Gå till innehåll

Bet större än potten?


Mjorich

Recommended Posts

Vänner,

 

Jag har suttit och funderat på det här med pot bet. Finns det någonsin några själ att göra markant större bet än pot bet?

 

När någon bettar kanske 300% pot tar jag honom direkt för en tomte, särskilt vid små potter.

 

Tillika, vilka funktioner har markant mindre bet?

 

Har någon ärrad spelare ett bra resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte något vidare givande svar. Är inte ett av syftena med det här forumet att folk ska kunna diskutera den typen av saker?

 

Mjorich, jag vet inte om det finns någon särskild anledning till att betta mer än potten än dessa två:

- Din read på motspelaren säger att han kommer att syna, du tror du har honom slagen och vill ha ut så mycket som möjligt

- Du tror att chansen att motståndaren foldar ökar *markant* om du överbettar

 

Rent oddsmässigt kan det knappast finnas nån större poäng med det, och jag misstänker att det inte är ett vinnande spel i längden i och med att du riskerar ett oproportioneligt stort kapital när bet > pott.

 

Om du bluffar och bettar pot, då better du ju 1:1, dvs att om motståndaren lägger sig mer än hälften av gångerna går du "plus". Om du bettar 10xpott räcker det ju att han synar dig en gång av 10 och slår dig för att det ska vara olönsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att det sitter massa folk efter o du bettar pott, två synar och den tredje har nu plötsligt odds att dra till en massa händer.

Säg att du dubblar en relativt liten pott, då kanske bara en av dom två synar och den tredje har ej odds att dra till sitt drag. Även om båda syna så måste han syna 2x i en 7x-pott, vilket givetvis ger sämre odds än pottbettet.

 

Oftast är det nog helt enkelt för o sno potten direkt. Sällan spelare på lowlimit NL som spelar tillbaka på ett trippelt pottbett om dom inte sitter med en riktigt hård hand. Tror inte du ska se denna spelaren generellt som en tomte iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju rätt ofta som det är bra att överbetta. Framförallt vid små potter och djupa stackar. Generellt skulle jag säga att ju sämre motståndarna är desto större överbets kan man göra. Ett typiskt läge är när du är ganska säker på att du har bäst hand nu men nästan alla kort som kommer drar ner på ditt handvärde samt att de som synar ett potbet också sannolikt synar ett överbet. Det bästa exemplet jag kan komma på på en överbettningsbar hand är en flop på AA2 och du sitter med 22. De flesta som skulle syna ett potbet här (de med esset) skulle också syna ett dubbelt potbet. Dessutom kan en hand som AQ få för sig att slowplaya vilket verkligen talar för att bygga potten stor medan du fortfarande är hyggligt säker på att du har bäst hand. Det finns ju massa andra lägen också men dom får någon annan ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant grabbar, ni har så rätt.

 

Men bet som all in på en pot stor som 5 % av stacken är ju märkliga som fan. Ett exempel: På en flop tidigare kommer TQA. En kille går då all-in. Jag som har nötstegen, synar. Killen hade triss i tior och klonkar givetvis kåken på rivern. Men det är ju ändå vansinnigt spel, eftersom de enda som callar där är de med riktiga monsterhänder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett xempel då det är bra att överbetta är på rivern när du dragit in runner runner färg eller något annat otänkbart eftersom det som oftast ser ut som man köper potten i det läget. Beror mycket på vad som hänt innan alltså.

 

Nja, här håller jag inte med, i de flesta fall lägger sig motståndet har jag upplevt om de inte själva satt färgen eller stegen eller vad det nu e'. Snarare ett "fegt" bett om du har nutsen för att få ett par callers och sno deras bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på motstånd kan man dra in mycket deg genom allins med nötterna. För att få det att funka mot bra motståndare så måste de veta att man lika gärna kan gå all-in på en råbluff eller på drag i och för sig...men mot dåliga motståndare funkar ofta överbetet allin med nötterna om de själva har en hand. Om de inte har en hand skulle man ändå inte fått betalt.

