Gå till innehåll

Svinto spelar ihop till hyran


Svinto

Recommended Posts

Hej alla! Jag funderade på att skriva en pokerdagbok i somras. Jag hade då läst ett par böcker och spelat i två-tre månader och tyckte att jag kunde allt. Dessutom hade jag inget ordentligt jobb, och $1000 verkade ju vara en lätt match. Jag tror att jag spelade i fyra dagar som var tänkta att komma med i den dagboken, men förutom några sporadiska entimmessessioner blev det ingen mer poker den sommaren, mest beroende på att jag upptäckte att jag inte var så fantastiskt bra som jag trodde och att jag framför allt var fantastiskt dålig på att ta förluster. Dessutom hann martenmania före med att realisera iden :)

 

Nu jag jag blivit något bättre på att acceptera förluster och det känns som om jag kan spela någorlunda disciplinerat om än inte alltid så bra. För att motivera mig själv att spela mycket och målmedvetet ska jag helt enkelt försöka att nöta ihop till hyran nästa månad. Det primära målet är inte pengarna i sig, utan att spela många händer och få reda på hur jag klarar den psykologiska biten. Dessutom ska jag köpa pokertracker på måndag och jag hoppas att det kommer att kunna leda till att jag hittar luckor i mitt spel.

 

Jag kommer att spela mestadels på partynätverket, FL 0.5-1 men det är möjligt att jag spelar en och annan SNG och gör ett par gästspel på Prima också. Så för att formalisera målen:

 

- $300 på 30 dagar, 1/11 - 30/11

- cirka 15 timmars spel i veckan

- kontinuerliga reflektioner och analys

- inte misslyckas mer än vanligt med studierna

- behålla flickvännen

 

Om jag klarar detta tar jag det som ett tecken på att jag troligen är en vinnande spelare eftersom 2 timmar * 30 dagar * 6BB (tre bord) > $300. Då hoppas jag på att kunna komma ur 0.5-1-träsket. $300 på en måna där ju inte så mycket att skryta med, men en annan tanke är att tiden jag lägger ner på pokern ska vara den tid som jag annars spelar spel och kollar på tv.

 

Jaja, på måndag börjar alltså allvaret. Tills dess är det helt andra aktiviteter på schemat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt ganska orolig när jag började spela igår. Det har gått relativt bra den senaste tiden och jag såg framför mig hur jag skulle hamna i en djup svacka bara för att jag bestämt mig för att skriva dagbok om spelet. Kom hem från en hård dags studier och bestämde mig för att ta oskulden på pokermånaden medans jag väntade på att åka och träna.

 

Spelade två bord på PP, 0.5-1 FL. Det ena var typiskt med minst fyra, fem floptittare och väldigt få höjningar. Det andra blev snabbt short-handed då alla utom jag och tre spelare till lämnade bordet på en minut. På fullbordet spelade jag tight och aggressivt och fick överlag väldigt få draghänder. Jag vann kanske tre potter med TP eller TPTK och var inte inblandad i så mycket mer. Det är helt jävla makalöst vilka tomtar det finns. Jag sitter med AQ och floppen kommer Q35 eller nåt sånt, checkraisar floppen och bettar turnen som är blank. En synare till rivern. 9. Killen betar. Jag höjer. Han synar. Han visar A5o. Detta upprepar sig någon gång till med samma spelare. SH-partiet gick bra, och var väldigt roligt. Synd att det inte finns 4-maxbord.

 

Totalt spelade jag på eftermiddagen 50 minuter och vann $26.76.

 

Tränade, åt, duschade osv och tänkte att det väl är lika bra att fortsätta spela. Körde tre fullbord den här gången. Vann en stor pott i första handen då jag träffade fyrtalet med AA i fickan. Efter det kunde jag inte förlora. Spelade ultraaggressivt efter floppen och åkte på väldigt få utdragningar. Det är mycket lättare att vara aggressiv när man plussat under samma session märker jag. Totalt blev detta den bästa session jag spelat hittils.

1h20m och +$68.25.

