Gå till innehåll

Hur mycket kan variansen svänga?


Stig_Wallby

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har under ett par veckor haft en riktigt riktigt kall period i pokern. Ingenting går som det ska och det känns som att ingenting går min väg. Varje session tycks sluta på minus.

 

Jag ligger just nu back runt 600bb och det är den största downswing jag haft hittils i min pokerkarriär! Hur stora är de största downswings ni har haft och hur gjorde ni för att komma ur de?

 

Har ni några tips hur jag ska kunna komma ur svackan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har under ett par veckor haft en riktigt riktigt kall period i pokern. Ingenting går som det ska och det känns som att ingenting går min väg. Varje session tycks sluta på minus.

 

Jag ligger just nu back runt 600bb och det är den största downswing jag haft hittils i min pokerkarriär! Hur stora är de största downswings ni har haft och hur gjorde ni för att komma ur de?

 

Har ni några tips hur jag ska kunna komma ur svackan?

Ta en paus från pokern och läs lite teori och kom tillbaka när du är sugen på poker och inte hela tiden tänker på hur mycket du förlorat brukar funka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundera lite på var det är du förlorar dina pengar. Den där 2outarn fi sätter på river kommer alla ihåg. Men de där gångerna när du synat ner river fast du visste fi hade färgen, de gångerna du överspelat TPTK osv. När det gick sämre för mig skyllde jag allt på oturen och det började inte gå bättre förrän jag istället började fundera över hur jag spelade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och gå ner i nivå och känn hur du äger dem (beror givetvis på vilken nivå du spelar nu). Du kan även testa något nytt spelsätt som t.ex. sng's om du lirat cg förut, eller testa en helt ny spelform som t.ex. omaha om du lirat he förut. Spela lite här tills du får tillbaka suget på det andra.

 

MVH Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min senaste vecka ligger jag också 6 inköp back. Vad skulle vitsen vara med en (t ex) 30 inköpsrulle om man aldrig hade större downswings än 6 inköp?

 

Personligen är jag väl garderad mot såna här swings känner jag, men det är alltid lite trist när det händer!

 

Saker du kan testa:

 

* Fokusera stenhårt på att spela TAG pre-flop och lite mer LAG post flop. Man blir ofta lite mer irriterad över utdragningar och förluster när man är inne i en kall period och spelar då fler och fler händer. Och det är inte jätte bra, då man måste vara mycket mer skärpt för att spela marginella händer.

 

* Gå ner i nivå ett tag. Jag satte mig på NL100 ett par timmar idag och det gick bra den första sessionen på 300 händer, sen tappade jag 2 inköp på en 1000 hands session nu på kvällen. Men det viktiga var att jag kände att jag hade kontroll på spelet och jag fick tillbaka mycket självförtroende!

 

* Läs lite pokerteori och ta det lite lugnt också. Jag anser inte att du behöver avstå från pokern. Det beror ju en hel del på ens personlighet och hur lätt man har att släppa förluster och gå vidare.

 

* Man ska ju aldrig se sin BR som en del av sin vardagsekonomi, och heller inte pengar som man har. Betrakta det snarare som en ammonitionslåda som du använder för att kämpa till dig fler och fler skott.

Spela roll om det står $5000 en vecka och $4000 nästa vecka. Hade du tänkt använda de där $1000 just nu? Om inte, great! Då har du ju inte förlorat något ännu. Det blir först pengar när du plockar ut från kontot. Just nu är det bara skott..

 

Hoppas det vänder för dig (och mig) snart! Angående tiden så finns det exempel på väldigt långa downswings. Min downswing har ju inte varat länge alls, bara några tusen händer. Totalt sett så har min kurva fel lutning efter ca 6000 händer. Men finns ju exempel på 2+2 som visar 50k händer downswings också, och längre finns.

 

Men men, we'll pull out of it! Kom bara ihåg att tänka positivt! Och tänk även på ditt spel. För jag tror att en anledning till downswings är att man skapar sig själv en rädsla att förlora mer och spelar därmed sämre..

 

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Variansen kan nog stå för mer än så om du har en RIKTIGT dålig period. Många tror att en badstreak består i två-tre runner runner eller en 2-outare eller två. Det kan vara bra mycket värre än så.

 

Så, det kan mycket väl vara så att allt beror på oflyt.

 

Förmodligen är det dock inte så. För när du börjar ha oflyt så brukar 90% också börja spela sämre. Omedvetet mind you! Så ta och analysera ditt spel. Spela bara ett bord och försök koncentrera dig på att spela BRA. Är du säker på att han fick in skiten - så syna inte bara för att bekräfta hur otur du har! Acceptera och spela vidare. Kolla så att du inte börjar slaska, eller blir alldeles för försiktig.

 

Skulle tro att du har blivit påverkad av de första förlusterna och sedan spelat sämre.

