Gå till innehåll

Pokeryrkets status?


Incognito

Recommended Posts

 

Handen på hjärtat, om du inte kommit in på läkarlinjen, vad hade du läst då?

Kom inte o säg sjuksyrra(?)

 

Hade jag inte kommit in i Sverige (vilket är fullt möjligt med dagens konkurrens) hade jag åkt till prag, Polen eller Danmark där jag garanterat hade kommit in. Med den marginal jag haft har jag aldrig behövt tänka tanken, och jag har jobbat för att aldrig behöva göra det heller. Känns inte så relevant att fundera på vad man annars vill bli om man är garanterad att bli det man vill... Att leva med att "jag blev inte det jag ville för jag kom inte in" existerar inte i min värld så jag kan inte ge något svar på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 202
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Alltså, att vara altruist och att kunna känna empati är inte samma sak. Verkligen inte.

 

Nä men du kan inte vara någodera utan bådadera. Nu talar jag om altruism i en vidare bemärkelse. Människan i sig är egoistisk så huruvida någon slags altruism existerar är svårt att säga. Finns inga belägg för det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju psykologer som väljer ut dagens läkare via personliga intervjuer så nu har vi i alla fall någon att beskylla om fel personer blir läkare.

 

För övrigt kommer (endast) två personer i min klass från östermalm. Av 125 elever... ;) Och ja, jag läser i Stockholm så skyll inte på det.

 

Intevjuer är ju något nytt och de som man stöter på som mest som gemene man är ju tjocka gubbar i 50-årsålder som arbetar som husläkare. Mao de sämsta läkarna.

 

Problemet är just att dessa har så hög status så äldre människor som då ser upp till dessa "fina" människor aldrig ifrågasätter och ibland råkar illa ut.

 

Apropå östermalm så är det ganska ointressant hur många som kommer därifrån. Snarare hur många som flytar dit. Jag känner ganska många läkare och det är några östermalms wannabes bland dem. På Östermalm finns runt 250 privatpraktiserade läkare, i Alby typ 6. Väldigt underligt om nu empatin är huvudmotivationsfaktorn.

 

Jag har jobbar för ett större läkemedelföretag och hade tiotals kontakter med läkare dagligen med svenska läkare. De på landet och de yngre är trevliga. De i storstan är de mest uppblåsta människor som finns. Speciellt överläkarna på Östermalm. Å till dessa betalar svenska skattebetalare 80 000 i månaden till, saltat å klart. Utan debatt. Det visar bara på hur korkade människor är.

 

Bara för att förtydliga så ser jag inga grupper som homogena men man kan se tendeser och överepresentation när man för en generaliserande diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man bara hjälpa till förutsättningslöst så bli biståndsarbetare istället.

Sanningen är att det finns en väldans många strebrar inom läkarkåren.

Undantar man lönen (som är undermålig i detta land och överträffas av någorlunda bra pokerspelare) så suger yrket råfett. Stress utbrändhet o självmord (toppar statistiken) är en läkares vardag.

Men visst många högaktar läkare och jag antar att det är därför det är så många som vill bli det, för inte är det väl ökad självmordsfrekvens man eftersträvar eller kanske för den som inte vågar ta livet av sig o vill få lite hjälp till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltsa, det ar ratt korkat att inte beakta status nar man valjer bland karriarer dar allmanheten har nagorlunda starka reaktioner pa ens jobb. Hur andra manniskor ser pa en och var de placerar en pa sin interna statusskala ar viktigt for ens valmaende och bor rimligen forsoka viktas efter sin effekt.

 

Forstar inte varfor det skulle vara daligt att strava efter anseende och pengar. Jag skulle nog aldrig vilja ga till en lakare som inte tagit nagon av de faktorerna i beaktande vid sitt yrkesval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kanske inte riktigt med "status" att göra, men på väg till stranden idag (har mestadels sommarsemester från spelet) med familjen, när jag kom på att "vanligt" jobb och 4 veckors semester om året suger helt och hållet (om man nu mot förmodan skulle hitta ett väldigt stimulerande och roligt jobb får man givetvis ompröva tanken). Jobba 8-5 och ett par veckor om året vara ledig är helt enkelt inte rätt. (ja jag har provat).

