Gå till innehåll

Pokeryrkets status?


Incognito

Recommended Posts

De har suspekta föreställningar om att det rättvisaste är att alla människor har det precis lika illa - jämställdhet kallas det visst.

 

Nä, jämställdhet är något helt annat. Du kanske tänker på jämlikhet?

I övrigt har du några bra poänger. Dock finns det egentligen ingen anledning till att pokervinster ska vara helt skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 202
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De har suspekta föreställningar om att det rättvisaste är att alla människor har det precis lika illa - jämställdhet kallas det visst.

Dock finns det egentligen ingen anledning till att pokervinster ska vara helt skattefria.

Exakt, ska jag betala skatt på mina daytradingvinster så borde pokerspelarna också betala skatt. Dock tycker jag att skattningen i poker ska ske på nettoresultatet inte på bruttoresultatet som det är nu. Dvs nu när Rahm vann ett WSOP bracelet ska han skatta 30% på hela beloppet och får inte dra av sin egen insats.

 

Sjukast blir det om du spelar en HU turnering mot 1 spelare. Ni lägger båda upp 10 000 var och du vinner de 20 000. Då ska du skatta på 20 000 och får kvar 14 000. Vinst 4 000

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du betalar även moms på allt du konsumerar, vilket blir en inte helt negligerbar summa. Lägger du samman den totala summa som en pokerspelare bidrar med till statskassan så är jag rättså säker på att den i många fall är högre än vad de flesta bidrar med, samt högre än vad den hade varit om spelaren hade jobbat istället. Därtill är ökat penninginflöde in i landet och ökad konsumtion bra för oss alla.

 

 

Jag tjänar ca 25 000 i månaden. Jag betalar ca 7500 i skatt. På detta betalar min arbetgivare in nästan lika mycket som jag tjänar i avgifter och skatt. 25000 + mina 7500 i skatt = Ca 32500.

 

Under ett år i enbart skatter och avgifter betalar företaget då in 390 000.

 

För att en poker spelare ska betala in samma mängd i moms krävs en ordentlig summa.

 

Låt oss avrunda momsen till 25% på allt så blir det lättare att räkna. Räkna bort mat och de som är momsbefriat.

 

Då måste en pokerspelare spendera 1 540 000 kr för att komma upp i samma summa som företaget och jag betalar i skatter och avgifter för mitt arbete.

 

Lägg till i detta att jag även konsumerar de 210 000 jag tjänar varje år. Dessa räkningar och varor jag köper beskattas också.

 

Som matteprof påpekar så blir ju många pokerspelare entreprenörer, startar egna företag o.s.v., med hjälp av sina vinster, vilket leder till ökad produktivitet, sysselsättning och skatteintäker m.m., vilket de troligen inte hade haft möjlighet att göra utan sin pokerkarriär.

 

Vilken astronomisk liten del företag som grundar sig i pokerpengar där det är flera anställda. De flesta svenska företag är enmans eller fåmansföretag, dvs samma som vanliga knegare men de arbetar åt sig själva.

 

Exakt, ska jag betala skatt på mina daytradingvinster så borde pokerspelarna också betala skatt. Dock tycker jag att skattningen i poker ska ske på nettoresultatet inte på bruttoresultatet som det är nu. Dvs nu när Rahm vann ett WSOP bracelet ska han skatta 30% på hela beloppet och får inte dra av sin egen insats.

 

Sjukast blir det om du spelar en HU turnering mot 1 spelare. Ni lägger båda upp 10 000 var och du vinner de 20 000. Då ska du skatta på 20 000 och får kvar 14 000. Vinst 4 000

 

:lol:

 

Håller med dig här. Lol.

 

Här är det fabror staten gör fel. Om någon livnär sig på poker, något som är lagligt, borde det räknas som yrke eller sysselsättning. Alltså beskattas och räknas som inkomst.

 

Poker borde jämställas med egenföretagare. Dvs man får inte ut något när man blir sjuk, men man betalar in tilll sin egen pension.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt, ska jag betala skatt på mina daytradingvinster så borde pokerspelarna också betala skatt.

Det borde ju också innebära avdrag för många (ska försöka undvika termen "de flesta", för här vinner ju alla konsekvent), för jag antar att du får göra sådana på dina daytradingförluster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har suspekta föreställningar om att det rättvisaste är att alla människor har det precis lika illa - jämställdhet kallas det visst.

