Gå till innehåll

Hoppar av skolan, tar pokern som ett seriöst jobb!


Texie

Recommended Posts

2005-11-27 22:14:16 - Datumet och tiden då du skrev din tråd om spelberoende och att du BACKAT 1000 dollar. Alltså, du var inte en vinnare pokerspelare för 2 månader sedan. Nu planerar du istället att hoppa av skolan och försörja dig på poker med målet att dra in 1000 SEK om dagen? Okej.

 

För det andra. Du är ung, även om du inte pallar att gå i skolan (som säkert 50% av alla ungdomar känner när dom går i skolan), så måste du gå dit för den sociala biten. Förstår du hur mycket du kommer ligga efter rent socialt? Jag kan sätta en mindre peng på att du kommer bli deprimerad inom ett par månader. Man behöver den sociala biten för att överleva. Det är jag helt säker på.

 

Så för guds skull, skit inte i skolan. Testa på lite. Du kanske hamnar i en klass med jättebra människor som kan bli vänner för livet.

 

Ha det bra! Lycka till med vad du än kommer att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 212
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Personligen tycker jag tonvikten borde ligga på HP eftersom det de facto visar vad du kan, medan betygen oftast bara speglar vilka som har brun tunga och gjort geografiläxan - ganska ovidkommande.

Det där stämmer inte alls, gymnasiebetyg är mycket bättre på att förutse akademisk framgång än vad högskoleprovet är.

 

Har du någon källa till detta? Hade för mig att det var ganska lika med en viss övervikt för högskoleprovet. Fast det är klart, det var med det gamla betygssystemet och man har väl även ändrat lite på provet sedan dess.

 

Har också för mig att både betyg och högskoleprov har en väldigt stark korrellation med lyckade akademiska studier.

 

Däremot är ju det nuvarande betygssystemet riktigt fucked up eftersom det inte tas hänsyn till hur många timmar man läser totalt och hur svårt det man läser är. Det leder till att det akademiskt optimala på gymnasiet är att undvika alla kurser som inte är obligatoriska eller behövs för att bli antagen till en utbildning. Man skapar alltså ett incitamente för eleverna att bli så intellektuellt smala som det bara går och man motiverar verkligen folk som inte kommer läsa tekniskt att helt undvika tyngre ämnen som matte till fysik och vidgar därmed ännu mer klyftan mellan humanister och naturvetare.

 

Rent allmänt är ju (eller så var det i alla fall på min tid och det verkar inte direkt blivit bättre) extremt dålig på låta dom som är exceptionellt begåvade "spänna vingarna" och ta tillvara sin talang. Oftast är det som premieras att "löka" sig igenom samma kurs som alla andra (fast man är grovt överkvalificerad) hellre än att faktiskt sattsa på något utmanande i den mån det alternativet äns finns.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där stämmer inte alls, gymnasiebetyg är mycket bättre på att förutse akademisk framgång än vad högskoleprovet är.

 

Har du någon källa till detta? Hade för mig att det var ganska lika med en viss övervikt för högskoleprovet. Fast det är klart, det var med det gamla betygssystemet och man har väl även ändrat lite på provet sedan dess.

 

Har också för mig att både betyg och högskoleprov har en väldigt stark korrellation med lyckade akademiska studier.

 

 

Enligt rapporten

 

http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/pdf-filer/svensson2.pdf

 

har Hjort rätt, åtminstone vad gäller civilingenjörsutbildningen. Inte särskilt förvånande just där eftersom vad som behövs är att vara "hyfsat" begåvad och synnerligen arbetsam. Jag gissar att samma gäller på andra utbildningar (där jag inte har förstahandserfarenhet) och på de flesta områden i livet. Som Edison sa: en procent inspiration, 99 procent transpiration. Undrar om han spelade poker, stämmer väl rätt bra där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om detta då?

 

http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=37153

 

Lägg speciellt märke till orden:

– Jag förklarar för ungdomarna hur socialt handikappad man blir som pokerspelare, men även hur skicklighet spelar in. I längden är det bara tur. Det finns ingen det går bra för i längden. Ingen.

