Gå till innehåll

Arrangör i Halmstad åtalad


AAisking

Recommended Posts

http://expressen.se/index.jsp?a=614908

 

och även denna länk

 

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=149793

 

 

 

Hmm är inte detta vad de flesta klubbar i sverige pysslar med, ska bli intressant o se vad domen blir, fälls han för brott mot lotterilagen verkar ju alla pokerklubbar ligga pyrt till. Hemsidor maillistor etc verkar vara "bevismaterial", hmmm, var ska detta sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 115
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men detta verkar ju vara ett åtal för brott mot lotterilagen, inte enbart för alkohanteringen ju..

 

När de åkte fast så måste åklagaren ställa dem till svars för alla brotten de ansågs skyldiga till.

 

Hade de inte sålt alkohol så hade kanske inte heller någon anmälan kommit in till polisen. Då det var alkohol inblandat så blev polisen tvingad att agera för att det är ett sk allvarligt brott. En anmälan om att några samlas för att spela poker hade hamnat längst ner i högen "att göra en dag då vi inte har annat för oss" och därmed bara blivit statistik.

 

Dont drink and play poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla pokerklubbar är olagliga. Arrangörerna riskerar fängelse.

 

Det är rätt allmänt känt.

 

Savitt jag vet kan man inte fa fangelse for brott mot lotterilagen. Dobbleri daremot ar en annan femma.

 

Från lotterilagen:

 

54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet

1. olovligen anordnar lotteri, eller

2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat, varuspelsautomat eller skicklighetsautomat.

Till böter eller fängelse i högst sex månader döms också den som olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige.

I ringa fall döms inte till ansvar.

Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år. Lag (2003:346).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla pokerklubbar är olagliga. Arrangörerna riskerar fängelse.

 

Det är rätt allmänt känt.

 

Savitt jag vet kan man inte fa fangelse for brott mot lotterilagen. Dobbleri daremot ar en annan femma.

 

Från lotterilagen:

 

54 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet

1. olovligen anordnar lotteri, eller

2. olovligen innehar en penningautomat, värdeautomat, varuspelsautomat eller skicklighetsautomat.

Till böter eller fängelse i högst sex månader döms också den som olovligen i yrkesmässig verksamhet eller annars i förvärvssyfte uppsåtligen främjar deltagande i ett utom landet anordnat lotteri, om främjandet särskilt avser deltagande från Sverige.

I ringa fall döms inte till ansvar.

Är brottet grovt döms till fängelse i högst två år. Lag (2003:346).

 

Ok, det finns med i straffskalan. Men om brottet kan anses som ringa kan man endast domas till forelaggande om att upphora med verksamheten. Nu vet jag ju inte hur vinst eller vinstsyfte sag i Halmstad men om det ror sig om mindre eller inga summor sa ar nog fanglese uteslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Enligt åtalet verkar det som det inte blir så att åklagaren kan bevisa att alkoholförsäljning bedrivits så den åtalspunkten läggs ner. Däremot åtalar de arrangören för innehavet av en stor mängd alkohol på den aktuella platsen. Osäker på den exakta formuleringen.

 

En hint enligt lotteriinspektionen är att brott mot dobblerilagen resp. lotterilagen är när det rör sig om så kallat äventyrligt spel. Cashgames är ett sådant exempel där insattsen kan stegras till oanade höjder efter hand som spelet fortgår - markerturneringar med icke några rebuys blir därför brott mot lotterilagen. En mycket förenklad diskusion på tjugo minuter.

 

Tyvärr har många inom media och polisen svårt att se skillnaden. Vad polisen i Halmstad är ute efter är att få en prövning på vad som gäller osv. Även lotteriinspektionen är intresserade över att få se resultatet av en prövning. Blir det frågan om böter så måste väll tolkningen kunna jämnföras med nedladdningen av filer på internet. Brottet anses som så ringa att polisen inte får göra husransakningar om man inte misstänker andra former av överträselser.

Men detta är min tes som jag har fått indikationer om. Rätta mig om jag har fel. Vad jag åter ställer mig frågan till är att SVEPOF varit så flata i det aktuella fallet så att bara en sidas åsikter kommit fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har förstahandsinformation så ska man inte uttala sig i fallet enligt mig. Vi avvaktar fortfarande ett åtal och när vi har fakta så tar vi ställning till hur vi ska agera.

