jonklar Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Vet att det redan finns flera trådar om continuation betar, skapar ändå en ny. Eftersom continuation betar är en av de viktigaste och mest lönsamma bluffarna, tycker jag att detta kan diskuteras igen. Jag spelar mest på max 6, 0.25/0.5 euro på B2B. Spelarna där är ganska lösa, de synar höjningar både pre och post med det mesta. För ca ett år sedan höjde jag alltid på floppen om jag höjt innan. Fick stora problem med motståndare som började checkrais bluffa. Med knäckt självförtroende slutade jag helt att continuation beta. Då fick jag ännu mera problem. LAG spelare såg mig som weak/tight och synade med allt, de köpte sedan ofta ut mig. Ibland vann jag stort, oftast vann LAG spelarna många hyffsade potter. Jag började singla slant om jag skulle continuation beta. Detta funkade mycket bättre, men det verkade som motståndarna tyckte jag höjde för ofta och synade väldigt gärna med skräphänder. I många poker böcker föreslås att man bör höja ca 50% av potten när man continuation betar. Detta tog jag fasta på, men i efterhand har jag märkt att detta är helt fel. Det kanske funkar på högre nivåer, men på låga nivåer är ju folk väldigt syn benägna. Min nuvarande taktik fungerar ganska bra. Vet att den fortfarande inte är optimal och skulle bli mycket tacksam för kritik och tips. När jag talar först höjer jag ca 80% av potten, både när jag bluffar och har stål. Om jag talar sist höjer jag ibland lite mindre beroende på om floppen är dragig. En check betyder ju oftast att fi är tom. Tycker ni att detta är för lite, bör jag heldre höja pott? Jag går efter en slump generator när jag ska bluffa. När jag talar först: Med AK bluffar jag med 40% chans. Med AQ och sämre händer bluffar jag med 30% chans. När jag talar sist: Med Ak bluffar jag med 50% chans. Med AQ och sämre med 40% chans. Självklart går jag inte blint efter slump generatorn. Har jag t ex jammat de sista händerna höjer jag helst inte med t ex KJ på knappen, och ännu mindre försöker jag bluffa om jag höjt och missat. Mot synstationer bluffar jag helst inte. När motståndarna fått stor respekt för mig höjer jag och bluffar med det mesta. Vad tycker ni om denna taktik. Tycker ni slumpgenerator låter trist? Hur gör ni? Citera
AsiaCarrera Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Jag föredrar att CB oftare med två överkort när jag talar först HU i en pott än sist till skillnad mot dig. Annars bettar jag nog ut runt 60-70% av flopparna jag missar om jag är aggressorn mot standardspelaren. Mer mot den veke och mindre mot den mindre veke givetvis. Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Förr betade jag ut varje pott jag hamnade HU i men det har jag lagt av med då folk ganska snabbt snappar upp detta. Citera
dlinder Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Tips: skilj på satsa och höja, annars blir det väldigt rörigt. Citera
spyse Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Jag brukar variera mig väldigt mycket i mitt spel, är floppen dragvänlig och jag sitter på något fint så brukar jag köra 80-110% av potten, är den raggad som fan och jag sitter med fint så kör jag 50-60% av potten, sitter jag med drag så kör jag 30-100% av potten beroende på hur starkt drag det är, tex kombo drag. Jag bettar ibland svagt (30-50% av potten) med drag för att se nästa kort lite billigare då jag sätter fi på mittenpar och bettar ut för att han inte ska betta bakom mig när jag checkat. Höja någon som bettat när jag är tom gör jag väldigt sällan om jag inte känner mig rätt säker på att fi kommer folda. Så då till mina CB, som jag gör på alla raggade floppar, tex 23Q är utmärkt för ett CB, sitter jag med AT och floppen kommer J87 så är det ofta ett CB här med. Jag bettar ca 55% av flopparna och höjer ca 15% dvs hälften