Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Svitens fredagsturre. Blinds på 200/400.

Sitter i MP. Spelaren före mig ställer in för 3200 totalt.

Jag har KJo och synar.

Inga direkta reads heller eftersom jag nyss bytt bord, men jag tänkte att en shortstack i MP borde ha rätt bred HD, och om mörkarna passar så borde det uppväga den negativa equityn jag har i potten.

Min stack är på mellan 40-50k och jag täcker hela bordet.

Andra relevanta stackar bakom mig:

14k - 7k - mycket (knappen) - 8k SB - minns ej BB.

Om jag minns rätt så var det spelaren efter mig som kunde ställa till det, eftersom jag inte kan syna en push från honom. Samma med knappen, men knappen hade så pass mycket (om jag minns rätt runt 20k) att handen spelar sig självt om knappen ska in och rota.

Postad

Tips är att ladda hem pokerstove och mixa.

Men jag tycker det är en rätt klar fold. 5 pers bakom känns för mycket. Tror som sagt var du är rätt nära en coinflip mot hans HD.

equity (%)

Hand 1: 53.1722 % { 22+, A9s+, KJs+, QTs+, J9s+, T8s+, 97s+, 86s+, 76s, ATo+, KQo, QJo, Q3o, JTo, T9o }

Hand 2: 46.8278 % { KJo }

EV mot hand1 = 4000*0,468 - 3200 0,532 ~ +170

Ta ett "best case" scenario och säg att motståndarna bakom är tighta och bara synar/trycker med AA,KK,QQ,JJ och AK.

sannolikheten för att en av spelarna bakom sitter på en av dessa händer:

1/221+1/442+1/221+1/442+(1/13*3/51+1/13*4/51)~2.4%

(1-0.024)^5~88.5%

Drygt 10% av gngerna kommer du i så fall att stöta på patrull. Om du foldar förvarje push bakom kommer du då att ha ett EV~170*0,885-3200*0,115 ~ -218.

Postad

En ganska given fold i mina ögon. Visst, killen ställer med många dassiga händer men att peta in 8bb med fem pers kvar att agera med KJo är dåligt spel. Du har knappt en slantsingling mot pusharens HD vilket gör det till en onödig risk med tanke på att någon efter kan ställa.

Hand 1: 53.1722 % { 22+, A9s+, KJs+, QTs+, J9s+, T8s+, 97s+, 86s+, 76s, ATo+, KQo, QJo, Q3o, JTo, T9o }

Varför skulle killen ställa med T9o men inte A6s? Q3o? Stryk ett par av de usla händerna och lägg till ett par ess till så blir det lite rimligare. Dock kommer resultatet vara ungefär detsamma, ett par procents övervikt för ställaren.

Postad

Drygt 10% av gngerna kommer du i så fall att stöta på patrull. Om du foldar förvarje push bakom kommer du då att ha ett EV~170*0,885-3200*0,115 ~ -218.

Jag kan ju inte folda mot en push från någon med säg 7k, får alldeles för fantastiska pottodds för det?

Postad

Vad sysslar du med?

Varför synar du en push med en hand som bara måste ligga efter när...

Du har 0 investerat i potten

Du har 5 pers bakom som kan sitta med bättre händer

Du har en monsterstack och kan spela tight

Jag tycker ärligt talat att det är helt vansinnigt dåligt spelat. Och sen snackar du om potodds för att syna om någon bakom pushar, du måste väl fatta att om någon trycker bakom dig så har de din hand dominerad å det grövsta. Det absult bästa vore ju QQ, men vilka potodds behöver du om hans HD är QQ-AA och AK? Jo tjena.

Dina analyser är ju teleologiska. Påminner om medeltidens vetenskapsteori. Du har ett önskat resultat (du vill spala varje hand) och försöker sen rättfärdiga det genom dina resonemang, istället för att använda ett resonemang för att komma fram till vad du ska göra.

Postad

Mjo, misstänkte i efterhand att synen preflop inte var speciellt het, har väl ingen anledning att aktivt söka upp ungefärliga coinflips med en rätt medioker hand, även om det är kul när man har en stor stack. För många bakom, helt enkelt.

Stoneburg:

Måste ligga efter? Mot hans HD ligger jag antagligen efter med ett par procent, men i teorin så kan han ju ställa med KT. Det är ju inte garanterat att jag ligger efter.

