Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ska stejka en kompis som har ont om pengar, vad är rimliga villkor för detta? (del på vinsten? när bryta stejkningen? betala tillbaka ifall han vinner etc?)

Det handlar om en liten summa så risken för gulning är ganska stor.

Postad

Standard är väl att du får 50% av vinsten och du står för allt om han gular. Sen om ni ska splitta bonusar och sånt får ni komma överens om innan.

EDIT: Bara för att det är en liten summa behöver inte gulningsrisken bli speciellt mycket större, det beror ju på vad man följer för bankrullekrav. Om jag stejkade nån skulle jag komma överens med den personen innan exakt vad han ska följa för bankrullekrav.

Postad

Min stjek ser ut ungefär så här.

Först o främst gör jag det inte för att tjäna pengar på min stjekning utan ffa för att hjälpa honom att komma igång. Gular han så står jag för det. Varför gör jag detta? Jo för jag är helt säker på att han inte kommer att misslyckas annars kan man ju lika gärna slänga pengarna i sjön

Ex: 500$

Efter 10h spel summeras allt.

Allt över 500$ räknas som vinst och utdelningen är som följer:

*35% till honom

*35% till BR

*30% till mig

Sedan finns det möjliget för honom att köpa in sig i rullen. Ex kan man ha 100 andelar vilket stjekaren äger från början. Priset för andelen är vad bankrullen står i. För att inte backa så kan han inte köpa när rullen står under 500$.

På så sätt kan spelaren köpa upp hela rullen! Vilket är mitt syfte med min stejkning.

lycka till

Postad
Min stjek ser ut ungefär så här.

Först o främst gör jag det inte för att tjäna pengar på min stjekning utan ffa för att hjälpa honom att komma igång. Gular han så står jag för det. Varför gör jag detta? Jo för jag är helt säker på att han inte kommer att misslyckas annars kan man ju lika gärna slänga pengarna i sjön

Ex: 500$

Efter 10h spel summeras allt.

Allt över 500$ räknas som vinst och utdelningen är som följer:

*35% till honom

*35% till BR

*30% till mig

Sedan finns det möjliget för honom att köpa in sig i rullen. Ex kan man ha 100 andelar vilket stjekaren äger från början. Priset för andelen är vad bankrullen står i. För att inte backa så kan han inte köpa när rullen står under 500$.

På så sätt kan spelaren köpa upp hela rullen! Vilket är mitt syfte med min stejkning.

lycka till

Det var en konstig modell får jag säga. Om jag fattat saken rätt får han i praktiken 35% och du resten (som han sen kan delvis "köpa" av dig)?

När jag stejkade en kompis fick han 50% rakt av som föreslagit ovan.

Postad

Jag fattar inte varför så många tror att 50/50 är en standarddeal för att bli stejkad, men det är väl Rounders fel förstås. :)

Jag vet att många kända spelare som blir stejkade i turneringar får betydligt mindre än så, till exempel Gavin Smith som det stod om i senaste numret av Poker Magazine (35 %). Han blev ändå WPT Player of the Year och kommer att fortsätta med samma deal. Är man lite mindre framgångsrik så kanske 25 % är rimligt.

Postad
Jag fattar inte varför så många tror att 50/50 är en standarddeal för att bli stejkad, men det är väl Rounders fel förstås. :)

Jag vet att många kända spelare som blir stejkade i turneringar får betydligt mindre än så, till exempel Gavin Smith som det stod om i senaste numret av Poker Magazine (35 %). Han blev ändå WPT Player of the Year och kommer att fortsätta med samma deal. Är man lite mindre framgångsrik så kanske 25 % är rimligt.

Du har rätt i att 50% eg är väligt mycket, men om man är i princip helt säker på att personen i fråga slår motståndet så känns mindre än så ganska snålt.

Vad gäller proffessionella liveturneringar är ju variansen större och edgen mindre, så där kan man säkert inte vänta sig 50%.

Postad
dlinder skrev:

Det var en konstig modell får jag säga. Om jag fattat saken rätt får han i praktiken 35% och du resten (som han sen kan delvis "köpa" av dig)?

När jag stejkade en kompis fick han 50% rakt av som föreslagit ovan.