av gångern jag bettar är jag tom (träffar floppen ca 35% av tiden), jag CB mao ca 30% vilket jag anser som lagom. Då jag har så vid bett struktur brukar så tror jag det är väldigt svårt för fi att sätta mig på en hand, ska jag göra ett CB på floppen Q23 och sätter få på 66-99 så brukar jag köra på rätt hårt (70-90% pott) sätter jag däremot fi som helt tom kan jag gå ner till 40-60%. Känner jag att någon snappat upp hur jag spelar så vänder jag på steken eller gör något fancy move mot dom som brukar kosta dom en del och jag kan fortsätta med mitt spel igen. Självklart så CB jag mer HU och mindre mot flera fi, här är det ofta read och hur floppen är kordinerad som avgör hur ofta jag bettar. Citera
Sylwester Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. Förr betade jag ut varje pott jag hamnade HU i men det har jag lagt av med då folk ganska snabbt snappar upp detta. Jag förstår inte det resonemanget. Som höjare preflop förväntas man att betta. Vad som kan vara värt att "snappa upp" är om en spelare är så pass förutsägbar att han bara bettar träffade floppar. edit: liten skitgrej... Citera
PxT Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Jag brukar variera mig väldigt mycket i mitt spel, är floppen dragvänlig och jag sitter på något fint så brukar jag köra 80-110% av potten, är den raggad som fan och jag sitter med fint så kör jag 50-60% av potten, sitter jag med drag så kör jag 30-100% av potten beroende på hur starkt drag det är, tex kombo drag. Du lär ju bli hyffsat lättläst efter ett tag om du anpassar din bets sådär. Själv bettar jag alltid mellan 70-90% av pott oavsett träff eller icke träff, visst jag checkar ibland också. Citera
dlinder Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Du lär ju bli hyffsat lättläst efter ett tag om du anpassar din bets sådär. Själv bettar jag alltid mellan 70-90% av pott oavsett träff eller icke träff, visst jag checkar ibland också. Fast just att anpassa floppbettet efter texturen är väl inget underligt? Citera
spyse Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Jag brukar variera mig väldigt mycket i mitt spel, är floppen dragvänlig och jag sitter på något fint så brukar jag köra 80-110% av potten, är den raggad som fan och jag sitter med fint så kör jag 50-60% av potten, sitter jag med drag så kör jag 30-100% av potten beroende på hur starkt drag det är, tex kombo drag. Du lär ju bli hyffsat lättläst efter ett tag om du anpassar din bets sådär. Själv bettar jag alltid mellan 70-90% av pott oavsett träff eller icke träff, visst jag checkar ibland också. Tror knappast jag blir lättläst, och märker jag att någon läser mig bra drar jag ihop extremerna (hur mång % av floppen jag bettar) rätt mycket. En spelare måste ha sett mig göra samma sak iaf 3 gånger för att få ett mönster och med när 7% av händerna går till showdown så ser fi 7 av 100 händer. Jag floppar mer än 7 olika händer (drag, set, tvåpar, överpar osv osv) så jag måste ha spelat ca 300 händer mot fi för att han ska se ett mönster och hur ofta lirar jag 300 händer i rad på samma bord mot samma fi? Men märker jag att någon har read på mig så är det bara att använda det mot honom och göra det motsatta. En annan aspekt är ju att floppar jag set mot 4 spelare bettar jag alltid pott oavsett hur floppen ser ut, kommer jag HU kanske jag bettar halvpott trotts att floppen är dragvänlig. Finns så många variablar som spelar in så det blir svårt för fi att läsa mig. Att jag bettar 30-70% kan betyda att jag bettar 65% av potten 8 av 10 gånger men kan röra mig inom hela spektrumet. Citera
Steel Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Jag slänger ut ett cb ungefär 100% av gångerna när det är hu och 97% av gångerna om det är 3-way. Är det fler spelare än så med så låter jag ungjävlarna drunkna tämligen ofta dock. Citera
