Gå till innehåll

Debatt om Matematik


Jennez

Recommended Posts

Det är enkelt eftersom grilltiden ökar kvadratiskt mot tjockleken.

Okej? Men hur länge skall jag steka min 150g hamburgare då för att den skall bli lagom stekt?

 

Mattematiken har klara regler som gör att svaren kan vara antingen rätt eller fel.

Visst har den det. Den har sina egna regler. Sina egna Rätt och Fel. Sina egna svar. Som gäller inom den matematik vi definierat.

 

Frågan är också hur ofta vi egentligen överför något till matematiken, skapar ett matematiskt problem, får ett matematiskt svar och sedan överför det igen till och löser grundproblemet . Bara för att vi kan få ett svar betyder det inte att det passar in på vårt grundproblem eller gör oss nöjda.

 

Jag tror att många har en övertro på nyttan av matematik i vardagen, jämfört med andra vetenskaper, bara för att de kan beskriva delar av världen med hjälp av matematiken. Men frågan är hur ofta vi gör det egentligen, och framförallt hur ofta med en sådan exakthet att vi behöver avancerad matte.

 

//Mjonasson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 175
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är enkelt eftersom grilltiden ökar kvadratiskt mot tjockleken.

Okej? Men hur länge skall jag steka min 150g hamburgare då för att den skall bli lagom stekt?

 

Det beror ju på hur du vill ha den och det kan man inte räkna ut eftersom det är subjektivt. Men har du väll bestämt hur du vill ha din 150g hamburgare så kan du enkelt räkna ut hur du ska steka din 300g hamburgare för att få den lika bra stekt. Jag vill tex ha min stek medium men du vill kanske ha din blodig och det är olika stektider. Även om du vill ha din medium så kan vår uppfattning om vad som är medium skilja sig åt och det bevisar bara att den filosofiska frågan vad som är medium skiljer sig åt från person till person.

 

Mattematiken har klara regler som gör att svaren kan vara antingen rätt eller fel.

Visst har den det. Den har sina egna regler. Sina egna Rätt och Fel. Sina egna svar. Som gäller inom den matematik vi definierat.

 

Frågan är också hur ofta vi egentligen överför något till matematiken, skapar ett matematiskt problem, får ett matematiskt svar och sedan överför det igen till och löser grundproblemet . Bara för att vi kan få ett svar betyder det inte att det passar in på vårt grundproblem eller gör oss nöjda.

 

En mattläggare använder tex mattematik varjedag för att räkna ut hur mycket matta han behöver för att få så lite spill som möjligt. Eftersom de flesta mattor kommer i färdigastorlekar måste han räkna ut hur han ska lägga mattan på bäst sätt.

 

En elektiker som ska göra en installation räknar ut hur lång kabel han behöver och hur många beroende på installation. Sedan klipperman till de längder man behöver.

 

En asfaltsläggare måste räkna ut hur mycket fyllnadsmassa som behövs för att lägga tex en uppfart för att sedan kunna beställa så mycket som han behöver.

 

Varjegång man kollar på klockan på väg till mötet så räknar man automatiskt ut hur långtid det är kvar till mötet. "Fan det är bara 2 minuter till mötet börjar och det tar 5 minuter för mig att komma till mötet. Då blir jag 3 minuter försenad."

 

Jag tror att många har en övertro på nyttan av matematik i vardagen, jämfört med andra vetenskaper, bara för att de kan beskriva delar av världen med hjälp av matematiken. Men frågan är hur ofta vi gör det egentligen, och framförallt hur ofta med en sådan exakthet att vi behöver avancerad matte.

 

Väldigt många vetenskaper använder matematik för att formulera sina bevis och göra sina simuleringar. Vem har sagt att man behöver avancerad matte? Jag har aldrig påstått att kreti och pleti behöver kunna lösa en 5:e grads integralekvation. Däremot så påstår jag att vi alla använder matte varje dag och oftast utan att tänka på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Men just Matte C ger ett så litet lyft för din behörighet till naturvetenskapligt inriktade program på högskolan att det argumentet faller som en fura.

 

 

man behöver väl MaC för det mesta om man vill läsa på handels typ civilekonom och allt liknande. Därför är det väl högst nödvändigt.

 

Du behöver ju matte C om du ska förstå lite ekonmi, om du någon gång ska spara pengar spara pengar i fonder aktier eller vadsomhellst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju matte C om du ska förstå lite ekonmi, om du någon gång ska spara pengar spara pengar i fonder aktier eller vadsomhellst.

 

Ja, om jag ska spara pengar i fonder och annan vardagsekonomi. Vad i Matte C (eller B för den delen) har jag användning av då? Index och procenträkning lär man väl sig på högstadiet?

