Beachkung Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Hej, har lyckats att lägga undan lite pengar från pokern nu och har satt en del i diverse fonder. Jag kan själv inte speciellt mycket om börsvärlden utan hade helst bara hållt på med pokern...dock så blir man ju sur på sparkonton med 0.25% ränta och sånt. Igår åkte ju börsen kraftigt neråt - typ 2-3% vilket svider en del. Hur ska man resonera? Att se in i framtiden är ju inte lätt, men visst måste man kunna läsa sej till vad branschfolk tror nånstans? Nån här på pf kanske är grymt insatt och har tips? Alla tips mottages tacksamt! Citera
hansih Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Hej, har lyckats att lägga undan lite pengar från pokern nu och har satt en del i diverse fonder. Jag kan själv inte speciellt mycket om börsvärlden utan hade helst bara hållt på med pokern...dock så blir man ju sur på sparkonton med 0.25% ränta och sånt. Igår åkte ju börsen kraftigt neråt - typ 2-3% vilket svider en del. Hur ska man resonera? Att se in i framtiden är ju inte lätt, men visst måste man kunna läsa sej till vad branschfolk tror nånstans? Nån här på pf kanske är grymt insatt och har tips? Alla tips mottages tacksamt! Vilka fonder har du för närvarande? Citera
Beachkung Postad 13 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2006 Kapitalinvest, balkan, österoupa och småföretag europa - allt via robur. Kyla? Som i att jag ska vara kall och avvakta eller som i att börsen kommer gå in i istid nu? Citera
Big Less Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Du sitter HELT galet om du sitter med aktiefonder, låter det som. Och att du sitter med bara Robur är ännu värre. Citera
Beachkung Postad 13 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 13 Maj , 2006 Vad göra istället då? Och kom gärna med förklaringar till varför det är galet...jag ändrar ju gärna, men vill helst också veta varför... Citera
dafgaard Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Ääh, sitter också med en del av rullen i diverse Roburfonder. Känner ingen panik ännu. Det har ju bara gått ner en eller två dagar. Jag är inte kunnig inom det där, men varför skulle det inte kunna vända tillbaka nästa vecka? Citera
Ceritus Postad 13 Maj , 2006 Rapport Postad 13 Maj , 2006 Än är det ingen idé att panik byta. Ras på 2-3% betyder inte att örsen kommer forsätta att rasa i samma tankt. Ne, jag tror du kan vara lungn ett tag till allafall. Det vänder till veckan Citera
Guggan Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Problemet är inte att börsen har gått ner några dagar, utan problemet i mina ögon är att risk/rewarden för att spara pengar i svenska aktiefonder är för dåligt enligt mig. Jag rekomenderar artiklar av Jonas Lindmark(http://www.morningstar.se) om du inte vill betala för analyser är denna sida utmärkt. Sen angående vad du ska ha för fonder beror det väldigt mycket på ett stort antal variabler, så det måste man räkna ut själv. Dock så rekomenderar jag dig att jämföra roburs fonder med andra förvaltares( du har en kostnadsfri tjänst på http://www.morningstar.se) för att se hur de ligger till. Beskriv gärna vad och när du ska ha pengarna, din risknivå och liknande så är det enklare att ge dig råd. Disclaimer: Detta är skrivet på ett internetforum, det är inte den heliga skriften av Galah. Citera
lumor_ Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Du sitter HELT galet om du sitter med aktiefonder, låter det som. Och att du sitter med bara Robur är ännu värre. Försöker du göra honom nervös? Roburs Östeuropafond ligger ju skapligt till på listorna med de fonder som moringstar håller koll på. Därmed inte sagt att fonderna i toppen på de listorna är den absolut bästa investeringen förstås. Det är alltid några högriskfonder som kommer att ligga i topp på dylika listor. Liksom det kan vara andra, mindre tursamma, högriskfonder som ligger sämst till. Jag tycker att trådskaparen ska sluta oroa sig för att börsen gått ner några dagar. Så är det ibland och om du kör med spridda risker och månadssparande är det absolut inget problem. Kan ju tillägga att jag inte är särskilt påläst vad gäller detaljer men har i alla fall något hum om de övergripande principerna för fondsparande. Citera
AsiaCarrera Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Jag hade varit riktigt skeptisk till de börsråd som ges på ett pokerforum. Citera
SirEklund Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 http://www.sportinginvest.com/ Sportbettingfond, slipper du hålla koll på börsen....... Citera
