Gå till innehåll

Myssion lirar söndagsturrar!


Myssion

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Måste det ha varit på PartyPokers cashgame bord idag också. Tror fan aldrig jag upplevt nåt värre. Folk callar med J5o, 75o osv. på NL 100 när man höjer upp till 6 bb preflop.

 

Jag hade också en liknande session idag på Ongame NL400. Helt sjukt, men riggen var på min sida så jag ska inte klaga. Min hypotes är att WSOP drar ett helt nytt lass med fiskar till alla pokersiter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite fler tips:

 

ALLA vet att det ska ställa från knappen. ALLA vet att de måste ställa med 4-5BB på knappen osv..

MÅNGA vet att folk gör detta.

 

Prova ställa i en situation där du utifrån stackstorleken på efterföljande spelare, din position osv kan få ner motståndarnas HD till en ganska smal en.

 

***** Hand History for Game 4186638512 *****

NL Texas Hold'em $109 Buy-in Trny:23086997 Level:5 Blinds(200/400) - Thursday, May 04, 21:05:52 ET 2006

Table Speed Rio De Janeiro (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 9

Seat 9: Velocity16_7 ( $2535 )

Seat 10: KISFMG ( $3108 )

Seat 4: Hirlemad ( $1600 )

Seat 7: miktown ( $3176 )

Seat 3: REDORBLACK2 ( $980 )

Seat 8: tlbcaptain ( $1340 )

Seat 1: DreadedSkip ( $2170 )

Seat 2: afbco ( $1990 )

Seat 6: zarobhr ( $3101 )

Trny:23086997 Level:5

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to KISFMG [ Ad 7s ]

tlbcaptain folds.

Velocity16_7 folds.

KISFMG is all-In [3108]

DreadedSkip folds.

afbco folds.

REDORBLACK2 folds.

Hirlemad folds.

zarobhr folds.

miktown folds.

KISFMG does not show cards.

KISFMG wins 3708 chips

 

Ganska bra exempel i handen ovan. Jag är INTE TVINGAD att ställa här. Många pers kvar. Jag ligger inte sämst till osv... mittenpos. Dessutom kan inte personen efter mig syna med A8o tex.. när det är så många kvar att agera. Försök lära dig att se dessa lägen. :)

 

Satt och bläddrade lite i tråden och hajade till över det här inlägget. Precis såhär jag lärt mig själv att inte spela? Dvs ställa med medioker hand i tidig pos. Möjligt att det på högre nivåer ger sådan respekt att synfrekvensen blir tillräckligt låg för att det ska vara ett vinnande spel, men jag kan verkligen inte se hur det skulle vara det på $25+$2. Redan om Fi synar med top 5% av händerna i snitt är du ju uppe på ca 25% risk att få minst en syn (och vara dominerad helt garanterat), och top 5% är nog alldeles för tight generellt sett för att vara en realistisk approximation. Redan på top 7% som syn-HD är risken för någon syn 35%, och vi är fortfarande dominerade varje gång.

 

Vad har jag missat? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har jag missat? :)

 

Nej det kräver tänkande motståndare som kan tolka ett ställ ur den positionen som en stark hand, och som är generellt tajta med syner. Det som gör det till ett bra ställ här är väl att blindsen är rättså höga och flera stackar är kortare än en själv. Visserligen vidgar det deras syn-HD, men risken att busta minskar. Här tror jag iofs att den stack man får om man förlorar mot en kortis är övervärderad av ICM, så jag skulle nog vara försiktig med att ställa i såna här situationer, eftersom det ändå bara är marginellt $EV+ från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde mitt VISA-kort och körkort hos min mor i förra veckan. Det hade smitit ur min ficka när jag satt i soffan och trillat ner mellan dynorna. Inga större problem eftersom min mor skickade det till mig med rekommenderat brev. Bara ett problem... Mitt körkort är mitt enda ID-kort, och jag måste legimitera mig för att kunna hämta ut brevet... :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde mitt VISA-kort och körkort hos min mor i förra veckan. Det hade smitit ur min ficka när jag satt i soffan och trillat ner mellan dynorna. Inga större problem eftersom min mor skickade det till mig med rekommenderat brev. Bara ett problem... Mitt körkort är mitt enda ID-kort, och jag måste legimitera mig för att kunna hämta ut brevet... :?