 

Det är väl precis tvärtom det som alla andra säger? Att i korta loppen har turen stor betydelse men att skicklighet tar ut sin rätt i det långa...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja han är väl inte särskilt intelligent den där Mustafa. Det är svårare än vad vi tror, eller kommer åtminstone bli, att försörja sig på poker och leva ett därgligt liv med ljusa framtidssutsikter, men det går, den saken är ju säker, men det är nog fåtal perioder som det är lika glamouröst som man har det nu, om man är en bra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om detta då?

 

http://www.folkbladet.nu/index.asp?vf=1&x=37153

 

Lägg speciellt märke till orden:

– Jag förklarar för ungdomarna hur socialt handikappad man blir som pokerspelare, men även hur skicklighet spelar in. I längden är det bara tur. Det finns ingen det går bra för i längden. Ingen.

 

Det är väl precis tvärtom det som alla andra säger? Att i korta loppen har turen stor betydelse men att skicklighet tar ut sin rätt i det långa...?

 

Killen med koll...

 

Fast det är klart, mycket lättare att tänka så än att erkänna att man inte var tillräckligt skicklig eller inte hade kontroll. Visst är försvarsmekanismer härliga. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är vad du vill bli när du blir stor? Är det att ha ett 2timmarsjobb/dag och shilla, kolla tv, spela spel tills polarna som jobbar kommer hem? Känner du dig tillfredställd med detta liv? Stimulerad så att livet känns bra? Hur verkligt låter det? Många har svarat bra svar på att det inte ens verkar vara möjligt för många att ha denna tillvaro...

 

jaja.. jag tänkte lägga in mitt mediokra liv på ett par rader så du/ni kan se hur en stackars sates liv kan se ut.

 

 

Grundskola, betygsnitt: 3.2

sportade och hade skoj med polarna

 

Gymnasium, 2,6 (väldigt lågt kan jag säga till de som inte har erfarenhet till betygsskalan 1-5)

 

Blev skoltrött och var nära att hoppa av men bet ihop och tog mig igenom med en vision om att ta minst ett sabbatsår och börja jobba... Fick mitt första jobb någonsin (sökt sommarjobb tidigare somrar utan att få något svar, sökte tom på MacD utan resultat :lol: ). Jobbade 3månader --> drog till Thailand 3mån. Hem igen och söka jobb. Hittar inget och hamnar på API (arbetsplatsintroduktion), lön 2800/mån. Grymt flax att jag haft snälla föräldrar och fått bo hemma. Jobbade som asisterande jumpalärare 6mån. Vips hade 2år gått. Verkar vara svårt att hitta bra/vettiga jobb.

 

Läsa in några ämnen under 1år

Flyttar hemifrån, 23 (en av dom bästa grejer jag gjort.. även fast mina päron varit toppen)

 

Högskolan 3år

Sjukt kul tid! Fester, brudar, studielån = Ev+? = den som lever får se!

 

Stockholm

 

Söka jobb!

Nähä, svårt o kirra jobb ändå efter 16år i skolan. Läsa på KTH under 6mån.. Utbildad miljöingenjör började jobba som rallare i mjölby :?

Sjukt bra med dollars men blev blåst av firman då dom kickade mig på lösa grunder...

 

26år

Lyckas tjata mig till en provanställning på ett jobb jag verkligen ville ha (gjorde mitt examensarbete på; ett tips på hur man ska få in foten på drömjobbsarbetsplatsen)

 

..still working på samma ställe

 

 

Gamblinghistoriken?!

 

Spelade om 10-öringar på högstadiet

Spelade även om hockeypuckar HU. 2puckar vid stolpträff, 5: stolpe-in, 5: ribbträff, 10: ribba-in :lol:

Spelade om kronor på gymnasiet.. poker alltså

Klonkade in lite aktier i rätt branch

Högskolan, slaskade rejält med del av vinster från aktierna på poker

(alla gick + på aktier precis som pokerspelare gör nu ;) )

Jobbperioden (nu), bonushorar poker och går därmed lite +

 

Gör som jag.. ta grinda på ett jobb så kan du handla sportbil direkt isf o bonushora poker till du är 50 och först då kunna köpa en skodacabb! :twisted:

 

 

Happy life på er!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabben , du kommer njuta av gymnasie, det finns alltid en linje som passar dej ..

såg att du bor i malmö, gick ett år på "kunskapsgymnasiet" eller mobila , skitskola , välj inte DEN iaf , som sagt malmö är en stor stad , du hittar garanterat en linje som passar dig

Jag har nu gått om , går i ettan i Landskrona , TEKNIK , as rolig linje :)

jag älskar ochså poker men jag prioriterar skolan först, det är bäst så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Texis/Texas/Texxen inte svarat på de senaste 5 sidorna så har ni antingen skrämt iväg honom eller så har han haft fullt upp med att grinda 0,5/1 under två timmar.

