Gå till innehåll

Hoppar av skolan, tar pokern som ett seriöst jobb!


Texie

Recommended Posts

De allra flesta av de största amerikanska pokerstjärnorna har lång och gedigen universitetsutbildning bakom sig och har ändå lyckats kombinera poker och studier.

Vad baserar du det på? Jag tvivlar starkt på att du har den sortens information.

 

Daniel Negreanu, Josh Arieh, David Williams är andra exempel på högutbildade pokerspelare. Det är något typiskt svenskt det här med att "hoppa av skolan" för att satsa på en idrott för att "man är skoltrött".

Jag är nästan helt säker på att Negreanu inte har någon mer formell utbildning än high school. Arieh & Williams vet jag inte.

 

MEN vad det inte hjälper är hur han mår och vad han vill.

Självklart gör det det, annars vore det ju helt jäkla meningslöst.

 

Är poker det som gör honom en bra och lycklig person, så varför inte?

Det är ju det som ifrågasätts. Vore det etablerat att han skulle tjäna en massa pengar och få ett jättebra liv så skulle ju ingen ifrågasätta det, de tror helt enkelt att skola är ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 212
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Personligen... och jag betonar personligen får du givetvis göra som du vill Texie, ingen här inne bryr sig om vad du kommer göra. Några ger tips om att prova vingarna, några tycker du ska gå skolan för annars missar du så mycket på det sociala planet. Jag hoppas dock att pokersajterna upptäcker dig och låser ditt konto och konfiskerar alla dina pengar. Den åsikten har jag om alla minderåriga som bryter mot vår spellag och spelar poker om pengar på nätet. OAVSETT om jag vinner eller förlorar pengar mot dem. Det vore inte mer än rätt om alla ni som grindar nätpoker och är under 18 fick era konton låsta och pengarna konfiskerade.

 

Jag tycker precis samma om de minderåriga som kör bil utan körkort etc. De hoppas jag också åker dit. De behöver verkligen en vuxen som säger "STOPP"

 

 

Jag dömer ingen, men vilken relation har man till sin familj/sina föräldrar om ingen sätter stopp för en 15-16 årings planer att hoppa av skolan för att grinda nätpoker.? Förmodligen samma relation som föräldrar som låter sin 15-16 åring ta bilen och köra berusad... utan att de gör dem något.

 

Tragiskt...

 

 

Sveriges föräldrar.

Ta hand om era barn!

 

WORD!

 

Nu skrev du visserligen grinda, men är det egentligen så farligt att 17åringar som studerar hårt på gymnasiet, idrottar, träffar kompisar osv även spelar poker någon timme per dag för att de tycker det är roligt och intressant? Är man dessutom mentalt mogen (tro mig, finns de 16-17åringar som har uppnått en större mental mognad än många 18+) och inser riskerna samt sina egna begränsningar är väl egentligen ingen skada skedd?

 

Jag förstår delvis vad du menar, men när du drar alla 18- över en kam håller jag inte med dig riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De allra flesta av de största amerikanska pokerstjärnorna har lång och gedigen universitetsutbildning bakom sig och har ändå lyckats kombinera poker och studier.

Vad baserar du det på? Jag tvivlar starkt på att du har den sortens information.

 

Daniel Negreanu, Josh Arieh, David Williams är andra exempel på högutbildade pokerspelare. Det är något typiskt svenskt det här med att "hoppa av skolan" för att satsa på en idrott för att "man är skoltrött".

Jag är nästan helt säker på att Negreanu inte har någon mer formell utbildning än high school. Arieh & Williams vet jag inte.

 

MEN vad det inte hjälper är hur han mår och vad han vill.

Självklart gör det det, annars vore det ju helt jäkla meningslöst.

 

Är poker det som gör honom en bra och lycklig person, så varför inte?

Det är ju det som ifrågasätts. Vore det etablerat att han skulle tjäna en massa pengar och få ett jättebra liv så skulle ju ingen ifrågasätta det, de tror helt enkelt att skola är ett bättre alternativ.

 

 

 

Hjort, jag baserar det bl.a. på amerikanska pokertidningar som presenterar pokerspelare, deras utbildning, etc, och det är uppenbart att de flesta är högutbildade. Grejen är att det går att kombinera poker och avancerade studier. Du måste inte hoppa av en utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så lycka till grabben, följ alltid det du själv vill göra! Jag tror du klarar det just fine!