Anderssson Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Köp Boss-media är mitt tips. Sälj allt annat Citera
Jeg123 Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Köp Boss-media är mitt tips. Sälj allt annat Varför? Citera
Beachkung Postad 14 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 14 Maj , 2006 Tack för tipsen. Ska kolla morningstar och även jämföra robur med andra, en kompis till mig hade kollat lite på det och var förvånad, men sa att robur låg helt ok till på dom där jag har pengar. Jag har ju inte kört månadssparande kanske...snarare så att när jag har valt att plocka från pokerrullen så har jag tjoffat in i fonder som verkat bra. Nu håller jag o tjejen på och kollar efter hus, så pengarna kommer väl i princip att spenderas på det inom kanske ett halvår. Kanske tokigt att ha i högriskfonder, men samtidigt så kanske ett par förlorade tusenlappar på fonder kan vara ok när jag vinner och förlorar på pokern varje dag. Samtidigt så kan jag ju poker - jag vet att jag är skicklig på det och då är det lättare att ta en förlust än på börsen som jag kanske känner att jag kunde hanterat bättre. Aldrig kul att "slarva" bort pengar. Har en kompis som jobbar som kapitalinvesterare på bank. Han tipsade om dom fonderna jag har nu, även om han tyckte jag skulle byta från robur. Man kanske skulle betala honom nån procent och låta honom sköta alltihop? Nackdel med kompis som gör detta? Fördel i vissa situationer kanske... Kanske håller liv i tråden i början på veckan... Citera
kydyl Postad 14 Maj , 2006 Rapport Postad 14 Maj , 2006 Ska du ha pengarna till ett hus om ett halvår måste jag nog vara tråkig och säga att du inte ska ha dem pengarna på börsen. Tänk så jävla trist om det går ner och ni plötsligt inte kan köpa det hus ni vill ha. Citera
Matteprof Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Ouch vilken börsdag. Spelaktierna har det riktigt tufft idag. Själv la jag mig runt 60% likvid i torsdags. Ska nog ligga så ett tag trots att många företag har rätt sunda fundamentala värderingar nu. Kanske investera guld långsiktigt Citera
Macroman Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Tack för tipsen. Ska kolla morningstar och även jämföra robur med andra, en kompis till mig hade kollat lite på det och var förvånad, men sa att robur låg helt ok till på dom där jag har pengar. Jag har ju inte kört månadssparande kanske...snarare så att när jag har valt att plocka från pokerrullen så har jag tjoffat in i fonder som verkat bra. Nu håller jag o tjejen på och kollar efter hus, så pengarna kommer väl i princip att spenderas på det inom kanske ett halvår. Kanske tokigt att ha i högriskfonder, men samtidigt så kanske ett par förlorade tusenlappar på fonder kan vara ok när jag vinner och förlorar på pokern varje dag. Samtidigt så kan jag ju poker - jag vet att jag är skicklig på det och då är det lättare att ta en förlust än på börsen som jag kanske känner att jag kunde hanterat bättre. Aldrig kul att "slarva" bort pengar. Har en kompis som jobbar som kapitalinvesterare på bank. Han tipsade om dom fonderna jag har nu, även om han tyckte jag skulle byta från robur. Man kanske skulle betala honom nån procent och låta honom sköta alltihop? Nackdel med kompis som gör detta? Fördel i vissa situationer kanske... Kanske håller liv i tråden i början på veckan... Köp aldrig de stora bankernas fondprodukter eftersom de i princip bara är indexföljande fonder. Dock tar de betalt som de var aktivt förvaltade fonder. Köp indexfonder eller fonder från små förvaltare eftersom de har incitament att aktivt förvalta fonden och därför är beroende av att fonden går bra. Tips: Spiltan & Pelaro Fonder och Avanzas indexfond som tar ut 0 kr i avgift. Att avgifterna är låga är mycket viktigt om man sparar långsiktigt. Sjukt mycket försvinner i fondavgifter på 20 års sikt. Ett annat tips är att köpa investmentbolag eftersom de till sin uppbyggnad är som fonder men du slipper avgifterna. Citera
Pokershark Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Matteprof vad tror du om Telelogic? Verkar ju billig med tanke på att riktkursen enligt en analytiker ligger på 40% högre. Dock så verkar det vara en ganska så seg aktie så det är kanske lika bra att sälja den? Citera
Matteprof Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Matteprof vad tror du om Telelogic? Verkar ju billig med tanke på att riktkursen enligt en analytiker ligger på 40% högre. Dock så verkar det vara en ganska så seg aktie så det är kanske lika bra att sälja den? Har tyvärr ingen uppfattning om Telelogic men tekniskt gillar jag det inte, fast å andra sidan ligger jag med Boss i min långa portfölj och den gillar jag inte heller tekniskt. Det är dock ett långt innehav som jag ämnar ha i flera år framåt om inget särskillt tråkigt händer Citera
