Gå till innehåll

Dollarn kommer rasa/krascha med start 2006-03-20


Recommended Posts

  • Svars 166
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Från http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,108267182199_851__,00.html

 

Arbetslöshetsstatistik utlöste dollarras

Ett oväntat dollarras har skapat panik på många av världens börser. Klockan fyra på måndagseftermiddagen presenterade chefen för den amerikanska riksbanken, Alan Greenspan, den senaste arbetslöshetsstatistiken som var sämre än väntat. Konsekvensen blev ett okontrollerat dollarras. Framförallt kinesiska och europeiska banker och institutioner säljer dollar i stora volymer.

 

En halvtimme efter att statistiken offentliggjordes hade dollarn försvagats mot den svenska kronan med knappt 40 % och handlades till 4,40. I förhållande till euron har den amerikanska valutan fallit med över 50 %. Dow Jones Index hade samtidigt tappat 9,3 % och den teknikdominerade NASDAQ-börsen hade fallit med över 11 %.

 

Den amerikanska riksbankens styrelse har kallats till krismöte och kommer hålla presskonferens klockan 18 svensk tid.

 

TT

Publicerad: 2006-03-20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Big Less: Du glömde bara att Greenspan inte är riksbankschef längre :)

 

Bra blufförsök annars...hajade faktiskt till lite först. Tills du skrev tappat 40%, vilket otroligt överbet som avslöjade bluffen. För att en bluff ska vara trovärdig måste du spela som likadant som du gör när du har den handen du vill representera ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol bara pga den här tråden så tänkte jag igår att det kanske är bra att sprida riskerna mellan euro och dollar och förde således över pengar till en eurosajt. Smart av mig för jag glömde ta i beräkningen att neteller tar en växlingsavgift... :oops:

 

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg vilken kurs jag fick så nu blir jag tvungen att grinda tillbaks denna bad beat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som är intresserad rekomenderas följande 1-timmes intervju. Den är intressant och, beroende på vad man brukar få sina ekonomiska nyheter ifrån, går antingen helt på tvärs eller bekräftar det mesta man misstänker.

 

With a nineteen-year history of making bold yet astonishingly accurate forecasts, it is little wonder that when Dr. Stephen Leeb speaks, smart investors take heed.

 

In his 1986 book, Getting in on the Ground Floor, Dr. Leeb prophesied the great bull market of the 1990s. In his 1999 book, Defying the Market, he warned investors of the coming collapse in technology shares. And in February 2004, when crude oil cost under $33 a barrel, Dr. Leeb’s book The Oil Factor predicted soaring energy prices were just around the corner.

 

Now, in THE COMING ECONOMIC COLLAPSE, Dr. Leeb proves that the U.S. economy is standing on the brink of the biggest crisis in its history. As the fast-growing economies of China and India push global demand for oil beyond production capacity, Americans will experience a permanent energy shortfall far worse than the one in the 1970s. The result will be severe financial hardship for most people, and a once-in-a-lifetime opportunity for investors to become incredibly rich.

http://www.financialsense.com/Experts/2006/Leeb.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

As the fast-growing economies of China and India push global demand for oil beyond production capacity, Americans will experience a permanent energy shortfall far worse than the one in the 1970s.

 

Så kineser och indier kommer att ha råd att köpa olja, men inte amerikaner?

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

As the fast-growing economies of China and India push global demand for oil beyond production capacity, Americans will experience a permanent energy shortfall far worse than the one in the 1970s.

 

Så kineser och indier kommer att ha råd att köpa olja, men inte amerikaner?

.

Har du lyssnat på intervjun? Är du insatt i problematiken med produktion av olja, hur vi riskerar att hamna i ett läge där tillgången inte motsvarar efterfrågan, med en prisstegring tills de balanseras igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...