 

Gick och la mig vid elvatiden för att kunna gå på tidig föreläsning men det var helt omöjligt att somna. Kunde bara tänka på hur bra det hade gått. Det var lika bra att ge upp sömnplanerna och köra en runda till. Körde samma koncept som tidigare, tre bord och väldigt aggressivt. Resultat: 1h50m och +$43.34. Alla mina toppar höll och väldigt många av mina semibluffar lyckades på ena eller andra sättet. Jävlar vad skönt detta var. Den enda förklaringen till att det gick så bra är att jag lyssnade på helgens Hej Domstol! medans jag spelade.

 

Men nu kan det ju tyvärr bara bli sämre. ;)

 

Sammanfattning dag 1 och totalt:

 

Tid: 4h0m

Pengar: +$138.35 !!!

Flickvän: ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otrolig tur är nog att ta i. En bra spelare snittar ett par bb/timme per bord och det borde ju rimligtvis innebära att han har en del riktigt bra och en del riktigt dåliga dagar. Det här var helt enkelt en av de riktigt bra dagarna. Om jag är en vinnande spelare eller ej återstår att se. Det är därför jag ska spela en månad, serrö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 2:

Tillbringade större delen av dagen och kvällen i skolan, kom hem lite innan midnatt. Ville egentligen gå och lägga mig men rösterna sa åt mig att spela en timme. Körde tre fullbord och hade stora problem att koncentrera mig. Missade min tur ett par gånger och lyckades med konststycket att höja i fel fönster. Jag har kollat på några hand histories från sessionen och jag spelade inte speciellt bra, men jag hade en hel del tur och många spelade ännu sämre.

 

Fick registreringskoden till Poker Tracker. Jag har tydligen spelat ca 6000 händer den senaste månaden, +4.4bb/100h.

 

Resultat dag 2: 1h10m, +$22.83

 

Dag 3:

Började med en trist timme då jag inte fick in en enda floppträff. Gjorde lite andra saker och fortsatte senare på eftermiddagen. Efter två sega timmar var jag tillbaka på noll. Avslutade dagen med en tretimmarssittning som såg ut att gå illa. Efter två timmar och MÅNGA utdragningar låg jag mer än 50 bb back och kände hur det började rycka i tiltnerven. En grej jag har märkt är att jag faktiskt kan störa mig riktigt mycket på vad folk skriver i chatten, även om jag inte ens är inblandad. Flyttade skramlet från de två bord som gått uslast till ett nästan tomt bord för att åtminstone ha chans att tjäna på tilten. Spelade 3- och 4-handed i kanske 45 minuter och vände nederlaget till vinst. Folk som köper in sig på ett SH-bord med minimumbeloppet för att de inte vill riskera att förlora mer kan nog lika gärna ge bort sina pengar.

 

Resultat dag 3: 6h5m, +$23.37

 

Resultat efter dag 3:

Tid: 11h15m

Pengar: +$184.55

Flickvän: Konstigt nog

Studier: Besvärande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 4

 

Började dagen med att försöka få spela lite shorthanded (3-4 pers) men var tvungen att hoppa en hel del mellan borden då det kryllade av spelare som ville spela 5-6-handed. Efter en stund fick jag i alla fall vara ifred med två tighta svagisar och kunde glädja mig åt en vinst på $9 när det var dags att gå till skolan.

 

