Gå till innehåll

OS Turin, svenskresultat först, 5 GULD, 2 silver, 4 brons!


blukah

Recommended Posts

Riktigt kul överraskning!

 

Nja, sett över det hela så är det väl inte så jättespännande med damhockey. Seriöst, tror dom inte får tacklas för att nåra förbundspampar är rädda för att det skulle bli för mycket gråt eller så...

 

Hursomhelst, när dom spelar med sånt hjärta som dom gjorde blev det ganska intressant. Se å lär, Tre Kronor. För det kommer ni behöva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 320
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bragdguld!

Utan snack! Det har aldrig spelats en OS/VM-final utan Kanada eller USA i damhockey. Visst det är lite juniormisstag och felpass, konstiga beslut men heeey... sporten är "ung".

Det här är lika stort inom damhockeyn som när USA spöade skiten ur ryssarna första gången!

 

Kim Martin är ju enkelt den bästa målisen i världen, jag är ruggigt impad!

Grattis tjejer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrars vad Matteprof tänker om damkronorna nu då.. 8-)

 

Grymt imponerande att de tar sig till final. USA är det klart bättre laget och vinner skotten med något i stil med 35-13 efter ordinarie speltid.

 

Sverige har sedan väldigt tur på straffarna (varför ska de komma in från sidan och skära av sina egna skottvinklar?!) men de två straffarna Sverige sätter är när de skrinnar och avslutar rakt på mål. USA har två straffar i målramen och en där de fintat upp Martin på läktaren men missar avslutet.

 

 

Givetvis är det en bragd av damerna och jättekul för dem, men för att de ska förtjäna bragdguldet måste de slå Kanada och ta OS guld. Ett OS silver för damerna är bara plats 2 istället för vad alla räknat med plats 3. Bragdguldet ligger mycket närmare för våra svenska dam pch herrsprinters som tog guld.

 

Hoppas bara de kan hålla hyfsat jämna steg med Kanada i finalen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, tar de "bara" silver ska de inte ha något bragdguld. Guld däremot, då är det givet nästan oavsett vad som händer i år, om inte Emma Green hoppar 2.11 vid EM eller nåt.

 

Samtidigt tycker jag fortfarande inte att det är en bragd när vi har världens bästa sprinters på dam- och herrsidan och båda vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bragdguld kan dom glömma. Det ska gå till landslaget i fotboll (optimist). Om inte annat så hoppas jag att Björn lind eller Anja persson ska bli de första att konkurrera med Kajsa Bergqvist om den utmärkelsen.

Men, i vilket fall så va det jävligt bra gjort. Känner mig lite stolt över att jag antagligen va den enda i hela Sverige som ville ha USA iställe för Finland i semin (hade en hetsk konversation med en kompis om just det på msn under Finland - USA). Är dock säker på att de inte kommer ha någonting att sätta emot Kanada i finalen.

Och till alla er som säger "Vad va det vi sa om damhockey?" har jag bara en sak att rapportera: trots att Sverige är i final så är sportens kvalite fortfarande EXAKT lika dålig. Det handlar faktiskt inte bara om hur bra Sverige presterar trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, i vilket fall så va det jävligt bra gjort. Känner mig lite stolt över att jag antagligen va den enda i hela Sverige som ville ha USA iställe för Finland i semin

 

Du är inte ensam om det.

Jag har de senaste dagarna hävdat att USA vore bättre att ha som semi-motståndare. Att förlora en semifinal mot Finland hade varit "katastrofalt" men att förlora den mot USA hade inte varit hela världens undergång.

Mot USA hade man inte haft något att förlora och en silvermedalj blir mentalt mer värd efter att i semin ha spöat USA än än vad den hade varit efter att ha spöat Finland.

Guld blir det inte, men med dagens inställning borde siffrorna iaf kunna hållas någorlunda respektabla.

Hoppas herrarna kommer med samma inställning i de återstående matcherna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade man inte trott, härlig kämpainsats av dom, tyvärr räckte det inte ända upp på pallen. Betydligt större bragd än damkronorna som tog sig till OS finalen tycker jag.

Tycker jag med. Såååå synd att det inte kunde bli en medalj, de var värda det efter en sådan kämpainsats.

 

Dock helt rätt att gå för guld istället för att vila sig till ett brons. All heder åt tjejerna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade man inte trott, härlig kämpainsats av dom, tyvärr räckte det inte ända upp på pallen. Betydligt större bragd än damkronorna som tog sig till OS finalen tycker jag.

 

Hade dom tagit silvret så skulle jag nog kunna vara benägen och hålla med dig.

 

Måste förövrigt säga att det var rätt kul och se amerikanskan styla ut sig i bordercrossfinalen.

 

Lutar lite åt att detta blir damernas OS om inte vissa herrar skärper till sig en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damkronornas förbundskapten Per Erlander om Kanadensiskorna kommer försöka köra över Kim Martin:

 

"Nej, nej. Vi har flera i laget som kan stå upp. Vi har Kicki Lundberg och Joa Elfsberg som inte är rädda för någon. Kicki är en riktig tuffing som till vardags jobbar med motorsåg i skogen."

 

 

Chainsawmassacre On Ice ikväll? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara elak åt något håll, men är inte svenska spels odds på 8,30 fruktansvärt lågt för en svensk seger?

 

8,30 - 7,70 - 1,01

 

!?

 

Borde väl vara typ 42 - 12 - 1,01 om det skulle spegla sannolikheten att de olika sakerna inträffar?

 

Damkronorna gjorde en bragd mot USA, men tyvärr tar det nog stopp där. Som sport är dock damhockey ganska långt från att ha fått någon större status. Herrhockey är en väldigt liten sport (i utövande nationer) men den har ändå en fruktansvärt mycket högre nivå.

 

Nåja. Hoppas damkronorna bjuder upp till fight! Kan de förlora med mindre än 3 mål så bör de få bragdguldet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst... men hade du satt en hundring hos mig hade jag lätt gett dig 2 papp tillbaka.

 

Finns (fanns) tyvärr inte på kartan att Sverige skulle vinna ikväll.

 

4-1 måste nog nästan ses som en bragd. Mindre än 3 sa jag för bragdguldet... nu spelade kanada sista perioden på ettans växel, men tycker ändå resultatet är över all förväntan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst... men hade du satt en hundring hos mig hade jag lätt gett dig 2 papp tillbaka.

 

Finns (fanns) tyvärr inte på kartan att Sverige skulle vinna ikväll.

 

4-1 måste nog nästan ses som en bragd. Mindre än 3 sa jag för bragdguldet... nu spelade kanada sista perioden på ettans växel, men tycker ändå resultatet är över all förväntan!

 

Hade du tagit emot 25 tips på 1.05 gånger pengarna hade jag väl förstått tänket :)

 

Ang Slovakienmatchen så tror jag tre kronor går för seger, men jag hade hellre sett att dom förlorade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...