 

Annars kan man överbeta båda för att förvirra, skydda sin hand, få maximalt betalt etc. Alltså olika för olika situationer och motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kul hand som hände igår som har med överbettning att göra. Satt och spelade igår kväll på 0.5/1 NL 10manna på expekt där borden hade höga "% seen flop". Trots detta hade det gått segt och jag låg ca $20 plus efter en timme. Då förlorar jag dom $20 mot en shortstack med KK mot 44 när han klonkar trissen på floppen. Tänker "nu skiter jag i det här och ska precis trycka ner fönstret när jag får AA handen efter.

 

Detta var en liten förklaring till mitt preflopspel. ;)

 

Seat: 1 rane (Dealer)

Seat: 2 bormimor

Seat: 3 jackbalsam

Seat: 4 Biscuits1

Seat: 5 krutan

Seat: 6 michtom

Seat: 7 Zeke_78

Seat: 8 Broos

Seat: 9 hitech5777

 

------------------

OpeningBetRound

------------------

bormimor : Posts small blind 0.50

jackbalsam : Posts big blind 1.00

Biscuits1 : Folds

krutan : Folds

michtom : folds timed out

Zeke_78 : Raises for 2.00

Broos : Folds

hitech5777 : Calls for 2.00

rane : Calls for 2.00

bormimor : Folds

jackbalsam : Raises for 22.00

Zeke_78 : Folds

hitech5777 : Calls for 21.00

rane : Calls for 21.00

------------------

Flop

------------------

jackbalsam : Went all-in 77.13

hitech5777 : Folds

rane : Went all-in 28.00

jackbalsam : Receives returned betting money 49.13

------------------

Turn

------------------

------------------

River

------------------

jackbalsam : Shows cards

rane : Shows cards

 

------------------

Showdown

------------------

rane [ AC, QH, 10D, 6C, 5H - No Pair ]

jackbalsam [ AD, AS, 10D, 6C, 5H - One Pair ]

 

------------------

Result

------------------

bormimor Mucked Cards

jackbalsam Showed Cards (Winning) 124.50

Biscuits1 Mucked Cards

krutan Mucked Cards

michtom Mucked Cards

Zeke_78 Mucked Cards

Broos Mucked Cards

hitech5777 Mucked Cards

rane Showed Cards

 

------------------

Community Cards

------------------

[ 3S, 6C, 4D, 10D, 5H ]

 

------------------

Players Cards

------------------

bormimor [ -, - ]

jackbalsam [ AD, AS ]

Biscuits1 [ -, - ]

krutan [ -, - ]

michtom [ -, - ]

Zeke_78 [ -, - ]

Broos [ -, - ]

hitech5777 [ -, - ]

rane [ AC, QH ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett xempel då det är bra att överbetta är på rivern när du dragit in runner runner färg eller något annat otänkbart eftersom det som oftast ser ut som man köper potten i det läget. Beror mycket på vad som hänt innan alltså.

 

Nja, här håller jag inte med, i de flesta fall lägger sig motståndet har jag upplevt om de inte själva satt färgen eller stegen eller vad det nu e'. Snarare ett "fegt" bett om du har nutsen för att få ett par callers och sno deras bet.

 

Det beror helt på var man spelar. Mot bra motstånd fungerar det ofta bra att betta "som om man försökte stjäla", till exempel genom att överbetta potten på rivern. Men bara när man vill bli synad. :) (Vill man stjäla på riktigt kan ett litet försiktigt "value bet" fungera bra. Mot bra motstånd alltså.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett xempel då det är bra att överbetta är på rivern när du dragit in runner runner färg eller något annat otänkbart eftersom det som oftast ser ut som man köper potten i det läget. Beror mycket på vad som hänt innan alltså.

 

Nja, här håller jag inte med, i de flesta fall lägger sig motståndet har jag upplevt om de inte själva satt färgen eller stegen eller vad det nu e'. Snarare ett "fegt" bett om du har nutsen för att få ett par callers och sno deras bet.

 

Det beror helt på var man spelar. Mot bra motstånd fungerar det ofta bra att betta "som om man försökte stjäla", till exempel genom att överbetta potten på rivern. Men bara när man vill bli synad. :) (Vill man stjäla på riktigt kan ett litet försiktigt "value bet" fungera bra. Mot bra motstånd alltså.)

