Gå till innehåll

Ang. Hjort


cmt

Recommended Posts

Jag har känslan av att Hjort har ändrat sin syn på Texas NL en hel del senaste året. Numer består hans råd oftast av att man av spelteoretiska skäl knappt kan folda några händer utan att bli exploaterbar. Förr minns jag att han kunde ge generella råd i stil med "om det finns några som helst indikationer på att fi har en bättre hand än du ska du folda". Vad säger du själv om detta Hjort?

Kan man inte göra båda?

 

Men jo, jag är mycket mer inriktad på ett balanserat spel nu mer. Beror antagligen till stor del på att jag nu för tiden spelar mot rätt mycket bättre motståndare än tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har känslan av att Hjort har ändrat sin syn på Texas NL en hel del senaste året. Numer består hans råd oftast av att man av spelteoretiska skäl knappt kan folda några händer utan att bli exploaterbar. Förr minns jag att han kunde ge generella råd i stil med "om det finns några som helst indikationer på att fi har en bättre hand än du ska du folda". Vad säger du själv om detta Hjort?

Kan man inte göra båda?

Nja, knappast fullt ut.

 

Men jo, jag är mycket mer inriktad på ett balanserat spel nu mer. Beror antagligen till stor del på att jag nu för tiden spelar mot rätt mycket bättre motståndare än tidigare.

 

Men många av råden du ger riktas ju till spelare som spelar mot lättlästa svaga spelare och är det ju faktiskt inte lika viktigt att spela ett balanserat spel eftersom motståndarna inte kommer att upptäcka ens läckor. Men vad jag egentligen vill komma fram till att beslutsfattande i poker inte alltid är så trivialt som du ofta vill framställa de som. Detta bevisas ganska bra av dig själv genom att du har ändrat åsikter i en del frågor över en tid då du hela tiden har mer eller mindre ansett dig sitta inne med den absoluta sanningen. Bara en tanke jag hade, no offence.

 

Överlag tycker jag f.ö. att din nya approach är mer vettig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men många av råden du ger riktas ju till spelare som spelar mot lättlästa svaga spelare

Och i de fallen är det ju knappt värt att diskutera eftersom det är så lätt.

 

"Om jag vet att min motståndare har drag/stål, hur gör jag då?"

"Betar."/"Foldar."

 

Spel mot supersvaga motståndare vars spelstil man känner i NL är inte så där väldigt komplicerat. I min åsikt så är den situationen tämeligen ovanlig.

 

och är det ju faktiskt inte lika viktigt att spela ett balanserat spel eftersom motståndarna inte kommer att upptäcka ens läckor.

Visst, men om man inte vet hur de faktiskt spelar dåligt så är ju balans bättre eftersom man är garanterad vinst. Om man nu har väldigt mycket kunskap om motståndarna så degenerar som sagt spelet väldigt fort.

 

Men vad jag egentligen vill komma fram till att beslutsfattande i poker inte alltid är så trivialt som du ofta vill framställa de som.

Jag tycker inte att beslutsfattande i poker är trivialt, grejen är bara att jag är mycket mer benägen att uttala mig i situationer som jag anser triviala helt enkelt eftersom det kostar mig väldigt lite ansträngningsmässigt och samtidigt kan vara rätt användbart för de som inte anser det. Att utveckla tankar i en svår situation är både svårt, leder för det mesta till "jag vet inte" och är därmed inte särskilt användbart för läsarna.

 

Sen är det ju mycket mer användbart för mig att diskutera komplicerade situationer. Men, jag är lat.

 

Detta bevisas ganska bra av dig själv genom att du har ändrat åsikter i en del frågor över en tid

Jag lovar att jag kommer att ha ändrat någon åsikt till nästa vecka och ha väldigt annorlunda åsikter nästa år.

 

då du hela tiden har mer eller mindre ansett dig sitta inne med den absoluta sanningen.

Jag argumenterar normalt sett hårt för min position, det är inte så mycket pga övertygelse som av vana. Jag är fullt kapabel att bete mig som om jag är helt säker på något för att någon timme senare ha bytt position 180 grader.

 

Jag vet att det får mig att framstå som ett arrogant svin rätt ofta, och det är väl något jag till och från jobbar med. Sen stämmer det rätt bra också, jag är rätt arrogant ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har känslan av att Hjort har ändrat sin syn på Texas NL en hel del senaste året.

Inte minst med tanke på det odödliga Hjort-citatet "Jag skulle vilja att det fanns fler smarta människor på forumet och fler dumma människor som spelade poker" (Bjorn_ har den som signatur) kan man ju starkt ifrågasätta Hjorts egentliga välvilja i sina postningar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Hjort är bäst på är utan tvekan att klonka på Badugi.

Vad fan, jag fick ju in degen helt utan vinstchans och drog inte ut. Kallar du det klonk?

 

Samt att då och då droppa vissa mer eller mindre rasistiska insinuationshån riktade mot balter i min dagbok.

Det är inte rasism om det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort är 167 lång och väger 75 kg.

Va, är det sant Hjort? Nu tappade jag ju helt förtroendet för Hjort! Man kan ju inte lita på någon som är kort, det sitter ju i sen barnsben då dom som var mindre än en själv (själv var jag väl något stor och överviktig för min ålder) var retstickorna. Näerå, jag har fortfarande kvar förtroendet. Men jag var definitivt en av dom som hade fått uppfattningen om att Hjort var mycket längre. Konstigt att man kan få en sådan uppfattning om någon från ett forum utan att ha sett dom i verkligheten. :) Samma sak gällde Djens från forumet, fick en smärre chock då jag såg nån bild på han från någon turnering han spelade.

 

Edit: Ja bara för att förtydliga, jag har inget emot korta personer.

Edit nummer 2: Felstavning... Jag erkänner, jag är värdelös på att skriva. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...