 

ligger inte körkortet i brevet kanske de kan öppna det och därefter delge det till dig?

 

snacka om moment 22...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ligger inte körkortet i brevet kanske de kan öppna det och därefter delge det till dig?

 

snacka om moment 22...

 

Ja det hela beror på hur samarbetsvilliga de är på ICA.

 

Äsch, vafan, det är Teckomatorp, första gången vi hyrde film här (det blev Bröderna Grimm (egentligen skulle vi ha Narnia, men den var uthyrd), Frugan insisterade på att vi skulle hyra "Gamla Tanter 3", men jag avböjde, vänligt men bestämt) så frågade tanten om jag hade ett medlemskort/medlemsnummer, varpå jag sa "Nej", varpå hon sa "Okej" och lämnade över filmen och tog betalt, utan att ta legimitation eller något alls...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Myssion du skulle inte kunna göra mig en tjänst och på ett pedagogiskt sätt förklara EV+/- och cEV+/-? :oops:

 

Myss är antagligen upptagen med att dra ut fisk på Stars, så jag skriver något så länge :)

 

EV betyder expected value och är det förväntade utfallet av en händelse som vi vet, eller kan uppskatta, sannolikheten för.

T.ex om du och jag singlar slant och har ett litet vad. Blir det krona får jag en tia av dig, blir det klave får du en tjuga av mig.

Vad är ditt EV att för att singla slanten?

Jo 20 (möjlig vinst) * 0.5 (sannolikhet för vinst) - 10 (möjlig förlust) * .5 (sannolikhet för förlust) = 5kr.

Du kommer aldrig vinna just 5kr vid en enskild slantsingling, men i en oändligt lång serie slantsingligar så vinner du i snitt 5 kr per singling, och 5kr är din vinst viktad efter sannolikhet.

 

cEV används i turneringar och handlar om hur många marker du tänks förlora eller vinna vid ett givet beslut.

Anledningen till att man talar om cEV och $EV som skiljda saker i turneringar är att i en turnering är inte alla marker lika mycket värda.

Det kanske låter lite konstigt, men det är inte alls svårt att visa att t.ex en dubbling av antalet marker inte innebär en dubbling av din förväntade vinst. Detta beror på prisstrukturen - att vinnaren av turneringen faktiskt delar med sig av sina pengar till övriga prisplatser.

 

Så cEV är din förväntade vinst eller förlust i antal marker, och $EV är hur din förväntade utgång i turneringen (med avseende på vinstsumma) påverkas av detta.

 

Ett + betyder så klart vinst och -förlust.

 

Nu är det fritt fram för någon som doktorerat i matstat att flejma mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Myssion du skulle inte kunna göra mig en tjänst och på ett pedagogiskt sätt förklara EV+/- och cEV+/-? :oops:

 

Med $EV+/- menas alltså ens förväntade vinst räknat i pengar. Det är sällan samma sak som cEV vilken syftar på ens förväntade vinst i marker (chips) efter ett beslut.

T ex så behöver det inte betyda att om du dubblar upp i chips så dubblas ditt $EV.

 

T ex så kanske ni är 3 stycken kvar i en SnG där du och en till har nästintill alla chips, och en tredje som har obetydligt med marker (nån/några tiondelar av en blind eller nåt). Om spelaren med lika stor stack som du ställer och du vet på något magiskt vis att du är 55% favorit så kommer du ha ett positivt cEV, men ett negativt $EV.

 

Kanske dumt exempel, men hoppas du hänger med lite ivf :)

 

EDIT: Gah för sent, jäkla Eury :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myss är antagligen upptagen med att bli utdragen av fisk på Stars, så jag skriver något så länge :)

 

Enklaste sättet IMO att visa relationen mellan cEV och $EV: I början av en turre har man 1500 marker (av totalt 13500, det är niomanna på Stars). Det är 11% av markerna © och samtidigt 11% av det totala värdet ($) i turneringen. Varje marker är alltså i början av turneringen värd exakt 1/13500 av den totala prispoolen (dvs $225/c13500=$0.017).

