Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Beror helt och hållet på vilken limit du talar om och hur pass aggressiva motståndarna är och om man är het eller kall för tillfället.

Beror mycket på stackstorlekar också, många små stackar vid bordet mindre antal marginella händer.

Ja det finns nog lika många anledningar till att spela/inte spela vissa starthänder som det finns antal starthänder.

Mycket givande svammelsvar.... :)

Postad

Väldigt ungefärlig lista: 55+, några suitade connectors, AK och AQs. Om bordet är väldigt passivt så limpar jag in oftare, om det är ett mer aggressivt bord så tenderar jag att höja lite lätt.

Postad
Bara AA och KK (limpar). Får jag en höjning efter mig när jag har KK så åker dom i mucken.

jo, den gamle räven har man ju kört ett antal ggr... oftast blir det ingen höjning osså blir man utdragen av låt oss säga 57s som floppar tvåparet...

Postad
Bara AA och KK (limpar). Får jag en höjning efter mig när jag har KK så åker dom i mucken.

Du menar att om någon höjer dig efter att ha limpat in med KK så antar du direkt att han har AA och ser inte ens en flopp?! Är det bara jag som reagerar på detta?!

Själv spelar jag nog 22-AA (höjer med QQ-AA), AKs/o, AQs/o, AJ, JTs KQs... Om det sällan höjs rejält preflopp spelar jag kanske suited connectors ibland också om jag känner mig het.

Postad
Är det inte ganska vettigt att öppna med en höjning om du har en stark handdistribution där?

Nja, jag vet inte riktigt. Det gör resten av handen så sabla svårspelad. Att spela oförbättrade stora par ur position med bara runt 3-4% av min stack i potten tycker jag helt enkelt inte om. Det är inte en situation jag frivilligt vill försätta mig i. Framför allt eftersom alla vet vad jag har och jag inte vet nåt om motståndarnas händer. Då tycker jag det är bättre att limpa och antingen försöka spika ett set eller försöka få lite betalt av någon med top pair t.ex. Det är också så mycket lättare att lägga handen om jag inte höjt alls än om jag höjt pot från UTG.

Ska jag höja preflop med höga par, eller egentligen bara AA och ibland KK, vid fullbord försöker jag antingen få in 10% av min stack preflop eller åtminstone vara i position. Annars får det vara. Renodlade beslut är min melodi. Jag vill antingen vara pot-commited på floppen eller inte vara commited alls. De vidriga mellantingen hatar jag.

Postad
Ska jag höja preflop med höga par, eller egentligen bara AA och ibland KK, vid fullbord försöker jag antingen få in 10% av min stack preflop eller åtminstone vara i position. Annars får det vara. Renodlade beslut är min melodi. Jag vill antingen vara pot-commited på floppen eller inte vara commited alls. De vidriga mellantingen hatar jag.

Kom på att din handdistribution inte alls var särskilt stark (höga suiteds drar ned den ganska rejält), så det kan mycket väl vara rätt att limpa. Dock har jag en stark känsla av att max EV ligger bland de vidriga mellantingen, eller åtminstone att optimalt spel ligger därikring.

Postad
Nja, jag vet inte riktigt. Det gör resten av handen så sabla svårspelad. Att spela oförbättrade stora par ur position med bara runt 3-4% av min stack i potten tycker jag helt enkelt inte om. Det är inte en situation jag frivilligt vill försätta mig i. Framför allt eftersom alla vet vad jag har och jag inte vet nåt om motståndarnas händer. Då tycker jag det är bättre att limpa och antingen försöka spika ett set eller försöka få lite betalt av någon med top pair t.ex. Det är också så mycket lättare att lägga handen om jag inte höjt alls än om jag höjt pot från UTG.

Så du spelar hellre dina stora par mot 5 st limpare?

Postad
Dock har jag en stark känsla av att max EV ligger bland de vidriga mellantingen, eller åtminstone att optimalt spel ligger därikring.

Jag undrar det jag. Och det är inte bara som jag säger. Jag har verkligen ingen aning. Om vi förutsätter hyggligt motstånd alltså. Spelar jag med dåliga spelare eller ens om det bara finns en riktig station vid bordet höjer jag mer än gärna stora par utg, men då betydligt mer än pot.

Om det inte finns några riktigt dåliga spelare vid bordet får man oftast bara action postflop av någon som slår dig eftersom man så väl har avslöjat sin hand. I regel vinner man potten på floppen med ett potbet men det har ju inget med handvärdet att göra.

Om vi tar ett exempel: du höjer pot utg med QQ, får säg 2-3 syn av personer som har position på dig. Floppen kommer J63 eller nåt annat slumpmässigt, du bettar ut runt pot och oftast lägger alla sig. Ibland får du en syn/raise av AJ t.ex men oftast innebär en syn/raise på den floppen ett set. Blir du synad på floppen har du drygt 2 potbets kvar på turnen(om vi pratar typisk NL på internet) och du har ett riktigt jobbigt beslut om du vill spela ett par för hela din stack. I regel vill man inte det och en läggning är på sin plats trots att man då och då sitter med bäst hand. Ibland har man tur och lyckas spela en medelstor pot mot en hand som TPTK eller lyckas ta betalt av nåt drag hela vägen men annars har handen ganska litet showdown value. Vill man inte ha en weaktight rock-stämpel kan man ju alltid höja utg med någon annan hand som 67s som har större potential att vinna en stor pot för att den är så oväntad och som kommer plocka upp ungefär lika många småpotter på floppen.

Kommer samma flop (J63) i en ohöjd pot och jag har QQ utg är chansen större att jag får hyggligt betalt av händer som JT-AJ samtidigt som det är lättare att lägga den om någon sitter på ett set. Man gör alltså färre felaktiga beslut i en ohöjd pot som kostar en pengar.