Beachkung Postad 15 Maj , 2006 Författare Rapport Postad 15 Maj , 2006 Kydyl - hur illa kan det gå? Man är ju rätt van vid att ta beslut med förväntat +ev, men vara medveten om att det kan gå skit. Jag förlorar ju x antal tusingar på en dålig pokerkväll - skulle jag losa 10-20k på fonderna så är det trist som fan såklart, men ingen katastrof och påverkar ju kanske inte om vi kan köpa hus eller inte. Det jag är ute efter är ju nånting som med stor sannolikhet eller i medeltal ger en hälsosam vinst. Matteprof - 60% likvid? Jag är total nybörjare här. Du var klok nog att sälja av aktier/fonder i torsdags eller hur ska jag tolka det? Macroman - jag fattar att avgifterna blir dyra, men samtidigt resonerar jag så här. Jag kan inte ett dyft om detta och det är närmast ett heltidsjobb att sätta sig in i det. Jag är pokerproffs och har i och med det redan ett heltidsjobb som tar mycket tid och kraft. Om jag låter någon sköta min ekonomi och dom tar 1.5% eller vad det nu är årligen, men samtidigt ser till att det växer med 6-7% så har det ju totalt sett växt kanske 5% vilket är bättre än om jag gjort det själv eller haft det på ett sparkonto. Tänker jag fel? Jag är ju egentligen inte intresserad av att bli börsspekulant, jag är nog fullkomligt nöjd om jag känner att mina pengar är någorlunda hyfsat placerade och att jag kanske inte behöver bry mej om det så mycket. Frukost vid 2 på eftermiddan...pokerproffs...fy fanken vad svårt att somna vid 6 på morgonen - det är ju helt ljust ju. Tack för svar killar - kom gärna med fler. Citera
Macroman Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Macroman - jag fattar att avgifterna blir dyra, men samtidigt resonerar jag så här. Jag kan inte ett dyft om detta och det är närmast ett heltidsjobb att sätta sig in i det. Jag är pokerproffs och har i och med det redan ett heltidsjobb som tar mycket tid och kraft. Om jag låter någon sköta min ekonomi och dom tar 1.5% eller vad det nu är årligen, men samtidigt ser till att det växer med 6-7% så har det ju totalt sett växt kanske 5% vilket är bättre än om jag gjort det själv eller haft det på ett sparkonto. Tänker jag fel? Mina förhållningsregler är ganska enkla att hålla sig till. Indexfonder eller små fondbolag med bra trackrecord, detta gäller dock Sverigefonder. Utlandsfonder är en annan sak då får man göra en lite djupare analys. Alltså du betalar 1,5 % i avgift för en produkt som sällan slår index. Varför då inte byta till en produkt som följer index (indexfond) som kostar 0,5 %? Det är ju som att säga nej till rakeback om man gör en pokerjämförelse! Citera
QoS Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Avanza Zero är rätt intressant om man är intresserad av Indexfonder. Sjukt nog går den även att handla via Aktiespar.se! Citera
Matteprof Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Matteprof - 60% likvid? Jag är total nybörjare här. Du var klok nog att sälja av aktier/fonder i torsdags eller hur ska jag tolka det? Klokt nog skulle jag vilja översätta till tidsmässigt tursamt nog Men det är bara bestämma sig för vilken placeringshorisont man har och därefter försöka hålla sig till de strategier man har. I min korta portfölj (som oftast inkluderar aktie eller derivatpositioner) är jag för närvarande helt likvid. Den använder jag till trading. I min långa portfölj har jag de värdepapper jag tror på långsiktigt och då kvittar det om aktien diffar 10% upp eller ner. Den ska jag ha på fundamenta på sikt. Boss som tråkigt exempel (så allt inte bara blir positivt) har jag i min långa portfölj då jag tror på den på sikt (vilket för mig säkert är minst 12-24 månader från dagens dato) men skulle aldrig ta in den som ett tradingobjekt i min korta. I den långa skulle jag också kunna tänka mig att köpa guldmynt och lägga in i ett bankfack men det skulle jag inte heller göra i min korta portfölj. Men mitt synsätt är naturligtvis att aktievärdering är fundamenta på lång sikt och psykologi på kort sikt, därav två helt olika synsätt på portföljerna. I den långa kvittar den kortsiktga psykologin och i den korta kvittar fundamentan Citera
Macroman Postad 15 Maj , 2006 Rapport Postad 15 Maj , 2006 Avanza Zero är rätt intressant om man är intresserad av Indexfonder. Sjukt nog går den även att handla via Aktiespar.se! Det är inte så att Avanza äger Aktiespar.se då? Citera
Recommended Posts