Gå till innehåll

NLT - SH, KQo får problem mot shortstack


Recommended Posts

Preflop spelat har jag inga undringar över, för inte kan väl jag folda för $3 när det ligger $13.5 i potten.

Hur ska jag agera på floppen, fienden är en loosepassive shortstack. Hans mini raise preflop skriker styrka.

***** Hand History for Game 4199313019 *****

$100 NL Texas Hold'em - Saturday, May 06, 10:51:42 ET 2006

Table Lady Chris (Real Money)

Seat 3 is the button

Total number of players : 6

Seat 2: agga2 ( $39.10 )

Seat 3: doc_cc ( $145.30 )

Seat 4: ferdoc111 ( $56.80 )

Seat 5: CodeBLACK614 ( $103.60 )

Seat 6: bigfatfishy ( $147.25 )

Seat 1: Fisken55 ( $98.10 )

ferdoc111 posts small blind [$0.50].

CodeBLACK614 posts big blind [$1].

** Dealing down cards **

Dealt to Fisken55 [ Ks Qh ]

bigfatfishy calls [$1].

Fisken55 raises [$4].

agga2 raises [$7].

doc_cc folds.

ferdoc111 folds.

CodeBLACK614 folds.

bigfatfishy folds.

Fisken55 calls [$3].

** Dealing Flop ** [ 8d, Kc, 6c ]

Fisken55 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här exemplet illustrerar varför det är dåligt att syna en reraise med KQ. Du har träffat väldigt bra men ändå så är antalet komb duleder mot/totala möjliga komb hos fi inte särskilt mycket större än 50%. KQ pre kan du inte värdera mycket högre än 72 i det här läget, så du bör alltså träffa 2 par+ för att vara nöjd. Så fold pre alltså.

Check på floppen för info sedan beror resten på read.

Edit: Snarare är det så att 72 är bättre att syna en reraise med än KQ för när du träffar ett par så är chansen att du har bäst hand större än om du träffar K med KQ. Såvida det inte kommer A,K,Q på flopen. Mot de flesta motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här exemplet illustrerar varför det är dåligt att syna en reraise med KQ. Du har träffat väldigt bra men ändå så är antalet komb duleder mot/totala möjliga komb hos fi inte särskilt mycket större än 50%. KQ pre kan du inte värdera mycket högre än 72 i det här läget, så du bör alltså träffa 2 par+ för att vara nöjd. Så fold pre alltså.

Check på floppen för info sedan beror resten på read.

Edit: Snarare är det så att 72 är bättre att syna en reraise med än KQ för när du träffar ett par så är chansen att du har bäst hand större än om du träffar K med KQ. Såvida det inte kommer A,K,Q på flopen. Mot de flesta motståndare.

Jag vet att det är dåligt att syna en reraise preflop med KQo. Grejjen är ju den att han gör en miniraise och att jag får väldigt fina potodds, kanske bör jag ändå folda preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här exemplet illustrerar varför det är dåligt att syna en reraise med KQ. Du har träffat väldigt bra men ändå så är antalet komb duleder mot/totala möjliga komb hos fi inte särskilt mycket större än 50%. KQ pre kan du inte värdera mycket högre än 72 i det här läget, så du bör alltså träffa 2 par+ för att vara nöjd. Så fold pre alltså.

Check på floppen för info sedan beror resten på read.

Edit: Snarare är det så att 72 är bättre att syna en reraise med än KQ för när du träffar ett par så är chansen att du har bäst hand större än om du träffar K med KQ. Såvida det inte kommer A,K,Q på flopen. Mot de flesta motståndare.

Jag vet att det är dåligt att syna en reraise preflop med KQo. Grejjen är ju den att han gör en miniraise och att jag får väldigt fina potodds, kanske bör jag ändå folda preflop.

 

Det vore annat om du fick position på floppen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preflop spelat har jag inga undringar över, för inte kan väl jag folda för $3 när det ligger $13.5 i potten.

Hur ska jag agera på floppen, fienden är en loosepassive shortstack. Hans mini raise preflop skriker styrka.

Läs vad du skrev en gång till och inhalera motsägelsens ljuva doft.

