Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nybörjarfråga kanske men det är ju där jag befinner mig vad gäller NLT.

Min fråga är alltså om jag i längden vinner på att om jag med Ax suited och träffar 2st i min färg på floppen och då går all-in? Många gånger borde jag vinan potten direkt i detta skede, andra gånger blir jag nersynad och träffar färgen och vinner potten. I annat fall missar jag färgen och torskar mot vad nu fi har. I enstaka fall sätter jag färgen samtidigt som fi sätter kåk/eller högre.

Elller är det EV- att gå all-in med nötfärgdrag på floppen.

Eller är det bättre att bara "hänga med" i potten med så många fi som möjligt för att om man sedan träffar nötfärgen få bra betalt?

Hur stor är chansen att man träffar färgen på turn eller river?

Postad

ca 30-35%. dvs pottbet är EV=0 om man inte räknar med någon lägger sig.

I extremfallet får du mot en spelare 50% i pottodds. Typ allin 100 i en pott på 1. Då måste Fi lägga sig ungefär 49 gånger av 50 för att det skall gå jämt upp.

Postad

Du skriver inte hur mycket all-in är, men säg så här. Kalla storleken på potten P, och storleken på din all-in för A. Säg att motspelaren lägger sig F gånger för varje gång han synar. Om han synar träffar du färgen en gång av tre och vinner då (P+A). Två gånger av tre missar du färgen och förlorar A. De gånger motspelaren lägger sig vinner du P. Du går jämnt upp om F*P+(1/3)(P+A)-(2/3)(A)>=0, vilket ger

F>=(A/3P)-(1/3).

Uppskatta chansen att han lägger sig, lägg in A och P i ekvationen och se om du har oddsen på din sida eller ej. Som hasseklas säger, ju djupare stackar desto mer foldbenägen måste motspelaren vara. Har du mer än en motspelare kan du räkna på liknande sätt, men det är mycket större chans att bli synad.

En annan grej, om du går all-in med drag i denna situation, gör det då även om du floppar ett monster, säg en triss.

Postad

jag brukar räkna 4% per kort du vill ha efter floppen och 2% efter turn.

TEX. du har 2hjärter på hand, 2 ligger på bordet, det är alltså (vad du vet) 9st hjärter kvar i leken...

efter floppen räknar du då: 9*4=36. du har alltså då 36% chans att pricka färgen på antingen turn elelr river. och bör då inte lägga in mer $ än 36% av potten...

enkelt va =)

(efter turn räknar du 9*2=18%)

lycka till 8-)

Postad

TEX. du har 2hjärter på hand, 2 ligger på bordet, det är alltså (vad du vet) 9st hjärter kvar i leken...

efter floppen räknar du då: 9*4=36. du har alltså då 36% chans att pricka färgen på antingen turn elelr river. och bör då inte lägga in mer $ än 36% av potten...

enkelt va =)

lycka till 8-)

Man kanske ska ta lite hänsyn till de implicita oddsen med?

Postad

enkelt va =)

lycka till 8-)

Man kanske ska ta lite hänsyn till de implicita oddsen med?

äsch... :roll: vad är det?

Postad

ok så All-in är alltså ett dåligt val att göra, om det nu inte varit mycket action preflop så att potten fått växa lite ?

Postad
ok så All-in är alltså ett dåligt val att göra, om det nu inte varit mycket action preflop så att potten fått växa lite ?

du prickar alltså nötfärgen ca var tredje gång,

säg att alla fi foldar var tredje gång,

och var tredje gång missar du,

det du går + (förutsatt att potten är lika stor varje gång) är då allstå alla "semibluffar" dvs potten fram till floppen...

sen finns det ju såklart dom gångerna du får spö trots din nötfärg, av kåken.... så ja + - 0 i bästa fall..? eller är jag helt ute o cyklar?

Postad

Den här semibluffen har kostat mig ganska mycket. Man har i regel sämre fold equity än man inbillar sig. Fast jag gjorde det bara i ganska stora potter och då är det ju mer lockande att syna också. Gör man det i små potter fungerar det kanske bättre men då riskerar man ju mycket för att vinna litet...

