Papa Kubo Postad 21 December , 2004 Rapport Postad 21 December , 2004 Bakgrundsfakta Har suttit och lirat ungefär 20 minuter, samtidigt som jag pillat med min mp3-samling i Winamp. Detta har lett till dålig koncentration vid borden, och jag är på lite dåligt humör efter att ha nyss blivit duktig utdragen på ett annat bord. Bordsstämning Bordet är ganska tight, med få höjningar före köpet och ganska små potter i snitt. Spelet 5-Card Draw Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Safi" Game ended Tuesday 2004-Dec-21 6:54:18 PM GMT Players: gertar (EUR 24.50 in seat 1) kubo (EUR 18.75 in seat 2) duxmus (EUR 8.75 in seat 3) Smile_75 (EUR 35.50 in seat 4) btj (EUR 19.25 in seat 5) bjarte2 (EUR 10.25 in seat 6) Dealer: bjarte2 Small Blind: gertar (0.25) Big Blind: kubo (0.50) Pre-draw kubo was dealt: 8s - 5s - 7h - 2s - 4d duxmus Call (0.50) Smile_75 Call (0.50) btj Call (0.50) bjarte2 Fold gertar Call (0.25) kubo Check (Får bedrövliga kort, men upptäcker att jag i alla fall har ett litet fånigt stegdrag. Det här är verkligen ingen hand jag skulle spela frivilligt, men nu är de andra vid bordet så snälla att jag får dra alldeles gratis från stora mörken.) Draw gertar changed 3 cards kubo changed 1 card: 8s - 5s - 7h - 6d - 4d from 8s - 5s - 7h - (2s) - 4d duxmus changed 2 cards Smile_75 changed 1 card btj changed 3 cards (Se på maken, riggsajten 24h ger mig en av de fyra sexor jag behövde! Mumma. Nu gäller det bara att ha tungan rätt i mun, det har hänt allt för ofta att folk dragit in flushen samtidigt som jag fått in stegen.) Post-draw gertar Check kubo Check (Med så många spelare inblandade borde jag kunna få till en checkhöjning.) duxmus Check Smile_75 Check btj Bet (0.50) gertar Raise (2.00) kubo Raise (5.00) (Ser lovande ut. Jag kollar noga hur många kort de bettande motståndarna slängt, tre var. Utmärkt. De måste sitta med tretal, eller är någon till och med ute och bluffar? Jag är lite orolig för att Smile_75 har fått in något efter att bara ha slängt ett kort, men den risken får man ta. Jag höjer och hoppas på syn.) duxmus Fold Smile_75 Fold btj All-In (18.25) gertar Call (16.75) (Ojojoj! Här blev det livat. Båda motståndarna har alltså slängt tre kort, och båda motståndarna slänger in hela stacken till mitten av bordet. btj har verkat lite tomtig tidigare, till exempel limpat in från knappen och slängt fyra kort, gertar har jag ingen som helst read på.) (Då turen kommer tillbaka till mig är potten på drygt 40, och det kostar mig resten av stacken, 13.25, att syna. Vad gör jag?) Citera
Beerick Postad 21 December , 2004 Rapport Postad 21 December , 2004 Lätt fold,det känns ganska sannolikt att åtminstone av dom skulle ha dig slagen. Möjligtvis syn om du vetat om dom båda var ybertomtar som skulle göra så med trissar. Citera
Broccoli Postad 21 December , 2004 Rapport Postad 21 December , 2004 Lägg dig, btj har en royal Citera
Kraxe Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Båda är medvetna om att du dragit in stege eller färg, så du har nog minst en kåk emot dig. FOLD. Notera också hur gertar verkar spela som om du inte fanns, när han höjde 2€. Han visar ingen större rädsla för en eventuell checkraise. När btj går allin för 18 euro så synar gertar också med en allin, fast att han med stor sannolikhet kan anta att du sitter på en femkortshand. Citera
J_T Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Du är uppe mot en triss och ett tvåpar? Citera
Spektakel Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Båda är medvetna om att du dragit in stege eller färg, så du har nog minst en kåk emot dig. FOLD. Du överskattar nog tomtar. Jag tror inte att Kubo hade startat tråden om det logiska alternativet varit rätt. Jag röstar på CALL. Citera
Knapp_0 Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Hej, Jag skulle syna med tron att de köpt in max triss. Det går inte att lägga sig, vilket du naturligtvis inte gjorde. Citera
Nusseman Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 På den nivån, speciellt på 24h och mot okänt motstånd blir det en given syn. Det räcker ju att du har rätt en gång av 4. Citera