 

Någon tog exemplet med att Pythagoras sats är användbart om man ska bygga ett hus. Då är vi där igen. Ok, jag kan faktiskt Pythagors sats men jag har inga som helst andra färdigheter som kvalificerar mig till att på egen hand bygga ett hus!

 

Derivering och Pythagoras sats och alla andra formler finns det ju otvivelaktigt användningsområden för men dessa användningsområden kommer aldrig en samhällsvetare att möta (utan att först ha läst på vuxenutbildning där han eller hon i så fall lika gärna kan klippa Matte C när man ändå är igång med Kemi, Fysik och Biologi.)

 

Ja, ekonomer på Handels etc kanske behöver Matte C men låt då de som Läser Sam-Ekonomi läsa Matte C.

 

Man kan ju slänga upp vilket ämne som helst. Somalisk brödstötning till exempel. Tänk om du en dag får för dig att åka till Somalia och baka bröd. Då är ju "Somalisk brödstötning A" en väldigt viktig kurs att ha läst.

 

Nu till allmänbildning och litteraturhistoria. För att öht kunna följa med i diskussioner, privata som offentliga, så bör man vara åtminstone lite införstått med vilka referenser och liknelser som ibland används. Väldigt sällan används Tangens och Cosinus som referens medans jag så sent som för ett par dagar sedan läste här på forumet att någon kände sig som en "Kafka-Skalbagge".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till allmänbildning och litteraturhistoria. För att öht kunna följa med i diskussioner, privata som offentliga, så bör man vara åtminstone lite införstått med vilka referenser och liknelser som ibland används. Väldigt sällan används Tangens och Cosinus som referens medans jag så sent som för ett par dagar sedan läste här på forumet att någon kände sig som en "Kafka-Skalbagge".

 

Du har helt enkelt för lite civilingenjörskompisar :lol:

Sen att använda ordet Kafka-Skalbagge tyder ju bara på att man inte lästboken utan bara hört talas om Kafkas bok Förvandlingen. Han borde ju kännt sig som Gregor Samsa (kan ju erkänna att jag googla mig till namnet) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det enda jag har behövt i livet är addition, subtraktion, division, multiplikation och procenträkning (och eventuellt sannolikhetslära men endast pga pokerspelandet).

 

 

Som samhällsvetare så kan du behöva ex Derevata om du ska kolla på utvecklingnen i ett land, Statistik, beräkningar osv. Det finns oendliga möjligheter. Men mattematik är också till för att öka problemlösnings förmågan och viddga vyer inom problem analys etc.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara inrikta sig tidigare och gå praktik på det jobb man vill ha i slutet, istället för att gå i skolan i alla dessa onödiga år. Dessutom så har ja funderat på om man inte skulle kunna läsa in de första 6 åren på ett år i princip, alltså börja när man är 12-13 år, inte det en dålig tanke? är ändå bara onödig lek och stoj i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pokerspelare behöver man kunna ett visst mått integralkalkyl (dvs i förlängningen derivata) för att kunna förstå diskussioner om sannolikhet, normal/binominalfördelning, winrate, standardavvikelse och med detta förknippade bankrullediskussioner, om man går lite på djupet. Antingen det, eller så skriver man frenetiskt i riggningstråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som är insatta och känner för att tipsa:

Jag har inte läst någon av kurserna, och jag tror inte att det blir någon gigantisk skillnad på pokerapplikationerna mellan dem.

 

Skulle tippa att någon av följande är mest lämpade:

 

TMS136 - Dataanalys och statistik

MVE055 - Matematisk statistik och diskret matematik

LMA120 - Statistik och sannolikhetslära

 

Nåt sånt typ. Antagligen är det bästa sättet att få info att fråga studenter som gått kurserna och kan säga vilken föreläsare som är roligast.

 

Varför inte bara inrikta sig tidigare och gå praktik på det jobb man vill ha i slutet, istället för att gå i skolan i alla dessa onödiga år.

För att vi vill ha ett rätt jämnlikt samhälle. Om vi hade något i stil med 3-4 års obligatorisk utbildning och i övrigt en massa frivillig utbildning så skulle samhället antagligen skiktas upp rätt ordentligt efter någon generation. Fast jag är inte alls säker på om det skulle bli bilmekaniker eller akademiker i topp.

 

Dessutom så har ja funderat på om man inte skulle kunna läsa in de första 6 åren på ett år i princip, alltså börja när man är 12-13 år, inte det en dålig tanke? är ändå bara onödig lek och stoj i början.

De första åren är rimligen till för att föräldrarna ska kunna jobba och stoppa undan barnen någonstans under ett gäng år. Jag tror inte att bildningsfunktionen är särskilt stor, antagligen är den rent av negativ jämfört med om barnen skulle fått syssla med saker de var intresserade av och haft möjlighet att få lära sig av personer verksamma inom ämnet.

