Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Olika pokersajter använder olika system för när man höjer. Första gången jag spelade på Betsson blev jag förvånad när jag skulle göra en höjning från SB och det blev inte den summan jag tänkte mig. Jag har spelat på flera andra sajter förut där det inte är på det sättet.

Exempel på vad jag menar:

Höja TILL:

Du bettar 100, en annan spelare höjer till 300.

Du vill höja igen till 1000, då skriver du 1000.

Höja MED:

Du vill höja igen till 1000, då skriver du 900.

Jag tycker det är mycket enklare att skriva vad du vill höja TILL, men det kanske bara är en vanesak? Finns det något rätt eller fel i denna fråga?

Jag ska spela en turnering på Unibet ikväll för första gången, är det någon som vet om de tillämpar höja TILL eller höja MED?

Lista på sajter jag vet hur höjningarna fungerar:

Pokerstars: TILL

Full Tilt: TILL

Betsson: MED

PartyPoker: TILL

Svenska Spel: TILL

24hPoker: MED

B2B: MED

Crypto: TILL

Prima: MED

VCPoker: PÅ (Nytt alternativ, se emilio_15's post nedan)

Eurobet: MED

(OBS: Jag är väldigt dålig på det här med nätverk och vilka sajter som är med, därför har jag inte tagit bort 24hPoker eller Betsson eftersom jag inte vet vilka nätverk de tillhör)

(Stars och Betsson är jag säker på, de andra är jag bara nästan säker på, skriv gärna här om jag har fel.)

(Fyll gärna på med övriga sajter så kan jag uppdatera denna post om intrese finns.)

edit: ändrade/lade till lite sajter

Postad
TILL är det bästa för då blir det vad man skriver och man slipper räkna ut 100+900=1000. :D

Ok, men vi som vet vad vi sysslar med efter floppen foredrar "MED" eftersom det da ar lattare att rakna pa forhallandet till potoddsen.

Postad

Jämför man med livepoker är ju TILL att föredra.

Tänk den oerfarne live-spelaren som är van MED-metoden från nätet;

(Samma exempel som tidigare)

Oerfaren live-spelare: -Jag höjer

Erfaren live-spelare: -Hur mycket?

Oerfaren live-spelare: -Niohundra

Erfaren live-spelare: -Höjer till niohundra? Eller med niohundra till tolvhundra totalt?

Oerfaren live-spelare: -Nej.

Erfaren live-spelare: -???

Oerfaren live-spelalre: -Med niohundra från min markerstapel, till tusen.

Postad
TILL är det bästa för då blir det vad man skriver och man slipper räkna ut 100+900=1000. :D

Ok, men vi som vet vad vi sysslar med efter floppen foredrar "MED" eftersom det da ar lattare att rakna pa forhallandet till potoddsen.

Ord. :heart: B2B´s klient.

Postad
Jämför man med livepoker är ju TILL att föredra.

Tänk den oerfarne live-spelaren som är van MED-metoden från nätet;

(Samma exempel som tidigare)

Oerfaren live-spelare: -Jag höjer

Erfaren live-spelare: -Hur mycket?

Oerfaren live-spelare: -Niohundra

Erfaren live-spelare: -Höjer till niohundra? Eller med niohundra till tolvhundra totalt?

Oerfaren live-spelare: -Nej.

Erfaren live-spelare: -???

Oerfaren live-spelalre: -Med niohundra från min markerstapel, till tusen.

Det där är väldigt vanligt dessutom. Det verkar nästan aldrig bli rätt två gånger i rad eftersom det inte finns någon bra standard. Det bästa vore om alla körde med TILL.

Postad

Jag kan minnas fel, men är det inte så att Stars återigen är bäst?

På deras knapp står det "Raise to" och då är frågan löst.

Sen ifall det är den bästa metoden eller inte bryr jag mig inte om. Men ett exempel från b2b som visar att man inte höjer MED nånting där är följande:

blinds 5/10 och jag är först in i potten och skriver 30 i den lilla rutan. Då höjer jag MED 20, inte med 30.

I Stars klient står det Raise to 30 och mycket riktigt höjer jag TILL 30.

Stars FTW

Postad
ett exempel från b2b som visar att man inte höjer MED nånting där är följande:

blinds 5/10 och jag är först in i potten och skriver 30 i den lilla rutan. Då höjer jag MED 20, inte med 30.

Nej precis, det följer inte alls hur man spelar live, man skriver istället hur mycket man stoppar in i potten ifrån sin stack.

Ska man höja MED en viss summa, blir det första exemplet;

Du skriver 700, då höjer du MED 700 TILL 1000 (med 900 från din stack).

edit: sen förstår jag inte varför den här tråden inte passar i online-poker-gruppen, men det spelar kanske ingen roll, tror bara att fler som har intresse av diskussionen skulle läsa den där

Postad

Nej, det gor du inte. Du "bettar" (MED) 700 alltsa TILL 800.

Postad

Jaså, är det så? Jag trodde att när man sa att man höjer med ett visst belopp menar man att man höjer från det nuvarande bettet (motståndarens 300) med 700 till 1000. Är det alltså så att när säger att man höjer med 700 är det från ens nuvarande bett, 100, till 800? Jag är inte alls van live-spel så mycket, jag bara trodde att det var så.

Postad

Jag spelar på 3st sidor och det är olika på alla :(.

Störande!!

VCpoker: Man skriver i hur mycke man höjer PÅ den andra spelaren. Alltså "Raise 300" = "300 TILL"

Eurobet: Man skriver i hur mycke man lägger in från sin stack.

Party: Till

Postad

Jaså, är det så? Jag trodde att när man sa att man höjer med ett visst belopp menar man att man höjer från det nuvarande bettet (motståndarens 300) med 700 till 1000. Är det alltså så att när säger att man höjer med 700 är det från ens nuvarande bett, 100, till 800? Jag är inte alls van live-spel så mycket, jag bara trodde att det var så.

Men for helvete.

Du bettar 300. Jag sager "jag hojer MED 700". Da blir det mycket riktigt 1000.

Om vi daremot sitter och spelar online och jag bettar 100, du reraisar TILL 300 (alltsa MED 200) och jag sen skriver in 700 i raise-rutan sa blir mitt totala bet 800 inte 1000.

Postad
Du bettar 300. Jag sager "jag hojer MED 700". Da blir det mycket riktigt 1000.

Om vi daremot sitter och spelar online och jag bettar 100, du reraisar TILL 300 (alltsa MED 200) och jag sen skriver in 700 i raise-rutan sa blir mitt totala bet 800 inte 1000.

Ja precis, det är det här jag tycker är ett konstigt system, att onlinespel ska skilja sig från hur man spelar live.