Beef__Cake Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Det här är lägen jag har väldigt svårt med och foldar dem nästan alltid faktiskt. Ingen större read mer än att han är lite halv loose sådär. ***** Hand History for Game 3554413418 ***** $100 NL Texas Hold'em - Tuesday, February 14, 17:14:36 EDT 2006 Table Table 85564 (6 max) (Real Money) Seat 1 is the button Total number of players : 5 Seat 1: LowCappZ ( $72.44 ) Seat 3: Dragonfinity ( $155.25 ) Seat 4: hood5000 ( $172.90 ) Seat 2: Beef__Cake_ ( $101.55 ) Seat 6: fvtalhame ( $53.90 ) Beef__Cake_ posts small blind [$0.50]. Dragonfinity posts big blind [$1]. ** Dealing down cards ** Dealt to Beef__Cake_ [ As Ks ] hood5000 calls [$1]. fvtalhame folds. LowCappZ calls [$1]. Beef__Cake_ raises [$3.50]. Dragonfinity calls [$3]. hood5000 calls [$3]. LowCappZ calls [$3]. ** Dealing Flop ** [ 4c, 2d, Ah ] Beef__Cake_ bets [$8]. Dragonfinity raises [$20]. hood5000 folds. LowCappZ folds. >You have options at Table 85459 (6 max) Table!. Beef__Cake_ folds. Dragonfinity does not show cards. Dragonfinity wins $42.40 Jag sätter honom på A4, A2 alt AT-AQ då han borde slöspela ett set mer och absolut en 35 för stege. Vad är er erfarenhet av liknande situationer? Har svårt att gå vidare med denna handen och det kanske är för weak tight men som sagt det är ett läge jag har svårt med. Citera
Constantinos Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Du säger att du inte har någon direkt read på honom, förutom att han är lite halv-loose (passar bra nu?). Har du någon HD du kan sätta honom på? Jag tycker du har prickat en perfekt flopp och jag skulle inte ge mig för att han slår om på flopp. För vekt spelat enligt mig. Citera
Steinmeyer Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Tror att du knappast vinner eller förlorar speciellt mycket i längden på detta spel. Ja visst, du kan säkert leda men å andra sidan så finns det bättre strider att ta (får ju räkna med att antingen dubbla upp eller torska ett buyin om du väljer att spela). Hugget som stucket imo. Tycker inte det var "vekt" spelat. Raise eller fold brukar det ju heta, om raise är överspel och fold är "vekt", ja då får man väl välja, pest eller kolera? Citera
el_kryddo Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Han kan va på en ren bluff också. Antingen för att du raisar rätt lite både pre och postflop. Men även just därför att du har visat att du troligtvis sitter på ett starkt ess och att han visar att han inte är rädd för det. Dvs han vill säga att det är uppenbart att han förstår att du träffat med din AK eller dylikt men att han ändå har bättre och gör en höjning som inte är uppseendeväckande stor. Ville bara inflika det, men samtidigt säga att det rätta i dessa lägen nog ändå är att vika. Även om det inte alltid är så lätt brukar jag försöka intala mig själv att "du har bara ett jävla par, det spelar ingen roll att det är tptk". Citera
Steinmeyer Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 "du har bara ett jävla par, det spelar ingen roll att det är tptk". Amen Citera
Tiggr Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Folda finns inte i detta läget. Slänga ut ett bet på 8 känns väldigt vekt och motståndarns raise ser verkligen ut som informations raise AJ/AQ gissar jag. Slå om! Citera
spyse Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 På 6 spelare är TPTK en riktigt starkt hand så fold finns inte på kartan!! Övriga åsikter är att du ska betta $4.5 pre och sedan betta ut hårdare på floppen. I det här läget som nu uppstår har du inga andra val än att trycka tillbaka hårt och ev ställa in keramiken. En till sak du måste tänka på med ditt bet är att dom har synat $1 var dvs innan du gör din höjning ligger det $3.5 i potten när du höjer så ligger det $7 i potten och dom måste sina $3 dvs 3-till-7 resp 3-till-10. När dom synade var det $1.5 resp $2.5 vilket gav dom 1-till-1,5 resp 1-till-2,5 du ger dom med andra ord BÄTTRE odds att syna nu än pre inte mycket dom kommer släppa här! En "lite halv loose sådär" spelare borde nog lägga både 53, A2 och A4, enda händerna jag ser här som är rimliga och som slår dig är 44/22. Att folda är det sämsta du kan göra enligt mig, syna och c/r all-in på turn eller trycka tillbaka redan nu. Osäker på om 1-till-1,5 är rätt termologi. Citera