 

Seriöst så vill jag påskina att gymnasiet kanske inte ger dig något jobb direkt, om man inte läser yrkesförberedande linjer, men det ger dig däremot mycket mer! Kunskap till exempel. Står du utan gymnasie så är du helt körd oavsett vad du ska göra. Om du inte har en far som driver ett framgångsrikt företag och älskar att anställa folk för att känna en gemenskap.

 

Sedan är det som så att du är 14-15 år gissar jag. Vilket i sin tur innebär att du förmodligen inte har något reellt grepp om hur det är att spela poker på heltid. Det har inte jag heller men å andra sidan så kommer jag aldrig i hela mitt liv att satsa på en karriär som proffessionell pokerspelare. Tänk på att det är en fantastisk skillnad att spela för att det är kul och du tjänar lite extra stålar på det och att behöva SPELA in räkningar, hyra och levnadskostnader!

 

Jag har inte heller någon helt färdig gymnasieutbildning, fattas betyg i ämnet idrott & hälsa. Däremot så har jag extremt mycket kontakter och i dagsläget jobbar jag som KAM på ett stort bolag, betänk då att jag är 22 år ung/gammal. Så visst går det att jobba sig upp, relativt snabbt om man är skicklig inom mycket.

 

Det som gäller idag är kontakter kontakter kontakter.

 

Gillar du att sitta vid datorn kan jag dock rekommendera dig att certifiera dig via Cisco för där krävs jävligt mycket kompetent folk och det är rätt tuff utbildning.

 

----------------------------------

 

Off-topic:

 

Fan vad man INTE längtar efter ungar nu... Vilken problematik dom ställs inför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

Jag inbillar mig att jag är en riktig senior i detta forum med mina modiga 43 år...

Och kanske är det så att ni slutat diskutera huruvida man skall sluta plugget för att lira poker?

Men jag vill iaf uttrycka min åsikt, och den är solklart.

Sluta INTE plugget.

Dels tror jag att du/ni/man/vi blir bättre spelare ju mer vi studerar (och inte bara poker).

Matematik har sin självklara plats, men även psykologi och en massa andra ämnen. Själv har jag en brokig studietid bakom mig, men efter en massa kämpande har jag en civilekonomexamen i ryggen, och är det något jag ångrar i livet så inte fan är det studierna.

Det finns tillräcklig tid för poker ändå. Istället för TV och dataspel t.ex.

 

Så även om pokern kan bidra med en helvetes massa pengar så ta det lugnt, spela in det som går och du klarar av, och ha sedan studierna som en back-up.

 

Studieerfarenheter blir man aldrig av med, men en poker-rulle kräver inte mycket mer än en månads bad-beat/dåligt spel för att halvera... Och hur bra spelar du efter den erfarenheten? Vet du det?

 

Poker är en bra inkomst men den som inte inser värdet av andra ben att stå på kan råka riktigt illa ut.

 

Nåväl,

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slutade med att ni höll med mig eller hur ska jag tolka tystnaden? Amnesty säger väl att den som "... håller tyst håller med".

Nej, Gil Grissom II och Jag anser nog vår poäng vara så pass okontroversiell att den inte behöver bevisas.

 

Har du någon källa till detta? Hade för mig att det var ganska lika med en viss övervikt för högskoleprovet. Fast det är klart, det var med det gamla betygssystemet och man har väl även ändrat lite på provet sedan dess.

Inte på mig, jag vet dock att jag läste på en hel del när jag skrev mitt första högskoleprov för att se hur det hela fungerade och jag såg något sånt här på någon av deras hemsidor. Jag har för mig att gymnasiebetygen korrelerade typ dubbelt så starkt med akademisk framgång jämfört med högskoleprovet.

 

Edit: Jag grävde lite kring det hela och det verkar som du har rätt. Jag kan ha blandat ihop hsp med hsp+arbetslivserfarenhet. Fel av mig alltså, för de som håller räkningen.