Shahin86 Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. Sjukt mycket enklare o spela ur position när man ska bluffa. Testa spela mot mig och använda position... Lovar dig att du inte kommer långt. CB 80-120% av potten låter vettigt. Folk kollar alltid hur mycket potten är och gör du det för billigt synar dom med två fria. Även fast överkort ligger. Överbeta från början till slut med både stål och skit är grymt. Lycka till. Citera
Staahla Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. På vilket sätt? Det är väl ganska grundläggande att det generellt är mer fördelaktigt att bluffa ur position. Citera
EL_FishkO Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. i position får man ju ett gratiskort. Citera
jonklar Postad 25 April , 2006 Författare Rapport Postad 25 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. i position får man ju ett gratiskort. Chansen att träffa detta gratis kort är relativt liten i förhållande till hur lätt det är att vinna en pott där någon checkat framför. Beror givetvis på spelare. Jag är ju tvingad att spela på låga nivåer nu, efter att ha cashat ut bankrullen. På låga nivåer varierar sig spelarna mindre. Mot folk som checkraisar tar jag fritt kort. Mot folk som checkar när de är tomma, stjäl jag potten. På högre nivåer checkraisas det iof mindre, men där vet man aldrig. Citera
Sylwester Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Dessutom så som ovan nämnt betar jag hellre ut ur position än i position. Makes no sense. i position får man ju ett gratiskort. Det är knappast värt det med tanke på hur du blottar dig och bara släpper kommandot över potten. Man behöver inte ha en hand för att vinna. Citera
jonklar Postad 25 April , 2006 Författare Rapport Postad 25 April , 2006 Jag brukar variera mig väldigt mycket i mitt spel, är floppen dragvänlig och jag sitter på något fint så brukar jag köra 80-110% av potten, är den raggad som fan och jag sitter med fint så kör jag 50-60% av potten, sitter jag med drag så kör jag 30-100% av potten beroende på hur starkt drag det är, tex kombo drag. Jag bettar ibland svagt (30-50% av potten) med drag för att se nästa kort lite billigare då jag sätter fi på mittenpar och bettar ut för att han inte ska betta bakom mig när jag checkat. Höja någon som bettat när jag är tom gör jag väldigt sällan om jag inte känner mig rätt säker på att fi kommer folda. Så då till mina CB, som jag gör på alla raggade floppar, tex 23Q är utmärkt för ett CB, sitter jag med AT och floppen kommer J87 så är det ofta ett CB här med. Jag bettar ca 55% av flopparna och höjer ca 15% dvs hälften av gångern jag bettar är jag tom (träffar floppen ca 35% av tiden), jag CB mao ca 30% vilket jag anser som lagom. Då jag har så vid bett struktur brukar så tror jag det är väldigt svårt för fi att sätta mig på en hand, ska jag göra ett CB på floppen Q23 och sätter få på 66-99 så brukar jag köra på rätt hårt (70-90% pott) sätter jag däremot fi som helt tom kan jag gå ner till 40-60%. Känner jag att någon snappat upp hur jag spelar så vänder jag på steken eller gör något fancy move mot dom som brukar kosta dom en del och jag kan fortsätta med mitt spel igen. Självklart så CB jag mer HU och mindre mot flera fi, här är det ofta read och hur floppen är kordinerad som avgör hur ofta jag bettar. Du verkar spela nästan exakt som Dan Harrington föreslår i sin bok. Vi verkar ha ganska lika spelstil förutom att jag inte varierar mina betar beroende på vilken hand jag har. Man kan tycka att det är lättläst att spela som harrington, tittar man närmare på det inser man att det inte är så lättläst. Denna spelstil lönar sig dock bättre på höga nivåer, på låga nivåer synar de alltid med vad som helst om man betar för lite. Dessutom tror jag att jag betar lite för ofta på floppen. Är nog uppe i 75%, det funkar inte på lösa bord. Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Är nog bättre mot synstationerna. Citera