eeken Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Trycka in e väl d sämsta du kan göra. Syna och sen checksyn alt checkraisa turn. Citera
der_ko Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Ni som förespråkar fold spelar ni bara set eller? Citera
rickie Postad 16 Februari , 2006 Rapport Postad 16 Februari , 2006 Trycka in e väl d sämsta du kan göra. Syna och sen checksyn alt checkraisa turn. Håller med om det här. Checkar fi bakom på turn så valuebettar man river. Vart har folk fått att man alltid måste höjja eller lägga sig ifrån?? Citera
Kenny_Roger Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Vart har folk fått att man alltid måste höjja eller lägga sig ifrån?? Håller med! Detta raise/fold måste vara det värsta skitsnacket som finns, iaf i NL. Framförallt på lägre nivåer där folk nästan automatiskt bettar om man ger upp initiativet i en pott. Jag gillar syn/check-raise all in på turn mot en genomsnittspelare på NL50. De kommer betta turn med AJ/AQ, var så säkra! PS: Höj mer pre-flop. Det blir lättare så. Citera
_Dogge_ Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Inget proffs men varför inte slå om direkt för att se vart du står? Fold känns inte aktuellt på den floppen bara för att han raisar dej. Varför höja med AK om du ska lägga dej på den här floppen? Jag tycker inte du kan floppa bättre.. But thats me.. Citera
_Dogge_ Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Visst ska han höja mer preflop! Men om han inte tar reda på vart han står nu så kommer det kosta han allt om han synar ner hela vägen OM den andra har honom slagen, tykcer det äör bättre att ta reda på vart man står direkt. Citera
Ignatius Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Fold finns inte här. Shorthanded och TPTK - vad mer kan man önska sig? Möjligen hade jag kunnat lägga mig om raisaren var en liten mus som plötsligt röt till, men även då hade jag nog callat hela vägen till showdown. Han kan ha samma hand som du. Han kan försöka bluffa dig (vilket verkar vara lönsamt om du lägger en sån här hand). Eller han kan köra en lite galen semibluff för att variera sig. Har han setet är det bara att betala. Citera
richardd Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Trycka in e väl d sämsta du kan göra. Syna och sen checksyn alt checkraisa turn. Det beror ju på hur aggresivt spelet är, är det agressivt så är ditt spel riktigt bra. Är bordet väldigt passivt så är det ju inget vidare spel och syna sen checka turn. Syna flop och betta turn gillar jag mer då alternativt reraisa floppen. Framförallt på lägre nivåer där folk nästan automatiskt bettar om man ger upp initiativet i en pott. Hmm nu är du lite fel ute då det är precis det dom inte gör. Men generellt tycker jag som dom flesta andra, mer preflop och hårdare flop bet. Om du spelar som du gör nu får du ju svårare beslut och jag tycker inte fold är nån katastrof här heller, som någon annan sa känns det rätt 50/50. Det är trots allt 3 motståndare med till floppen. Citera
Beef__Cake Postad 17 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 17 Februari , 2006 Håller med om att min rais preflopp e för klen...samt mitt flop bet. Att raisa för att se vart jag står känns väldigt dumt då jag då i princip lär spela handen fullt ut för resten av pengarna i så fall. Då får jag bestämma mig för att han har AT-AQ och hoppas på att jag leder om jag ska göra det och trycka här istället. Jag testar inte någon för halva stacken och foldar om han trycker all in mot min re-rais bara för att få information. Då plockar jag ett bättre läge och sparar de rais $ istället. Spelar väldigt konservativ och försiktig poker, minimal gambling. Mkt på magkänslan. Skulle han syna min re-rais så vet jag fortfarande inte vart jag står och kan då knappast släppa handen heller med såpass mkt deg inne. Gillar mer att syna och se hur han agerar på turn, försöka läsa av hans eventuella bet där, eller check. Som någon sa...det finns bättre lägen (weak tänk) men jag får gå på magkänslan som faktiskt oftast har rätt och den sa mig att jag var slagen här. Citera
