna finns väl absolut ingen anldening att spela för att splitta de 75 som ligger i potten om du själv inte lagt in någonting. ( det sägs inte om jag är i BB eller typ på knappen)

 

Det måste finnas pengar att spela om för att en bättre spelare ska gambla om hela sin stack mot en sämre.

 

Okej det är absolut väldigt liten chans att man ska förlora mot ett fyrfärgat bord och man har lika stor chans att vinna men för att få splitta 75 marker ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra det lite mer intrikat: Samma scenario, men här har du sett motspelarnas kort.

 

Spelare 1 har AA

Spelare 2 har 65s

Du har AA

 

Första handen i WSOP. Spelare 1 och 2 är all in och du sitter på BB. Vad gör du?

 

AA är definitivt inga kort som automatiskt vinner, men det antar jag att de flesta av oss är överens om?

 

I ovanstående fall så tänker vi oss AA och AA som bara AA. Då har AA 76,7% chans att vinna mot 23,3 % för 56. Sen så har AA mot AA lika stor chans att få in färgen. Med största sannolikhet så har de alltså 76,7 % chans att splitta potten sins emellan.

 

Så det är rätt dåliga odds man får. Man satsar hela stacken mot att få dela på stacken som spelaren med 56 har. I mina ögon är det att riskera mycket för att vinna lite. Jag skulle lägga mig.

 

Såg jag däremot att spelaren inte hade AA utan KK så skulle jag inte tveka att gå in.

 

EDIT

Jag tror det smarta vore just att lägga sig, men det vette tusan ifall jag skulle klara av att lägga ner mina AA....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UTG har AA och går all in.

Alla foldar till dig som har AA.

 

Jag lägger mig!

Mest troligt så splitter vi blindsen, men är det tidigt i en turnering så är det inte mycket.

Onödigt att riskera hela stacken för att dela en pott.

Senare i en turnering där blindsen blivit höga tvekar jag inte att syna i hopp om att dela potten eller bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog tänka så här om vi återgår till det första exemplet: Spelar jag WSOP nu så vet jag att jag kommer ha väldigt liten chans att ta mig till finalbordet utan lite gambling, Då är nog detta den mest solkklara synen med tanke på att jag kommer vid vinst ha en riktigt fin stack som man kan sitta och gotta sig rejält på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Hjorten.. visst skulle jag syna med mina AA på 950 kr freezeout på klubben, UTAN TVEKAN! men syna ngn apa som kan spela vad som helst och riskera det jag har som dröm, att spela WSOP... tveksamt.

 

jag har inte åkt Arlanda-Chicago-Las Vegas för att bara åka ut i en hand

och sen återvända till Odenplan och köra 950 kr freeze :E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Hjorten.. visst skulle jag syna med mina AA på 950 kr freezeout på klubben, UTAN TVEKAN! men syna ngn apa som kan spela vad som helst och riskera det jag har som dröm, att spela WSOP... tveksamt.

 

jag har inte åkt Arlanda-Chicago-Las Vegas för att bara åka ut i en hand

och sen återvända till Odenplan och köra 950 kr freeze :E

 

Detta översatte mitt inlägg till klarspråk:)

Men det är ju fullt tillåtet att hoppas på gamblingen och syna. En av er åker hem:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta översatte mitt inlägg till klarspråk:)

Men det är ju fullt tillåtet att hoppas på gamblingen och syna. En av er åker hem:)

Alltså, om du med gambling menar att riskera pengar så är det sjuhelvetes mycket mer gambling att folda AA mot en apa som kan spela lite vad som helst. Ens sammantagna risk blir mycket högre om man foldar AA i de här situationerna. Och sannolikheten att få öka hem tomhänt ökar också dramatiskt genom att folda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade ställt in i 11 av 10 fall. även om det är fösta handen du har ingen read eller någonting så är den handen för bra för att slängas preflop. hade faktiskt inte slängt den någongång i turneringen preflop. efterflopen däremot så kan jag slänga den.

 

jag tror även dom bästa skulle syna med en sådan hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle, som du säger, syna utan att tveka. "Jag" kanske har hamnat

där från en satellit och vill spela så länge som möjligt.. Jag skulle inte orkat syna med AA och åkt i första handen.

Ok om man betalar $10,000 för att sitta i en lokal med en massa svettiga män och lira kort så är det kanske dumt att syna. Men om man investerat $10,000 i något som råkar vara en pokerturnering i hopp om att tjäna pengar är det oundvikligen pantat att folda här.

 

Att göra sådana här läggningar gör ju en per definition till en sämre spelare eftersom det sänker ens EV.

