Nusseman Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Jag är lite nyfiken på hur andra tänker när de spelar, så jag postar en hand, eller snarare en situation, från senaste pokerkvällen hemma hos brorsan. Förutsättningar: Du befinner dig i Ectors pokerkällare och spelar en 12-pers. turnering med 500 i inköp. Motståndet är väl sådär, i princip de vanliga tomtarna (Nusseman, Ector, Legato, Mazak 14, Gambler 21 och några till... ) Hur som helst, du har tagit dig till finalbord och lyckats hänga kvar tills ni är tre spelare kvar. På bordet fins 60K. Du har 20, chipleader har 30 och lillstacken har 10. Handen: Du sitter i bb, lillstacken sb och chipleadern har knappen. Mörkarna är på 700/1500. knappen kollar på sin hand och säger "all-in", sb foldar. Du kollar dina kort och ser: K Q vad gör du och varför? * RP - QoS * Citera
QoS Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Enkelt, med alla dessa tomtar runt bordet och jag som übertomte måste jag föregå med gott exempel så jag trycker in och hoppas på att pokergudarna är nådiga mot mig! - QoS Citera
Hickmott Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Jag är lite nyfiken på hur andra tänker när de spelar, så jag postar en hand, eller snarare en situation, från senaste pokerkvällen hemma hos brorsan. Förutsättningar: Du befinner dig i Ectors pokerkällare och spelar en 12-pers. turnering med 500 i inköp. Motståndet är väl sådär, i princip de vanliga tomtarna (Nusseman, Ector, Legato, Mazak 14, Gambler 21 och några till... ) Jaha. Bara de vanliga "tomtarna" Hyfsat respektingivande motstånd skulle jag säga, men fruktan gör en till en sämre spelare, så vi kallar er tomtar. Hur som helst, du har tagit dig till finalbord och lyckats hänga kvar tills ni är tre spelare kvar. På bordet fins 60K. Du har 20, chipleader har 30 och lillstacken har 10. Handen: Du sitter i bb, lillstacken sb och chipleadern har knappen. Mörkarna är på 700/1500. knappen kollar på sin hand och säger "all-in", sb foldar. Du kollar dina kort och ser: K Q vad gör du och varför? 1. Vad vet vi om chipleadern? Ingen tillförlitlig read? 2. Hur ser prisfördelningen ut? Spontant, utan att veta svaren på frågorna ovan, skulle jag ställa in. Bra hand, och risken är stor att knappen går på steal-mode. Vinner jag handen ligger jag bra till med 40k av 60k, torskar jag så må det vara hänt. Blindsen är visserligen inte fruktansvärt höga, men man måste nog försvara en hel del. //Hickmott Citera
Nusseman Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 1. Vad vet vi om chipleadern? Ingen tillförlitlig read? Jag har en extremt tillförlitlig read på chipleadern, men först vill jag höra hur ni resonerar. 2. Hur ser prisfördelningen ut? 50-30-20. % alltså Spontant, utan att veta svaren på frågorna ovan, skulle jag ställa in. Observera att du synar all-in, inte ställer in själv Citera
Hickmott Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Spontant, utan att veta svaren på frågorna ovan, skulle jag ställa in. Observera att du synar all-in, inte ställer in själv Det hade jag observerat, formulerade mig lite slarvigt. Jag står fast vid mitt beslut. Syn. //Hickmott Citera
pnyxtr Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Nej, stackarna är för stora i förhållande till blindsen... antingen sitter han me par eller så har han AK, AQ eller nån annan hand han inte vill spela efter floppen med, om han nu inte bluffar. Man får ju räkna lite på hur många händer du är favorit mot. I det här fallet är du troligtvis en underdog mot allt annat än en bluff, och då känns det inte värt att syna ett så stort bet. Citera
drc Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 När man är sådär få spelare kvar så är det lite frågan om hur spelet spelas. Spelas varje hand allin som de kan göras ibland eller är det något spel kvar där man kan spela floppen billigare och ge sig själv ett bättre tillfälle att inte gambla. Vad kan man sätta han på knappen på ? Eftersom du inte avslöjar din read så kan det vara alltifrån att han spelar "any 2" och då är det en självklar syn. Spelar han "ganska bra kort" dvs "Any Ace" , "Any King", "Any pair" JQs,QJs så är det också syn. Spelar han bara kvalitets kort på det där sättet dvs "Any Pair", AK,AQ,AJ,AT,KQ så ligger du efter och bör folda. Jag har dock väldigt svårt att se hur man 3-handed skulle kunna sätta en bra spelare på endast kvalitetskort. Hursomhelst så skulle jag nog syna i alla lägen jag inte hade en så pass bra read att jag visste att jag låg efter. hade tredjestacken haft lite mindre pengar skulle jag myucket väl kunnat passa för att segla mig till headsup och gambla där istället. Men med 10K kvar så är tredjesnubben "still a factor". Något säger mig att du foldade Nussemann ! Citera