Hjort Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 På den nivån, speciellt på 24h och mot okänt motstånd blir det en given syn. Det räcker ju att du har rätt en gång av 4. Tja, om jag kan motivera syn med KKxxx i en höjd pott mot ett stort bet efter köpet kan jag nog inte gå mot det här så mycket. Men jag tror definitivt inte att man är favorit att vinna när man gör synen, utan snarare är man nere och nosar på 25-27% vinstchans. Citera
Nusseman Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 utan snarare är man nere och nosar på 25-27% vinstchans. Av det lilla jag lirat på den nivån skulle jag gissa på ungefär 50-60% På 1/2 är man nog nere runt 20-25%. Jag skulle heller inte bli förvånad av att på 0.25/0.50 nån gång ibland torska den potten till ett trekortsbyte som fått in en AK-hög färg;) Citera
Papa Kubo Postad 22 December , 2004 Författare Rapport Postad 22 December , 2004 Sådär, nu har jag vaknat från min eftermiddagssömn. Ni tyckte att jag skulle syna med siffrorna 15-6. Jag satt och stekte ett tag då det blev min tur, tänkte lägga mig men bestämde mig till slut för att syna och sedan gå och göra något helt annat än att spela kort om jag förlorade. btj All-In (18.25) gertar Call (16.75) kubo All-In (13.25) btj shows: 4h - Qs - 7s - 4c - 4s (three of a kind, fours) gertar shows: Ac - 8c - Ah - Ad - Ks (three of a kind, aces) kubo shows: 8s - 5s - 7h - 6d - 4d (a straight, eight high) gertar wins: EUR 1.00 side pot (with three of a kind, aces) kubo wins: EUR 55.25 main pot (with a straight, eight high) Rake: EUR 2.00 Nu är kanske den intressanta frågan vem av oss som spelade tomtigast. (Min röst går till btj.) Citera
Kraxe Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Facit för ett enskilt utfall är egentligen ointressant. Att det skulle utspela sig så här är inte sannolikt. Även om man räknar pottoddset 3 mot 1, så tror jag inte dina vinstodds är bättre. Så som dem spelade indikerade inte bara på en, utan två kåkar. Att du skulle kunna sätta båda dem två på allinbluff - 25% av gångerna - finner jag föga troligt. Jag skulle gissa på att just detta specifika scenario ger dig en vinstchans på max 10%. Spelar du mot riktiga tomtar ökar givetvis chansen. Citera
Nusseman Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Du underskattar tomtigheten hos tomtarna. Det där är inga all-in bluffar de gör, det är vad de tror är valubets med vad de tror är stål. Jag är helt övertygad om att kubo har låååångt över 25% där. Citera
Kraxe Postad 22 December , 2004 Rapport Postad 22 December , 2004 Jag har över 400 timmars erfarenhet av motståndare på den nivån. När liknande händer är det nästan alltid en snubbe som nöjt visar upp en ful kåk. Den ovanstående tomtigheten är inte representativ för den normala tomtighet, som rör sig om mycket lägre summor. Detta är en peak i tomtighet, inte att jämföras med normaltomtighet. Ju dyrare desto mindre tomtighet. Citera
Bjorn_ Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Vadå bluff.... Tomtelogik på Kubo sitter ju uppenbarligen på ett tvåpar som han inte förbättrat efterssom han inte vågar beta mer än 5, vid ett förbättrat tvåpar (dvs kåk) eller färg/stege hade han ju vågat gå all-in. Tomtelogik av Eller nånting i den stilen i alla fall, är övertygad om att fi tror att en triss kan stå sig. /Bjorn Citera
Kraxe Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Tomtelogik påKubo sitter ju uppenbarligen på ett tvåpar som han inte förbättrat efterssom han inte vågar beta mer än 5, vid ett förbättrat tvåpar (dvs kåk) eller färg/stege hade han ju vågat gå all-in. Tomtelogik av Eller nånting i den stilen i alla fall, är övertygad om att fi tror att en triss kan stå sig. Han kan inte ens gå all in eftersom det rör sig om pot limit. Kubo skulle dessutom inte betta 5 euro med ett oförbättrat tvåpar eftersom att han är en tight jäkel med respekt för eventuella trissar. Dessutom skulle kubo visa att han satt på mer än par innan bytet (om han hade suttit på det), genom en nätt liten raise, och inte bara checka som han gjorde nu. Citera