Vi för ingen debatt här i spekulativt syfte, det skadar bara pokern och den misstänkta klubbens företrädare.

Jag hade personligen kontakt med den personen så sent som i torsdags i förra veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte har förstahandsinformation så ska man inte uttala sig i fallet enligt mig. Vi avvaktar fortfarande ett åtal och när vi har fakta så tar vi ställning till hur vi ska agera.

Vi för ingen debatt här i spekulativt syfte, det skadar bara pokern och den misstänkta klubbens företrädare.

Jag hade personligen kontakt med den personen så sent som i torsdags i förra veckan.

 

Bra svar, svårt att veta vad som är sant och inte när informationen kommer från pressen/kvällspressen, jag tycker ett sådant här ärende ska skötas sakligt och korrekt utan en massa spekulationer som i slutänden skadar mer än de gör nytta,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått fatt på en norsk dom från 31/5 2006 som är i princip samma fall, fast de kört rebuy...

 

Lite humor från den domen:

 

a) De dömda (ja de bliv fällda) dömdes till 10.000 kr i böter (eller 15 dagars fängelse om böterna inte betalades).

 

b) Prispengarna som råkade finnas i lokalen (<20.000) blev beslagtagna

 

c) Marker ock kortlekar blev beslagtagna(!) Ska polisen köra ett eget pokerparti? Är innehav am marker straffbart? Att kriminalisera förra årets julklapp blir väl inte lätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c) Marker ock kortlekar blev beslagtagna(!) Ska polisen köra ett eget pokerparti? Är innehav am marker straffbart? Att kriminalisera förra årets julklapp blir väl inte lätt...
Nej, men man har som princip att beslagta "brottsverktyg" för att förhindra (nåja) fortsatt brottslig verksamhet.

Det är t.ex. inte olagligt att äga knivar, men man beslagtar kniven/knivarna från en knivmördare när han fälls. (Exempel, bra eller dåligt, nåja... principen är det jag är ute efter) Självklart är det inte straffbart att inneha marker eller kortlekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är (NUMERA ÅKLAGARE) och tänkte skingra begreppen lite.

 

Husrannsakan och beslag: kräver fängelse i straffskalan, vilket det är, varför man kan bevisbeslagta datorer, servrar, saker i lokalen osv.

 

Böter: I Norge döms man till bötesstraff liknande systemet för penningböter i Sverige dvs. en fast summa (10 000 kr exempelvis). I Sverige döms man till dagsböter som baseras på ens inkomst. Antal dagsböter baseras på brottets svårighetsgrad (30-ca 200) - ex. 30 a 60 kr. dvs 30 för brottets svårighetsgrad och 60 baserat på din inkomst.

 

Utan att veta säkert kan man utgå från att man döms till ett ringa bötesstraff om man varit den som arrangerat pokerklubb - om inte man tjänat pengar på verksamheten då brottsligheten torde ligga på fängelsenivå. En student som är medarrangör av en pokerklubb kanske får 30 a 30 kr samt 500 kr till brottsofferfond (får man om fängelse i straffskalan) dvs totalt 1400 kr.

 

Pengar, marker kortlekar osv: Pengarna skall förverkas om ingen gör anspråk på pengarna. Om klubben gör anspråk och döms för att ha arrangerat, så bedöms troligen pengarna härröra från brottslig verksamhet och skall förverkas. Marker och kortlekar utgör brottsverktyg om man döms för att ha arrangerat olagligt spel varför de skall förverkas (gör klubben anspråk på dem skall de förverkas om det inte är oskäligt..).

 

Folk som spelat i klubben begår ringa brott och det bestraffas inte.

 

=Kan förvänta oss fällande dom mot arrangörerna (rättsläget är INTE oklart - det är definitivt olagligt att arrangera pokerspel även till sk. slutet sällskap om medlemsskap är öppet för envar), men allt annat än ringa bötesstraff skulle förvåna oerhört...

 

EDIT: JAG ÄR NUMERA ÅKLAGARE.

 

//

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är advokat och tänkte skingra begreppen lite.