 

Vilket också stämmer rätt väl in med min intuition och personliga erfarenhet. Jag känner antagligen rätt många fler 20.0:or och 2.0:or än de flesta andra (många kompisar på läkarutbildning, och jag har själv läst en del på "svåra" utbildningar) och jag känner inte någon 20.0:a som har haft några egentliga problem med studierna men 4 stycken 2.0:or som strulat ordentligt.

 

Om man tänker lite grann så inser man ju att det ingår en rejäl portion 2.0:or i maxbetygsgruppen men att det omvända inte gäller eftersom människor med maximalt betyg på gymnasiet inte är särskilt motiverade att göra högskoleprovet. Dessutom så mäter ju betygen väldigt viktiga faktorer för studieframgång som ett endagstest inte kan mäta, alltså uthållighet, förmåga att skriva uppsatser, intressera sig för tråkiga saker under längre tid och annat. Dessutom så kan 2.0:orna ha negativa personliga egenskaper såsom stark benägenhet för depressioner eller liknande som torde vara så gott som helt uteslutet från gruppen som maxat betygen på gymnasiet.

 

Har också för mig att både betyg och högskoleprov har en väldigt stark korrellation med lyckade akademiska studier.

Det stämmer nog rätt bra.

 

Rent allmänt är ju (eller så var det i alla fall på min tid och det verkar inte direkt blivit bättre) extremt dålig på låta dom som är exceptionellt begåvade "spänna vingarna" och ta tillvara sin talang. Oftast är det som premieras att "löka" sig igenom samma kurs som alla andra (fast man är grovt överkvalificerad) hellre än att faktiskt sattsa på något utmanande i den mån det alternativet äns finns.

Ja absolut, det finns väldigt starka incitamenten att inte utmana sig själv det minsta såsom betygsystemet fungerar nu. Att läsa exempelvis fysik om man inte behöver det för sin tilltänkta utbildning är fullständigt idiotiskt om man vill maxa sin chans att bli antagen på en utbildning med hård konkurrens.

 

Ett exempel på hur systemet missbrukas, och som man bör tänka på om man vill läsa en hårt konkurrensutsatt utbildning med naturbehörighet är att komvux- och gymnasiebetyg räknas in i ens snitt, medan behörigheter på naturvetenskapliga basår vid högskolan inte gör det. Vill man maximera sin chans att komma in på läkarprogrammet så bör man därför läsa enklast möjliga gymnasieutbildning för att få ett högt snitt och sedan komplettera med ett naturvetenskapligt basår vid en högskola, där det räcker med godkänt i alla ämnen för att få behörighet med bibehållet högt snitt.

 

I övrigt så invänder jag starkt mot att den akademiska kunskapen man får på gymnasiet skulle vara särskilt användbar för poker eller något vanligt förekommande yrke. Möjligen med undantag för naturvetenskap så är undervisningen av så låg kvalité att den rätt lätt kan ersättas genom att helt enkelt läsa några böcker på egen hand. Om man nu inte haft den extrema turen att ha haft en väldigt kompetent lärare, vilket pga yrkets status torde vara i det närmaste obefintligt. Däremot är den sociala biten som sagt viktig, både på så sätt att människor inte kommer respektera en lika mycket om man saknar gymnasieutbildning och iom att man lär känna en massa nya människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slutade med att ni höll med mig eller hur ska jag tolka tystnaden? Amnesty säger väl att den som "... håller tyst håller med".

"Nej, Gil Grissom II och Jag anser nog vår poäng vara så pass okontroversiell att den inte behöver bevisas."

 

Att en intelligent latmask inte är mycket att ha är givetvis självklart. Min poäng var att den som är intelligent latmask på t.ex. gymnasiet inte nödvändigtvis behöver vara det på högskolan. De flesta växer upp, finner ett ämne de är intresserade av och byter slackerinställningen till en ambitiös inställning. I och med att denna förändring kan sägas vara ganska vanlig kan man därför föra argumentet att hjärnorna ska gå före arbetshästarna i urvalet till högskolorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en intelligent latmask inte är mycket att ha är givetvis självklart. Min poäng var att den som är intelligent latmask på t.ex. gymnasiet inte nödvändigtvis behöver vara det på högskolan. De flesta växer upp, finner ett ämne de är intresserade av och byter slackerinställningen till en ambitiös inställning. I och med att denna förändring kan sägas vara ganska vanlig kan man därför föra argumentet att hjärnorna ska gå före arbetshästarna i urvalet till högskolorna.