 

 

 

 

Precis, men alla som ser det som en gnutta tävling och vill komma långt synar. Det roligaste måste väl vara att nå finalbord, det måste väl vara målet? För att komma dit måste du dubbla, och dubbla igen och dubbla igen, när ska man dubbla om inte med AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Hjorten.. visst skulle jag syna med mina AA på 950 kr freezeout på klubben, UTAN TVEKAN! men syna ngn apa som kan spela vad som helst och riskera det jag har som dröm, att spela WSOP... tveksamt.

 

jag har inte åkt Arlanda-Chicago-Las Vegas för att bara åka ut i en hand

och sen återvända till Odenplan och köra 950 kr freeze :E

 

 

Om du väl vinner den har du ju enormt stor möjlighet att få spela länge...

 

jag förstår inte..varför folk inte går för att vinna chips.... OM du exempelviskvalat dig till den turneringen. Vanligtvis är du inte så tät... Helvete varför inte ta chansen och vinna dig lite pengar?? Istället för att bara vara nöjd att få kasta lite händer...

 

Det är väl roligare trycka in på stål än folda sig till stacken ligger hos mig?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte låta bli att vända lite på resonemanget. Om man skulle folda AA och man sedan inte skulle nå finalbordet eller pengarna. Skulle man verkligen kunna leva med att man la ned AA som skulle ha kunnat gjort att man nådde finalbordet? Skulle man då inte ångra sig i vansinne för sitt dåliga spel?

 

Om jag skulle få äran att spela i WSOP så skulle jag spela varje hand så bra jag bara kunde. Jag åker hellre ut på första handen om jag vet att jag gjorde ett korrekt beslut utifrån de givna förutsättningarna än att jag gör många dåliga beslut som jag sedan kommer ångra resten av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så solklart så att till och med en amatör som jag fattar det. Det finns inget fold-läge. Det finns bara ett tryck-läge. Jag skulle inte skämmas över att åka första handen med AA om jag var allin pre flop. Shit happens. Men om man vinner har man en fet stack att rajja med. Om man tvekar bara för att det är $10k i inköp så skulle man nog inte köpt in till att börja med.

 

Phil Helmuth's snack om att folda AA preflop är nog bara egotripp. Han tror verkligen att han är så mycket bättre att han skulle kunna tjäna på ett sånt spel. I min mening kan ingen som inte är synsk tjäna på det spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket läge kan det vara rätt att folda preflop då?

 

Enkel AA fold lär vara följande scenario:

 

Du sitter med 6 pers kvar på ett finalbord. Två-tre mellanstackar går ALLIN mot varandra... här tjänar du ju massor med deg att folda AA.. om man tänker på prisskillnaden på 4-5-6 plats..

 

Men man vet ju heller inte vad som skulle hänt om man synade.. anting åkte man ut som 6'a eller så drog man ut 2-3 pers och fick genast mer chips + mer cash... och kanske även chiplead.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket läge kan det vara rätt att folda preflop då?

 

Enkel AA fold lär vara följande scenario:

 

Du sitter med 6 pers kvar på ett finalbord. Två-tre mellanstackar går ALLIN mot varandra... här tjänar du ju massor med deg att folda AA.. om man tänker på prisskillnaden på 4-5-6 plats..

 

Men man vet ju heller inte vad som skulle hänt om man synade.. anting åkte man ut som 6'a eller så drog man ut 2-3 pers och fick genast mer chips + mer cash... och kanske även chiplead.

 

Tror verkligen inte att det skulle vara EV+ att släppa AA här. Visserligen beror det väldigt mycket på hur prisstrukturen ser ut men allt som oftast så är den väldigt brant så att 1an och 2an får väldigt mycket mer deg.

 

Därför skulle det nog vara rätt att syna 10 gånger av 10 för att skaffa sig en riktigt stor stack och satsa på förstaplatsen.

 

 

Ärligt talat så tror jag inte det kommer uppkomma en situation i en turnering där det är korrekt att släppa AA preflop med undantag på satelliter. Det är ju inte särskilt troligt att 9 pers går allin på finalbordet liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkel AA fold lär vara följande scenario:

 

Du sitter med 6 pers kvar på ett finalbord. Två-tre mellanstackar går ALLIN mot varandra... här tjänar du ju massor med deg att folda AA.. om man tänker på prisskillnaden på 4-5-6 plats..

Om du lägger till att du själv ligger sist med väldigt få marker så har du en enkel fold, ja. (Eftersom om man ligger tillräckligt långt efter så kommer man ändå inte ikapp om man tripplar sin stack.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...