Knapp_0 Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Hej, Måste kasta mig in i diskussionen. Liksom Kraxe har jag lite erfarenhet av PL5CD på den här nivån och uppåt. Dock mest live. Har svårt att kvantifiera i timmar, men det rör sig om 27 år . Jag håller helt med Bjorn. Liten triss kan trigga en semi-bluff och topp-triss genererar syn. Det är inte ovanligt att de sätter (Kubo i det här fallet), på ett två par eller sprucken färg. Det är inte så mycket pengar och Kubo har defintivt 70%-80% chans att ta potten. Det är tvärfel att lägga sig. Citera
Nusseman Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Kubo skulle dessutom inte betta 5 euro med ett oförbättrat tvåpar eftersom att han är en tight jäkel med respekt för eventuella trissar. Givetvis, men en typisk tomte på lägre nivåerna tänker inte "Vad kan han ha?" utan endast och enbart "vad har jag och hur mycket kan jag vinna?" Dessutom skulle kubo visa att han satt på mer än par innan bytet (om han hade suttit på det), genom en nätt liten raise, och inte bara checka som han gjorde nu. Givetvis, men en typisk tomte på lägre nivåerna tänker inte "Vad kan han ha och hur hade han spelat det före bytet?" utan endast och enbart "vad har jag och hur mycket kan jag vinna?" Jag har runt 50-70 timmar 5CD på den nivån och ca 250-300 timmar på 1/2 och 2/4 (EDIT: på 24h alltså, live har jag inte orkat räkna men det är ett antal år) och jag tycker inte det är långt ifrån att synen är lönsam tom på 1/2. Citera
Kraxe Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Spelet 5-Card Draw Pot Limit EUR 0.25/0.50 - Table "Safi" Game ended Tuesday 2004-Dec-21 6:54:18 PM GMT Players: gertar (EUR 24.50 in seat 1) kubo (EUR 18.75 in seat 2) duxmus (EUR 8.75 in seat 3) Smile_75 (EUR 35.50 in seat 4) btj (EUR 19.25 in seat 5) bjarte2 (EUR 10.25 in seat 6) Dealer: bjarte2 Small Blind: gertar (0.25) Big Blind: kubo (0.50) Pre-draw kubo was dealt: 8s - 5s - 7h - 2s - 4d duxmus Call (0.50) Smile_75 Call (0.50) btj Call (0.50) bjarte2 Fold gertar Call (0.25) kubo Check Draw gertar changed 3 cards kubo changed 1 card: 8s - 5s - 7h - 6d - 4d from 8s - 5s - 7h - (2s) - 4d duxmus changed 2 cards Smile_75 changed 1 card btj changed 3 cards Post-draw gertar Check kubo Check duxmus Check Smile_75 Check btj Bet (0.50) gertar Raise (2.00) kubo Raise (5.00) <--- VARNING FÖR KUBO duxmus Fold <--- I'm out of here! Smile_75 Fold <--- Me too! btj All-In (18.25) <--- Oj! Kubo har checkraisat. Om jag sitter på kåk så går jag allin. Med en triss kan jag på sin höjd syna för att se om kubo bluffar... men vänta lite nu! Jag är ju en tomte så jag går all in och ser vad som händer! Kanske kan han tro att jag träffat kåken! gertar Call (16.75) <--- Okej, Kubo har visat styrka och har med stor sannolikhet fått färg eller stege. Btj, före mig, har reraisat kubos troliga stege/färg. Han måste ha en monsterhand. Sannolikt en kåk. Tur för mig att jag är en tomte också. Vi ser vad som händer. All in! kubo All-In (13.25) <--- Hmm.. Btj, som jag sett tomtetendeser hos har reraisat min checkraise. Men så dum kan man inte vara att han försöker verifiera att jag bluffar genom att reraisa mig, det räcker ju med en syn. Han måste ha en kåk. MEN VAD NU! Gertar synar btj's all in. Han vet att jag troligen har en färg/stege, men också att btj starkt påvisar en kåk. Trots det går han all in! Attans, det är bara att inse att jag är körd. FOLD! btj shows: 4h - Qs - 7s - 4c - 4s (three of a kind, fours) gertar shows: Ac - 8c - Ah - Ad - Ks (three of a kind, aces) kubo shows: 8s - 5s - 7h - 6d - 4d (a straight, eight high) gertar wins: EUR 1.00 side pot (with three of a kind, aces) kubo wins: EUR 55.25 main pot (with a straight, eight high) Rake: EUR 2.00 Så, för att kubo ska vinna krävs att denna tankesekvensen utspelar sig, att två personer som tror på tomten, blundar för alla indikationer och spelar som om det bara var dem på bordet. Det är osannolikt, men uppenbarligen blev det så. Anledningen till att tråden finns överhuvudtaget är ju just att det är så fruktansvärt otroligt att det kan bli så dumt. Men nu hände det, och bara för det så hävdas det att det alltid är 70-80% (!) sannolikhet att det är så i denna situationen. Det är helt galet. Det kan hända mig flera gånger per session att någon drar tre kort och får in en kåk, och att den möjligheten skall anses vara försvinnande liten (som ni menar) i en sån här direkt kåkindikerande sitution är för mig väldigt svårt att acceptera. Citera