 

Ja, jag inser att jag är priviligerad som kan livnära mig på ett spel, där jag inte lägger ner så där många timmar i månaden, har rätt mycke "fritid" och jag tycker det är kul. Om det ger status skiter jag helt enkelt i, så länge det kan anses som godkänt/hyfsat i ett socialt sammanhang och inte jämförs med alkolister och andra äckelgubbar.

 

Det gäller dock iofs att befinna sig i ett sammanhang där ens medmänniskor också har en liknande inställning så att det inte blir en belastning för flickvän/pojkvän mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog aldrig vilja ga till en lakare som inte tagit nagon av de faktorerna i beaktande vid sitt yrkesval.

 

Jo låst mi... Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men jag är rättså säker på att de flesta människor vill gå till en läkare som är kunnig/ambitiös/engagerad etc, och jag ser inte hur de egenskaperna skulle vara korrelerade med en strävan efter anseende och pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att en läkare som över huvud taget inte tänkt på att det är ett högstatusyrke och ser det som ett plus antagligen är dum i huvudet på ett eller annat sätt. Eftersom det är så väldigt uppenbart att så är fallet och att status är önskvärt. Och att vara dum i huvudet korrelerar negativt med egenskaperna du nämnde.

 

Och jo, strävan efter anseende och pengar korrelerar visst positivt med skills. Det är förstås "strävan" som är nyckelordet där, att en person är villig att jobba hårt för att uppnå vilket mål som helst innebär att de är mycket troligare än en randomperson att vara duktiga på färdigheterna som krävs för att nå det målet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm allt handlar om pengar men ändå inte. Ta villken yrkeskategori som helst. Detta är iofs en öppen fråga enligt min mening eftersom olika mäniskor söker sig till olika yrken av olika skäl. Vad jag har sett i denna tråd så talar man om "läkaryrket" och status men undviker "läkaren" som individ och dennes syn på status. Av min ringa erfarenhet så är status det sista man tänker på när man slirar runt på en jour, dricker kaffe och har jävligt kul för att man gör det man brinner för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att en läkare som över huvud taget inte tänkt på att det är ett högstatusyrke och ser det som ett plus antagligen är dum i huvudet på ett eller annat sätt.

 

Antagligen, men det betyder inte att han/hon har tänkt på det och ser det som ett plus betyder inte att faktorerna har påverkat valet.

 

Och jo, strävan efter anseende och pengar korrelerar visst positivt med skills. Det är förstås "strävan" som är nyckelordet där, att en person är villig att jobba hårt för att uppnå vilket mål som helst innebär att de är mycket troligare än en randomperson att vara duktiga på färdigheterna som krävs för att nå det målet.

 

Ja det håller jag med om, men att rent tekniskt/teoretiskt vara en skicklig läkare betyder inte att man är det i praktiken. Som sagt är andra faktorer jääääkligt tungt vägande när folk rankar en läkare. En av de populäraste läkarna på allergi/hud (eller vad sjutton det nu var) i Hgb är just detta för att han är personlig, engagerad, noggrann och tar sig tid med varje patient (nackdelen är att man ofta får vänta ett bra tag, eftersom han drar över tiden med nuvarande patient, och sedan tar själva besöket lång tid också, men det är de flesta mer än beredda att ta). Han är säkert jätteskicklig också, men det är inte därför folk tycker om att gå dit.

 

Jag tycker inte att man kan säga att en strävan efter anseende/pengar på något sätt skulle vara ett bättre kvitto på vem som är en bra läkare, det är jag övertygad om att det finns bättre indikatorer på. Men vi kanske bara definierar "bra läkare" annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av min ringa erfarenhet så är status det sista man tänker på när man slirar runt på en jour, dricker kaffe och har jävligt kul för att man gör det man brinner för.

