RiccoJ Postad 3 Februari , 2006 Rapport Postad 3 Februari , 2006 Här är en hand som förmodligen är otroligt lätt att analysera för er som är duktiga. Nästan lite pinsamt att skicka in den faktiskt. Men jag vet ärligt inte hur jag ska agera i dessa situationer, som uppstår lite titt som tätt. Folden känns så svag men att syna finns ju inte och vad kan jag få ut av att höja? Det enda jag kan tänka mig är att jag skyddar mig lite mot bluffar i senare händer men på $1/2 på party är ju folk knappast tillräckligt uppmärksamma för att jag ska kunna tjäna på det. Har som vanligt ingen read men i PT har han 32%VP$IP 3,5% PFR och 0.5 AF. Party Poker 1/2 Hold'em (9 handed) FTR converter on zerodivide.cx Preflop: Hero is CO with A:club:, J:club:. 5 folds, Hero raises, 2 folds, BB calls. Flop: (4.50 SB) 2:spade:, 7:club:, Q:heart: (2 players) BB bets, Hero folds. Final Pot: 2.75 BB Citera
minibluffen Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Jag tycker det känns som en bra fold. Har han damen har du inga odds. Och det är ett dåligt läge för honom att bluffa, känns det som. Tyvärr vet jag inte vad den här informationen står för riktigt: "i PT har han 32%VP$IP 3,5% PFR och 0.5 AF". Vart kan man lära sig det? Citera
Callahan Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Tyvärr vet jag inte vad den här informationen står för riktigt: "i PT har han 32%VP$IP 3,5% PFR och 0.5 AF". Vart kan man lära sig det? Kommer från Poker Tracker och i detta fall betyder siffrorna att han ofta betalar frivilligt före flopp (32%), sällan höjer före flopp (3,5%) och efter flopp gillar att syna dubbelt så mycket som han gillar att beta/höja. Förutsatt att detta är baserat på 50+ händer (så att det finns någorlunda statistiskt underlag) kan vi alltså anta att fi är lös/passiv. Inget större fel på att lägga kanske, men det finns två problem: För det första är det ett teoretiskt fel (det är "exploaterbart" - någon som vet att du lägger sådana händer kan köra över dig lite), för det andra kan även en relativ tomte plocka upp den här tendensen hos dig och börja bluffa ut dig lite här och där. Med andra ord, det bör inte bli en vana. Citera
minibluffen Postad 4 Februari , 2006 Rapport Postad 4 Februari , 2006 Tack för svaret. Finns det någon tråd eller info om Pokertracker? Är det gratis? Funkar det på alla sidor? osv Citera
RiccoJ Postad 5 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 5 Februari , 2006 det bör inte bli en vana. Jag antar att du menar att jag ska återhöja lite då och då, eller? För om jag synar har jag ingen info om hans hand. Om jag fattat det rätt ska jag försöka ertappa min motståndare med en bluff genom att återhöja honom, och tvinga honom att lägga sig direkt, eller på turn. Har han någon form av hand kommer han att syna ner mig i vilket fall och hoppas på att jag har missat med typ AK eller dyl. Man kanske ska försöka bluffa mot lite starkare spelare som är kapabla till att lägga sig. Spelare med siffror i PT som liknar ovaståendes bör man i så fall inte försöka bluffa. Låter det bra? Citera
for_no_one Postad 5 Februari , 2006 Rapport Postad 5 Februari , 2006 det har ar ett standigt FL problem som man stoter pa ganska ofta. BB alskar att braka med pre flop raiser pa floppen, oftast dock nar floppen kommer. t.ex. 3 8 10. Att beta rakt ut pa floppen ar en "weak lead" som kan besvaras pa olika satt. Man ska alltid ha i bakhuvudet att bb ser det som en utmaning att ta hem en pot fran pre flop raiser. Jag tycker det ar for weak(t) att bar lagga dig sadar. Kanke har du en poang med att dom inte ar tillrackligt uppmarksamma men vad som hander i den handen ar ju valdigt uppenbart - du lagger dig for minsta lilla. Men hur ska man gora da? hmm.. Raisar du far du forhoppningsvis ett check pa turn och ett gratiskort for ditt ess och bakdorrsdrag. Jag tycker inte om folden men att calla ar ju som bekant ratt tunt. Raisa o sen folda vid minsta lilla motstand sager jag (om du inte traffar nagot). Man kan alltid resonera att man kan plocka hem potten pa turn... ...men det kravs nog nagon sorts read eller kunskap om spelaren for att vilja lagga ut det bettet. men det ar latt att riva sitt har i dess lagen. Citera
RiccoJ Postad 5 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 5 Februari , 2006 Raisa o sen folda vid minsta lilla motstand sager jag (om du inte traffar nagot). Ja, det var min alternativa plan, nästan. Jag håller fullt med om att en syn är alldeles för vek, men om jag raisar så anser jag att jag måste följa upp med ett bet på turn. Anledningen till detta är jag inte får tillräckliga odds att dra till ca 3,5 outs (jag värderar 2 till ess och ev. knekt och 1,5 till bakdörrsfärg) även om jag får två kort. Chansen att även han är helt tom måste då väga upp för denna avsaknad utav odds och jag anser att den inte gör det. Nu har jag inte ens räknat med chansen att han kanske sitter på ett monster och reraisar mig på flop. Citera
Bjorn_ Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Jag tycker att det är en ganska så katastrofal fold rent gerellt sätt. Att fi är passiv gör det något mer ok men jag skulle definitivt inte folda här. Floppen är självklart inte idealisk för din hand men är ärligt talat ingen katastrof heller. Faktum är att i runda slängar hälften av alla floppar kommer vara ungefär som denna eller sämre. Och det behöver väl knappast förklaras att är man beredd att folda på hälften av flopparna om BB leder ut så är det en GIGANTISK läcka. Sedan är det ju helt bissart att bara värdera handen till 3½ out om man skulle ligga efter! Att värdera överkort till ungefär ½ out och kort lägre än högsta kortet till nästan ingenting är klok konservativ poker i en flervägshand men heads up mot stora mörken är det på tok för tight. Själv skulle jag räkna 4 outs till par, 2 outs till runner runner färgen och en halv out till runner runner stegen OM jag kände att det här var ett läge att ens tänka i termer av pottodds vilket jag inte gör. Mitt standardspel här är att höja flopp, beta turn och ta gratis showdown på river (givet att jag inte förbättrar). Skulle BB trebetta så cappar jag mot en passiv fi (dvs om jag tror att det är stor chans att fi då ger frikort på turn), mot en mera aggresiv synar jag bara. /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Skulle BB trebetta så cappar jag mot en passiv fi En passiv spelare som trebetar ur position där har AJs förintad, kan vara läge att syna och folda turn om inte färgdraget eller esset dyker upp eller bara folda rätt av. Citera
Bjorn_ Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Tja det beror ju på hur passiv han är förståss. Mot en extremt passiv BB (som inte trebettar händer som Q9 och liknande här) så är kanske syn plus fold på turn ett vettigt spel men mot en mera normalpassiv motståndare som trotts allt trebettar i princip alla TP här så cappar jag ofta för frikort. (Ett spel som däremot är helt meningslöst mot en aggresiv fi som kommer donkbetta turn i vilket fall som helst med alla Qx.) /Bjorn Citera
Hjort Postad 6 Februari , 2006 Rapport Postad 6 Februari , 2006 Jag skulle hävda att en spelare som rutinmässigt trebetar TP ur position mot en preflopphöjare inte är så jättepassiv. Citera
Recommended Posts