Dock finns det egentligen ingen anledning till att pokervinster ska vara helt skattefria.

Exakt, ska jag betala skatt på mina daytradingvinster så borde pokerspelarna också betala skatt. Dock tycker jag att skattningen i poker ska ske på nettoresultatet inte på bruttoresultatet som det är nu. Dvs nu när Rahm vann ett WSOP bracelet ska han skatta 30% på hela beloppet och får inte dra av sin egen insats.

 

Sjukast blir det om du spelar en HU turnering mot 1 spelare. Ni lägger båda upp 10 000 var och du vinner de 20 000. Då ska du skatta på 20 000 och får kvar 14 000. Vinst 4 000

 

:lol:

 

Och framför allt om man ska få en naturlig beskattning på det så måste det vara avdragsgilla förluster som man kan ta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Jag ser inget fel i att man ska beskattas på nettoresultatet i slutet av året...

 

MEN och det här ett stort MEN. Staten kommer aldrig göra så att spel kommer beskattas som kapitalinkomst där du får rätt till förlustavdrag.

 

Ett möjligt scenario är dock att alla som visar nettovinst i slutet av året får skatta, men de som visar nettoförlust får inte dra av den mot andra inkomster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har svårt att se att de kommer göra något överhuvudtaget eftersom kontrollfunktionen är obefintlig, vad gäller kapitalhandel etc kan staten kontrollera (med stickprov etc) att x antal sköter sin redovisning korrekt, när antal som inte sköter/x är för stor så ökar kontrollen osv.

 

Vad gäller spel kommer man aldrig ha denna typ av funktion och det är därför inte aktuellt med förändring, bättre att hävda att merparen skall skattas till 1000% så att så många som möjligt spelar på SS så att staten den vägen får in en stor påse pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att jag skulle säga upp mig från jobbet och leva på pokern skulle jag nog behöva snitta över 100k SEK per månad.

 

100k sek, det är ju att överskatta behovet ganska radikalt...men det är ju en personlig preferens :)

 

Socialt kontaktnät? well vem är det som säger att man måste sitta 8h om dan för att vara "pokerproffs" (fö en töntig titel), jag kan lika bra sitta 50h i månaden och göra andra saker resternade tid, får jag inget kontaktnät då? Det kan ju fortfarande min huvudinkomst men kanske inte min huvudsysselsättning, är man "pokerproffs" då?

 

Tycker tidsaspekten är något som inte tagits upp i tråden i övrigt. både positivt ohc negativt, det bör vara en frihet att kunan planera sin tid själv och det kanske tom är så att man kan ha betydligt mer fritid än i ett annat yrke, men det kan också vara en stress...

 

Lån, pension, och möjligheten till inkomstbortfall (tex marknaden, spelet minskar i omfång etc) är definitiv ämnen som man måste fundera på. Men hur många andra jobb blir man huxflux ekonomiskt oberoende på inom ett fåtal år, inte många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socialt kontaktnät? well vem är det som säger att man måste sitta 8h om dan för att vara "pokerproffs" (fö en töntig titel), jag kan lika bra sitta 50h i månaden och göra andra saker resternade tid, får jag inget kontaktnät då? Det kan ju fortfarande min huvudinkomst men kanske inte min huvudsysselsättning, är man "pokerproffs" då?

 

Tror han menar yrkesmässigt kontakt nät. Det är så man får de flesta jobben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100k sek, det är ju att överskatta behovet ganska radikalt...men det är ju en personlig preferens :)

Visst är det så, men jag pratar som jag nämnde inte om överlevnad utan yrket pokerspelare måste kunna nå mer än bara en hygglig levnadsstandard just på grund av att du inte vet hur länge man kan försörja sig som pokerspelare, hur länge marknaden och dina intäkter kan se ut som de gör nu mitt i en "boom". Dessutom försummar du som pokerspelare utan fast inkomst som vi nämnt alla möjligheter till lån, pension etc. vilket har ett monetärt värde i sig även om det inte syns på bankkontot idag.