Postad

Exempel på saker du måste tänka på innan du bestämmer dig för hur du ska spela ditt drag är:

:spade: Din image

:spade: Antalet motståndare

:spade: Read på fi:

Hur spelar han sina träffar och sina drag? Kan du få honom att lägga en stark hand genom att spela handen hårt (där kommer din image in)? Är han en synstation? Betalar han av med t.ex. TPTK när du klonkar färgen?

:spade: Din position

:spade: Hur stor stack har fi (implicita odds)?

:spade: Vad hände preflop? Är det en höjd pot? Hur ofta continuation-betar fi?

Om du t.ex. sitter ur position och fi har höjt preflop måste du fråga dig hur stor sannolikheten är att han t.ex. lägger en missad hand. Check-raise är ett alternativ.

Ditt mål är att vinna potten direkt alternativt vinnan en stor pott om du träffar färgen. Du måste alltså anpassa spelet efter din motståndare samt din egen image. Tänk på att du vill dölja ditt drag, det ska vara svårt att veta om du sitter på en färdig hand, ett drag eller en ren bluff. Positionen är väldigt viktig så försök att spela dina draghänder då du har bra position.

Postad
Låter lite konstigt, varför spelas en hand som "i bästa fall" går +/- noll, så pass ofta som den ändå gör?

Det är inte handen i sig som är dålig att spela. Det är sättet att spela den som är viktigt.

Låt säga att vi är fyra spelare som sett floppen och potten är 10. Stackarna är typ 100. Om vi nu är först in och smetar in. Vad vill vi åstadkomma med det? Vill vi bluffa bort de andra? Knappast. Här blir vi glada om vi får syn av alla tre. Om vi sätter färgen kan vi visserligen bli utköpta av en kåk men vi behöver inte vinna mer än var 4:e gång för att gå plus. Om floppen inte är parad kan detta alltså vara OK spel om vi är SÄKRA på att vi får med oss alla.

Låt säga att vi i stället betar pott så räcker det att en spelare synar för att vi skall ha EV=0. Detta är dock sämsta fallet i spelet. Om vi inte får någon syn vinner vi 10. Vid två eller tre syn går vi också plus. Detta resonemang är ju dock lite missvisande eftersom vi ofta måste agera på turn också. På så sätt blir ju detta ett argument för shortstackad poker. Om vi försätter oss all-in med ett pottbet slipper vi jobbiga beslut på turn. Likaså är det viktigt med position så att vi kan få möjlighet att checka ner och få se river gratis.

Check från oss i tidig position innebär ofta en jobbig syn där vi inte har direkta odds utan får lita på implicita. Om vi betar ut i tidig position har vi inte lika bra odds att leka med längre (typ 15-20) och vi kan inte göra ett rätt eller fel beslut generellt utan måste förlita oss på vår bords read och image. DVS. hur liten bet kan vi göra som inte kommer att återhöjas här. Ju mindre desto bättre så slipper vi förlita oss på implicita odds.

Detta sagt blir det ju tydligt att ett generellt pottbet inte heller alltid är rätt. Men pottbet all-in, eller i position mot hyffsat passiva är en god ide.

Postad

Betta flopp med nötfärgen, turn och träffar du inte rivern så bettar du där om du tror att fi foldar.

Har du tex A3s på floppen 2s 5h Js så är det ju bara att trycka om potten är lagom stor (1/7-1/5 av din stack).

Har du AKs på floppen Qs 2s 3c så är det ju oxå bara att gasa varje gata.

Postad

Det är ju väldigt beroende på hur mycket du har kvar i stacken om du ska gå all-in. Har du bara ett pott-bett kvar, och är mot en motståndare så är ju all-in korrekt även om du *vet* att han kommer syna. Du får ju 2-mot-1 i pottodds vid en syn och har 2-mot-1 i odds att få färgen.

Generellt kan man ju kolla efter om man har något mer på gång förutom flush-draget, som levande överkort eller hålstegdrag. Har man ett eller flera sådana ökar ju ens chanser från 35% upp till omkring 50/50, och då har man ju bättre förutsättningar för att spela aggressivt. Tex på så är A5s favorit mot KQs då den senare träffat damen, men vi har fått hålstegdrag och ässet är ett levande överkort:

• Board: 4c Qs 3c
    equity (%) win (%) tie (%)
    Hand 1: 55.0505 % 55.05% 00.00% { Ac5c }
    Hand 2: 44.9495 % 44.95% 00.00% { KhQh }