Jag bestrider jättemycket din hypotes om att den förändringen skulle vara vanlig. Plus att det inte finns någon indikation på att hjärnorna skulle ha bättre akademiska resultat än arbetshästarna.

 

Tydligen så verkar det som om akademiska resultat korrelerar ungefär lika väl med hsp och betygen varvid det verkar tämeligen korkat att ge det ena prioritet framför det andra.

 

Och som sagt, vill du mäta intelligens är hsp helt fel prov, då skulle vi ju sätta alla på att göra WAIS eller något sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intelligens är vanskligt begrepp att använda, men om vi då fokuserar på studierelaterad intelligens tror jag att HSP är en ganska god måttstock.

 

Att en del människor aldrig lämnar slackerinställningen är självklart, men man måste ta i beaktande att stora delar av de s.k. intelligenta slackers som läser vidare;

 

1. Får ingen stimulans av det låga tempot på gymnasiet

2. Finner gymnasieämnen tråkiga

3. Bestämmer sig för att läsa vidare

4. Blir äldre och visare

5. Väljer ett ämne som han antagligen finner intressant

6. Den från gymnasiet vitt skilda miljön inspirerar... stimulans, studiesätt etc..

7. Tar lån för att studera, vilket sätter press

8. Han inser vikten av att klara skolan för att nå ett materiellt sett drägligt vuxet liv

 

Visst är arbetshästen alltid ett säkert kort och den lata hjärnan i högre grad en chansning, men medan den korkade arbetshästens potential är ytterst begränsad har hjärnan mycket potential. En potential som världen behöver (om vi talar t.ex. ingenjörer) för utveckling. Ett lag fullt av Håkan Milds vinner inga mästerskap. Man måste våga satsa på den oprövade brassen.. ibland succé, ibland fiasko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en intelligent latmask inte är mycket att ha är givetvis självklart. Min poäng var att den som är intelligent latmask på t.ex. gymnasiet inte nödvändigtvis behöver vara det på högskolan. De flesta växer upp, finner ett ämne de är intresserade av och byter slackerinställningen till en ambitiös inställning. I och med att denna förändring kan sägas vara ganska vanlig kan man därför föra argumentet att hjärnorna ska gå före arbetshästarna i urvalet till högskolorna.

Jag bestrider jättemycket din hypotes om att den förändringen skulle vara vanlig. Plus att det inte finns någon indikation på att hjärnorna skulle ha bättre akademiska resultat än arbetshästarna.

 

Tydligen så verkar det som om akademiska resultat korrelerar ungefär lika väl med hsp och betygen varvid det verkar tämeligen korkat att ge det ena prioritet framför det andra.

 

Och som sagt, vill du mäta intelligens är hsp helt fel prov, då skulle vi ju sätta alla på att göra WAIS eller något sånt.

 

Hur definierar du akademiska resultat? Jag anser inte att det nödvändigtvis finns en tydlig korrelation mellan det och potentiell kompetens i arbetslivet. För det är väl egentligen det man är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjorth, du sa i ett tidigare svar till mig att Negreanu nog inte har någon högre utbildning. Det stämmer att Negreanu inte har universitetsutbildning. Jag måste ha blandat ihop honom med någon annan.

 

Däremot har Arieh läst minst ett år på universitetet och Williams studerar faktiskt just nu ekonomi på ett Texasuniversitet. Han har dessutom läst på Princeton, ett av de allra mest prestigefyllda amerikanska universiteten. I den artikeln jag läste på nätet så har han inga planer på att hoppa av, tvärtom anser han att det är viktigt för honom att ta sin examen, trots att han sannolikt skulle kunna leva på sina pokerinkomster.

 

Jag tycker mig se en klar attitydskillnad vad gäller studiernas viktighet om man jämför svenska "idrottsmän" och amerikanska dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjorth, du sa i ett tidigare svar till mig att Negreanu nog inte har någon högre utbildning. Det stämmer att Negreanu inte har universitetsutbildning. Jag måste ha blandat ihop honom med någon annan.