 

Men det KAN mycket väl vara så att du haft rejäl oflyt. (VÄLDIGT många tror att de vet vad en bad streak är. Jag skrattar i mjugg och väntar på den dagen de får uppleva en på riktigt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Man ska ju aldrig se sin BR som en del av sin vardagsekonomi, och heller inte pengar som man har.

Det är ju exakt vad man ska göra. Pengar är pengar och det är inte mer med det.

 

Spela roll om det står $5000 en vecka och $4000 nästa vecka. Hade du tänkt använda de där $1000 just nu? Om inte, great! Då har du ju inte förlorat något ännu.

Se ovan.

 

Det blir först pengar när du plockar ut från kontot. Just nu är det bara skott..

Hela den här paragrafen verkar väldigt konstigt, både angående vad en rulle är till för, vad man ska ha pengar till och lite annat. Har man inte poker som huvudinkomst behöver man ingen rulle och har man poker som huvudinkomst behöver man en del av rullen till vardagsekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

600 bb? Det är ingenting. Det är en normal fluktuation. Om du är en stabil vinnande spelare med sund MM behöver du inte ändra någonting. Inte gå ner i nivå, inte överanalysera ditt spel.

 

Alla spelare får kalla perioder och jag kan lova dig om du fortsätter spela så kommer du uppleva betydligt värre streaks än så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

600 bb? Det är ingenting. Det är en normal fluktuation.

Det är som vanligt FL- och NL-spelare som talar förbi varandra, med den lite ovanliga skruven att det var FL-killen som talade i nattmössan.

 

Om du är en stabil vinnande spelare med sund MM behöver du inte ändra någonting.

Det där är iofs ett antagande som jag tror väldigt många skulle må bra av att inte göra. Av alla som tror att de är stabila, vinnande spelare skulle jag säga att en rätt stor del inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är iofs ett antagande som jag tror väldigt många skulle må bra av att inte göra. Av alla som tror att de är stabila, vinnande spelare skulle jag säga att en rätt stor del inte är det.

 

Det har du naturligtvis rätt i. Behöver man fråga om det är något konstigt med att förlora sex inköp i NL så är man antagligen inte en speciellt stabil spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlorade 6 inköp under 4 h för 2 dagar sedan. Spelade in 2 igår, förhoppningsvis spelar jag in det på några dagar.

 

Spelar man "rätt" (dvs aggressivt) antar jag att man får räknade med hyfsat stora swings ner (förhoppningsvis upp också :) )

 

Det viktiga är att inte tilta, som jag gjorde på slutet innan jag la ner :twisted:, eller att bli feg och sluta värdebetta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort du behöver ju ingen rulle någonsin, men det är en väldigt sund metod att ha kontroll på sitt spelande. Oavsett om man är en spelare som lever enbart på pokern eller inte.

 

Sen om du tycker att det är kanonidé att smälta samman de pengar man har på pokerkontot med sin vanliga vardagsekonomi tänker jag inte gå in på för det är en åsikt du får ha för dig själv. Men för mig skulle det vara helt uppåt väggarna. Om jag har lite knapert med räkningar osv så tänker jag ju inte plocka ut pengar från pokern, t ex.

 

Hjort, vad är din definition av BR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort du behöver ju ingen rulle någonsin, men det är en väldigt sund metod att ha kontroll på sitt spelande. Oavsett om man är en spelare som lever enbart på pokern eller inte.

 

Sen om du tycker att det är kanonidé att smälta samman de pengar man har på pokerkontot med sin vanliga vardagsekonomi tänker jag inte gå in på för det är en åsikt du får ha för dig själv. Men för mig skulle det vara helt uppåt väggarna. Om jag har lite knapert med räkningar osv så tänker jag ju inte plocka ut pengar från pokern, t ex.

 

Hjort, vad är din definition av BR?

 

Tycker faktiskt Hjort har en poäng här. Det spelar väl ingen roll om jag har min bankrulle under madrassen. Huvudsaken är att jag har tillräckligt för att klara en downperiod plus några månaders levnadsutgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är iofs ett antagande som jag tror väldigt många skulle må bra av att inte göra. Av alla som tror att de är stabila, vinnande spelare skulle jag säga att en rätt stor del inte är det.

 

Det har du naturligtvis rätt i. Behöver man fråga om det är något konstigt med att förlora sex inköp i NL så är man antagligen inte en speciellt stabil spelare.

 

En tämligen ny spelare i varje fall. Den första 600-1000bb swingen kändes ganska hårt tycker jag :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort du behöver ju ingen rulle någonsin, men det är en väldigt sund metod att ha kontroll på sitt spelande. Oavsett om man är en spelare som lever enbart på pokern eller inte.