Fortsatte likadant när jag kom hem med ungefär samma resultat, +$17 efter 1h30m. En lustig grej hände i slutet av sessionen då jag hade vunnit 5-6 potter i rad utan att behöva visa korten. De andra två spelarna var väldigt passiva och höjde inte preflop en enda gång vad jag kan minnas. Jag höjde med alla kort jag tänkte spela utom var tredje hand då jag fick se floppen gratis. Den ena killen skriver typ "What's with all the raising?" i chatten. "Ja, vafan tror du" tänker jag men skriver inget utan spelar vidare. Spelare 1 bettar (han som skrev) på floppen, spelare 2 synar och jag höjer med färgdrag med kung hög. 1 synar och 2 foldar. Turnen är Ah, jag har nötfärgen. Han checkar, jag bettar, han synar. Rivern blank, check-bet-syn. Han har par i tior, mittparet på floppen. "You raised me with a draw??? LOL". I nästa hand sitter jag på knappen med Q9s och höjer. Spelare 1 synar. Floppen är 2KQ så jag skjuter på med stora kanonen, turn och river blanka och vid showdown visar han upp A3o. "XXXXXXX blind raising idiot". Jag skrattar när jag tänker på hur jag kommer att skratta hela vägen till banken. I påföljande hand får jag AA. Jag raisar från sb, han reraisar och jag cappar. Floppen ger mig triss i ess. Cappas. Turn, jag betar, han höjer, jag höjer, han synar. Rivern: jag betar och han synar. Han hade par i fyror och lämnar bordet. Ska kolla upp vad han heter så att jag kan påminna honom.

 

Midnattssessionen var svårspelad och obehaglig. Trivdes väldigt dåligt vid två av borden då minst två spelare vid varje spelade extremt konstigt och dessutom lyckades dra ut mig flera gånger. Borde ha bytt bord när jag kände att det inte passade. Var obehagligt nära -$60 ett tag men slutade på -$26.75.

 

Resultat dag 4: 3h55m, -$0.75

 

Resultat efter dag 4:

Tid: 15h10m

Pengar: +$183.80

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom dock att tänka på en artikel jag läste för ett tag sedan, vet inte riktigt varför men det är väl mer eller mindre oviktigt. :)

 

Visst, han har en poäng med artikeln. Men man gör nog ett gigantiskt misstag om man tolkar den till att man ska sluta spela så fort man ligger ordentligt back.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken Joxer!

 

En av de mest sanna artiklar jag någonsin har läst om poker.

 

Beror kanske på att jag har sysslat med sådant trams som att försöka vinna tillbaka när man är kall och inte nyttja fullt ut att man är het vid många tillfällen. Är helt övertygad om att man kan dubbla sin winrate/hour med rätt disciplin i de här situationerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto: Det är lite lustigt med alla dessa som gnällar över höjningar och vrålar i chatten "XXXXXXX raiser" och liknande. :D Det gick så långt på ett bord jag satt på att jag fick informera den klagande om att höjaren kanske hade bra kort på fickan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istallet for fullring nar du nu enda vill lira shorthanded?

 

En berättigad fråga :)

 

Det finns flera anledningar. Det finns inga 6-maxbord på lägsta nivån. Jag är inte riktigt bekväm på 1/2 ännu. 6-maxborden är väl nästan alltid fulla. Jag trivs bäst med max tre motståndare. Dessutom ska dessa helst vara riktigt usla :). Faktum är att jag nog spelar som sämst med 5-6 spelare. Det är givetvis något jag måste arbeta på att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6-maxborden var ju inte alls fulla. Undrar vad jag har fått det ifrån. Att jag inte spelat där beror i alla fall på att jag som sagt inte är riktigt bekväm med nivån ännu.

 

Svinto: Det är lite lustigt med alla dessa som gnällar över höjningar och vrålar i chatten "XXXXXXX raiser" och liknande. Det gick så långt på ett bord jag satt på att jag fick informera den klagande om att höjaren kanske hade bra kort på fickan...

Jag funderar på att införa en policy om att ALDRIG säga nånting när någon klagar omotiverat eller spelar felaktigt. Fast ibland kliar det lite väl mycket i fingrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svinto: Det är lite lustigt med alla dessa som gnällar över höjningar och vrålar i chatten "XXXXXXX raiser" och liknande. :D Det gick så långt på ett bord jag satt på att jag fick informera den klagande om att höjaren kanske hade bra kort på fickan...

 

Eller som någon sa vid mitt bord i Expekts freeroll.

"Höj inte preflop, din jävla hora!" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 5, fredag

 

Sitter lite efter skolan och väntar på att helgen ska komma igång, hinner spela sh i en kvart. Det ramlar in två weak-tighta killar vars pengar jag får utan att behöva visa korten mer än två tre gånger. +16.5.