Sylwester Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Och om de betar in i dig så....foldar du? Man behöver inte ens vara sådär jätteduktig för att förstå att det är lätt att stjäla potter av nån som bara försvarar "sina" potter postflop var tredje gång. Citera
Klyka Postad 25 April , 2006 Rapport Postad 25 April , 2006 Oj.. Ska nog regga PT innan jag ger mig på några detaljerade frekvenser, men jag har ganska hög CB-frekvens. Beror mkt på read. CB:ar i stort sett alltid när jag möter en ny spelare, för att testa honom. Sedan får man ta det därifrån. Vad gäller få/många spelare med i handen så är det ju självklart så att jag CB:ar mer med färre spelare. Beloppet är oberoende av vilken hand jag har, däremo olika beroende på textur på floppen. Ca 90-120% pott vid dragvänlig (framför allt färgade brädor, då folk är extra benägna att syna. Annars 50%-100%, oftast i den övre delen av den skalan. 50% slänger jag in då o då för att kunna få syn på en sådan bet då jag har en hand. Vissa spelare är notoriska synare på floppen men ger sig gärna på turn, gäller att utnyttja dessa guldkorn fast de är lite läskiga då man får committa rätt mkt. Citera
jonklar Postad 26 April , 2006 Författare Rapport Postad 26 April , 2006 Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Och om de betar in i dig så....foldar du? Man behöver inte ens vara sådär jätteduktig för att förstå att det är lätt att stjäla potter av nån som bara försvarar "sina" potter postflop var tredje gång. Att CB:a var tredje gång, innebär inte att man försvarar potten bara var tredje gång. Taktiken ovan är ju anpassad till synstationer och oftast trevägs potter. Har provat taktiken som många här förespråkar, dvs att bomba på med AK på alla gator och allin på river. Efter att förlorat ett antal inköp mot händer som A6s (de har synat allin med par i sexor), har jag tänkt om. Nu bombar jag bara mot spelare som jag vet kan folda. Mot synstationer väntar jag tills jag har en hand, sedan får jag jättebra betalt. Vissa spelare är notoriska synare på floppen men ger sig gärna på turn, gäller att utnyttja dessa guldkorn fast de är lite läskiga då man får committa rätt mkt. De kallas poliser, jäkligt lönsamma. Jobbigt när de träffat och synar ner en på river. Mot poliser ska man naturligtvis beta både flopp och turn, blir dyrt ibland men lönsamt i längden. Citera
spyse Postad 26 April , 2006 Rapport Postad 26 April , 2006 Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Och om de betar in i dig så....foldar du? Man behöver inte ens vara sådär jätteduktig för att förstå att det är lätt att stjäla potter av nån som bara försvarar "sina" potter postflop var tredje gång. Det är ju skilnad på CB och att betta en hand. En CB för mig är att betta med ingen hand alls kanske A högt och ett överkort. Att betta ett drag är inget CB, att betta en färdig hand är inte heller CB. Alltså av 100 floppar träffar jag par 30% av gångerna, drag 20%, och kör CB 35% jag bettar alltså ca 85% av flopparna, det stämer inte riktigt utan ligger runt 75% av flopparna, anser du fortfarande att det är lätt att stjäla av mig? Att jag även höjer folk helt tom när jag känner att dom är riktigt svaga är en annan sak. Citera