Och varför ska jag spela tight med en monsterstack för? Det är jättelångt kvar till ITM, skulle jag folda skulle jag kanske, eventuellt, kunna komma till finalbordet med cirkus 2xBB i stacken. Jag satsar på att BYGGA min stack för att utan problem kunna cruisa till finalbordet. Just i detta läge är mörkarna relativt obetydliga i förhållande till min stack och de andra stackarna vid bordet. Alltså kommer jag använda min stack för att öka på min stack, inte sitta och spela tight och vänta på AA för att stjäla mörkarna. Att det sedan itne har så mycket med just den här situationen att göra är väl en annan sak.

Ang. omslag: det beror helt på vem som slår om bakom. Hur kan du få det till att jag INTE ska syna en all-in från en 7k-stack? Förutsatt att mörkarna foldar så är det ju hela 4000 till för att vinna 4000+3200+3200+3200+400+200 = 14200. Det är inte rimligt att sätta 7k-stackens HD till QQ+, AK i detta läge. En 7k-stack kan mycket väl läsa situationen som "All-in from shortstack, betyder ungefär XY, sedan synar slaskparre, vilket betyder Z, jag har sådana här kort och borde ha en rejäl equitymässig fördel för att försöka nästan trippla upp, jag ställer".

Dessutom kan handen spelas ut på en mängd sätt. Vem säger att inte knappen med stor stack synar för att checka ner ifall ingen av oss träffar nötter? Vem säger att en 7k-stack ska sitta på QQ+?

Notera nu att jag inte försvarar min syn - såhär retrospektivt efter att ha sett de första postarnas resonemang och EV-uträkningar så fattar jag ju också att min första syn inte är speciellt bra (även om det finns vissa metagame-aspekter som jag inte orkar ta upp, och de är antagligen inte heller speciellt relevanta).

Att spela varje hand skulle vara kul - visst - men det är knappast något mål. Mitt främsta mål med att spela en liveturnering med lågt buy-in är att slaska lite, ha roligt och kanske komma ITM med lite tur. Tycker bara att Stoneburgs påhopp tyder på att han antingen saknar brist på läsförståelse, eller på att han av någon anledning är trött/sur på mig och mitt varande och därför ser det för gott att hoppa på mig.

Om det är något som du inte borde kunna beskylla mig för (baserat på händerna jag postar) så är det resultatorienterat tänkande och att anpassa resultat efter resonemang. Jag postar ju inte resultaten i förhand, utan jag postar mitt resonemang så detaljerat som jag orkar/hinner/kan för varje gata enskilt. Jag försöker heller inte rättfärdiga situationer där jag vet att jag har fel. Jag postar heller inte händer som jag VET att jag spelade fel i (lika lite som jag kommer posta handen där knappen höjer 3k, jag slår om till 9k, BB ställer, knappen foldar och jag synar med KK).

Jag postar händer som jag dels tror kan vara intressanta att diskutera, samtitidgt som det är händer där jag själv är tveksam över mitt spel och mina resonemang. De brukar inte helt osällan utlösa mer diskussion än "omg jag ställde med AA på en Q-hög flop och fick syn av Q4o som träffat tvåpar vad gör jag för fel"-händer.

Postad

Man bygger inte en stack med tveksamma syner. Det är väl bättre att du är aggressiv i position och försöker köra över bordet och sno blinds istället. Här har du ju ingen större nytta av din stack alls, mer än att du har råd att förlora handen.

KJ är ju ofta dominerad av hans tänkbara händer också. Du ligger ju under AA, KK, QQ, JJ, AK, AQ, KQ, AJ och är i princip jämn mot alla underpar och alla Ax. Du leder egentligen bara mot QJ, KT och Kx. Lägg dit risken att du måste lägga om nån med större stack trycker så tycker jag inte ens att det är nära en korrekt syn.

Jag gör ofta samma sak själv när jag blir stor stack. Man tycker att man "har råd" att syna. Givetvis blöder man ihjäl om man fortsätter syna all ins med KJ.

Postad
Om du bestämt dig för att "gambla" mot shortstacken varför inte raisa till 10000 och isolera honom.

