Gå till innehåll

NLT - Färgdrag + två överkort synar all-in?


listig

Recommended Posts

Suttit på bordet ett tag, både jag och fi har relativt djupa stackar och eftersom han täcker mig blir den effektiva stacksizen vi spelar om knappt 170 BB. Fi har betat hårt och utnyttjat sin stack mot min och pushat ett flertal ggr på flop varpå jag vikt var gång eftersom jag varit så pass djup och haft så pass svag hand. Vet inte än vad han spelar för kort men han är uppenbarligen villig att spela floppen hårt och ofta dega in där. Min image i hans ögon blir väl tajt/vek/passiv eller nåt, då jag alltid vikt för hans pushar.

 

$50 NL Texas Hold'em

 

Seat 1 is the button

Total number of players : 5

 

Seat 1: mobyrichard ( $63.35 )

Seat 2: SimonPearson ( $51.20 )

Seat 3: sg64sg ( $171.34 )

Seat 6: zileaua2 ( $45.45 )

Seat 5: Hero ( $84.45 )

 

SimonPearson posts small blind [$0.25].

sg64sg posts big blind [$0.50].

 

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ Qh Kh ]

 

Hero raises [$2]. * Tillräckligt bra för att höja UTG 5-handat, standardraise.

zileaua2 folds.

mobyrichard folds.

SimonPearson folds.

sg64sg calls [$1.50].

 

** Dealing Flop ** [ 3d, 3h, 5h ] * Två hjärter, så jag får färgdrag på en låg flop.

 

sg64sg bets [$3]. * Fi betar 3/4 pott in i mig som aggressor ovanligt nog. Enligt min erfarenhet är detta ofta överpar eller en ok hand som vill ha information av mig.

Hero raises [$10]. * Höjer gärna här som semibluff då en regular fi ofta viker redan här.

sg64sg is all-In [$166.34] * Hepp, funkar inte. Jätteomslag och jag får något att tänka på.

 

Kan jag syna?

 

Om man bortser från raken kostar en syn $72,45, och i potten ligger det $96,7. 1,3-mot-1 i odds, inget vidare.

 

Vilka händer kan fi spela såhär? Kan ha en 3a? 44/33/53 är ju i princip båda lock varför han bara borde syna floppen för att låta mig göra bort mig på senare gator, så de tycker jag gott man kan utesluta trots att han varit pushvillig tidigare. A4s eller A3s möjligtvis. Orkar han syna 3BB till preflop för A4s/A3s utan position? Inte omöjligt men samtidigt inte jättetroligt. Överpar då? Ja, det tycker jag han kan spela såhär, särskilt med tanke på hans historia. Han betar ut floppen för att få lite information och jag höjer varpå han ställer och jag får en tuff syn att göra med exempelvis färgdrag eller ett annat överpar. Ett annat alternativ är att fi själv har färgdrag, och mest sannolikt är väl då nötfärgdraget, AhJh typ.

 

Vad har jag för outs måntro? Mot ett överpar (under Q) har jag 9 färgouts plus 6 st K och Q tillsammans. Ett av färgkorten bör ev räknas bort då det kan ge honom fullt hus. Dessutom kan han ju ha AhJh eller AA/KK/QQ men jag tycker han borde reraisat preflop med de tre senare. Mot AhJh har jag 6 outs. Kanske har jag typ 11-13 outs eller något liknande mot snitthanden han spelar såhär. Det gör det till en marginell syn med tanke på pottoddsen, typ.

 

Hur bör jag spela?

 

Kommentarer på alla beslut jag tar är varmt välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar syn. Du ligger någonstans mellan 30+% och 60+% förutsatt att han har något överhuvudtaget. Med tanke på spelet innan är det mycket möjligt att han inte har det. 1 mot 1,3 är inte så farligt i det läget.

 

Dessutom kan du inte vika ner dig jämt. Du måste ge dig in i striden förr eller senare. Även om du synar och förlorar så vet han om att du inte autoger upp varje pot inför senare lägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att ni ovan läser er till att FI skulle spela såhär med ett fyrtal i treor (den enda handen HERO drar dött mot), eller med kåken för den delen (som HERO däremot inte drar dött mot). Jag skulle snarare gissa mig till att FI har ett överpar.

 

Att folk väljer att folda gång på gång i sådana här marginella situationer är anledningen till att det är ett lönsamt spel för honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade det varit i en turnering med lika djupa stackar hade det varit en given fold men i detta fallet där du har en kille som försöker köra över dig i cashgame kan du ta en syn.

 

Felet är egentligen att du reraisar honom med ett drag när du vet att han ställer på floppar och därmed låter honom ta draget ifrån dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer garanterat hitta ett bättre läge mot honom.

Bortsett från att vi kan dra dött, är vi i cash game inte alltid (i princip) intresserade av att ta bets med positiv förväntning, hur marginellt det än är?

 

Isåfall är det inget argument att vi bör vänta på ett bättre läge. Vi är lika intresserade av en 51/49 som en 80/20. Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle foldat och låtit fällan smälla igen när jag hittat en bättre situation. Allintomtars stackar brukar man oftast kunna plocka till sist utan att riskera alltför mycket varians. När du väl dubblat kommer han förmodligen tilta så att du får resten av stacken av bara farten. Bara hoppas att ingen annan hinner sno hans stack innan du hittar läget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör - vad jag efter vidare kontemplation och synpunkter här anser vara - en dålig syn. Turn blank och rivrar Qc som jag när handen faktiskt utspelade sig trodde skulle stå mot fi:s överpar.

 

Fi visar glatt upp 43o och rakar hem potten med triss. Fiskig fi, fiskig hero. Blub, blub.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar syn. Du ligger någonstans mellan 30+% och 60+% förutsatt att han har något överhuvudtaget. Med tanke på spelet innan är det mycket möjligt att han inte har det. 1 mot 1,3 är inte så farligt i det läget.

 

Dessutom kan du inte vika ner dig jämt. Du måste ge dig in i striden förr eller senare. Även om du synar och förlorar så vet han om att du inte autoger upp varje pot inför senare lägen.

 

Du skulle då inte få några röster av mig om du ställde upp i riksdagsvalet.

 

SYN?!

 

FI har honom slagen alla dagar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...