Gå till innehåll

FLT - QTs vs KK (Ibland har man tur)

Recommended Posts

Postad

Ritz Poker Online $1/2 Hold'em (8 handed)

Egentligen lite högt för mig men med bra bonus (£5/h) så får det gå.

(Fast än så länge går det bra, men händer som den här tyder ju på positiv varians och det lär väl inte hålla i sig.)

Bordet har ca 33% flops seen men är ganska passivt.

Preflop: Hero is MP1 with Q :club: T :club:

UTG folds, Hero calls, MP2 folds, MP3 calls, CO folds, button calls, SB folds, BB checks

Med den nya tightare stil jag försöker köra sedan jag gått upp på 1/2 så är det ett gränsfall men jag synar i alla fall.

Flop: (4½ SB) 9 :club: 4 :spade: 8 :club: (4 players)

BB bets, Hero calls, MP3 calls, Button calls

Även utan att räkna med paren har jag ju 12 outs vilket är en given syn.

Turn: (4.25 BB) 3 :heart: (4 players)

BB bets, Hero calls, MP3 raises, Button calls, BB calls, Hero calls.

Blir lite konfunderad när MP3 höjer men efterssom han rimiligen inte kan ha bättre än tvåpar/triss bör åtminstonde nästan alla av mina 12 färg & steg outs vara live. Med 11-1 potodds och ingen som snackar bakom mig är det inte direkt ett svårt beslut.

River: (12.25 BB) J :spade: (4 players)

BB checks, Hero checks, MP3 bets, button folds, BB calls, Hero raises, MP3 calls, BB folds.

Där faller drömkortet. Är helt övertygad om att MP3 kommer betta så jag kör en check-raise.

Results:

Hero: shows Q :club: T :club: (A Straight, Queen high)

MP3: shows K :heart: K :club: (A Pair of Kings, Jack high)

Hero collected 16BB from Main pot

Är medveten om att jag har en del flyt i den här handen men tycker nog ändå jag spelar hyffsat rätt även om preflopspelet är precis på gränsen.

/Bjorn

* RP - QoS *

Postad

Är du skicklig postflopspelare gissar jag att synen preflop är marginell, men ok. Om du tror att någon av spelarna bakom dig kan syna en bet och en höjning (räcker med att du tror att de synar enbart ibland) så hade jag höjt floppen. Du har all anledning att tro att en tia eller dam räcker åtminstone några gånger, och du har ju ungefär 50% att spika stege/färg så om båda bakom dig skulle folda varenda gång så har du ungefär +-0 i ev.

Dessutom är det svårt att sätta motståndarna på överpar eftersom han checkar preflop. Ett bet på floppen kan ju betyda i princip vad som helst, allt från ett drag till toppair till mittenpar osv.., vilket jag tycker rättfärdigar en höjning ännu mer eftersom en dam (och kanske en tia) borde stå åtminstone en viss del av gångerna.

Slutsats: jag hade höjt floppen.

Postad
Är du skicklig postflopspelare gissar jag att synen preflop är marginell, men ok.

Är knappast en skicklig postflopspelare, på sin höjd hyffsad. Däremot anser jag mig vara bättre än de flesta vid bordet.

Om du tror att någon av spelarna bakom dig kan syna en bet och en höjning (räcker med att du tror att de synar enbart ibland) så hade jag höjt floppen. Du har all anledning att tro att en tia eller dam räcker åtminstone några gånger, och du har ju ungefär 50% att spika stege/färg så om båda bakom dig skulle folda varenda gång så har du ungefär +-0 i ev.

Satt faktiskt och tänkte ungefär de tankarna själv nu när jag skrev posten, å andra sidan vill man att maximalt med motståndare skall vara kvar och kunna betala om man får in stegen eller färgen på turn eller river. Känns som ett ganska svårt beslut faktiskt.

Dessutom är det svårt att sätta motståndarna på överpar eftersom han checkar preflop. Ett bet på floppen kan ju betyda i princip vad som helst, allt från ett drag till toppair till mittenpar osv.., vilket jag tycker rättfärdigar en höjning ännu mer eftersom en dam (och kanske en tia) borde stå åtminstone en viss del av gångerna.

Vet inte vem av fi du pratar om här. Han som bevisligen har ett överpar är ju inte den som bettar på floppen utan han limpar bara med vilket jag tycker är ett svagt spel. BB kan däremot mycket riktigt ha i princip vad som helst, en ren bluff , TP, MP, ett drag, 2P eller triss.

Kombinationen av att någon kan ha tvåpar/triss, att Q ellet T kan ge någon annan stege och att någon kan ha överpar gör i alla fall att jag vill reducera dessa outs rejält.