Nusseman Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Som sagt, du övervärderar tomtarna rätt grovt. Båda tomtarna tänker: Jag har triss, hur ska jag få in hela stacken och få syn? Att kubo sitter i mitten och tjoffar på bryr de sig inte om, det blir ju barra mer stålar i "deras" pott. Därför bör kuba spela ungefär som om de två är en motståndare, som dessutom är megalös. Citera
Elvis Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Det kan hända mig flera gånger per session att någon drar tre kort och får in en kåk Visst, men att någon byter tre kort och får in en triss är ändå betydligt vanligare. Och om man spelar mot personer som spelar alla händer från triss och uppåt likadant (=höjer max tills man är all-in), så är chansen stor i det här fallet att en stege är bästa handen. Vet inte om chansen är så hög som 70-80 %, men i alla fall tillräckligt hög för att det ska vara rätt att syna. Kraxe, du borde prova att spela mot lite enklare motstånd! Citera
Kraxe Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Ni försöker få detta utfall till att bli normalfallet! Det finns inget som säger att det är så. Kubo har presenterat ett (1) utfall. Bara för det behöver det inte bli så oftast. Jag anser att ni övervärderar detta utfall! Ser ni inte att alla indikationer pekar på KÅK. Ni har blivit förblindade av facit! Bara för att det blev så denna gången behöver det inte vara upphöjt till säkert vetande, hugget i sten. Så här känns det: Jag och Andersson står vid roullettehjulet. Andersson säger till mig att: "-NU, minsann, kommer nummer sju att komma, för du ser väl hur långsamt dealern snurrar kulan?!" "-Haha, du är galen", säger jag. OJ. Det blev nummer sju. Alla spelare runtomkring blir helt chockade och utnämner Andersson till ROULETTEKUNGEN, som kunde veta att det skulle bli nr. 7 i förväg. Jag försöker förklara att det bara var tur, men pöbeln runt bordet säger sig kunna bevisa att Andersson har övernaturliga krafter, endast genom att hänvisa till det faktum att han kunde förutspå nummer 7. Därefter är det jämt 70-80% säkerhet att Andersson träffar rätt nummer, bara för att det hände senast. Alltså tomtarna var extremtomtiga! Sällan skådat tomtiga! Man kan inte utgå från att dem är så tomtiga 70-80% av gångerna, båda två tomtarna, samtidigt. Citera
Hjort Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Vet inte om chansen är så hög som 70-80 %, men i alla fall tillräckligt hög för att det ska vara rätt att syna. Jag kan hålla med om att vinstchansen är tillräckligt stor för en syn, men jag tror absolut inte att den är så stor som 70%. Jag är faktiskt tveksam till att den är så bra som 33%. Citera
Nusseman Postad 23 December , 2004 Rapport Postad 23 December , 2004 Jag anser att ni övervärderar detta utfall! Ser ni inte att alla indikationer pekar på KÅK. Ni har blivit förblindade av facit! Jag svarade innan facit fanns, så det är ingen risk att jag övervärderar detta utfall. Jag anser mig ha tillräckligt med egen erfarenhet från 24h för att bilda mig en egen uppfattning om snarlika situationer. Jag har som sagt tom torskat liknande potter där en av motståndarna dragit in tre kort till färg. Bara för att det blev så denna gången behöver det inte vara upphöjt till säkert vetande, hugget i sten. Verkligen inte men din åsikt är inte heller huggen i sten, dessutom är du relativt ensam om att tycka att en syn inte är lönsam, om än marginellt. Dessutom verkar du relativt ensam om att tycka att spelarna på 0.25/0.50-nivån på 24h spelar ens i närheten av rationellt. Alltså tomtarna var extremtomtiga! Sällan skådat tomtiga! Man kan inte utgå från att dem är så tomtiga 70-80% av gångerna, båda två tomtarna, samtidigt. Det där är inga extremtomtar, de ligger strax under snittet på 0.25/0.50 hos 24h Citera
Recommended Posts