Bjorn_ Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Nu är jag ingen expert på NL-turneringsspel men det beror väl lite på hur högt man värderar äran, tillfredställelsen och skryträttigheterna att faktiskt vinns turneringen kontra den rent monetära belöningen. Fattade jag det rätt är priserna 3000-1800-1200 kr? Själv skulle jag värdera segern i sig till minst 500 kanske t.o.m. 1000 så jag skulle ställa in. /Bjorn Citera
drc Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 återigen man ställer inte in om man synar en all in ! Citera
Nusseman Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 Ok, lite fragment av readen då... Det här är första handen chipleadern ställer in sedan vi blev 4 kvar, däremot har synat ett par hyfsat stora all-in, bla när han slog ut 4:an, eller om det var 5:an (den synen var dock på river) Det här är första potten som någon ställer in först in sedan vi blev 3. De har varit en del reraise all-in, men ingen all-in direkt preflop. Citera
Nusseman Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 Något säger mig att du foldade Nussemann ! Har jag ens sagt att jag var med i handen? Citera
drc Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Ok, lite fragment av readen då... Det här är första handen chipleadern ställer in sedan vi blev 4 kvar, däremot har synat ett par hyfsat stora all-in, bla när han slog ut 4:an, eller om det var 5:an (den synen var dock på river) Det här är första potten som någon ställer in först in sedan vi blev 3. De har varit en del reraise all-in, men ingen all-in direkt preflop. Den informationen skulle helt klart öka risken för att jag skulle lägga handen då det kännas att chansen är för stor att man ligger efter. Det luktar dock ett underpar men doften är lite för svag. Hursomhelst så är det inte bara readen från det spelet som är intressant. Har du spelat med den här personen förut (vilket du förmodligen har). Är han känd för att kunna växla om när det plötsligt blir en spelare färre och kanske kunna utnyttja det faktum att ingen har "preflopp-allinat" på länge och raisa med en halvdan hand. Chipleadern kan ju faktist torska den här handen och ändå vara med även om det blir lite jobbigt om just du är den som svarar då du blir ca 40-10-10 om du vinner. Om inte det ovan nämnda stycket gäller skulle det kunna bli en fold - om det sista stycket stämmer överrens med din read så skulle det nog bli syn. Observera att jag säger "skulle nog" och borde etc etc då det oavsett är ett svårt beslut som sällan är totalt självklar för någon utan till och med kan bero på vad man är i för sinnesstämning när man spelar handen. Citera
drc Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Har jag ens sagt att jag var med i handen? Du är en lurig fan du Jag utgick självklart från att den som DU målade upp som DU faktist var DU. Citera
Rollin Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Vet inte om ja tycker om kung hög i det där läget. Jag foldar efter lite betänkte tid. Citera
WeeM Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Skullle också foldat den, känns inte som chipleadern går in med en jättebluff i det där läget bara för att köpa blindsen om han inte har nån typ av backup, jag skulle nog sätta honom på ett ess i alla fall, alt pockets. KQ är ju en hand jag helst ser en flopp, den är ju oftast ett monster vid 3 handed. ställdes faktiskt inför två liknande situationer igår vid vårt homegame (kanske inte riktigt kan jämföras med ectors, men ändå) sitter på BB med KQs (4 handed) och en kille som är aningen short och har spelat tajt hela kvällen jobbar in, synar jag så är det jag som är riktigt short. jag foldar. Samma sak händer ett par händer senare och denna gång är det en kille som täcker mig som ställer in, jag foldar igen. Med KQ vet man ju nästan att man som bäst får en coinflip. Att ställa in med KQ är en helt annan sak. Men att syna, sällan. Jag gillar inte QuKen Citera
Matteprof Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Enkel fold. Jag tror inte jag leder mot de händer han ställer in med. Mest troligt skulle jag sätta all in spelaren på ett par runt 5,5 till 10,10. Q,K är en troublehand i detta val. Som bäst bör man vara 50/50. Citera