 

Första delen håller jag med om. Jag tycker att man ska följa sina drömmar och gå sin egen väg o.s.v., så länge man är realistisk.

 

Det är där den andra delen kommer in. Tycker du att det är realistiskt att en spelare som har skrivit i spelberoendegruppen, losat $1000 under ett år samt tror att man kan vinna 150xBB per timme på NL kommer att gå vidare och bli nästa Erik Sagström?

 

 

Så i detta fallet är mitt helt seriösa tips att fortsätta plugga. Man behöver inte satsa på MVG i samtliga ämnen, är man klyftig så räcker det att få godkänt, sedan skriver man högskoleprovet så blir man behörig till det mesta ändå.

 

Samtidigt så bygger man rulle och pluggar poker in i bara helvete, samt tar kontroll över speldjävulen. Sedan när man är färdig så tar man ett sabbatsår, provar på att spela poker, funkar det inte så kan man plugga på universitet eller hitta ett kneg någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så jävla negativa, om det är det här killen vill göra, så varför inte låta honom följa sin dröm och försöka stötta/peppa honom?

Seriöst, att ha en bra utbildning osv, ja visst, det hjälper, MEN vad det inte hjälper är hur han mår och vad han vill. Är poker det som gör honom en bra och lycklig person, så varför inte? Man måste ju alltid gå efter det som känns

rätt och gör en lycklig, jag var i exakt samma sits som honom, jag sket i gymnasiet och började INTE med poker, jag började med något helt annat som inte ens gav mig pengar, och nej, jag ångrar det inte alls, inte en sekund! För det gjorde mig lycklig, det är det viktigaste i det långa loppet.

 

Så lycka till grabben, följ alltid det du själv vill göra! Jag tror du klarar det just fine!

 

Tro mig, man blir inte lycklig av att sitta inne och grinda poker och tappa alla sociala band man någonsin haft. Det är lätt och säga att man skulle hålla det på en viss nivå och komma ut och träffa folk o.s.v men i de allra flesta fall slutar det inte såhär. Istället blir man fast när det går illa och bara ska spela lite till och få tillbaka det där man förlorat. Och vi har väl samtliga vid det här laget sett hans tråd i spelberoendeforumet. Finns ju nog med exempel här på forumet som berättar om att tillvaron som proffs-pokerspelare inte alls är full av glitter och glamour som man kan tro (Nej ta inte Beachjohan som motexempel här, han har gått vidare till nästa nivå).

 

Det är fruktansvärt lätt att säga saker men en helt annan att göra dem. Bara saken att han sitter och säger att han plussar ett inköp varje dag på någon timme på NL50 kan ju inte på något sätt stämma det heller. Tycker det är tydligt att hans syn på poker blivit starkt snedvriden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, jag baserar det bl.a. på amerikanska pokertidningar som presenterar pokerspelare, deras utbildning, etc, och det är uppenbart att de flesta är högutbildade.

Jag är tveksam, det där leder ju till en oerhörd bias för olika turneringsvinnare eftersom det är sådana som presenteras i tidningsammanhang. Sen är det ju klart att högutbildade är överrepresenterade bland de allra bästa spelarna eftersom de helt enkelt är smartare och har mer pengar än resten av befolkningen.

 

Grejen är att det går att kombinera poker och avancerade studier. Du måste inte hoppa av en utbildning.

Ja, det håller jag absolut med om, särskilt inte gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL! Ska ta pokern som ett seriöst jobb?

 

Tillåt mig skratta dubbelvikt! För du ska.... spela typ 2 timmar om dagen?! Aaaahhhh, vad seriöst, precis som ett jobb!

 

Du har planerat att bo hemma hos mamma resten av livet va?

Du verkar i alla fall planera för det om du ska "jobba seriöst" i typ 2 timmar med att "chilla" vid ett pokerbord och räkna med att varje dag gå 1000:- plus på de 2 timmarna. Troligt.... :roll: OR NOT! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev du visserligen grinda, men är det egentligen så farligt att 17åringar som studerar hårt på gymnasiet, idrottar, träffar kompisar osv även spelar poker någon timme per dag för att de tycker det är roligt och intressant? Är man dessutom mentalt mogen (tro mig, finns de 16-17åringar som har uppnått en större mental mognad än många 18+) och inser riskerna samt sina egna begränsningar är väl egentligen ingen skada skedd?

