Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu är det såhär.

Nu vill jag veta. Det finns lagliga pokerklubbar i Sverige. alltså spelar dom poker lagligt. och hur gör dessa klubbar det?

Sen är det tjaffs om slutet sällskap och är men ett sällskap eller då en pokerklubb där alla känner varandra, man betlar medlemsavgift vilken går till inköp av utrustning samt lokalhyra.(inga pengar går till ´"organiserarna"). Man betlar tja, 100 :- i inköp till tuneringen och prissumman delas upp mellan 1-6 plats.(forfarande går inte arrangörerna något plus på detta)... hur kan detta fortfarande vara olagligt, snälla förklara för mig för jag föstår verkligen inte..[/b]

Postad

Jag tror det är 65 kr per person och speltillfälle, men är inte säker.

Sant att inga pokerklubbar är lagliga då spel ju oftast utförs över den pengagränsen. Sen är ju det andra kriteriet i lagen om "slutet sällskap" svårt att lösa, inte ens då de erbjuder medlemskap eftersom vem som helst kan lösa medlemskap och därmed är det inte ett "slutet sällskap".

Vill du vara helt säker på att vara laglig så spela hemma med polarna och då för max 65kr per person ... :-)

Postad

Anledningen till att du inte förstår är att det råder oklarhet i frågan.

Eftersom en lag ibland kan tolkas på olika sätt så kan det bli extra svårt att tolka den om lagen inte har hängt med i utvecklingen.

Som det är nu så ifrågasätts ju hela spelmonopolet även av rättsväsendet, men regeringen är ju av en annan åsikt. Dessutom råder det bristande kunskap i ämnet ute bland de olika polisdistrikten vilket gör att det på vissa platser är helt otänkbart för polisen att göra ett tillslag mot vad dom anser en fullt laglig pokerklubb medansman tex lever lite farligare om man bor i tex Lund.

Du får nog leva i ovisshet ett tag till.....

Så har i alla fall jag tolkas situationen....

Postad
men om de ända sättet man kan bli medlem på är att man är rekomenderard av 1 eller 2 redan medlemar i klubben?

En pokerklubb är per definition (lotteriinspektionens definition) öppen för allmänheten och därför alltid olaglig.

Postad

Okej, nu är jag säkert ute på väldigt djupt vatten, hal is osv. Men turneringarna som har gått i Grebbestad har ju inte varit några småturneringar direkt. Hur har dom klarat sig?

Postad
Okej, nu är jag säkert ute på väldigt djupt vatten, hal is osv. Men turneringarna som har gått i Grebbestad har ju inte varit några småturneringar direkt. Hur har dom klarat sig?

Det beror pa att polisen/aklagarmyndigheten inte bryr sig.

Las mer i senaste numret av First poker dar jag reder ut begreppen om "slutna sallskap" och insatser.

Det gar att spela poker lagligt i Sverige med sina vanner men inte pa en klubb.

Postad

Bar för att LI anser att de är olagliga så betyder inte det att polisen bryr sig.

Postad

För att lagstiftningen inte hängt med och myndigheterna inte vet riktigt hur de ska hantera situationen. Säkert är i alla fall att Grebbestadsturneringarna är olagliga om nu myndigheterna skulle välja att bokstavstolka lagtexten. Sen tror jag också att polisen inte har resurser. De har ju inte ens resurser att utreda betydligt allvarligare brott. Hur många bostads- och bilinbrott eller misshandelsfall, etc, etc, utreds verkligen? Det är skrämmande få i alla fall.