Du talar ju om någon form av "stop-loss"-system, det är inte alls samma sak. Det är ju iofs numer den vedertagna användandet av "rulle" eftersom den tekniska definitionen aldrig etablerades ordentligt och bygger på modeller som de flesta aldrig satt sig in i.

 

Hjort, vad är din definition av BR?

Det belopp man kan förlora innan ens inkomst starkt påverkas negativt.

 

Sen om du tycker att det är kanonidé att smälta samman de pengar man har på pokerkontot med sin vanliga vardagsekonomi tänker jag inte gå in på för det är en åsikt du får ha för dig själv.

Jag har ju inga andra pengar än pokerpengar. Ska jag strunta i att betala hyran eller?

 

Eller menar du att det är någon skillnad på pengar som jag först kallar "pokerpengar" och sen kallar något annat? Jag fattar inte vad det skulle vara iallafall.

 

Men för mig skulle det vara helt uppåt väggarna. Om jag har lite knapert med räkningar osv så tänker jag ju inte plocka ut pengar från pokern, t ex.

Det där får vara mellan dig hyresvärden, inkasso och vem som nu mer kan tänkas bli inblandad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tämligen ny spelare i varje fall. Den första 600-1000bb swingen kändes ganska hårt tycker jag :/

 

Det tyckte jag också. Men det händer och det kommer att hända igen, därav mitt försök att avdramatisera det något. En vinnande spelare ska ju knappast ändra något för att han förlorar sex inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tämligen ny spelare i varje fall. Den första 600-1000bb swingen kändes ganska hårt tycker jag :/

 

Det tyckte jag också. Men det händer och det kommer att hända igen, därav mitt försök att avdramatisera det något. En vinnande spelare ska ju knappast ändra något för att han förlorar sex inköp.

 

Ah precis :)

 

Precis Hjort, men det är ju stor skillnad mellan proffspelare och icke-proffs. Om du skulle rekommendera att ett icke-proffs lyder ett råd att plocka ut pengar varje månad för att betala hyran trots att han har ett vanligt jobb som gör det så skulle det behövas en helt annan money management.

 

Då skulle man behöva ha en del som måste se som pengar som måste realiseras och göras till "riktiga" pengar. Om man är, som jag, ett icke-proffs så behöver man inte det och jag skiljer starkt från min pokerekonomi och vardagsekonomin.

 

Självklart är fallet annorlunda för dig, som lever på pokern. Och jag skulle ha varit tydligare i att påpeka att det inte gäller för proffs.

 

För övrigt tycker jag att vi bör börja använda den allämänt kända definitionen av BR som används inom pokervärlden idag, och inte vad det kunde ha betytt. Det känns som det kunde bli hyggligt förvirrande för en ny spelare när folk börjar säga att man inte behöver en BR bara för att man inte är proffs. Framförallt eftersom money management är en stor del av poker, proffs eller inte.

 

Men för all del så skulle jag kunna börja kalla mina pokerpengar för Bosse nu, och döpa om till bankrulle om jag blir proffs ;)

 

Ha det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis Hjort, men det är ju stor skillnad mellan proffspelare och icke-proffs. Om du skulle rekommendera att ett icke-proffs lyder ett råd att plocka ut pengar varje månad för att betala hyran trots att han har ett vanligt jobb som gör det så skulle det behövas en helt annan money management.

Det beror ju helt på vad "ickeproffset" vill uppnå och vad det är för människa. Någon som precis börjar skulle jag råda att spela väldigt lågt och köra med stoploss, någon som är intresserad av att spela högt och varit med i gemet ett tag får ett helt annat råd som basically går ut på att lägga undan en massa pengar.

 

Då skulle man behöva ha en del som måste se som pengar som måste realiseras och göras till "riktiga" pengar. Om man är, som jag, ett icke-proffs så behöver man inte det och jag skiljer starkt från min pokerekonomi och vardagsekonomin.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad det i egentligen innebär. Att du har en massa kapital uppbundet på olika pokerkonton, eller vad?

 

För övrigt tycker jag att vi bör börja använda den allämänt kända definitionen av BR som används inom pokervärlden idag, och inte vad det kunde ha betytt. Det känns som det kunde bli hyggligt förvirrande för en ny spelare när folk börjar säga att man inte behöver en BR bara för att man inte är proffs. Framförallt eftersom money management är en stor del av poker, proffs eller inte.

Det är ju ännu mer förvirrande om man säger att de "behöver 300 BB" eller whatever, det lägger ju fokus på helt fel saker till att börja med och kan också leda till en massa olika rejäla felslut (eg spela för högt, för lågt) som kan kosta dem relativt stora pengar eller olägenhet.

 

Det är ju bättre att försöka förklara för dem hur stor spridning i resultat är och vad som kan tänkas vara någorlunda rimliga max- och minresultat över ett par tusen händer på olika nivåer för att ge dem en känsla för vad de riskerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...