 

Alternativet till den typen av skolgång tippar jag är ett mer könssegregerat samhälle där kvinnor i mycket högre utsträckning stannar hemma med barnen och därmed halkar ännu längre bak i löneskalorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förkunskap gymnasiematte A-E.

I så fall är nog ingen av kurserna du länkar till lämplig eftersom även de som inte har några förkunskapskrav angivna troligen förutsätter att du läst några högskolekurser i matte.

 

Möjligen kan tvåpoängaren LMA120 vara nåt för dig, men frågan är om den innehåller nåt du inte kan lära dig av att läsa på det här forumet.

 

Se om du kan hitta någon kurs på universitetet istället. Typ den här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som pokerspelare behöver man kunna ett visst mått integralkalkyl (dvs i förlängningen derivata) för att kunna förstå diskussioner om sannolikhet, normal/binominalfördelning, winrate, standardavvikelse och med detta förknippade bankrullediskussioner, om man går lite på djupet. Antingen det, eller så skriver man frenetiskt i riggningstråden.

 

Here we go again. "Som pokerspelare"... detta är ju specialinriktningar likt civilingenjörer, astrofysiker och alla andra yrkeskategorier. Om jag nu efter avslutad utbildning väljer att bli pokerspelare har jag helt klart och utan tvekan nytta av matematikkunskaper precis som jag skulle ha om jag trots samhällsvetenskaplig inriktning skulle välja ett naturvetenskapligt inriktat program på högskolan.

 

Jag återkommer till min grundtes; Matematik C är i grund och botten totalt värdelöst vetande för samhällsvetare (bortsett från ekonomer). Inte minst när det kommer till behörighet till högskolan. Matematik C inbakat i ett samhällsvetenskapligt gymnasieprogram ger inte så pass många fler valmöjligheter att kursen har ett existensberättigande.

 

(Som påpekats gäller även detta andra kurser i andra program men just nu stör jag mig mest på Matte C i sam-sam programmet på gymnasienivå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer till min grundtes; Matematik C är i grund och botten totalt värdelöst vetande för samhällsvetare (bortsett från ekonomer).

Tja, läs något annat där Matte C inte ingår då. Nu har jag inte kollat på gymnasieutbudet de senaste 10 åren, men nog måste det finnas sådana program.

 

Inte minst när det kommer till behörighet till högskolan.

Antagningsmässigt är ju allt utom direkt behörighetsgivande kurser klart negativa eftersom de gör det svårare att hålla ett högt snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer till min grundtes; Matematik C är i grund och botten totalt värdelöst vetande för samhällsvetare (bortsett från ekonomer).

Utan tvekan. Jag fattar inte heller varför det ingår en väldigt krävande kurs helt utan relevans eller allmänbildningsvärde.

 

Men nu är det väl så att man har möjlighet att byta alla kurser som inte räknas som kärnämnen? Enda skillnaden blir att man får slutbetyg från ett "specialutformat program" istället för från samhällsvetarprogrammet. Fast det hade helt klart varit mer vettigt om Ma C ströks från programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer till min grundtes; Matematik C är i grund och botten totalt värdelöst vetande för samhällsvetare (bortsett från ekonomer).

 

I en tid där pokerspelrna i sverige räknas till över 100.000 vill du alltså säga att det bara skall vara matematiker, tekniker, cililingenjörer mfl som ska kunna spela poker?

 

Jag pratar nu inte om att alla pokerspelare skall vara vinnande proffs, men jag pratar om att om alla pokerspelare hade en hög mattekunskap så skulle de vara bättre, alternativt förstå spelet bättre, även om de var vanliga hobbyspelare.

 

Du ville ha exempel på där bilmekanikern Nisse Nilsson eller tolken Tore Torsson (förlåt Nils och Tore) skulle ha nytta av att kunna matte - ja när de försöker analysetra sitt hobbypokerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag som samhällsvetare alltid stört mig på vad gäller matte är att det inte finns något användningsområde för denna vetenskap.

 

Det enda jag har behövt i livet är addition, subtraktion, division, multiplikation och procenträkning (och eventuellt sannolikhetslära men endast pga pokerspelandet).

 

Med tanke på dina senare inlägg antar jag att du menar att du som Samhällsvetare aldrig behövt matte i din yrkesutövning. Annars känns det ju rätt absurt när du själv senare säger att endel samhällsvetare faktiskt använder matte, ekonomer.

Jag är väl en viktigpetter, men du motsäger ju dig faktiskt själv också, först påstå att det inte finns något användningsområde, sen säga att du använt det ;).

