Gå till innehåll

LÄNK: Pokerspelares konto spärrat på Prima!


Gene

Recommended Posts

Jeg kunne ikke umiddelbart se, at der har været postet om dette på Pokerforum endnu, så undskyld, hvis der allerede er en tråd om emnet!

 

En dansk pokerspiller - bedre kendt som Pokergirl1 på Ladbrokes - har fået sin konto spærret på Prima Poker.

 

Læs hele historien i følge tråd på Pokernet.

 

http://www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=28469

 

Der er meget røre omkring dette i det danske pokermiljø - folk hæver deres penge på Prima Poker og meddeleser Prima, at de ikke vil spille der mere, med basis i denne sag.

 

* RP, nu en LÄNK-tråd - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte första gången ett "room" säger sig vara tvingade att låsa ett konto och beslagta pengarna. I de fall jag läst har det dessutom varit på precis lika fåniga grunder som här, och det är alltid order från Prima. Och det verkar helt omöjligt för "room":et att ta egna beslut.

 

Jag har redan tidigare valt att inte spela på primanätet pga detta, och så kommer det nog fortsätta för min del. Ska dock öppna konto på TGC för att kunna spela SCOOP#2, men det är ett undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sympatiåtgärder?

Man behöver inte sympatisera för att vidta åtgärder. Faktum är att Prima under luddiga omständigheter beslagtagit 60k, det berör en om man spelar på Prima oavsett vad man tycker om dansken som blev av med pengarna. Jag rekommenderar brevskrivande där man ber att få veta vad det är som händer samt att Prima offentligt och tydligt motiverar vad det var som hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte sympatisera för att vidta åtgärder. Faktum är att Prima under luddiga omständigheter beslagtagit 60k, det berör en om man spelar på Prima oavsett vad man tycker om dansken som blev av med pengarna. Jag rekommenderar brevskrivande där man ber att få veta vad det är som händer samt att Prima offentligt och tydligt motiverar vad det var som hände.

 

Sant, men man kan vidta åtgärder därför att man sympatiserar, vilket var vad jag menade. Det är väl inte mer än rätt att man gör något? Jag lirar ju inte där ändå, men om jag gjorde det skulle jag nog läsa lite mer om detta problem. Om det visade sig rimligt att anta att det ligger till så som pokergirl1 hävdar, så skulle i alla fall jag sluta lira på primanätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På norska wsop har en supportperson från nordicbet skrivit lite, och förklarat precis som jag misstänkte så var fallet:

 

a) Det verkar som att det förkommit chipdumping från stulna kreditkort

b) Kontot är låst under utredning av detta.

c) I vanlig ordning urusel kommunikation från Primas sida om vad som sker.

 

Alltså, man sitter som Internetspelare som åsnan mellan två hötappar. Antingen spelar man på sajter där man är medveten om att det fuska mycket (tro inget annat) eller så kommer vissa ikläm (kalla det justitiemord om ni vill). Jag för min del tycker det är BRA att Prima stänger ner konton under utredning för att dom exempelvis spelar från samma IP på samma bord (eller tävling) eller när folk chipdumpar (som det tydligt står i reglerna att man inte får göra). Bara kommunikationen blir bättre om att utredning pågår och vad resultatet är.

 

Sedan måste väl vissa skylla sig själva, att ha motsvarande miljonen kronor på sitt nätkonto är ju direkt oansvarigt (bortsett från dom som spelar tokhögst alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På det danska forumet står att det har gått över två månader nu och ett av Primas mail lyder såhär:

Hi There Morten and Rebecca,

> >

> >I apologise for the delay and thank you for your patience.

> >I have received final word from Prima Poker and your account is to remain

> >locked.

> >The funds that you received were brought into the network and passed to

>you

> >fraudulently.

> >There will be now reversal of this decision and you will remain

>permanently

> >locked out of the network.

> >

> >I hope this can finally bring some closure to this issue.

> >

> >Kind regards

> >

> >Poker Management

> >Captain Cooks Poker

> >http://www.captaincookspoker.com

 

Låter inte som att det är utredning på gång direkt.

Otroligt dåligt skött av Prima i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela verkar märkligt agerat av Captain Cook/Prima Poker. Det handlar ju trots allt om en rejäl summa pengar.

 

Förefaller alltså handla om ett misstänkt fall där en person med stulet kreditkort "chipdumpat" på ett pokerbord med 3-4 spelare. Därmed är naturligtvis de andra misstänkta för att vara med i bedrägeri för att föra över pengar till sig själva. Det märkliga är förfarandet där alltså $60000 har låsts inne i två månader på pokernätverket utan att de har gjort någon formell anmälan. Skrattretande är också följande i svaret:

 

I have received final word from Prima Poker and your account is to remain

locked.