Är för övrigt inte så mycket för att "sätta" folk på specifika händer med nån större definitet. Min hypotes när jag spelade och MP3 satte in sin raise på turn var i alla fall att hans "troligaste" hand var tvåpar nior & åttor därefter en triss.

/Bjorn

Postad

Hejsan!

Tycker pre-flop är helt ok... Brukar syna alla sooted över 10 utg.

Tycker du bör höja floppen för att rensa lite outs, i ditt fall tiorna och damerna. Resten av handen borde spela sig själv efter det ...

/Mvh Peter

Postad
Flop: (4½ SB) 9 :club: 4 :spade: 8 :club: (4 players)

BB bets, Hero calls, MP3 calls, Button calls

Även utan att räkna med paren har jag ju 12 outs vilket är en given syn.

Jag tycker att det är en given höjning för value här. Av bland annat följande orsaker:

* Om någon kan lägga en hand som AT eller KQ är det bra.

* Om någon inte kan lägga en hand som AT eller KQ är det också bra eftersom du kommer vinna väldigt mycket mer än din fair share av flervägspotter här så länge du inte också är uppe mot ett högre färgdrag och det kommer du ju ändå aldrig få ut.

* Om dina motståndare synar med A8 är det bra.

* Om dina motståndare lägger A8 är det ofta bra.

* Du är ~60% favorit mot en hand som As9s

Turn: (4.25 BB) 3 :heart: (4 players)

BB bets, Hero calls, MP3 raises, Button calls, BB calls, Hero calls.

Blir lite konfunderad när MP3 höjer men efterssom han rimiligen inte kan ha bättre än tvåpar/triss bör åtminstonde nästan alla av mina 12 färg & steg outs vara live. Med 11-1 potodds och ingen som snackar bakom mig är det inte direkt ett svårt beslut.

Du har kanske inte riktigt odds för en valuehöjning här eftersom det finns en viss risk att någon annan också har färgdrag, men jag tycker inte att det är vidare långt ifrån, särskilt inte med dina överkortsouts också.

Första synen är ju ok eftersom du inte längre är favorit mot ett par och vill ha med andra spelare i potten eftersom det oftast inte minskar din vinstchans särskilt mycket. Men när du har tre stycken spelare för två bet så tycker jag inte att det är särskilt långt borta att lägga in det tredje också.

River: (12.25 BB) J :spade: (4 players)

BB checks, Hero checks, MP3 bets, button folds, BB calls, Hero raises, MP3 calls, BB folds.

Där faller drömkortet. Är helt övertygad om att MP3 kommer betta så jag kör en check-raise.

Eftersom killen till vänster om dig la in sista betet på turn så bör en check-raise vara helt rätt här så länge han åtminstone har lite stake.

Postad
Första synen är ju ok eftersom du inte längre är favorit mot ett par och vill ha med andra spelare i potten eftersom det oftast inte minskar din vinstchans särskilt mycket. Men när du har tre stycken spelare för två bet så tycker jag inte att det är särskilt långt borta att lägga in det tredje också.

Att trebetta turnen är väl ändå att ta i. Jag tycker vi kan utgå från att hans parouts inte längre är speciellt mycket att hänga i gran efter en höjning på turn. Det betyder att han som bäst har 12 outs vilket skulle innebära att en höjning på turn är ganska nära ett breakeven spel. Dock tror jag att det är väl optimistiskt att räkna alla 12 outs som levande. Med tre andra spelare med är det rätt sannolikt att någon annan sitter på ett flushdrag som då sannolikt är högre än ditt. Har någon ett lägre flushdrag innebär det ändå att två av dina outs är borta. Dessutom kan någon mycket väl sitta på ett set vilket dödar ytterligare två av dina outs om ditt färgdrag nu skulle vara levande. Eftersom det bästa man kan hoppas på är att man kan gå straxt bättre än breakeven genom att höja tycker jag det är en dålig idé. Ofta sitter man med 3 outs.

Postad
Att trebetta turnen är väl ändå att ta i.

Ja, jag håller, med. Försökte indikera det med "inte vidare långt borta" som i "antagligen inte +EV, men inte särskilt mycket -EV", med en spelare till så skulle jag dock tro att det är rätt eftersom man fortfarande kommer ligga någonstans kring 21-23% vinstchans i snitt.

Om det fanns något som helst värde i att ha en lös-aggro image skulle det ju också vara bra, men det gör det knappast när man lirar låglimit online. Dito för att maskera sina limp-trebet händer

"Ofta sitter man med 3 outs."

Jag antar att du med "ofta" menar någonstans i trakterna kring 5%-10% snarare än 50%?