 

Jag förstår delvis vad du menar, men när du drar alla 18- över en kam håller jag inte med dig riktigt.

 

Jag drar 18 åringar över en kam för att det är där den lagliga gränser går. Så kan man göra när det gäller poker. Jag anser att personer under 18 år inte ska spela poker om pengar. Visst, de kan spela om småbelopp med sina kompisar för den sociala grejen men att spela nätpoker är och ska vara strikt förbjudet.

 

Är man under 18 ska man respektera de regler som finns uppsatta att inte spela poker på nätet om pengar. Kan man inte respektera de reglerna när man är under 18 så är man inte mentalt mogen att spela poker. Visst, du kanske behärskar själva spelet, men kan du inte respektera lagar och regler förtjänar du att som minderårig få ditt konto låst och pengarna konfiskerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev du visserligen grinda, men är det egentligen så farligt att 17åringar som studerar hårt på gymnasiet, idrottar, träffar kompisar osv även spelar poker någon timme per dag för att de tycker det är roligt och intressant? Är man dessutom mentalt mogen (tro mig, finns de 16-17åringar som har uppnått en större mental mognad än många 18+) och inser riskerna samt sina egna begränsningar är väl egentligen ingen skada skedd?

 

Jag förstår delvis vad du menar, men när du drar alla 18- över en kam håller jag inte med dig riktigt.

 

Jag drar 18 åringar över en kam för att det är där den lagliga gränser går. Så kan man göra när det gäller poker. Jag anser att personer under 18 år inte ska spela poker om pengar. Visst, de kan spela om småbelopp med sina kompisar för den sociala grejen men att spela nätpoker är och ska vara strikt förbjudet.

 

Är man under 18 ska man respektera de regler som finns uppsatta att inte spela poker på nätet om pengar. Kan man inte respektera de reglerna när man är under 18 så är man inte mentalt mogen att spela poker. Visst, du kanske behärskar själva spelet, men kan du inte respektera lagar och regler förtjänar du att som minderårig få ditt konto låst och pengarna konfiskerade.

 

Du antyder att man inte kan vara mentalt mogen samtidigt som man ignorerar regler/lagar? Ser inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande här. Du förutsätter ju att alla lagar och regler är 110% rimliga och rationella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du antyder att man inte kan vara mentalt mogen samtidigt som man ignorerar regler/lagar? Ser inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande här. Du förutsätter ju att alla lagar och regler är 110% rimliga och rationella.

 

Alla lagar är inte 100% rimliga, men det finns en orsak till att personer under 18 år inte får spela om pengar, köra bil, köpa sprit på krogen, rösta etc. De lagarna tycker jag är 100% rimliga och rationella... och den gäller inte bara i Sverige.

 

Bryter man som minderårig mot lagarna tycker jag det inte är mer än rätt om man åker dit.

 

Köper man sprit som minderårig tar personalen kontakt med föräldrar eller myndighet

Kör man bil som minderårig kan du bli straffad, få böter och försenat körkort

Spelar man poker på någon annans personuppgifter på nätet som minderårig så låses kontot och pengarna konfiskeras

 

Ja jag tycker allt ovan är bra regler/lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du antyder att man inte kan vara mentalt mogen samtidigt som man ignorerar regler/lagar? Ser inte nödvändigtvis ett motsatsförhållande här. Du förutsätter ju att alla lagar och regler är 110% rimliga och rationella.

 

Alla lagar är inte 100% rimliga, men det finns en orsak till att personer under 18 år inte får spela om pengar, köra bil, köpa sprit på krogen, rösta etc. De lagarna tycker jag är 100% rimliga och rationella... och den gäller inte bara i Sverige.

 

Bryter man som minderårig mot lagarna tycker jag det inte är mer än rätt om man åker dit.

 

Köper man sprit som minderårig tar personalen kontakt med föräldrar eller myndighet

Kör man bil som minderårig kan du bli straffad, få böter och försenat körkort

Spelar man poker på någon annans personuppgifter på nätet som minderårig så låses kontot och pengarna konfiskeras

 

Ja jag tycker allt ovan är bra regler/lagar.

 

Överlag tycker jag också att det är bra regler, och att man ska åka dit om man bryter mot dem. Men det behöver inte betyda att man är mentalt omogen om man bryter mot dem.