The funds that you received were brought into the network and passed to

you fraudulently. There will be now reversal of this decision and you will remain permanentlylocked out of the network. I hope this can finally bring some closure to this issue.

 

Som om det skulle bringa slut på det hela och spelaren skulle nöja sig med svaret...

 

Själv skulle jag aldrig våga ha en så stor summa pengar på spelkontot, tänk om pokersiten skulle gå i konkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan måste väl vissa skylla sig själva, att ha motsvarande miljonen kronor på sitt nätkonto är ju direkt oansvarigt (bortsett från dom som spelar tokhögst alltså).

 

 

Han lirade ju tokhögt 20/50 NL (om jag inte läste fel) och det motsvarar ju bara 12 inköp. Inte så mycket för den nivån, även om det är sjukt mycket pengar.

 

De ska ju ha sådan säkerhet att man inte ska behöva ta ut sina pengar varje gång man vinner och sätta in nya varje gång man ska spela.

 

Själv skulle jag aldrig ha så mycket pengar på ett konto, men så skulle jag aldrig spela 25/50 heller, men att man ska skylla sig själv kan jag inte hålla med om.

 

 

Vad betyder detta för pokernätverket? Kommer kreditkortet att återfå sina pengar eller kommer prima att behålla alla pengar och låta banken betala tillbaka?

Om så är fallet har ju prima just tjänat en halv miljon på att någon fuskade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har tjatats till leda av en annan som fick sitt konto med 100K SEK avstängt. Det gick någon månad sen fick han tillbaka pengarna, trots att han chipdumpat.

 

Prima kan inte beslagta pengar och utfärda straff, då de inte är någon myndighet.

 

Och OANSVARIGT att ha 60k på kontot? Det är inte ens mycket, speciellt inte för nivåerna som pg spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60k är ingeting för den nivån dem spelar på, t.ex. Dared ser man på 3-4 olika bord sitta och vänta på att nån ska komma med sammanlagt 40-50k. Såg han köpa in sig tre gånger för 20k under några timmar. Skulle inte tro att high staker lirarna har mindre än 60k på snia konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prima kan inte beslagta pengar och utfärda straff, då de inte är någon myndighet.

Jag vill minnas att de flesta pokersiter brukar ha en klausul i stil med "vi kan göra vad vi vill med dina pengar" i användaravtalet. Vidare så har de väl också en tendens att ligga långt bortanför radarn för de flesta europeiska myndigheter. Jag har en stark känsla av att de faktiskt kan beslagta pengar och utfärda straff om de känner för det.

 

60k är ingeting för den nivån dem spelar på[

Om vi utgår från biten om att Dared tjänade 2k om dagen så är det ju en månadslön iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså snacka om att det är omvänd bevisbörda. Hur fan ska man kunna bevisa att man inte har chipdumpat om nån sopa med stulet kreditkort nyss har förlorat en halv mille till en? Det innebär ju knappast att man automatiskt är skyldig bara för att man har vunnit pengar av en idiot som har snott ett eller flera kreditkort?

 

Det Prima gör måste ju vara direkt brottsligt oavsett hur man ser på det. Är pokergirl1 skyldig så gör Prima fel som dömer honom utan vattentät bevisning eller riktig utredning och är han oskyldig så gör de inte bara fel de snor en snubbe på hans lagligt förvärvade pengar. Det är såna här saker som jag tror kommer att göra att online-spelandet så småningom kommer att dö ut om inget radikalt händer.

 

Edit: Hade visst råkat skriva fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Prima gör måste ju vara direkt brottsligt oavsett hur man ser på det.

Som Johan påpekar ser alla sajter till att skydda sig. Primas agerande må vara moraliskt förkastligt, men de har med största sannolikhet juridiken på sin sida.

 

Jo jag inser att de förmodligen har juridiken på sin sida. Dessutom är det troligt att det är dyrare att driva en process än vad de flesta hittills har fått fryst i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hört så är det pokergirls fru "Rebecca" som fått sitt konto spärrat (hon spelar tydligen också 25-50 NL) men PG för ärendet då han också har spelat någon gång från kontot. Stämmer detta?

 

Det stämmer men är egentligen oväsentligt eftersom max ett konto per hushåll är tillåtet. Man kan säga att det är deras gemensamma konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...