 

Däremot har Arieh läst minst ett år på universitetet och Williams studerar faktiskt just nu ekonomi på ett Texasuniversitet. Han har dessutom läst på Princeton, ett av de allra mest prestigefyllda amerikanska universiteten. I den artikeln jag läste på nätet så har han inga planer på att hoppa av, tvärtom anser han att det är viktigt för honom att ta sin examen, trots att han sannolikt skulle kunna leva på sina pokerinkomster.

 

Jag tycker mig se en klar attitydskillnad vad gäller studiernas viktighet om man jämför svenska "idrottsmän" och amerikanska dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är arbetshästen alltid ett säkert kort

Människor med höga betyg är inte alls korkade inte heller finns det någon jätteindikation på att de har lägre potential än någon som presterat dåliga betyg men bra högskoleprov. Du verkar ha det som premiss vilket inte alls stämmer.

 

Intelligens är vanskligt begrepp att använda, men om vi då fokuserar på studierelaterad intelligens tror jag att HSP är en ganska god måttstock.

Inte för att jag kan kvantifiera det, men jag tror att ett IQ-test skulle ge en starkare korrelation med akademiska och yrkesmässiga resultat än exempelvis hsp och betyg men inte används pga praktiska och politiska skäl (exempelvis skulle det vara många fler män i botten och toppen).

 

Hur definierar du akademiska resultat? Jag anser inte att det nödvändigtvis finns en tydlig korrelation mellan det och potentiell kompetens i arbetslivet. För det är väl egentligen det man är ute efter.

Jag har inte en aning om hur "akademiska resultat" definieras, jag har bara skummat några rapporter. Vill du veta mer kan du kolla här: http://www.umu.se/edmeas/hprov/hprov/hp-publik.html

 

Vad som är syftet med en akademisk utbildning från samhällets sida vet jag inte riktigt. Vi utbildar ju exempelvis en massa litteraturvetare, vilket inte torde vara så där jättemeningsfullt ekonomiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har Arieh läst minst ett år på universitetet och Williams studerar faktiskt just nu ekonomi på ett Texasuniversitet. Han har dessutom läst på Princeton, ett av de allra mest prestigefyllda amerikanska universiteten. I den artikeln jag läste på nätet så har han inga planer på att hoppa av, tvärtom anser han att det är viktigt för honom att ta sin examen, trots att han sannolikt skulle kunna leva på sina pokerinkomster
.

 

I och för sig säger det väl inte SÅ mycket - Princeton kan man, vad jag har hört, köpa sig en plats om man har rika föräldrar med bra kontakter. Att ha läst ett år på universitetet säger ju i praktiken noll. Om det ska vara någon sorts värdemätare så kan ju vem som helst läsa Introduktionskurs i datorkunskap (20p) och Brödbakning för nybörjare (20p) under ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se en klar attitydskillnad vad gäller studiernas viktighet om man jämför svenska "idrottsmän" och amerikanska dito.

Jag har ingen aning om hur idrottare i olika länder ser på det hela, orsaken att jag reagerar är att jag sett rätt många diskussioner med de kända namnen i poker och de hävar förvånansvärt ofta ur sig saker som är helt absurda vetenskapligt sett och ger ofta ett rätt obildat intryck. Inte för att en universitetsutbildning nödvändigtvis hjälper särskilt mycket för att förstå vetenskap, särskilt inte saker som statistik och metodik, så de kan ju ändå ha ett par år på universitet under bältet trots att de suger jättehårt på estimera saker som väntvärden i turneringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tror på fullaste allvar att andemeningen i mitt inlägg är att alla med höga betyg är korkade?

Givetvis avser jag de människor som är korkade och har höga betyg, inte de som är intelligenta och har höga betyg. Se kontexten.

Eftersom du argumenterade för att hsp borde gå före/ersätta höga betyg så implikerar du att det finns en stor mängd korkade människor bland de med höga betyg, annars får du ju ingen eller väldigt liten effekt med att göra som du säger varvid din föreslagna åtgärd blir rätt meningslös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, för det började med att jag argumenterade för att HSP borde bli obligatoriskt och att man sedan skulle väga betygen och HSP-resultat samman vid urvalsprocessen till högskolan. Jag ansåg då att man vid vägningen skulle lägga tonvikten vid HSP-resultatet men absolut inte bortse helt från betygen.

 

Läs, fundera och skriv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...