Gå till innehåll

NLT - Trn, AKs mot omslag preflop


Recommended Posts

Från PartyPokers $5+1 Rebuy & Addon turnering igår, drygt 500 deltagare och massor med rebuys och addons så prispoolen är stor. Det är runt 120 spelare kvar när den här handen inträffar och top50 är ITM. Averagestacken är på runt 40.000.

 

Ingen read på fi, har inte sett honom göra något liknande move förut. Jag kan tänka mig att hans HD borde se ut ungefär såhär { 77+, AJs+, AQo+ }. Vilket ger mig en equity på drygt 51%.

        	equity (%)  	win (%)	tie (%) 
Hand  1:	51.4101 %  	44.69% 	06.72%      { AdKd }
Hand  2:	48.5899 %  	41.87% 	06.72%      { 77+, AJs+, AQo+ }

Även om han är lite tightare och gör omslag med { 88+, AQs+, AQo+ } så sjunker inte min equity speciellt mycket utan ligger fortfarande runt 51%.

        	equity (%)  	win (%)	tie (%) 
Hand  1:	50.7564 %  	43.11% 	07.65%      { AdKd }
Hand  2:	49.2436 %  	41.59% 	07.65%      { 88+, AQs+, AQo+ }

Så min fråga är, är det här en syn jag måste ta?

  • Party Poker No-Limit Hold'em Tourney, Big Blind is t800 (t50 ante) (10 handed)
    MP2 (t18159)
    MP3 (t37679)
    CO (t26551)
    Button (t39765)
    SB (t38183)
    BB (t37151)
    UTG (t31433)
    UTG+1 (t39652)
    UTG+2 (t9871)
    Hero (t19995)
     
    Preflop: Hero is MP1 with :Ad:, :Kd:.
    3 folds, Hero raises to t2000, 4 folds, SB raises all-in [t38158] , 1 fold, Hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt eller fel vet jag inte men jag hade synat. Dels pga. att en dubbling här och du är med på riktigt - största felet många gör är att nöja sig med att komma ITM, sikta högre!

 

Sen tycker jag hans allin tyder på mellan pp alternativt lågt pp eller också AQ, så jag hade synat och hoppats på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du ska syna. Du höjer från CO med en hand som om du spelar rätt är långt över din vanliga höjningsstandard. Dessutom har du knappt mer än 10BB ---> jättesyn.

Skulle tro att du oftast möter AK, följt av 99-JJ här. Därefter lite olika händer som 55, AQ och först efter detta AA/KK. Men det är bara min personliga gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du ska syna. Du höjer från CO med en hand som om du spelar rätt är långt över din vanliga höjningsstandard. Dessutom har du knappt mer än 10BB ---> jättesyn.

Skulle tro att du oftast möter AK, följt av 99-JJ här. Därefter lite olika händer som 55, AQ och först efter detta AA/KK. Men det är bara min personliga gissning.

 

Hero har över 20BB efter sin höjning. Aningen missvisande att kalla det knappt mer än 10BB tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du ska syna. Du höjer från CO med en hand som om du spelar rätt är långt över din vanliga höjningsstandard. Dessutom har du knappt mer än 10BB ---> jättesyn.

Skulle tro att du oftast möter AK, följt av 99-JJ här. Därefter lite olika händer som 55, AQ och först efter detta AA/KK. Men det är bara min personliga gissning.

 

Hero har över 20BB efter sin höjning. Aningen missvisande att kalla det knappt mer än 10BB tycker jag.

 

marginellt ;)

jag tycker dock att en syn vore på sin plats här.. du lär ju inte få så många händer som är BÄTTRE än denna o spela på iaf.. som Pekka hade sagt: SYYYYYYYYYYYYYN

 

i dessa lägen brukar väl fi sitta på typ nåt halvdant PP... hade fi haft typ QQ, KK, AA hade han väl inte gått all in???...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att du ska syna. Du höjer från CO med en hand som om du spelar rätt är långt över din vanliga höjningsstandard. Dessutom har du knappt mer än 10BB ---> jättesyn.

Skulle tro att du oftast möter AK, följt av 99-JJ här. Därefter lite olika händer som 55, AQ och först efter detta AA/KK. Men det är bara min personliga gissning.

Till att börja med höjer jag från MP1. Sen har jag 18000 kvar efter min höjning, dvs 22.5BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med höjer jag från MP1. Sen har jag 18000 kvar efter min höjning, dvs 22.5BB.

 

OK, fel av mig. Lite förvirrande action dock:

 

3 folds, Hero raises to t2000, 4 folds, Button?, SB raises all-in [t38158] , 1 fold, Hero ?

 

Fick för mig att BB var 1600 och inte 800. Då blir det lite knivigare men jag tror fortfarande att syn är rätt. Som sagt tror jag att du väldigt sällan är uppe mot AA och egentligen är detta den enda hand som det är katastrof att möta.

Ytterligare en anledning att syna är att du i relation till de andra har ganska få chips. Det är ingen panik än men förr eller senare måste du få tag i mer marker. Skulle inte tro att en ren slantslingling är dålig för dig och nu ligger det dessutom döda pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär i efterhand så känns en syn rätt. Jag fegade ur och slängde handen.

 

 

Du måste våga syna en all-in med AKs - annars spelar du alldeles för vekt. Speciellt när du är ligger på halva medelstacken - du behöver dubbla upp. Hur skall du dubbla upp om du inte vågar gå all-in preflopp med en av de absolut bästa händerna som finns i hold-em ?

 

Standardspelet med AA/KK/DD i detta läget är att höja till 5-6 tusen. Så förmodligen är det slantsingling som gäller -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man lär sig av sina misstag, är rätt ny på MTT. Nu i efterhand förstår jag att jag borde synat och speciellt efter att jag kört situationen i Pokerstove och räknar man med att han kan bluffa är det en rätt enkel syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...räknar man med att han kan bluffa är det en rätt enkel syn.

 

Jepp. Läs Harrington on HoldEm, han visar på att man kan räkna matematiskt även på bluffmöjlighten. Räknar man snabbt överslag kan du anta att du är 60-40 i det långa loppet här. Plus att du faktiskt kan dubbla upp, vilket ger dig ett ännu större värde räknat i real money, du ger dig själv helt enkelt chansen att komma djupt i turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...