Ser inte så mycket värde i det eftersom jag då committar mig själv mot en mängd stackar som jag annars kan passa mot. För stor risk och för liten vinst helt enkelt. Och jag har en för dålig hand för att göra det. Skulle jag ha ex. 99 hade jag nog antingen foldat eller isoleringsraisat, samma sak med ex. AJ +, men om nu någon av de större stackarna hittar en bra hand vill jag kunna lomma iväg med min weaktajta svans mellan benen utan att ha tappat alltför mycket :)

Postad

Tror som sagt var att du har rätt känsla och att spelet inte alls är så dåligt som de flesta här verkar tro. I snitt kostar synen några chips men inte så förtvivlat många. Jag tror inte alls du ligger speciellt dåligt till mot hans HD men det finns många bakom som kan sätta käppar i hjulet. Jämför med den här hand där en av de bättre MTT-spelarna sätter hela sin turnering på spel genom att syna med KQs i en situation med likheter med din.

Jag kan ju inte folda mot en push från någon med säg 7k, får alldeles för fantastiska pottodds för det?

Sant, 3,8:14 ~ 1:3.5 = syn alla dar i veckan. Tyckte bara det börja bli jobbigt OM jag skulle sätta upp HD för alla Fi och sedan beräkna din equity mot en push. Normallt sett är du ofta/alltid dominarad om ngn pushar bakom men det är fullt möjligt att syn där vänder fold till en marginell fold i första läget :roll:

Gjorde ett snabbt överslag så ta det med en nypa salt..Fold mot all in från 3 av stackarna och syn mot de två "7k"-stackar. equity satte jag till 0,25 vid en shortstack push, vilket e riktigt högt(?) men ger iaf en uppfattning om EV.

170*0,93-3200*0,07+(0,25*10800-0,75*7000)*0,048 ~ -190

Postad

Jag hoppar inte på Dig, jag hoppar på ditt Spel. Dessutom säger jag inte att ditt resonemang är resultatorienterat, jag säger att det är teleologist, det är något helt annat.

Det betyder ungefär att du vet vad du vill att resultatet ska vara så du skapar ett resonemang som stöder det. Ungefär som naturvetenskapen på medeltiden utgick från att gud skapat världen osv och sen skapade naturlagar som bekräftade det.

Du vill spela handen så därför försöker du hitta på en anledning att göra det. Du gör INTE så att du sätter dig ner med den information du har tillgång till och försöker lista ut om det är rätt, utan du sätter dig ner och försöker aktivt tolka informationen så att den ska kunna stödja ditt begär att spela handen.

Har man grundläggande kunskaper om Hol'dem och turneringsspel, vilket du har, så är det jättelätt att lista ut att en fold är korrekt. Jag menar allvarligt, enda gången det är +EV att spela handen är ju när shortstacken har en sämre hand OCH alla bakom dig inte har en bättre hand som de vill spela. Hur ofta tror du att det händer?

Ok, säg att shorty går all-in med alla äss, alla par och alla två face cards, en EXTREMT generös HD, då ligger du ändå efter nästan 40/60 och du har FORTFARANDE massvis av folk bakom dig. Om någon bakom dig pushar med AQ+ och TT+ har du bara 20% equity och alltså INTE rätt odds att syna.

Med ditt spel skapar du en rejält -EV situation helt i onödan. Ditt snack om att du inte vill sitta och blinda bort dig är ju löjeväckande. Att lägga KJ mot en all-in är knappast att spela för tight. Du har en enorm stack och kommer att få massor av chanser där du antingen har bra kort eller kan sno med position och vara table bully. Att syna en all-in här är enbart fiskigt.

Jag tycker du verlar sympatisk så det är absolut inget personligt, däremot tycker jag att du lika gärna kan skippa hela pokerteoribiten. Javisst du förstår teorin men du använder den bara till att försöka rättfärdiga spel som du gör för att du vill gambla och ha kul. Skit istället i teorin och spela som du känner för, du kommer att vinna/förlora lika mycket men framförallt ha mycket roligare och slippa ödsla energi på att försöka försvara saker som är omöjliga att försvara.

Det korrekta sättet att försvara ditt spel i handen är:

Jag tycker det är kul att gambla, jag har en monsterstack, what the hell. Det får bära eller brista, huvudsaken är att jag har roligt.

Det skulle jag köpa (och respektera) till 100%

Postad

Alla anledningar du skriver till att inte isolera är precis det som gör det fel att syna. Syn blir för vekt imo, medan du tycker handen är för vek för att re-raisa. Därav fold, vilket förstärks av din högst mediokra hand