Gå till innehåll

NL - Online vs. Live med mindre antalet spelare?


Inexplicable

Recommended Posts

Hejsan, min första post!

Jag har snart spelat i ett år och spelar enbart 0.25/0.50 nl på 10mannabord. Det går rätt bra.

Har sagt till mig själv att inte gå upp i nivå förräns jag har tid/pengar/läst ännu fler böcker.

Nu i helgen så visade det sig att tjejens arbetskamrater skulle spela en pokerturnering, vilket jag såg som ett utmärkt läge att lära mig lite live och de ville gärna ha fler spelare.

Har som sagt ingen riktig erfarenhet av spelet live förutom en gång när jag snubblade in på cosmopol i fyllan och gjorde bort mig.

 

De skulle spela en turnering där alla hostade upp 300 SEK och 4 första positionerna fick betalt. 32 personer kom. De körde dock med att blindsen höjdes var 20 minut vilket jag upplevde som jävligt snabbt med tanke på att live går mycket långsammare än online. Dessutom var borden på 6-7 personer. Antog att jag måste spela lite mer loose och aggresivt.

 

 

Vad har ni för tips som jag ska tänka på inför nästa gång? Speciellt något jag ska ändra på jämfört med 10personers bord? Detta kommer bli en gång i månaden i fortsättningen.

Slutade på 16 positionen.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt inget proffs. Blir nervös när jag spelar live och så, sitter och tänker på mina tells, vilket oftast leder till fler tells, men oftast spelar jag inte mot Gus Hansen heller, så det går faktiskt ganska bra i slutändan.

 

När jag spelar cashgames på nätet (oftast FL) spelar jag väldigt tight och kanske lite för passivt för mitt eget bästa. Blir för försiktig och paranoid efter några utdragningar.

 

Dock när det handlar om NLT turneringar så gäller det att vara aggressiv. Jag spelar oftast jäkligt tight de första 2-3 rundorna. Får jag bra kort, eller om det är få höjningar preflop så limpar jag, eller höjer med premium hands. Detta tycker jag har ett par fördelar:

 

1) Man får bra koll på bordet om man inte spelar och mer observerar.

2) Blindsen kostar dig i stort sett inget.

3) Du tjänar på att bara spela "premium hands" (dock lösare än cashgame, lösare än "mitt" FLT cashgamespel i alla fall), eller snor i alla fall tillbaka blindsen.

 

Efter dessa rundorna gått bör du ha hyffsad koll på folk. Vem spelar snortight, vem höjer alltid om han går med preflop, tror du att någon är notorisk bluffmakare?

 

Nu är det dags att bli bra mycket lösare och mer aggressiv (alltså "nu" är då blindsen faktiskt börjar kosta lite, inte jättemycket, men säg 30-60 i en stack på ~1000). Höj med händer du normalt hade foldat med. Foldas det till dig preflop så gör ett försök att stjäla blindarna med Qx eller bättre, alla par.

 

När blindarna blir riktigt höga så är det dags att ta detta till extrema nivåer (alltså finalbord elelr så, när ni är lite färre folk också). Lyckas du bli chipleader så är det blindsteals hela tiden från sena nivåer. Mobba runt folk. Om du höjer med skräp och blir duktigt reraisad då, så släng handen, och kör på med taktiken nästa hand.

 

Detta är säkerligen långt ifrån optimalt, men det är roligt spel. Folk ser mig först som en tajt snubbe som lägger allt, för att sen gå till en lös bluffmakare, där sanningen kanske ligger lite mitt imellan. Att spela AA på "samma sätt" som 76s har sina fördelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...