 

Som du skriver här ovanför så var mitt inlägg menat mot bra motstånd, självklart lägger man hela tiden ett sånt stort bett att man blir får betalt för det om man nu har bästa handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Såg en märklig sak för ett tag sedan.

Floppen kom och Mr 1. bettar ca $3 in i en $5-pott. Mr. 2 synar blixtsnabbt. Turn kommer och Mr 1. tänker nu ett tag innan han bettar ca $20. Även dem synar Mr. 2 blixtsnabbt. Vad hade Mr. 1? Ett starkt par. Vad hade Mr. 2? Samma par med sämre kicker.

 

Jag blev lite förvånad över det här spelet då Mr 1. var en hyffsad spelare och inte borde äventyra så mycket med TP. Jag funderade på om det kunde vara så att Mr 2. bara bestämt sig för att syna ner, så att han inte ens han uppfatta att det var ett kraftigt överbet som han synade.

 

Under de följande dagarna bevittnade jag samma fenomen ett antal gånger till. Hur tror ni att Mr 2. tänker i denna situationen och är denna typen av överbets något som ni har implementerat i ert pokerspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar iof enbart turneringar och S&G's (cashgames har jag lagt ner eftersom jag inte får det att funka långsiktigt ännu). Tilläggas bör att jag spelar på ca 5-25 dollares buy-in. Inga monsternivåer alltså. På de nivåer jag spelar är det enligt min uppfattning ofta värt att överbeta. Alltsomoftast synar två tre stycken på vad som helst. Speciellt under rebuy perioden. Beroende på vilket bord jag sitter vid spelar jag ibland som en galning bara för att jag vet att andra inte kan hålla igen. Jag tror till och med att de blir förbannade ibland o synar enbart av den anledningen. Ovasett vilken anledning de har så finns det definitivt anledning att överväga overbetting i väl valda sittningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu ett xempel då det är bra att överbetta är på rivern när du dragit in runner runner färg eller något annat otänkbart eftersom det som oftast ser ut som man köper potten i det läget. Beror mycket på vad som hänt innan alltså.

 

Precis samma tankegångar tar Bob Ciaffone och Stewart Reuben upp i deras bok Pot Limit & No Limit Poker. Med ett överbett här (inte allt för kraftigt kanske) representerar du tydligt färgen, men då ställs fi inför en svår fråga: har du klonkat färgen eller försöker du köpa potten? Som Che säger så är detta nog något att implementera mot lite bättre motstånd men samtidigt kan man få väldigt konstiga calls på lite lägre nivåer också och därför är det nog att föredra framför t.ex. check-raise ur tidig position. Antingen har de en hand och synar (på lägre nivåer har de ju väldigt svårt att släppa sina händer) eller så har de inget och då hade de antagligen ändå bara checkat och du hade vunnit lika lite som när de foldar på ditt bet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att svara på så där generellt. I turneringar med RB kan det vara fördelaktigt om man vill bygga en stor stack i början. Man kan gå på chans ett tag.

 

Jag spelade en gång i en 100 000 US turnering mot en Berserk. Han var helt vansinnig och overbettade hela tiden och gick all in med skitkort. Jag var helt livrädd för killen och han dominerade bordet. Efter 15 min av turneringen ledde han turneringer när jag fick ett par pocket kungar. Han gick all in prefloppen och jag valde att svara. Han hade typ Q 10 eller nåt. Jag plockade settet på flopen men killen fick en stege på rivern. När han slagit ut mig hade han ca 7000 US i marker!

 

Jag tänkte att killen kommer inte att överleva länge om han inte ändrar strategi så jag fortsatte att kolla in spelet.

 

Det tog 15 minuter! innan killen var utslagen. Sicket troll. Hade han omvärderat sitt lir så hade han haft en mycket god chans att ta sig till finalbordet.

 

Jag funderade mycket efteråt hur man skall spela mot en Berserk. Har de tur kan de vara livsfarliga. Men det säger ju sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...