 

När (jag säger när, inte om) jag har vunnit turren så har jag samlat ihopa 13500 marker, dvs 100% av markerna, men jag har bara fått 50% av värdet, eftersom resterande 50% har pytsats ut till de mupparna (d.v.s. ni) som jag drog ut för att vinna. Nu är varje enskild marker värd 1/13500 av värdet av förstaplatsen (dvs $112.50/c13500=$0.008).

 

Eftersom markerna tappar i värde på det här sättet så finns det alltså situationer (främst på bubblan) där cEV+ kan vara $EV-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens hand:

 

PokerStars Game #5664475861: Tournament #28659810, $25+$2 Holdem No Limit - Level VII (100/200) - 2006/07/24 - 09:09:19 (ET)

Table 28659810 1 9-max Seat #7 is the button

Seat 4: Myssion (3955 in chips)

Seat 6: avi23 (3162 in chips)

Seat 7: ASJ2 (3594 in chips)

Seat 8: Stretchyboy (2789 in chips)

Myssion: posts the ante 25

avi23: posts the ante 25

ASJ2: posts the ante 25

Stretchyboy: posts the ante 25

Stretchyboy: posts small blind 100

Myssion: posts big blind 200

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [2d 2c]

avi23: raises 200 to 400

ASJ2: folds

Stretchyboy: folds

Myssion: calls 200

*** FLOP *** [5d Tc 6h]

Myssion: checks

avi23: bets 400

Myssion: calls 400

*** TURN *** [5d Tc 6h] [Jh]

Myssion: checks

avi23: checks

*** RIVER *** [5d Tc 6h Jh] [Jc]

Myssion: checks

avi23: bets 400

Myssion: calls 400

*** SHOW DOWN ***

avi23: shows [Kd 9d] (a pair of Jacks)

Myssion: shows [2d 2c] (two pair, Jacks and Deuces)

Myssion collected 2600 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 2600 | Rake 0

Board [5d Tc 6h Jh Jc]

Seat 4: Myssion (big blind) showed [2d 2c] and won (2600) with two pair, Jacks and Deuces

Seat 6: avi23 showed [Kd 9d] and lost with a pair of Jacks

Seat 7: ASJ2 (button) folded before Flop (didnt bet)

Seat 8: Stretchyboy (small blind) folded before Flop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lös call på floppen. Hur ofta får du showdown där?

 

Rättså ofta. Vilken fi kommer att köra ut mig ur den potten efter att ha minihöjt och sedan duttbetat på floppen? Borde kanske iofs ha betat på turn där.

 

Lässån lörnd. Minihöj inte med K9s. Duttbluffa inte mot muppiga fi. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade förresten rummy i stugan i helgen med svärföräldrarna. Min (o)tur från pokern fortsatte kraftigt. Frugan superklonkade dock, medan svärfar toktiltade. Smilla toktiltade också, fast inte på rummyn, utan på vällingen. Sedan badade hon bassäng och skvätte ner sin mamma helt och hålllet. :) Hon kan gå nu också. Smilla alltså, inte hennes mamma. Eller, ja, hennes mamma kan ju också gå förstås, men det kunde hon sedan innan. Iallafall så släpper hon taget helt och traskar iväg, helt obekymrat. Stannar till och ser sig omkring och vinkar och sånt och traskar vidare. Inga längre sträckor iofs, men några meter, och det är jättekul att se. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt dåligt spel på Stars alltså... All-in pre med 87s och sånt när blindsen är 15/30. Någon mupp sitter och skäller på de andra spelarna för att de spelar "shyt cards" och är "shyt players" och undrar varför han inte kan vinna mot så dåliga spelare. Själv har han 56% vepipp och minibetar/minihöjer varannan hand, oavsett stål eller skräp. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...