Spelteori som är en avancerad form av matematisk sägs ju ha revolutionerat ekonomin. Min uppfattning är att matematiken är den största bidragande orsaken tills dagens industrisamhälle med dess teknologi. Med matematik tränar man förmågan att tänka logiskt som i sin tur bidrar till förmågan att kunna fatta rationella beslut, något som alla människor i allra högsta grad har användning av. Alla människor har indirekt nytta av matematik. Alla använder vi bilar, bor i ett hus, mediciner, ja allt möjligt, min poäng är att för allt detta har det använts matematik för att konstruera/utveckla, även om det inte är ni personligen som gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratar nu inte om att alla pokerspelare skall vara vinnande proffs, men jag pratar om att om alla pokerspelare hade en hög mattekunskap så skulle de vara bättre, alternativt förstå spelet bättre, även om de var vanliga hobbyspelare.

Tror du att någon som läst Ma C mot sin vilja och antagligen hatade varenda sekund kommer ha nån nytta av begreppet derivata för att spela bättre poker? Eller ens komma ihåg det?

 

Om man nu ska ta hänsyn till svenskarnas pokerintresse när man utformar gymnasieprogram är det nog ett par hundra gånger mer vettigt att stoppa in lite grundläggande sannolikhetslära än derivatabegreppet. Det finns säkert folk som har levt på poker halva livet utan att ha en aning om vad derivatan av arccos x är eller varför man över huvud taget skulle vilja veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert folk som har levt på poker halva livet utan att ha en aning om vad derivatan av arccos x är eller varför man över huvud taget skulle vilja veta det.

 

Ja jag har själv ingen aning om varför man skulle vilja veta den derivatan. Däremot är det intressant att veta vad begreppet derivata är. Lärarna är i princip dåliga på att förklara... när det kan vara så enkelt förklarat som att om vi har en funktion som visar en bils placerig som funktion av tiden, så är derivatan bilens hastighet och andraderivatan bilens acceleration. Ett enkelt, praktiskt exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har själv ingen aning om varför man skulle vilja veta den derivatan. Däremot är det intressant att veta vad begreppet derivata är. Lärarna är i princip dåliga på att förklara... när det kan vara så enkelt förklarat som att om vi har en funktion som visar en bils placerig som funktion av tiden, så är derivatan bilens hastighet och andraderivatan bilens acceleration. Ett enkelt, praktiskt exempel.

Men det där fattar man ändå inte om man går sam-sam och läser matten bara för att man måste. Och jag tror faktiskt inte att pöbeln, om den nu mot förmodan fattar, har förmågan att dra nytta av det för att bli bättre på poker i en omfattning som motiverar att alla måste läsa en gymnasiekurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en tid där pokerspelrna i sverige räknas till över 100.000 vill du alltså säga att det bara skall vara matematiker, tekniker, cililingenjörer mfl som ska kunna spela poker?

 

Nejdå, absolut inte. Det jag menar är att poker, för de allra flesta, börjar som en hobby där matematikkunskaper råkar vara en fördel. Men det är trots allt en hobby under resten av livet för de flesta också.

 

Man kan ju inte motivera en hel gymnasiekurs bara för att den kursen råkar stödja en viss specifik fritidssysselsättning. Det är ju som att kräva att alla ska ha två timmar extra idrott i veckan som de sedan skulle ha oerhörd nytta av om de vill försöka sig på en proffskarriär inom långdistanslöpning. (Nu finns det ju andra fördelar med att idrotta, but you get my point)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tre timmar idrott i gymnasiet. Jag har aldrig haft någon "nytta" av detta. Man kan hävda att det hade räckt att läsa en grundkurs i idrott, genom att springa lite i ettan, och om ja gsedan hade velat fortsätta så hade jag kunnat göra detta på "egen tid".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tre timmar idrott i gymnasiet. Jag har aldrig haft någon "nytta" av detta. Man kan hävda att det hade räckt att läsa en grundkurs i idrott, genom att springa lite i ettan, och om ja gsedan hade velat fortsätta så hade jag kunnat göra detta på "egen tid".

Jag tycker det är rätt uppenbart att snittnyttan av obligatorisk 4 timmar idrott i veckan på gymnasiet kommer i snitt ha betydligt större nytta för deltagarna än motsvarande tid matte. Som sagt är det rätt många som av en eller annan anledning inte tar till sig matteundervisningen. Det är däremot svårt att helt undvika någon form av nyttig motion under idrotten.

 

Därmed inte sagt att det är bättre än att låta deltagarna välja själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag återkommer till min grundtes; Matematik C är i grund och botten totalt värdelöst vetande för samhällsvetare (bortsett från ekonomer). Inte minst när det kommer till behörighet till högskolan. Matematik C inbakat i ett samhällsvetenskapligt gymnasieprogram ger inte så pass många fler valmöjligheter att kursen har ett existensberättigande.

 

(Som påpekats gäller även detta andra kurser i andra program men just nu stör jag mig mest på Matte C i sam-sam programmet på gymnasienivå.)

 

Jag gick sam/sam på gymnasiet, och vi kunde välja till Matte C, det var inte en obligatorisk kurs. Är det inte så där du går/har gått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...