Macaronis Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Jag hade foldat utan att tveka. KQ är ingen bra hand om man ska syna en all-in. Du är underdog mot alla pp och Ax likaså. Om chipleadern går all-in i ett sånt läge trots de höga blindsen så tyder det inte på en bluff. Citera
Nusseman Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 Phew. Jag tänkte väl att det skulle vara några som hade lite koll... Ok, innan jag ger alla detaljer så vill jag veta: Om ni gjort en bedömning av vad knappen kan ha och kommit fram till att det med väldigt stor sannolikhet är ett underpar och är det inte det så är det ett överpar eller AK-AQ, tar ni synen med vad som maximalt är en 45%-are då? Citera
Matteprof Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Om ni gjort en bedömning av vad knappen kan ha och kommit fram till att det med väldigt stor sannolikhet är ett underpar och är det inte det så är det ett överpar eller AK-AQ, tar ni synen med vad som maximalt är en 45%-are då? Jag skulle nog inte gjort det men det beror på motståndet. Mot Phil Hellmuth skulle jag blixtsynat men mot ett gäng jag har reads på/vet var jag har är folden given. Du kan köpa tillbaka din förlorade blind nästa hand eller tvinga din motståndare att ställas inför samma val du stod inför denna hand. Men vad man än gör får man absolut INTE visa att man foldar en semistark hand mot en all in i det här skedet av turnerningen. Jag hade nog inte ens tänkt speciellt länge. Citera
pnyxtr Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 18500 för att vinna 40700... du behöver 45.45%, 45 % räcker inte Om jag visste att han satt me låga pockets skulle jag synat om jag bedömde att motståndet var bättre än mig, då är det bättre att gambla, och foldat om jag bedömde att jag var bästa spelaren vid bordet. Men eftersom man inte vet att han sitter med låga pockets så blir det fold ändå. Citera
Nusseman Postad 5 November , 2004 Författare Rapport Postad 5 November , 2004 45% är ju bästafallsscenariot. Ett viktat snittvärde när QQ-AA och AK+AQ räknas med borde hamna närmre 40% Citera
parre Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Tomteparres råd: Han sitter på ett litet par, typ 44-99, och vill inte spela handen postflop mot tomtar som Nusseman, Ector och Legato. Parre synar direkt då han är mer än villig att gambla med en coinflip i detta läge. Vinner parre denna hand så vinner han oftast 3000, annars är det stor risk att parre kommer som bäst tvåa (1800) eller trea (1200). Parre anser inte att skillnaden mellan andra och tredjepris är särskilt stor, därför synar parre och tar en gamble mot ett förmodet lågt pocketpar för att ge sig själv en stor chans att plussa 2400 istället för 600-1200. Visst skulle parre vilja ha ett PP typ TT, JJ, men parre anser sig kunna träffa flop (eller vid behov river) och synar därför denna all-in. Parre är på väg mot en schitzofrenisk psykos pga enorm arbets- och studiebörda denna vecka. Citera
WeeM Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 varför blixtsyn mot phil hellmuth? bara för att det vore coolt att köra ut han eller? han gillar ju inte all in. Citera
TheWalker Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Som många reda sagt så är det en självklar fold. Sätter han på ett par, 88-JJ, men kan även sitta på AQ, AK. Jag skulle inte spelat AQ och AK så hårt i det där läget men han kanske gjorde det. Dock känns det som lite väl lätt read med tanke på klassen av spelarna. Tror man måste varit där för att kunna göra en korrekt bedömning. Citera
drc Postad 5 November , 2004 Rapport Postad 5 November , 2004 Ni har så höga tankar om fi:s händer i det läget. Han är chipleader och har kanske börjat växla tempo. Det finns ingen anlening att gambla om man vet att man ligger under med 55 mot 45. Om det däremot är stor chans till underpar + en stor chans att man leder + en mindre chans att man ligger långt efter om readen på knappen är att han går in med det mesta där så är läget annorlunda. Det är få händer det är katastrof att möta och det är inte säkert man får ett bättre gamblingläge men om man vet med säkerhet att man ligger efter finns det ingen anledning att gambla med så mycket kvar. Nu verkade det dock på Nussemans read att han förmodligen bara spelade så om han hade en bra hand - men inga mer detaljer än så !! Citera
Recommended Posts