Om du tycker att hans minimihöjning skriker styrka, varför lägger du då inte handen som är dominerad av i stort sett alla kortkombinationer med T+ på båda korten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är så roliga... Folda preflop med de oddsen mot en fisk med 39bb. En fisk kan göra detta movet med flera hundra olika kombinationer. Vad har du för image? Hur har fi spelat preflop tidigare? Har han bara varit en synstation eller har han testat raiseknappen nångång?

 

Spontant så tycker jag att du ska inducera ett continue bet och sedan ställa in då det finns många möjliga drag. Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är så roliga... Folda preflop med de oddsen mot en fisk med 39bb. En fisk kan göra detta movet med flera hundra olika kombinationer. Vad har du för image? Hur har fi spelat preflop tidigare? Har han bara varit en synstation eller har han testat raiseknappen nångång?

 

Spontant så tycker jag att du ska inducera ett continue bet och sedan ställa in då det finns många möjliga drag. Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

Skojar du? :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är så roliga... Folda preflop med de oddsen mot en fisk med 39bb. En fisk kan göra detta movet med flera hundra olika kombinationer. Vad har du för image? Hur har fi spelat preflop tidigare? Har han bara varit en synstation eller har han testat raiseknappen nångång?

 

Spontant så tycker jag att du ska inducera ett continue bet och sedan ställa in då det finns många möjliga drag. Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

 

wp!!! Grymma råd du ger. Ställ in när du är slagen, reloada och spela därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni är så roliga... Folda preflop med de oddsen mot en fisk med 39bb. En fisk kan göra detta movet med flera hundra olika kombinationer. Vad har du för image? Hur har fi spelat preflop tidigare? Har han bara varit en synstation eller har han testat raiseknappen nångång?

 

Spontant så tycker jag att du ska inducera ett continue bet och sedan ställa in då det finns många möjliga drag. Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

 

wp!!! Grymma råd du ger. Ställ in när du är slagen, reloada och spela därifrån.

Vem har sagt att han är slagen? Visst det är han ibland men jag tycker gott att man kan gambla mera med shortstackar. Det kan man få tillbaka senare genom imagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan folk på allvar tycka att han ska folda en raise från 4 till 7. Han får ju fina odds för att pricka två par, stege och sådana händer. Med floppen som kommer bör man dock vara försiktig.

 

Edit: missade att killen var short, är lite annat läge då men generellt bör man inte lägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

 

wp!!! Grymma råd du ger. Ställ in när du är slagen, reloada och spela därifrån.

Vem har sagt att han är slagen? Visst det är han ibland men jag tycker gott att man kan gambla mera med shortstackar. Det kan man få tillbaka senare genom imagen...

 

[ Sedan får du antagligen reloada men då kan du åtminstone börja spela poker med honom.

 

Du...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan folk på allvar tycka att han ska folda en raise från 4 till 7. Han får ju fina odds för att pricka två par, stege och sådana händer. Med floppen som kommer bör man dock vara försiktig.

 

Edit: missade att killen var short, är lite annat läge då men generellt bör man inte lägga.

 

Klart man inte lägger mot en miniraise.. Men bettar han ut och Fi går all in så är det idiotiskt att syna om man inte känner att han är på råtilt innan. Och hade han varit det så hade trådskaparen nog skrivit in det.

 

Det är just därför en duktig shortstacklirare kan göra fina pengar. Ingen ger han respekt och oftast dubblar han/hon upp utan problems..

 

Oddsen är iofs ganska fina för att syna vilket dem alltid är när det gäller en shortstack.. betyder det att man alltid ska göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är helt klart ett tufft läge men säg att du bettar ut och fi går all in vad gör du då? Då har du ju nästan odds att syna om fi sitter på typ AA. Nångång sitter han säkert på en dåligt spelad QQ/JJ så då vore det idiotiskt att inte syna. Personligen föredrar jag dock att checkraisa all in för att få ett continue bet från allt han kan tänkas ha. Fiskarna brukar då få svårt att släppa underpar och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, fi commitar 20% av sin stack preflop. Att då beta 10 och lägga vid omslag måste vara sämsta möjliga spel. Att släppa den handen mot en shortstack som lagt in en femtedel av stacken är så vekt så man borde knyppla istället för att spela poker. Bättre att checka och hoppas på bet för att sedan vrida om all-in. På så sätt kan man få fi att känna sig pot-committad med vilken jävla hand som helst. Börjar förstå varför B2B kryllar av weak-tighta nissar...