 

Socialt kontaktnät? well vem är det som säger att man måste sitta 8h om dan för att vara "pokerproffs" (fö en töntig titel), jag kan lika bra sitta 50h i månaden och göra andra saker resternade tid, får jag inget kontaktnät då? Det kan ju fortfarande min huvudinkomst men kanske inte min huvudsysselsättning, är man "pokerproffs" då?.

 

Ja och det är exakt vad jag menade när jag sa att jag tycker det är idioti att satsa till 100% på pokern och helt avskärma sig från andra inkomstkällor om du inte kan tjäna väldigt mycket pengar på pokern och då skulle jag sätta ett absolut minimum på kanske 60-70k (Personligen för mig skulle det vara minst 100k/mån men då har jag ett bra jobb). Men om du skapar sociala kontaktnät skiljt från pokern den tid som du inte spelar tror jag att du tillhör en minoritet när det gäller s.k internetpokerproffs.

 

Tycker tidsaspekten är något som inte tagits upp i tråden i övrigt. både positivt ohc negativt, det bör vara en frihet att kunan planera sin tid själv och det kanske tom är så att man kan ha betydligt mer fritid än i ett annat yrke, men det kan också vara en stress....

Med tidsaspekten finns både positiva och negativa saker. Vissa tycker det är bra att kunna planera sin tid själv, andra vill ha fasta tider. Med ett arbete kommer ett ansvar men med friheten kommer inte bara ett ansvar som pokerproffs, det kommer också en press att måsta tjäna pengar.

 

Med tidsaspekten följer också det sociala kontaktnätet. En person med jobb på dagarna kan umgås med andra människor på dagarna medan väldigt många pokerproffs bara umgås med andra pokerspelare eftersom många sover på dagarna och spelar på nätterna. Så återigen, tillhör man en av pokerproffsen som har en normal dygnsrytm och ett socialt liv utanför pokern så tror jag med all säkerhet att man tillhör en minoritet.

 

Men hur många andra jobb blir man huxflux ekonomiskt oberoende på inom ett fåtal år, inte många.

 

Well, hur många pokerspelare blir så ekonomiskt oberoende så att de lika gärna kan sluta spela poker?... och hur många pokerspelare har varit "ekonomiskt oberoende" och sedan spelat bort det oberoendet för att de inte kunde sluta spela?

 

och ska du "hux flux" bli ekonomiskt oberoende på pokern kommer det krävas väldigt stora risker/tur som pokerproffs och då tycker iaf jag man lämnar professionalismen och den money management man som proffs ska ha och blir för mycket gambler...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en kille som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att försörja sig som pokerspelare om han tjänar runt 20k i månaden gör EXAKT samma misstag som en storbystad blondin som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att vara utvikningsbrud och tjäna runt 20k i månaden.

 

 

Båda alternativen har hög varians, hög osäkerhetsfaktor, skapar inga betydelsefulla meriter, saknar tryggheten och är förmodligen under en väldigt begränsad period i livet. Visst du kan skapa ett socialt kontaktnät som internetpokerproffs och du kan göra det som utvikningsbrud... men ärligt, hur många av dessa skapar BRA kontaktnät?

 

 

Men de som tar chansen att vara önskar jag givetvis lycka till. Vissa av er kommer att lyckas, andra inte.

 

 

och ja, jag vet att detta är ett pokerforum och att liknelsen kanske upprör många ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta jobb är inte underbetalda, vi lever i en marknadsekonomi där tillgång efterfrågan styr.

Med tanke pa att vi stanger ute storre delen av varldens kvalificerade arbetsstyrka sa ar det ju knappast nagon ren marknadsekonomi. Vilket leder till att jag anser att jobben i Sverige ar massivt overbetalda. Enda anledningen till att en fabriksarbetare, stadare, etc tjanar sa pass bra som han faktiskt gor ar ju att han inte behover konkurrera med en massa andra som kan gora hans jobb lika bra for mindre pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en kille som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att försörja sig som pokerspelare om han tjänar runt 20k i månaden gör EXAKT samma misstag som en storbystad blondin som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att vara utvikningsbrud och tjäna runt 20k i månaden.

 

Liknelsen var klockren. Visserligen om man tittar på vad för socailt nätverk en Bröstpumpad Blondin får så kan hon tjänar pengar på det sen eller gifta sig rik. Hon kan alltid skriva 2-3 biografier om hennes 20 åriga liv. En pokerspelares liv blir sällan intressant.

