Gå till innehåll

NLT - SnGs, vad är rimliga, bra eller dåliga resultat?


ghost

Recommended Posts

Har precis börjat spela sng´s mest 5-6 manna på grund av en väldigt lång bad streak på cashgame. Har ingen aning om vad man kan vänta sig för resultat eller "borde" ha för resultat. Har i ett par års tid varit en vinnande spelare på NLT 2/4 - 5/10.

 

Har på 3 dagar nu hunnit med 79 sng 5-6 manna, på nivå 20+2 - 100+10 mest har det blivit 50+5. Dessa är mina siffror:

 

Itm% = 54%

1:a = 24%

tot + 368.50 bucks

 

har säkert missat massa grejer och hela poängen men som sagt, allt e nytt för mig på detta område... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte rätt man att svara på dina frågor, men jag kan ge lite vägledning om vilken statistik experterna behöver utöver den du gav för att de ska kunna ge dig ett bra svar:

 

:diamond: ROI (return on investment), räknas ut som R/I där R=Ditt totala resultat och I=Din totala investering, dvs summan av alla inköp och avgifter (fees)

 

:diamond: Antal SNG's som ingår i denna statistik

 

:diamond: Winrate (Total vinst / antal SNG's)

 

:diamond: Gärna standardvariation

 

Enbart resultat säger inte så mycket, då det kan vara många med liten vinst eller få med stor vinst.

 

TILLÄGG: Drog mig till minnes något som jag läst på 2+2. 15% ROI är ok, 25% bra, 35% mycket bra och 45% torde vara omöjligt att upprätthålla i längden. Nåt sånt.

 

Om du frågar mig så är 0% (dvs +/-0) bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta min ROI, men det verkar ju som man behöver typ 1000 SnGs minst för att få tillförlitliga siffror. Jag vill för det första inte harva på samma nivå så länge, och för det andra så hinner man ju ändra spelet på den tid som det tar för mig iaf (mer än 10 om dagen lär jag inte snitta). Ser man inga tendenser på säg 200 SnG tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta min ROI, men det verkar ju som man behöver typ 1000 SnGs minst för att få tillförlitliga siffror. Jag vill för det första inte harva på samma nivå så länge, och för det andra så hinner man ju ändra spelet på den tid som det tar för mig iaf (mer än 10 om dagen lär jag inte snitta). Ser man inga tendenser på säg 200 SnG tror ni?

Om du har statistik på hur ofta du kommit på respektive placering så kan du räkna ut titt teoretiska EV på följande sätt:

 

Om du t.ex. spelar turneringar med 10 deltagare och tre priser enligt följande:

 

1:a 50%

2:a 30%

3:a 20%,

 

vilket tex är gällande struktur på Prima, så kan räknar du:

 

ROI = ((p1*0,5 + p2*0,3 + p1*0,2) * p) / (a*i) - 1

 

där

 

p = Antal spelare i turneringen (10 i exemplet)

a = Antal spelade turneringar

i = iinvestering inklusive avgift/rake, uttryckt som procent av inköpet. Om inköpet är 10 och avgiften är 1, så är investeringen 11, dvs 110% av inköpet. Uttrycks som 1,1.

p1 = Antal förstaplaceringar

p2 = Antal andraplaceringar

p3 = Antal tredjeplaceringar

 

Denna metod har sina för- och nackdelar:

 

Fördelar: Du kan räkna ut ROI utifrån SNG's på alla olika nivåer.

 

Nackdelar: Den tar inte hänsyn till skillnader i svårighetsgrad mellan olika nivåer, utan utgår från att du är lika framgångsrik på alla nivåer.

 

Den tar dessutom inte hänsyn till att speltil och därmed resultat varierar beroende på prisstruktur, så om dina resultat kommer från SNG's med olika prisstruktur så blir resultatet något skevt. Detta är dock inte ett problem om alla turneringar i ditt underlag har samma struktur.

 

EDIT: La till -1 i formeln, hade glömt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill veta min ROI, men det verkar ju som man behöver typ 1000 SnGs minst för att få tillförlitliga siffror. Jag vill för det första inte harva på samma nivå så länge, och för det andra så hinner man ju ändra spelet på den tid som det tar för mig iaf (mer än 10 om dagen lär jag inte snitta). Ser man inga tendenser på säg 200 SnG tror ni?
Roi räknas ut med följande formel: (kapital ut / kapital in) - 1

Visst kan man se tendeser vid 200, men kanske inte så tillförlitliga. Räkna ut din konfidensintervall så säger den mer? (hoppas jag fick det rätt nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet hur ROI räknas ut. Men vad är konfidensintervall för något?