 

Husrannsakan och beslag: kräver fängelse i straffskalan, vilket det är, varför man kan bevisbeslagta datorer, servrar, saker i lokalen osv.

 

Böter: I Norge döms man till bötesstraff liknande systemet för penningböter i Sverige dvs. en fast summa (10 000 kr exempelvis). I Sverige döms man till dagsböter som baseras på ens inkomst. Antal dagsböter baseras på brottets svårighetsgrad (30-ca 200) - ex. 30 a 60 kr. dvs 30 för brottets svårighetsgrad och 60 baserat på din inkomst.

 

Utan att veta säkert kan man utgå från att man döms till ett ringa bötesstraff om man varit den som arrangerat pokerklubb - om inte man tjänat pengar på verksamheten då brottsligheten torde ligga på fängelsenivå. En student som är medarrangör av en pokerklubb kanske får 30 a 30 kr samt 500 kr till brottsofferfond (får man om fängelse i straffskalan) dvs totalt 1400 kr.

 

Pengar, marker kortlekar osv: Pengarna skall förverkas om ingen gör anspråk på pengarna. Om klubben gör anspråk och döms för att ha arrangerat, så bedöms troligen pengarna härröra från brottslig verksamhet och skall förverkas. Marker och kortlekar utgör brottsverktyg om man döms för att ha arrangerat olagligt spel varför de skall förverkas (gör klubben anspråk på dem skall de förverkas om det inte är oskäligt..).

 

Folk som spelat i klubben begår ringa brott och det bestraffas inte.

 

=Kan förvänta oss fällande dom mot arrangörerna (rättsläget är INTE oklart - det är definitivt olagligt att arrangera pokerspel även till sk. slutet sällskap om medlemsskap är öppet för envar), men allt annat än ringa bötesstraff skulle förvåna oerhört...

 

//

 

Skingra gärna begreppen när det gäller generella tolkningar med din yrkeskunskap, men undvik att spekulera i eventuella domar i detta specifika fall här på sidan då det knappast gynnar den åtalade eller din kollega som har hand om det aktuella fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att se hur mitt inlägg skulle kunna skada - redovisade bara fakta för att undvika den skrämselpropaganda som annars lätt förs ut av oinitierade. men givetvis har du i princip rätt - spekulation i allmänhet och i synnerhet utan kunskap om det enskilda fallet gynnar ingen.

 

En sak bara - är åtal väckt i fallet eller ej (dvs har stämningsansökan lämnats in till tingsrätt)? Av en tidigare post från dig så är det inte så - medan en annan påstod sig ha läst åtalet - vad gäller? (Intressant för om åtal väckts gäller inte längre förundersökningssekretess dvs. envar kan begära kopia av fu-protokollet (dvs åklagarens samlade bevismaterial)?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt att se hur mitt inlägg skulle kunna skada - redovisade bara fakta för att undvika den skrämselpropaganda som annars lätt förs ut av oinitierade. men givetvis har du i princip rätt - spekulation i allmänhet och i synnerhet utan kunskap om det enskilda fallet gynnar ingen.

 

En sak bara - är åtal väckt i fallet eller ej (dvs har stämningsansökan lämnats in till tingsrätt)? Av en tidigare post från dig så är det inte så - medan en annan påstod sig ha läst åtalet - vad gäller? (Intressant för om åtal väckts gäller inte längre förundersökningssekretess dvs. envar kan begära kopia av fu-protokollet (dvs åklagarens samlade bevismaterial)?

 

Tacksam för svar

 

Kan inte du som vet hur man gör plocka fram fu-protokollet och kommentera i ett PM till Leif, så han kan föra det vidare till SVEPOF...

 

Jag tar gärna emot dina tankar också (om du har tid och lust alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expressen och Hallandsposten har ju tagit del av fu-protokollet (enligt deras artiklar) och det sägs ju i artiklarna att åtal väckts - då måste du väl ändå ha menat att vi får vänta på rättegången (och inte åtalet som du skrev)..

 

Jag har pratat med den misstänkte och han lovade att informera mig direkt när han visste hur det låg till! Vid den tidpunkten hade han inte fått någon information ifrån vare sig åklagare, polis eller sin advokat gällande vare sig åtal eller eventuell rättegång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...