 

Bästa man kan göra som pokerspelare är att investera. IT, vapen och olja. Där ligger de stora pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa man kan göra som pokerspelare är att investera.

Galler val iofs i stort sett alla kategorier av manniskor om man vill maxa sitt langsiktiga ekonomiska valmaende.

 

Forresten gar det att starta eget foretag *och* spela poker, finns inget som sager att man enbart behover begransa sig till gambling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matteprof: mmmh... even so måste man kunna se pokern som ett komplement, kanske är jag konstnär som kan dra in ett par k på mina målnignar som tycker det är "livet" men som kan dryga ut kassan med 10k i månaden till med ett fåtals timmar grind...

 

Eller så kanske jag älskar min rosenträdgård, mina islandshästar eller what ever floats the boat... och gärna spenderar orimligt mycke tid på dessa intressen och då är det praktiskt att kunna dra in 20-30k på ett jobb som inte kräver full tid, dvs 120-160+ arbetstimmar i månaden. Det är ju inte heller så att jobb som ger riktigt bra lön är några deltidsjobb eller jobb där man inte jobbar hemma, helger etc...

 

Att säg att man inte har tid till att bilda "normala" kontaktnät är också lite off, visst det finns dom som sitter och grindar 24-7 eller 160+h i månaden... men troligen lika många som bara spelar 60-80h .. då har man rätt mycke extra tid till andra aktiviteter...

 

Men precis som du säger, man bör vara medveten om riskerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

matteprof: mmmh... even so måste man kunna se pokern som ett komplement, kanske är jag konstnär som kan dra in ett par k på mina målnignar som tycker det är "livet" men som kan dryga ut kassan med 10k i månaden till med ett fåtals timmar grind...

 

Visst är det så. Jag menar bara, hur många av pokerproffsen på nätet är entrepenörer på sidan av och får in ett par k för sina målningar etc...? Skulle de kunna falla tillbaka på sina målningar om det plötsligt går åt skogen. Klarar de ta 6 raka förlustmånader?

 

Eller så kanske jag älskar min rosenträdgård, mina islandshästar eller what ever floats the boat... och gärna spenderar orimligt mycke tid på dessa intressen och då är det praktiskt att kunna dra in 20-30k på ett jobb som inte kräver full tid, dvs 120-160+ arbetstimmar i månaden. Det är ju inte heller så att jobb som ger riktigt bra lön är några deltidsjobb eller jobb där man inte jobbar hemma, helger etc......

Sant, men då kommer vi till tidsaspekten. Vad händer (kanske om ett par år)när pokermarknadens och värde inte är lika stort som i boomen?. Då drar man plötsligt inte in några 20-30k i månaden utan kanske går ner till 5-10k/mån vid fortsatt spel på samma nivå... då har man plötsligt inte en inkomstkälla utan bara sin rosenträdgård, islandshästar eller what ever flows the boat.

Hur ser då CV:t ut? Vad finns det för möjligheter att få andra jobb än deltidsjobb eller okvalificerade arbeten?

 

... men troligen lika många som bara spelar 60-80h .. då har man rätt mycke extra tid till andra aktiviteter...

 

Men precis som du säger, man bör vara medveten om riskerna...

 

Och det är under dessa "andra aktiviteter" som jag tycker att en pokerspelare som inte kan bli ekonomiskt oberoende bör se till att ha en back-up plan för när poker skiter sig

 

Jepp, riskmedvetenhet är A och O... men man måste samtidigt våga för att vinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhällsekonomiska problemet med poker är att det är ett nollsummespel. Arbetande människor är produktiva och skapar värden: bygger hus, botar sjuka människor, lagar mat. Pokerspelare producerar ingenting och skapar aldrig något mervärde. De sitter och lurar av andra människor deras pengar.

 

Om alla spelade poker skulle det efter ett tag inte finnas något att spela om.

 

Det är inte så att jag har något problem med att människor lever på poker. Jag ville bara poängera var det samhällsekonoimska och kanske också det moraliska problemet ligger.

