Gå till innehåll

Hur betta i olika lägen?


jackbalsam

Recommended Posts

Tycker att det går som en gyllene tråd genom alla HH's att folk tycker att man ska betta pott. Detta har jag anammat och försöker betta mellan pott och 3/4-pott varje gång jag bettar.

 

Detta var också nånting jag tänkte på när jag satt och kollade lite på dom högsta borden på expekt härom dagen. Det var ofta som dom bästa spelarna bettade mycket mindre än potten, ofta fixed bets på 1 bb i en pott på kanske 5 bb.

 

Undrade ganska mycket i vilka lägen det kan vara rätt att spela så. Det kan ju kanske vara bra om man t ex har drag, men sådant spel blir nog ganska uppenbart efter ett tag.

 

Mycket svammel och ingen direkt fråga blev det heller, men förhoppningsvis fattar alla vad jag undrar över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spelar nolimit cashtable så spelar jag ibland så. Aldrig i turneringar eller Sit-n-go.

 

Jag brukar då emellanåt betta minimibet (eller upp till säg 1/5 av potten) på floppen när jag har en svag hand, en draghand eller har råkat floppa ett riktigt monster. På turn bettar jag mer eller checkar beroende på hur min hand utvecklats.

 

Jag gör mest detta för att variera mitt spel och känna lite på motståndet eller för att ge motståndarna en chans att komma ikapp lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer man bluffar och betar marginella händer ju mindre vill man beta i snitt eftersom det annars blir för dyrt, tror jag. Plus att de bästa spelarna ju också vill att handen ska utvecklas långsamt så att de får så mycket beslut som möjligt.

 

Självklart ska man variera sitt betande, men om du inte riktigt vet hur så kör någonstans i närheten av pott, för det är nästan säkert inte väldigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer man bluffar och betar marginella händer ju mindre vill man beta i snitt eftersom det annars blir för dyrt, tror jag. Plus att de bästa spelarna ju också vill att handen ska utvecklas långsamt så att de får så mycket beslut som möjligt.

 

Självklart ska man variera sitt betande, men om du inte riktigt vet hur så kör någonstans i närheten av pott, för det är nästan säkert inte väldigt fel.

 

Jo, jag var inne på dom banorna också. Men jag tycker fortfarande att dom borde betta ganska bra (läs pott) när dom har en riktig hand dom vill ha betalt för. Detta gör ju att det är ganska lätt att läsa dom. Svag bet betyder bluff/halvbra hand medan stark bet betyder stark hand. Får inte ihop det riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag var inne på dom banorna också. Men jag tycker fortfarande att dom borde betta ganska bra (läs pott) när dom har en riktig hand dom vill ha betalt för.

Men det kan de ju inte göra om de vill bluffa och göra små valuebets mycket, då måste de ju spela sina bra händer på ett liknande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man läser ofta det som scamper skriver: svag bet vid bluff eller monster, stark bet vid normalt starka händer. Med variation för att förvirra.

 

Sen undrar jag om man inte kan minska betarna på turnen och rivern, i takt med att draghändernas odds krymper? Det är ju i allmänhet inte optimalt att överbeta sin hand, utan att ge motspelarna så svåra beslut som möjligt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
det viktigaste är väl att man bettar likadant oavsett monster, draghand eller bluff eller har ja fel?

Nej, det viktiga är att fienden inte får för mycket information om din hand. Det finns fler sätt att göra det än att beta ett fixt belopp (exempelvis att slumpa mellan olika belopp som är viktade olika beroende på handstyrkan), plus att dåliga spelare ofta helt enkelt inte är tillräckligt uppmärksamma för att förstå eller använda informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste är väl att man bettar likadant oavsett monster, draghand eller bluff eller har ja fel?

 

Det här tycker jag är det mest överskattade råd som finns. Det förutsätter att man spelar mot bra spelare och att de snappar upp vad du gör. Spelar du låga stakes på internet, upp till $1/2 NL iallafall, är det ett ganska värdelöst råd. Där tycker jag gott man kan överbetta potten 2-4 ggr med AA preflop t.ex. De kommer ändå oftast inte lägga sina halvhöga par. Om du läste tråden "Raise/syn med AKo, helt fel?" så var det många bra spelare här som förespråkade att man skulle höja eller syna ett 6ggr bb, alltså ca dubbel pot, från utg om man själv satt med AK på knappen. Då kan du tänka dig vad din average station är villig att syna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det viktigaste är väl att man bettar likadant oavsett monster, draghand eller bluff eller har ja fel?

 

Det här tycker jag är det mest överskattade råd som finns. Det förutsätter att man spelar mot bra spelare och att de snappar upp vad du gör.

 

Njaah..

 

Självklart är det bättre att variera sig, men är man nybörjare och inte vet HUR man ska variera sig så är det nog inte ett så tokigt råd, bättre att inte ha något mönster alls än att blotta sin hand genom hur man agerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Satt just och funderade kring detta. Jag spelar nästan uteslutande SNG NL låga bord på Party och tycker det är svårt att veta hur mycket man "ska" betta.

 

Finns det något skrivet i ämnet?

 

Det enda jag tänker på är att man skall göra det så ofördelaktigt som möjligt med hänsyn till pot-odds för de som sitter o drar till sina färgar/stegar eller vad de nu drar till ... fast de kanske inte tänker i de termerna vid de lägre borden?

 

Bara o betta på alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I cashgame kan man väl säga ungefär:

 

Bluffar du så beta exakt så mycket som du tror kommer krävas för din motståndare att lägga sig, inte ett öre mer eller mindre.

 

Har du bäst hand, beta exakt så mycket som du tror att din motståndare kommer syna (om du inte försöker inducera en bluff).

 

Sen så kan man trixa till ens spel med olika konstiga betar fram och tillbaka, sånt är bara roligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något skrivet i ämnet?

Ja, fast jag har inte några länkar för tillfället.

 

Det enda jag tänker på är att man skall göra det så ofördelaktigt som möjligt med hänsyn till pot-odds för de som sitter o drar till sina färgar/stegar eller vad de nu drar till ...

Försök tänka på att beta så bra som möjligt mot motståndarens alla möjliga händer, inte den bråkdel av hans händer som utgörs av dragen. Exempelvis om det är 80% sannolikhet att han har överpar och 20% sannolikhet att han har drag så är det ofta rätt dumt att spela för att maxa sannolikheten att draget lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök tänka på att beta så bra som möjligt mot motståndarens alla möjliga händer, inte den bråkdel av hans händer som utgörs av dragen. Exempelvis om det är 80% sannolikhet att han har överpar och 20% sannolikhet att han har drag så är det ofta rätt dumt att spela för att maxa sannolikheten att draget lägger sig.

 

Ursäkta min okunskap men jag har lite svårt att förstå vad du menar :-)

 

Dumt att öka bettet i avseende att han ska lägga sig, är det det du menar?

 

Den enda tanke jag har bakom min bettning är att det ska kosta att syna mej om man är ute o drar efter något, det skall vara statistiskt ofördelaktigt .... men jag vet att vi är på olika nivåer vad gäller poker så det kanske är dumt tänkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lirar ni A10, dålig position preflop (kanske tom UTG) - Medelstack - Till nivån sett ganska tight bord, men inget påtagligt som skulle få mig att ändra strategi. Cash Game.

 

Tight game = Raise preflop, folda mot re-raise, beta pott på floppen oavsett vad det kommer för kort om det checkas till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...