 

Antingen lägger man preflop, vilket man inte gör, eller så degar man på något sätt in på den här floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du check-raisar all in på den floppen.. fine!! Spelet är inte fel men inte helt rätt heller. Vilka händer får du syn av? pockets under K? troligt .. kanske..

 

Vilken hand sätter Fi dig på med det movet? Är det weak-tight att lägga sig där för fi? Ponera att han sitter på QQ eller en annan hand utan K.. varför ska han slänga in sina sista 50-60% av stacken när han "vet" att han drar mot 2-3-4 outs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du check-raisar all in på den floppen.. fine!! Spelet är inte fel men inte helt rätt heller. Vilka händer får du syn av? pockets under K? troligt .. kanske..

 

Vilken hand sätter Fi dig på med det movet? Är det weak-tight att lägga sig där för fi? Ponera att han sitter på QQ eller en annan hand utan K.. varför ska han slänga in sina sista 50-60% av stacken när han "vet" att han drar mot 2-3-4 outs?

 

Att leda ut för 10 och vika för omslag måste väl ändå anses som ett av de absolut sämsta spelen man kan göra?

 

Du kan ju inte förutsätta att shortstacken tänker när denne fattar sina beslut, se preflopaction.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan folk på allvar tycka att han ska folda en raise från 4 till 7. Han får ju fina odds för att pricka två par, stege och sådana händer. Med floppen som kommer bör man dock vara försiktig.

 

Edit: missade att killen var short, är lite annat läge då men generellt bör man inte lägga.

Vad är fina odds för tvåpar enligt dig? Varenda hand med två olika siffror har lika stor chans till tvåpar mot random motstånd.

Oddsen för att pricka stege på floppen är 1,306%.

Andra stegodds:

Pricka stege på femte gatan när du floppar ett öppet stegdrag: 2,2:1 (32%)

Pricka stege på fjärde gatan när du floppar ett öppet stegdrag: 4,9:1 (17%)

Pricka stege på femte gatan när du träffar ett öppet stegdrag på fjärde gatan: 4,8:1 (17%)

 

Pricka stege på femte gatan när du floppar ett hålstegdrag: 5,1:1 (17%)

Pricka stege på fjärde gatan när du floppar ett hålstegdrag: 11:1 (9%)

Pricka stege på femte gatan när du träffarr ett öppet stegdrag på fjärde gatan: 11:1 (8%)

 

Dessutom ändrade du dig till "Edit: missade att killen var short, är lite annat läge då men generellt bör man inte lägga." Vad är det för tjurbajs? Du övervärderar KQo på tok för mycket. Alla PP, alla Ax samt top-SC har ett procentuellt övertag. Jag menar inte att det inte är fel att spela lite poker, men på dig låter det som KQo är stålet i detta läge - varje gång.

 

Spontant så tycker jag att du ska inducera ett continue bet och sedan ställa in då det finns många möjliga drag.

Det ligger ett tydligt färgdrag ute. Förutom det finns bara några möjligheter 86. Om du hävdar att killen med stor sannorlikhet har en hand som 57, 54, 59, 74, eller 79 får jag ett astmaanfall och jag lider inte ens av det. Det återstår endast en hand: 9T. Välkommen till "många drag"-landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till "många drag"-landet.

Det mesta är relativt grabben 8-)

Dragfunderingar här är sjukt överhuvud taget tycker jag som liter skriver handlar inte handen om drag. Den handlar om hur man ska få betalt av AQ/QQ/JJ som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller även med om att checkraise all in nog är det ända sättet att spela handen då fi säkert inte betalar av ytterligare om han inte träffar. HAr man väldigt starka read på fi typ att han inte kan ha AQ och att han sällan CO-bettar kan man väl tänka sig att folda handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...