bruti Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Jag tror att du skall bluffa lite oftare. Så nu är det nog dax för dig att spela om stacken det kan till och med bli så att opp kastar sitt 2-par. Spela som du skulle ha gjort med raketerna. Citera
rickie Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Jag tror att du skall bluffa lite oftare. Så nu är det nog dax för dig att spela om stacken det kan till och med bli så att opp kastar sitt 2-par. Spela som du skulle ha gjort med raketerna. Eh, hur många spelare lägger en sämre hand än AK? Citera
Monkey Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Jag skulle tveklöst höjt i det läget. Chansen att träffa tvåpar eller bättre direkt på floppen är inte så jättestor så att du lägger tptk bara för att du möter lite motstånd tycker jag är oerhört vekt spelat. Om jag spelade AK och träffade på floppen och lade mig vid omslag skulle jag ö.h. aldrig spelat handen pre. Citera
Verdi Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Tråkigt läge men du måste ju syna och se vad som händer på turn. Jag tror att du leder oftare än du tror. Det är ju mycket troligare att han har AQ/AJ och vill kolla var han står innan ni spelar vidare än att han har set/tvåpar. Han frågar om du verkligen har TPTK där, eller om du har KK/QQ/JJ/KQ. Då måste du svara. Det är alldeles för många som spelar A med sämre kicker i såna lägen. En perfekt hand att utnyttja din fina kicker. Varför spelar du annars AK? Kollade precis ett par händer på 5/10 på lunchen och en kille tryckte all in mot ett ganska stort bet på rivern på ATxxx-brädan. Han fick syn och vann €2k. Citera
oskarpoker Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Leta bättre tillfälle.. du får gärna leta bättre tillfälle med mig på bordet =) Citera
oskarpoker Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 du spelar weak tight poker vilket är dröm motståndaren för vilken hyfsat spelare som helst. Som du spelar lägger du dig mot alla omslag om du inte har i stort sätt nötterna. Hur många gånger per kväll sitter du med nötterna? Aggresiva spelare äter upp dig .. även om du ligger under i detta läge så måste du shorthanded spela sådana händer annars kommer du aldrig få action när du väl har nötterna. Eftersom du säger att du är en tight (weak) så förmodar jag att han som reraisar är hyfsad och sett att du spelar weak efter flop med andra ord kan han trycka med i stort sätt vad som helst där... Fold på sådana här händer utan read gör att känns inte på kartan.. skulle synat eftersom han vet att du är weak/tight .. så kommer han trycka efter din check och då är det bara att ställa in... Citera
bruti Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Det är möjligt att det var rätt att lägga AK vid detta tillfälle även om jag inte tror det mot typiska motståndare utan read. Men Beef_cake fortsätter att spela på samma sätt kommer jag att kasta mitt 2-par hela tiden. Han erkänner ju att han kastar AK vad kan han då ha om han synar eller raisar? Han måste ha AA! Ev skulle jag kunna tänka mig att representera en stege för att få honom att kasta raketerna Citera
Kenny_Roger Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Framförallt på lägre nivåer där folk nästan automatiskt bettar om man ger upp initiativet i en pott. Hmm nu är du lite fel ute då det är precis det dom inte gör. Vi har uppenbarligen olika erfarenheter av spel på lägre limits. På NL50/100 och till viss del även 200 tycker jag att folk i allmänhet bettar huvudlöst när man checkar/synar efter att ha bettat tidigare i handen. Däremot kan spelet vara passivt i övrigt, men just detta "wow, han ger ju upp handen. klart jag bettar" är något jag stöter på väldigt ofta. Till stor del beror detta på att de flesta på dessa nivåer helt enkelt inte är tillräckligt "tricky" för att check-raisa turn och river, men också för att de inte förstår varför man bettar. Vad tror du är vanligast om man synar - att en bra eller dålig spelare pottar turn med AT/AJ t ex? Citera
Ignatius Postad 17 Februari , 2006 Rapport Postad 17 Februari , 2006 Dan Glimne analyserar en liknande hand i Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,780212,00.html Hans slutsats: "allt hänger på vad du vet om Stol 2:s spelstil." Citera
Recommended Posts