Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har funderat en del på det här med varians. Jag spelar .1/.2 NLT och "borde" då ha en bankrulle på 600 enligt teorierna, och det låter extremt mycket tycker jag. Men om man nu tar det och spelar för att vinna, inte kan man väl anta att variansen gör att jag spelar ett vinnande spel men ändå kan riskera att förlora nästan hela den jättebankrullen innan det vänder?

Det måste väl ändå finnas några andra varians siffror som kan ge lite varningssignaler om att ens spel behöver förbättras innan man har gjort av med hela bankrullen? Jag förstår ju att man antagligen märker om man spelar som en jättetomte hela tiden, men att veta att variansen kan vara upp till 3000BB kan ju kännas lite dystert.... kan man verkligen ta det på allvar?

Postad

Om man spelat Holdem hyfsat länge(typ ett år eller mer) och råkar ut för att tappa tex 15 inköp på en nivå så borde man ha lite känsla för om det skett pga av att man blivit fett utdragen/översettad eller om man blivit ägd. Om man haft otur är det bara att bita ihop och möjligtvis gå ner i nivå tills man rett ut stormen. Om man däremot bara spelat Holdem i någon månad om raset börjar, ja då är det nog väldigt svårt för de flesta att göra en bra bedömning av huruvida det beror på dåligt spel eller otur. Att se över sitt spel och plugga lite teori är nog att rekommendera då. Ett grovt mått på sin tur/otur kan ju vara att skriva upp alla sina allin-situationer och kolla hur många man vinner jämfört med hur många man borde ha vunnit. Men då bör man vara medveten om att detta mått inte berättar hela sanningen.

Postad

En bra översikt på tendensen i ditt spel får du om du tittar på en graf över hur storleken på din bankrulle har förändrats över tiden. Då är det mycket enklare att upptäcka när man är på väg ner i ett hål och det kan vara en bra ide att börja titta på handhistoriken för dom senaste dagarna för att se om det beror på otur (du går all in preflop i NLT med AA mot KK som drar ut tex) eller om det beror på dåligt spel.

Har du pokertracker kan du använda ett gratisprogram som heter pokerpatterns. Annars är det enkelt att plita ner sessionerna i ett excelark och få ut en graf den vägen.

Postad

Jo, jag förstår ju att man (alltid) behöver se över och vara uppmärksam på sitt spel. Men det kan ju vara svårt att efter 15 förlorade inköp bara bita ihop och tänka: jo jo, det kan gå dåligt lika länge till men sen vänder det....

Jag har alltså inte varit där än , sån tur är, men jag har funderat över den stora variansen och svårigheten att då värdera sitt spel....

Men allin kollen är faktiskt bra, där kan man ju enkelt få lite grova drag på sitt spel och sin (o)tur.

Tack !

Postad

Gör inte samma misstag som jag gjorde i början bara.. jag ursäktade 6-7 förlorade inköp med att det finns någonting som kallas varians :oops: och spelade vidare för att jag "visste" att det skulle vända så småningom.

Postad
Ett grovt mått på sin tur/otur kan ju vara att skriva upp alla sina allin-situationer och kolla hur många man vinner jämfört med hur många man borde ha vunnit. Men då bör man vara medveten om att detta mått inte berättar hela sanningen.

Det där låter som du tror att vissa personer har mer otur än andra rent systematiskt. Hur det gått för mig i alla all-in-situationer historiskt säger ju ingenting om hur det kommer att gå för mig framöver. Och hur det går när jag är all in säger ju inget om hur det går i andra situationer. Varje slumpsituation är från alla andra fristående.

Postad
Ett grovt mått på sin tur/otur kan ju vara att skriva upp alla sina allin-situationer och kolla hur många man vinner jämfört med hur många man borde ha vunnit. Men då bör man vara medveten om att detta mått inte berättar hela sanningen.

Det där låter som du tror att vissa personer har mer otur än andra rent systematiskt. Hur det gått för mig i alla all-in-situationer historiskt säger ju ingenting om hur det kommer att gå för mig framöver. Och hur det går när jag är all in säger ju inget om hur det går i andra situationer. Varje slumpsituation är från alla andra fristående.

Du missförstår mig grovt. Vad jag menar är att att man kan använda detta mått för att analysera vad ens badstreak berott på. Om man backat tio inköp och ser att man förlorat löjligt många allinsituationer som jättefavorit under denna tid så är ju det ett tecken på att elakartad varians har ett finger med i spelet.

Postad

Om det tex visar sig att man ligger på 60% i snitt i allin situationerna den senaste tiden men bara får in 25% av dem, så kan man väl säga att man haft lite otur? hur skall man annars se på statistik och slump?

Men det jag mest ville få fram är variansens betydelse, 3000BB i bankrulle måste ju (väl?) nämligen gälla för en bra , vinnande spelare. En dålig förlorande spelare behöver ju ha en oändlig bankrulle...

Postad

Ville bara tillföra lite "rolig" statestik... Rör ioch för sig inte om NL.1/.2 men iaf. Kollade lite på pokerpatterns nu när jag gick igenom hur spelet i februari hade gått.

Hade på 4000 händer gått från att först tappa 1000BB på ca 1000 händer till att på ca 3000 händer grindat tillbaka till ruta 1. Snacka om varians...

Tur att man har en stor BR ;)

Postad
Gör inte samma misstag som jag gjorde i början bara.. jag ursäktade 6-7 förlorade inköp med att det finns någonting som kallas varians :oops: och spelade vidare för att jag "visste" att det skulle vända så småningom.

Det är ju precis detta jag menar. Ihop med Gekkos inlägg känns det ju riktigt lätt att bränna mer än så innan man på allvar får inse att man måste förändra sitt spel och inte bara vänta ut en svacka.

Gekko, 1000BB på 1000 händer? mulitablar du också så gick det väl nästan väl fort, har du ingen max kvällsförlust eller nåt?

Postad

Jo jag multitablar... Men de va över tredagar av riktigt mycket badbeats samt en viss tilt. Var mycket HU spel också och då kan inköpen gå rätt snabbt med lite otur.

Säg att 3 av 10 inköp va tilt, 3 HU och kanske 6 på vanligt SH spel. Men de är också min värsta downswing sedan jag skaffade PT (ca: 1 år sedan).

Poängen är väl mer att man måste kunna acceptera att NL är ett spel med hög varians och att BR samt money management är något som är väldigt viktigt.

Jag brukar väl ha en stopp-loss på cirka 3-4 inköp är dock väldigt sällan som jag backar så mycket.