 

Dag 6

 

Lite omtöcknad. Försöker att cleara GET15-bonusen hos empire men kan inte koncentrera mig pga allt blinkande som uppstår av tre bord så jag testar ett bort shorthanded istället. Många bordbyten och extremt ojämna motståndare. Springer in i en kille som får JJ tre gånger på fyra händer och som dessutom är väldigt aggressiv. Naturligtvis vinner han alla. Efter 1h40m slutar jag på +9. Shorthanded ska jag inte spela mot folk som har någorlunda koll på hur det går till. Smyger ur sängen mitt i natten för att bonushora. Efter 1h05m vaknar fickvännen och undrar vad jag gör. "Horar", säger jag och förklarar vad det innebär. Hon tror fortfarande inte på att siterna bara "ger bort pengar hur som helst". +4.

 

Dag 7

 

Sitter och laddar inför pfturneringen genom att fortsätta nattens horande. Efter 2h30m har jag lyckats sno åt mig $53.63, mycket tack vare att jag floppade en triss i tior mot en kille som vägrade sluta höja med sina AA och kanske lika mycket en idiot som gick hela vägen med 55 i samma pott trots att det cappades på alla gator. Gick ner till två bord under turneringsfiaskot och vann väldigt marginellt. Är bara ett par dussin händer ifrån bonusen nu (som givetvis inte räknas med i resultatet).

 

Resultat för dag 5-7:

Tid: 5h45m

Pengar: +$80.63

 

Resultat efter dag 7:

Tid: 20h55m

Pengar: +$264.43

 

Jag har alltså spelat lite mer än vad jag tänkte, men det beror ju helt klart på att det är kul när man vinner. Och det har ju som synes gått ganska bra. Jag ligger på 4.8 bb/100h just nu. Ska bli intressant att se hur jag klarar mig när förlustsessionerna börjar torna upp sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag 8

Sitter två timmar (tre bord 0.5-1 FL, party som vanligt) på eftermiddagen. Börjar med ett par missade drag och därefter händer det inte speciellt mycket. -7.12

 

På kvällen försöker jag samma sak igen. På två av borden jag spelar är det fem spelare som ser varje flopp konstant och som dessutom synar varje gång de träffar lägsta paret. Trots detta lyckas jag inte vinna ett smack på en och en halv timme. Blir rejält trött på alla utdragningar så jag bestämmer mig för att göra debut på 1-2-nivån. Spelar två bord för att vänja mig. Det var faktiskt lite läskigare än vad jag trodde att det skulle vara. Nästan alla vid borden jag satt vid verkade ha någorlunda koll på starthänder, odds och vågade betta och raisa. Jag spelade väldigt konservativt (inte helt och hållet med flit) och hade en del tur och slutade på +32.75 efter en timme. En sak som jag märkte när jag gick tillbaka till 0.5-1 dagen efter var att de små små obehagskänslor jag ibland upplevt inför att stoppa in sådär $10 i en pott är som bortblåsta.

 

Resultat dag 8: 4h40m, +25.63

 

Dag 9

Spelar en timme (tillbaka på 0.5-1) medans jag äter frukost och en dryg timme sent på kvällen. Båda sessionerna är väldigt trevliga med mycket action då jag får in bra träffar, få utdragningar, och ett par riktigt roliga händer mot idioter som spelar t.ex 33 utan träff stenhårt mot mina AA.

 

Resultat dag 9: 2h25m, +62.62

 

Resultat efter dag 9:

Tid: 28h

Pengar: +$352.68

 

Nu är pengamålet uppnått. Jag får fortsätta och se vad som händer, lägger till målet att känna mig bekväm och spela vinnande på 1-2. En grej som stör mig lite är att jag inte har haft en enda ordentlig förlustsession, så jag kan inte säga så mycket om hur jag påverkas av att sätta mig och spela med ett riktigt fett bakslag i ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...