cool77 Postad 8 Mars , 2007 Rapport Postad 8 Mars , 2007 Tack Peder. Intressant att domstolen gick på slutet sällskap. Antar vi får se vad hovrätten säger om det. Inte så konstigt att dom gick på slutet sällskap. Var själv på plats och spelade vid razzia tillfället och när polisen kontrollerade leg på alla så erbjöd vi även det eminenta medlemskortet som alla fått. Eftersom i stort sett alla hade ett sådant (vissa hade glömt sitt hemma) så tycker jag att det räknas som ett slutet sällskap. Hoppas att det blir lite snack inom regeringen efter domen också... Citera
Juggler Postad 8 Mars , 2007 Rapport Postad 8 Mars , 2007 Tidigare har det varit hårda regler på slutet sällskap, att man ska ha någon annan gemensam beröringspunkt än kortspel. Citera
MrZingo Postad 8 Mars , 2007 Rapport Postad 8 Mars , 2007 Tidigare har det varit hårda regler på slutet sällskap, att man ska ha någon annan gemensam beröringspunkt än kortspel. Precis! Det är ju väldigt konstigt att de nu frångår detta. I ett tidigare rättsfall från HD var alla medlemmar i en fotbollsklubb, men det ansågs ändå inte vara ett slutet sällskap. Citera
Peder Månsson Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Även det diskuterades på rättegången, vet inte om det finns med i domen, men det argumenterades för att det var en spelklubb, ibland poker, ibland rollspel. Hur domen är formulerad exakt ska bli intressant att se. Citera
for_no_one Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Buy in var 400 och vinnarn tog 3000 - är inte det i strid mot någon lag? Även om det är tillåtet att spela i slutet sällskap så får man väl bara spela för mycket mindre summor, eller? Citera
Colderose Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 En skillnad mellan tingsrätt och hovrätt är att nämndemännen, dvs lekmännen, är i majoritet i tingsrätten medan de professionella domarna har majoritet i hovrätten när dom ska avkunnas. Det vore alltså intressant att få veta om det var ett enhälligt beslut eller om någon hade avvikande mening. Citera
gdaily Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 http://www.poker.se/artikel.php?artid=1171 Jag har skrivit av (stora delar) av domen, dock ej bilagan. Säg att jag var duktig I domen står inget om det var en oenig rätt eller ej, Citera
MrZingo Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 http://www.poker.se/artikel.php?artid=1171Jag har skrivit av (stora delar) av domen, dock ej bilagan. Säg att jag var duktig I domen står inget om det var en oenig rätt eller ej, Bravissimo! Bra jobbat! Ta dig en fredagsgrogg och känn dig nöjd och stolt, det har du förtjänat. Citera
gdaily Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Min amatörtolkning är att det är en åklagartabbe: Det är helt klart tillräckligt slutet sällskap för alkoholbiten (finns ju betydligt öppnare "klubbar" än så). Och är det slutet i det ena fallet så var det svårt för tingsrätten att döma icke-slutet i andra fallet. Lösning: Tvinga klubbdeltagarna att ta sig en sup? Citera
Colderose Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Teori: Åklagaren är pokerspelare och gjorde en medveten tabbe. Citera
Gummo Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 ...Jag har skrivit av (stora delar) av domen, dock ej bilagan. Säg att jag var duktig ... Du har som vanligt varit duktig. Vi är många som är glada för ditt engagemang. Citera
gdaily Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 "Det spel som X X anordnat är lotteri i lotterilagens mening. Det framstår emellertid som utan vidare klart att det inte anordnats för allmänheten." säger tingsrätten... Lotterlagens definition på lotteri är ett lotteri som anordnats för allmänheten... dvs det är en mycket konstig dom "Våfflor med grädde" på två ställen = stör oss inte "Det är då fråga om ett ringa brott som inte skall föranleda ansvar." = ta gärna och överklaga, men stör inga fler tingsrätter med nya ärenden förrän vi fått till ett prejuridikat. Citera
MrZingo Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Teori: Åklagaren är pokerspelare och gjorde en medveten tabbe. Me_too är det du som var åklagare nu? Citera
Colderose Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 De spelade poker vid fyra tillfällen, varav tre tillfällen om pengar. Undrar hur ofta de spelade backgammon och rollspel? Citera
Colderose Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 Me_too är det du som var åklagare nu? Det var faktiskt honom jag tänkte på. Teori 2: Nämndemännen är hemliga medlemmar i rollspelsklubben i Halmstad. Citera
baller Postad 9 Mars , 2007 Rapport Postad 9 Mars , 2007 d här är ju det bästa.. "Det har inte varit fråga om hasardspel." kung formulering.. Citera
2baked2win Postad 10 Mars , 2007 Rapport Postad 10 Mars , 2007 Det här borde firas ordentligt, kan inte pf sätta upp en turre till ära av domen med namnet "våfflor med grädde", efter en ev hovrättsdom kan den heta "våfflor med grädde och sylt". Citera
lill-gunnar Postad 10 Mars , 2007 Rapport Postad 10 Mars , 2007 Jag har skrivit av (stora delar) av domen, dock ej bilagan. Säg att jag var duktig Tja duktig på så sätt att vi får ta del av det. Men kanske något omständig att du valt att skriva av det, då man mycket enklare kunde använt en skanner och ett OCR program. Fast du kanske gillar skriva... Citera
Leif Klingemo Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 Domen kan beställas hem av vem som helst, vad är problemet? Citera
devalanteriel Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 Tja duktig på så sätt att vi får ta del av det. Men kanske något omständig att du valt att skriva av det, då man mycket enklare kunde använt en skanner och ett OCR program. Fast du kanske gillar skriva... Det hade garanterat tagit längre tid för Ola... Citera
Leif Klingemo Postad 11 Mars , 2007 Rapport Postad 11 Mars , 2007 att det tar tid? Tja, det tog ungefär 50 sekunder från samtalet med Halmstad Tingsrätt till att jag hade faxet.................. helt ok tidsrymd........ Citera
Recommended Posts