Vi båda tycker modellen är bra. Syftat är som sagt att han ska ta över den sen. Och jag har förklarat för honom att det bästa för honom är att köpa in sig så fort som möjligt!

Jag tar som sagt hela risken, då tycker jag inte 50/50 är bra.

Glömde att nämna att all RB och bonusar går till spelaren, dvs räknas inte in i rullen. Och kan användas för att köpa in sig i BR.

Seda ändras utdelning av vinst ju mer andelar han köper in sig i.

Han är väldigt nöjd. Och allt går hur bra som helst!!! Och det viktigaste av allt. Vänskapen har inte påverkats!!!

Postad
Han är väldigt nöjd. Och allt går hur bra som helst!!! Och det viktigaste av allt. Vänskapen har inte påverkats!!!

Varför skulle vänskapen påverkas om ni vinner pengar?

Postad
err.. betalar han inte 1 mot 1 när han köper andelar i rullen? if so, börde han iaf köpa minst hälften med en gång så att han kan ta del av tillväxten...

Nej, eller vad menar du?

Ja han förlorar i värde om han vinner samtidigt som han ska köpa in sig. Men varför stejkas han, jo han har ju inga pengar som han vill använda till pokern!

Om han har pengerna att köpa in sig direkt behövs ju ingen stejkning.

Ex: Nu fick han en saftig bonus som han spelade in med "mina" pengar, samtidigt hade cashgamet gott hyffsat. Och eftersom han vet situationen så köpte han in sig och äger själv nu en större del av rullen.

Givetvis ökades han 35% av vinstutdelning också samtidigt som min 30% sjönk.

Ja lite komplicerad modell, jämfört med 50/50 rakt av. Men jag tror det är fair. Alla kort är öppna. Ngt annat vore ju om personen du stejkar inte är medveten om hur utveckligen kan ske.

Som sagt syftet med modellen är att han ska ta över skiten, jag kanske äger någon procent men inte mer.

Varför skulle vänskapen påverkas om ni vinner pengar?

När pengar är inblandad och dessutom när det är ett större belopp det handlar kan vänskapen påverkas till det negativa på ett eller annat sätt.

Detta är nog inte ultimata men det var den bästa vi kunde komma på, som vi tillsammans har sytt.

Finns det några andra modeller?

Postad

Ok, han betalar bara för de 500$ som ordinarie br och inte tillväxten antar jag, för annars kan han likabra stoppa pengarna i en egen hög och starta br från den, hur köper han ut dig helt btw?...(vilket fö är bättre ändå eftersom ha får 100% där)

Postad

en anledning till att inte köpa ut skulle väl kunna vara att eftersom så stor del av vinst (65%)+ alla bonusar och bananer inte läggs till BR, så stiger inte denna särskilt fort, gulningsrisken finns är i princip den samma som i början. Beroende på hur stor summa som kommer från bonus relativt till vinster, så kan han nog tjäna på att inte köpa ut.

Eller nåt....

Dvs, han tjänar bra pengar på bonusar, som han så småningom kan starta egen rulle med, och skulle han förlora så är det bara stakeade pengar.

Postad
Ok, han betalar bara för de 500$ som ordinarie br och inte tillväxten antar jag, för annars kan han likabra stoppa pengarna i en egen hög och starta br från den, hur köper han ut dig helt btw?...(vilket fö är bättre ändå eftersom ha får 100% där)

Säg att vi startar med 100$.

Han har spelat i 10h och vunnit 100$

Efter utdelning(när jag äger 100%)

*35$ till honom (göra va fan han vill med)

*30$ till mig

*35$ till rullen.

Rullen står nu på 135$. Vill han köpa andelar så kostar det 1,35/andel.

Dvs han kan använda vinste av sina pengar för att köpa in sig. Bonus/rb också.

Nu kommer rullen inte stiga så fort, och om det skulle göra det så skulle han ändå få 35% att köpa in sig med. Dessutom som kaiser säger så får han använda bonusar och rb till det också.

Och nej han får inte starta en egen hög. Då faller ju hela projektet. Då kan man istället låna 500$ och så får jag tillbaka dem oavsett om han gular eller inte?