TANDEMCYKELN Postad 26 April , 2006 Rapport Postad 26 April , 2006 Vän, Efter att ha läst i Morbergs dagbok, där han testade lite NL SH, så bestämde jag mig också för att testa. Nu har jag enbart spelat 18,000 händer, men det är alltid något. Det här med CB när man har missat beror till stor del på hur stor synstation motspelaren är. Jag kör med PA Hud och är det en stor synstation som passar, så kanske jag betar ut 10 % av tiden, men är det en vek jäkel så betar jag ut 100 %. Att alla spelare på NL25 skulle vara stora synstationer stämmer inte alls. Det finns många typer som slänger 60-70 % av sina händer på floppen och har WTS på drygt 20 %. När jag gör ett CB betar jag alltid 75 % av potten, oavsett om jag träffat eller ej. Harringtons strategi är iofs. fin, men jag får känslan av att det är svårt att hålla sig opartisk till hur man betar om man försöker följa den strategin. Min hjärna är iaf. inte någon slumpgenerator, men de bättre spelarna, som Harrington, klarar säkert av detta på ett bättre sätt. Citera
jonklar Postad 26 April , 2006 Författare Rapport Postad 26 April , 2006 Harrington använder tydligen sin klocka som slumpgenerator. Själv kör jag med ett program som ger slumptal och samtidigt räknar ut implicita odds, hur mycket man ska höja i en höjd pott mm. Han följer även slumpgeneratorn när han ska bestämma sig för att slöspela eller vilka moves han ska göra, t ex höja med 87s UTG. Olika stilar passar olika spelare. Kör man som Harrington gillar man förmodligen precis som jag siffror och algoritmer, eftersom stilen kräver en del analytiskt tänkande. Citera
jonklar Postad 26 April , 2006 Författare Rapport Postad 26 April , 2006 Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Och om de betar in i dig så....foldar du? Man behöver inte ens vara sådär jätteduktig för att förstå att det är lätt att stjäla potter av nån som bara försvarar "sina" potter postflop var tredje gång. Det är ju skilnad på CB och att betta en hand. En CB för mig är att betta med ingen hand alls kanske A högt och ett överkort. Att betta ett drag är inget CB, att betta en färdig hand är inte heller CB. Alltså av 100 floppar träffar jag par 30% av gångerna, drag 20%, och kör CB 35% jag bettar alltså ca 85% av flopparna, det stämer inte riktigt utan ligger runt 75% av flopparna, anser du fortfarande att det är lätt att stjäla av mig? Att jag även höjer folk helt tom när jag känner att dom är riktigt svaga är en annan sak. Att beta 75% av gångerna då man höjt innan, tycker jag är ganska mycket. Många proffs betar inte oftare än 60% av gångerna, det kanske beror på att det är lönsammare att slöspela på högre nivåer där folk är aggressivare. Citera
spyse Postad 26 April , 2006 Rapport Postad 26 April , 2006 Får nog göra mer som spyse och cb:a 35%. Och om de betar in i dig så....foldar du? Man behöver inte ens vara sådär jätteduktig för att förstå att det är lätt att stjäla potter av nån som bara försvarar "sina" potter postflop var tredje gång. Det är ju skilnad på CB och att betta en hand. En CB för mig är att betta med ingen hand alls kanske A högt och ett överkort. Att betta ett drag är inget CB, att betta en färdig hand är inte heller CB. Alltså av 100 floppar träffar jag par 30% av gångerna, drag 20%, och kör CB 35% jag bettar alltså ca 85% av flopparna, det stämer inte riktigt utan ligger runt 75% av flopparna, anser du fortfarande att det är lätt att stjäla av mig? Att jag även höjer folk helt tom när jag känner att dom är riktigt svaga är en annan sak. Att beta 75% av gångerna då man höjt innan, tycker jag är ganska mycket. Många proffs betar inte oftare än 60% av gångerna, det kanske beror på att det är lönsammare att slöspela på högre nivåer där folk är aggressivare. Du har rätt jag har räknat fel, bettar 55% av gångerna, höjer 7% och ställer 1%, dumt att säga något utan att ha kollat upp det ordentligt i PO. Citera
TANDEMCYKELN Postad 26 April , 2006 Rapport Postad 26 April , 2006 Harrington använder tydligen sin klocka som slumpgenerator. Själv kör jag med ett program som ger slumptal och samtidigt räknar ut implicita odds, hur mycket man ska höja i en höjd pott mm. Det fungerar säkert bra om man bara kör ett bord, men du menar väl inte att det fungerar om du kör flera bord samtidigt? Citera
Recommended Posts