 

Har följande statistik än så länge:

 

6-handed

1a-placeringar 7st 25,9%

2a-placeringar 4st 14,8%

3e-placeringar 4st 14,8%

4e-placeringar 6st 22,2%

5e-placeringar 3st 11,1%

6e-placeringar 3st 11,1%

 

Antal spelade 27

ROI 0,21

ITM 40,7%

 

Räcker det att föra statistiken såhär eller är det något mer som borde vara med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det att föra statistiken såhär eller är det något mer som borde vara med?

Turneringsstrukturen måste in oxo. Om du tex kör på prima så får ettan 65% (0.65) av prissumman och tvåan får 35% (0.35). Dessa variabler ska in i den formel som jag skrev i mitt inlägg ovan.

 

Om du spelar på 5+0.5 eller högre prima så är avgiften 10% av buyin (0.5/5), investeringen är alltså 1.1*buyin. i=1.1 i min formel.

 

Det blir

 

ROI = ((p1*0,5 + p2*0,3 + p1*0,2) * p) / (a*i) - 1

ROI = ((7*.65 + 4*.35) * 6) / (27*1.1) - 1

ROI = 20,2%

 

Spelar du inte på Prima så får du kolla om de variablerna stämmer med den SNG-struktur som de har där du spelar, och föra in de variablerna på motsvarande sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet hur ROI räknas ut. Men vad är konfidensintervall för något?

 

Har följande statistik än så länge:

 

6-handed

1a-placeringar 7st 25,9%

2a-placeringar 4st 14,8%

3e-placeringar 4st 14,8%

4e-placeringar 6st 22,2%

5e-placeringar 3st 11,1%

6e-placeringar 3st 11,1%

 

Antal spelade 27

ROI 0,21

ITM 40,7%

 

Räcker det att föra statistiken såhär eller är det något mer som borde vara med?

Jo det räcker. Jag håller koll på hur länge en sng tagit också för att se vad jag tjänar per timma.

Din konfidensintervall är +-19,24%. Det är alltså swingsen du kan räkna med just nu på dina 1'a och 2'a placeringar. Orsaken till att talet är så stort är att du spelat för få turneringar.

Om jag lägger till en nolla blir det +-6,08%... två nollor är du nere på +-1,92% swings på ITM.

Formel för Excel: skriv i ruta A1 antalet turneringar du spelat, i ruta B2 skriver du i formelfältet: =100/ROT(A1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

Om du t.ex. spelar turneringar med 10 deltagare och tre priser enligt följande:

 

1:a 50%

2:a 30%

3:a 20%,

 

vilket tex är gällande struktur på Prima, så kan räknar du:

 

ROI = ((p1*0,5 + p2*0,3 + p1*0,2) * p) / (a*i) - 1

 

där

 

p = Antal spelare i turneringen (10 i exemplet)

a = Antal spelade turneringar

i = iinvestering inklusive avgift/rake, uttryckt som procent av inköpet. Om inköpet är 10 och avgiften är 1, så är investeringen 11, dvs 110% av inköpet. Uttrycks som 1,1.

p1 = Antal förstaplaceringar

p2 = Antal andraplaceringar

p3 = Antal tredjeplaceringar

 

hur gör jag ett excel ark av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis börjat spela sng´s mest 5-6 manna på grund av en väldigt lång bad streak på cashgame. Har ingen aning om vad man kan vänta sig för resultat eller "borde" ha för resultat. Har i ett par års tid varit en vinnande spelare på NLT 2/4 - 5/10.

 

Har på 3 dagar nu hunnit med 79 sng 5-6 manna, på nivå 20+2 - 100+10 mest har det blivit 50+5. Dessa är mina siffror:

 

Itm% = 54%

1:a = 24%

tot + 368.50 bucks

 

har säkert missat massa grejer och hela poängen men som sagt, allt e nytt för mig på detta område... :D

 

hur kan du ha 24% 1a och 54% in the money och vinna så lite? eller täönker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur kan du ha 24% 1a och 54% in the money och vinna så lite? eller täönker jag fel?

 

Eftersom han skriver att det är på lite olika nivåer kan man ju misstänka att han har torskat på 100+10 och vunnit på 20+2 till exempel.

 

Då sjunker ju ROI även om ITM är lite högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...