 

Jo man har faktiskt en hel del vettigare saker att tänka på i det läget än status. Och man behöver det inte som motivation för att gå dit heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stress utbrändhet o självmord (toppar statistiken) är en läkares vardag.

 

:D Detta påståendet är naturligtvis taget rakt ur luften... Toppar knappast statistiken. Sett över hela läkarkåren är problemen relativt små. Inom vissa specialiteter på vissa orter/sjukhus har det dock sett annorlunda ut, vilket är anledningen till att detta påstående har byggts upp.

 

Men visst finns det "många" som får problem, men det är stor skillnad. Är man inte rätt person så orkar man nog inte. Ytterligare ett argument, för att återknyta till trådskaparens första inlägg, varför man INTE väljer yrke efter status i detta fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog skateboard, snowboard, motocross mm, är roligare att leva på. Än att spela poker framför datorn.

 

Kanske det om man gillar dessa aktiviteter men dessa har aldrig tilltalat mig. Dessutom är det en mkt liten klick av dessa som över huvud taget kan dra in några $$$ som helst på sitt utövande o ännu färre som kan leva på det.

 

Sant. För att inte tala om alla skador. De blir jävligt trasiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stress utbrändhet o självmord (toppar statistiken) är en läkares vardag.

 

:D Detta påståendet är naturligtvis taget rakt ur luften... Toppar knappast statistiken. Sett över hela läkarkåren är problemen relativt små. Inom vissa specialiteter på vissa orter/sjukhus har det dock sett annorlunda ut, vilket är anledningen till att detta påstående har byggts upp.

 

Men visst finns det "många" som får problem, men det är stor skillnad. Är man inte rätt person så orkar man nog inte. Ytterligare ett argument, för att återknyta till trådskaparens första inlägg, varför man INTE väljer yrke efter status i detta fallet.

 

Var det du som var typ läkare?

 

Som de flesta läkare visar du i sådant fall stora prov på okunskap.

 

"Bland de yrkesverksamma har statistik från USA visat att det är tre gånger så vanligt medsjälvmord bland läkare, tandläkare, advokater än bland icke akademiskt utbildade tjänstemän(Grollman 2001 s.27). Även andra forskare har lagt fram bevis för att det finns förhöjdasjälvmordstal bland sjukvårdspersonal. Det gäller såväl sjuksköterskor/mentalskötare soml äkare och då särskilt kvinnliga läkare."

 

länk till lu.se

 

Sen är det ju inte säkert om dessa siffror går att applicera på Sverige men mig veteligen så finns det ingen statistik över Sverige. Inget som SCB för i alla fall. Sverige har också ett relativt ovanligt sätt att definiera självmord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[OT]

En av de populäraste läkarna på allergi/hud (eller vad sjutton det nu var) i Hgb är just detta för att han är personlig, engagerad, noggrann och tar sig tid med varje patient

Sklansky gör en utläggning i någon post eller artikel om varför man givet samma kostnad ska välja den otrevligaste läkaren. Detta för att den trevligaste läkarens pris till stor del drivits upp att av att han just är trevlig, medan den andre läkarens pris drivits upp enbart av att han är duktig.

 

Om en läkares trevlighet inte påverkar min hälsa nämnvärt så spelar det ingen större roll för mig.

[/OT]

 

Jo man har faktiskt en hel del vettigare saker att tänka på i det läget än status. Och man behöver det inte som motivation för att gå dit heller.

Men det hade rimligen en hel del att göra med val av utbildningen. Precis som med lönen. Och ni skulle knappast göra det om ni blev behandlade som prostituerade eller knarklangare privat om det blev känt att ni var läkare. Eller ja, åtminstone skulle mycket färre av er göra det.

 

Jag ifrågasätter inte att viljan av att hjälpa är en stark faktor, men jag ifrågasätter verkligen att pengar eller status skulle vara nästan irrelevant i ett av yrkena med absolut högst status och högst söktryck på utbildningsplatserna. Människor i allmänhet brinner helt enkelt inte så mycket för att hjälpa. Då skulle det säkerligen vara lite mer tryck på sköterskeutbildningarna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sklansky gör en utläggning i någon post eller artikel om varför man givet samma kostnad ska välja den otrevligaste läkaren. Detta för att den trevligaste läkarens pris till stor del drivits upp att av att han just är trevlig, medan den andre läkarens pris drivits upp enbart av att han är duktig.