 

Skatterna är ju inget problem. Dels betalar man så mycket skatt ändå, på sin konsumtion. Dels går ju skattepengarna ändå så ofta till vansinnigheter. :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en kille som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att försörja sig som pokerspelare om han tjänar runt 20k i månaden gör EXAKT samma misstag som en storbystad blondin som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att vara utvikningsbrud och tjäna runt 20k i månaden.

 

 

Båda alternativen har hög varians, hög osäkerhetsfaktor, skapar inga betydelsefulla meriter, saknar tryggheten och är förmodligen under en väldigt begränsad period i livet. Visst du kan skapa ett socialt kontaktnät som internetpokerproffs och du kan göra det som utvikningsbrud... men ärligt, hur många av dessa skapar BRA kontaktnät?

 

 

Men de som tar chansen att vara önskar jag givetvis lycka till. Vissa av er kommer att lyckas, andra inte.

 

 

och ja, jag vet att detta är ett pokerforum och att liknelsen kanske upprör många ;)

 

mycket bra liknelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhällsekonomiska problemet med poker är att det är ett nollsummespel. Arbetande människor är produktiva och skapar värden: bygger hus, botar sjuka människor, lagar mat. Pokerspelare producerar ingenting och skapar aldrig något mervärde. De sitter och lurar av andra människor deras pengar.

 

Om alla spelade poker skulle det efter ett tag inte finnas något att spela om.

 

Det är inte så att jag har något problem med att människor lever på poker. Jag ville bara poängera var det samhällsekonoimska och kanske också det moraliska problemet ligger.

 

Skatterna är ju inget problem. Dels betalar man så mycket skatt ändå, på sin konsumtion. Dels går ju skattepengarna ändå så ofta till vansinnigheter. :twisted:

 

 

huvudet på spiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhällsekonomiska problemet med poker är att det är ett nollsummespel. Arbetande människor är produktiva och skapar värden: bygger hus, botar sjuka människor, lagar mat. Pokerspelare producerar ingenting och skapar aldrig något mervärde. De sitter och lurar av andra människor deras pengar.

 

Om alla spelade poker skulle det efter ett tag inte finnas något att spela om.

 

Det är inte så att jag har något problem med att människor lever på poker. Jag ville bara poängera var det samhällsekonoimska och kanske också det moraliska problemet ligger.

 

Skatterna är ju inget problem. Dels betalar man så mycket skatt ändå, på sin konsumtion. Dels går ju skattepengarna ändå så ofta till vansinnigheter. :twisted:

 

Poker är inte lurendrejeri, alla vet att de riskerar sin insats och med stor sannolikhet kommer förlora allt de satsar.

Transaktionen i poker är frivillig, varför skulle miljoner människor sitta och spela poker om det inte fanns något mervärde i att spela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det samhällsekonomiska problemet med poker är att det är ett nollsummespel. Arbetande människor är produktiva och skapar värden: bygger hus, botar sjuka människor, lagar mat. Pokerspelare producerar ingenting och skapar aldrig något mervärde. De sitter och lurar av andra människor deras pengar.

 

Om alla spelade poker skulle det efter ett tag inte finnas något att spela om.

 

Det är inte så att jag har något problem med att människor lever på poker. Jag ville bara poängera var det samhällsekonoimska och kanske också det moraliska problemet ligger.

 

Skatterna är ju inget problem. Dels betalar man så mycket skatt ändå, på sin konsumtion. Dels går ju skattepengarna ändå så ofta till vansinnigheter. :twisted:

 

Poker är inte lurendrejeri, alla vet att de riskerar sin insats och med stor sannolikhet kommer förlora allt de satsar.

Transaktionen i poker är frivillig, varför skulle miljoner människor sitta och spela poker om det inte fanns något mervärde i att spela?

 

var väl inte s han menade. men visst har pokrern lika mycket mervärde osm idrott.

 

edit: kanske inte lika mycket men en del iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att en kille som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att försörja sig som pokerspelare om han tjänar runt 20k i månaden gör EXAKT samma misstag som en storbystad blondin som hoppar av skolan eller slutar jobbet för att vara utvikningsbrud och tjäna runt 20k i månaden.

 

Liknelsen var klockren.

 

Ni anser även att den ekonomiska utvecklingskurvan (oftast) är den samma för pokerspelaren som utvikningsbruden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...