Sen finns det givetvis många nackdelar med att nästan alltid limpa utg med höga par, det är jag den första att hålla med om. Det är t.ex svårare att få betalt av QQ och KK om man själv sitter med AA. Man förlorar mindre mot AA om man höjer med QQ utg osv. Men jag tycker ändå det känns som fördelarna uppväger nackdelarna. Det är iofs möjligt att det känns så bara för att det är mer lättspelat. Jag vet inte. Mitt nettoresultat har i alla fall blivit bättre sen jag slutade höja par utg. Sen om det beror på just det vet jag inte.

Så du spelar hellre dina stora par mot 5 st limpare?

Än mot vad?

Postad

Sitta och höja med stora par i tidig position är ingenting som verkar funka på den nivå på bord jag spelar (0,5/1, 1/2 och 2/4) då att nån drar in en reraise pre flop är VÄLDIGT ovanligt och gör någon det är det stor sannolikhet för AA eller åtminstone en väldigt bra hand. Och sen sitta och höja pott post flop i blindo och hoppas på att ingen träffat är ingen strategi jag tror på. (Då jag torskat mycket pengar på den taktiken) Så för mig är det limp som gäller. 99-AA, AK-AQ och AJs. Givetvis kan taktiken ändras om jag vet att vissa personer efter mig är relativt tomtiga. Men mot bra spelare väljer jag den lite mer konservativa vägen från tidig position.

Postad
Jag undrar det jag. Och det är inte bara som jag säger. Jag har verkligen ingen aning. Om vi förutsätter hyggligt motstånd alltså. Spelar jag med dåliga spelare eller ens om det bara finns en riktig station vid bordet höjer jag mer än gärna stora par utg, men då betydligt mer än pot.

Jag tror det är särskilt mot kompetenta motspelare man får köra på de vidriga mellantingen (vilket förstås utesluter stora överbet med bara bra händer). Detta eftersom det blir alldeles för lätt för dem att spela om situationerna är väldefinierade. Jag menar då inte att du bara skulle höja med stora par UTG utan även lite andra händer, men att du inte kan utesluta att få in värde i den här handdelen eftersom de inte kommer ge upp onödigt mycket under resten av handen heller. Alltså, säg att du gör en ganska liten höjning UTG varje gång du har 88+, AK, samt 54s och 76s, får du omslag så foldar du helt enkelt en stor del av händerna, och på potten så behöver du ju inte vara sjukt aggro med att beta ut så länge du balanserar med någon enstaka checkraise.

Mot duktiga motspelare så borde du ju också bli höjd ganska ofta och hamna HU om du gör lösa limpar UTG.

Kommer samma flop (J63) i en ohöjd pot och jag har QQ utg är chansen större att jag får hyggligt betalt av händer som JT-AJ samtidigt som det är lättare att lägga den om någon sitter på ett set. Man gör alltså färre felaktiga beslut i en ohöjd pot som kostar en pengar.

För det första så tror jag du underskattar värdet av pengarna som åker in preflopp, stora potter är inte samma sak som högt EV. Chansen är ju också betydligt högre att du blir slagen om potten är ohöjd.

Postad

Om det inte kommer någon höjning preflop betyder det dels att potten är liten och att du inte vet något om dina motståndares händer. Om du t ex får action från bb, hur vet du att han har AJ och inte J6 som han har fått se en gratis flopp med? Dom här två sakerna tillsammans gör att du slåss om en liten pott mot händer du inte riktigt vet var du har.

Då föredrar jag att höja preflop så att du får en stor pott att slåss om och där du i alla fall borde kunna utesluta 72o som en hand hos någon av motståndarna.

Och handlar inte poker om att försöka få in pengar när man har bäst hand (som du förmodligen har preflop med QQ)?

Postad
Om det inte kommer någon höjning preflop betyder det dels att potten är liten och att du inte vet något om dina motståndares händer. Om du t ex får action från bb, hur vet du att han har AJ och inte J6 som han har fått se en gratis flopp med? Dom här två sakerna tillsammans gör att du slåss om en liten pott mot händer du inte riktigt vet var du har.

Då föredrar jag att höja preflop så att du får en stor pott att slåss om och där du i alla fall borde kunna utesluta 72o som en hand hos någon av motståndarna.

Och handlar inte poker om att försöka få in pengar när man har bäst hand (som du förmodligen har preflop med QQ)?

Grejen är den att jag tycker det är lättare att ta reda på var jag är i en ohöjd pot. I en höjd pot hinner man inte riktigt ta reda på det förrän merparten av ens stack ligger i mitten och då är det lite för sent. I en ohöjd pot gör jag bara en liten höjning av någons bet, blir jag reraisead är jag oftast slagen. Blir jag bara synad har jag oftast bäst hand. Ganska simpelt.

Sen det här med att höja stora par från utg. Ofta sitter det vid mina bord 6-8 spelare som jag spelat rätt mycket mot tidigare och som vet ungefär hur jag spelar. Att bara börja höja med stora par utg är alltså inte speciellt bra eftersom jag blir så lättläst. Jag vet själv att jag synar en pot höjning från utg om jag sitter på button och det är heads up med väldigt många händer om jag vet att utg är en någorlunda tight spelare. Dels har jag en del outs till min egna hand men jag har vansinniga mängder bluffouts, så fort bordet är parat eller det är någon stegchans är det väldigt svårt för ett overpair att syna iväg hela sin stack. Jag vill inte att bra spelare ska kunna göra samma sak mot mig. Ska jag höja stora par utg måste jag alltså som johan säger också höja många andra händer och i stort sett lägga om hela min spelstil. Det är möjligt att jag skulle tjäna mer på det men jag tycker det känns onödigt att ändra på en spelstil som uppenbarligen fungerar.