 

 

I teorin kanske han har en poäng där, men tror du på allvar att priset på ett läkarbesök i Sverige korrelerar perfekt med hur nöjda patienterna överlag är med behandlingen de får? Om inte så går man ju såklart till den trevligaste läkaren eftersom vetskapen om pris och social förmåga hos läkaren ändå inte säger något om den medicinska skickligheten hos denne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor i allmänhet brinner helt enkelt inte så mycket för att hjälpa.

 

Och världen i allmänhet skulle vara en "bättre plats" än nuläget om så var fallet...

 

Det håller jag inte med om. Världen skulle vara en bättre plats om alla försökte maximera sin egen nytta. Marx teorier om att det finns en absolut mängd nytta i världen är inte sann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stress utbrändhet o självmord (toppar statistiken) är en läkares vardag.

 

:D Detta påståendet är naturligtvis taget rakt ur luften... Toppar knappast statistiken. Sett över hela läkarkåren är problemen relativt små. Inom vissa specialiteter på vissa orter/sjukhus har det dock sett annorlunda ut, vilket är anledningen till att detta påstående har byggts upp.

 

Men visst finns det "många" som får problem, men det är stor skillnad. Är man inte rätt person så orkar man nog inte. Ytterligare ett argument, för att återknyta till trådskaparens första inlägg, varför man INTE väljer yrke efter status i detta fallet.

 

Var det du som var typ läkare?

 

Som de flesta läkare visar du i sådant fall stora prov på okunskap.

 

"Bland de yrkesverksamma har statistik från USA visat att det är tre gånger så vanligt medsjälvmord bland läkare, tandläkare, advokater än bland icke akademiskt utbildade tjänstemän(Grollman 2001 s.27). Även andra forskare har lagt fram bevis för att det finns förhöjdasjälvmordstal bland sjukvårdspersonal. Det gäller såväl sjuksköterskor/mentalskötare soml äkare och då särskilt kvinnliga läkare."

 

länk till lu.se

 

Sen är det ju inte säkert om dessa siffror går att applicera på Sverige men mig veteligen så finns det ingen statistik över Sverige. Inget som SCB för i alla fall. Sverige har också ett relativt ovanligt sätt att definiera självmord.

 

(Jo det var jag, som är klar om ett par terminer.) Och jag står fast vid att Incognito plockade sin kommentar rakt ur luften genom att säga att läkare "toppar" statistiken över, självmord, stress, utbrändhet m.m. Att siffrorna är något "förhöjda" är en helt annan sak... Fast jag kanske är yrkesskadad eftersom jag fäster extrem vikt vid detaljer och noggrannhet i allting ;). Dessutom är siffrorna lägre i Sverige än I USA. Arbetsmiljön är tuffare och tempot högre i USA dock, vilket det har spekulerats i som trolig orsak till att siffrorna är högre där.

 

Inte helt osannolikt att man är mer benägen att bli utbränd mm om man jobbar mer...

 

Vad gäller faktiskt fullbordade självmord är äldre män överrepresenterade och vad som blir intressant att då tillägga är att läkaryrket länge varit mansdominerat, speciellt om man ser till de "äldre" inom kåren som påbörjade sin utbildning på 50-60 talet. Idag har kvinnorna gått om.

 

Inte okunnig, snarare korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

 

Jaså? Så var står det att de toppar statistiken som du hävdade? Det som står i denna artikeln är inget nytt och har varit känt sedan länge. Lite löjligt att de skriver "läkarkåren" och syftar på kåren i allmänhet, då de gjort undersökningen vid ett traumasjukhus där problemet är som störst. Det är i realiteten skillnad på vårdcentral och akuten om man säger som så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...