 

Arne, 49, kan ju vara långt mindre lämplig att spela nätpoker än Kalle, 16, och ändå så är det Kalle som betraktas som regelbrytare, men inte Arne. Det blir ju... fel... Samtidigt förstår jag naturligtvis att reglerna måste finnas och att det skulle bli för svårhanterligt att bedöma varje fall på individbasis, det jag vill ha sagt är bara att det inte nödvändigtvis finns 100% korrelation mellan 1) att bryta mot regler och 2) mental omognad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gymnasiet och Högskolan var den bästa tiden i mitt liv. Har aldrig så mycket fritid som då. harre gud vad kul om poker hade varit stort då......

 

Det var ju bara och "chilla i skolbänken" några timmar/dag och sen festa, idrotta och sätta på brudar.

 

Vad fick jag för det?

 

Jo! En utbildning som står sig, ett välbetalt jobb (35K/månad), väldigt flexibel arbetstid, stimulerade arbetsuppgifter, möjlighet till att göra karriär, fast inkomst.

 

Bäste investeringen i mitt liv!

 

Tänk 1000 ggr innan du slutar skolan.

 

Har gått ungefär samma väg som du och vill lägga till: möjlighet att resa över hela världen. Gratis hotell, gratis hyrbil + duktigt med traktamente (skattefri extralön 500-800:-/dag, om grabben inte vet vad det är :-) ). Hade inte gått utan utbildning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det farliga anser jag är att just nu kan 14-15 åringar tjäna 25 000 kr i månaden på att pokra.. vafan hittar de motivationen till att studera? sen om 5 år när pokerbubblan är på nergång och konkurrensen hårdnat, då de plötsligt inte tjänar mycket pengar längre blir det tufft att ta pressbyråjobbet med en timlön på 85 kr, dvs en månadslön på 10k om de jobbar 8 timmar om dan och dessutom tar lite helgtimmar.

 

ne lägg inte ner skolan.. kör det paralellt.. jag pluggar ekonomi på univers. nu och pokrar på samma gång.. det går rätt okej och slipper iaf i dagsläget att ta studielån. jag kör på insikten att försöka klara mig utan studielån så länge det går och sen om jag gular (vilket vore tråkigt som fan) så får jag helt enkelt börja ta csnlånet.

 

Sen om du känner att du har ett spelberoende som det verkar (en tråd som någon postade) så ska du nog ta kontakt med lite mer seriösa personer på det området än pokerforum (ursäkta ;))

 

Det känns inte som en bra idé att hitta spelberoende vid 14-15 års ålder.

 

Ne plugga på ffs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nyss fyllda 18 år, och jag var i din situation för några år sedan. Jag hade verkligen, verkligen ångrat om jag hade hoppat av.

Jag går Samhäll-Ekonomi och jag har verkligen slappat mig igenom den här linjen de senaste åren, (har ändå VG i alla ämnen, och även några MVG). Samhäll är ett av de svåraste ämnena så om du vill slappa dig igenom gymnasietiden så tycker jag att du ska välja Barn och Fritid.

 

Jag hade också turen att komma på en oerhört givande affärsidé som kommer att dra in tusentals kronor om allt går som det ska. :roll:

Dessa pengar kommer jag att lägga undan för att sedan lägga på poker efter studenten. Helt j-vla fantastisk helt enkelt. Vill du komma närmare pokern och även skaffa vänner samtidigt utan att störa din gymnasietid så tycker jag att du ska satsa på att starta exempelvis en pokerklubb som jag gjorde förra året.

 

Lycka till och tänk över vad du tänker göra i framtiden. Poker är inte allt, men det är fan bra nära. :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske kan vara väldigt svårt att ta till sig om man under 18 och kanske är det just en anledning till att ens valmöjligheter är något begränsad i den åldern.

Slappa sig igenom gymnasiet tycker jag inte känns som en bra inställning att gå in med.

Jag skulle säga att många goda egenskaper som krävs för att lyckas i skolan , elitidrott och i arbetslivet kan direkt överföras och kanske till och med vara nödvändiga för att lyckas inom pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går Samhäll-Ekonomi och jag har verkligen slappat mig igenom den här linjen de senaste åren, (har ändå VG i alla ämnen, och även några MVG).

 

Hög tid att sluta slappa nu då. Det måste väl vara bättre i alla avseenden att inte slappa sig igenom vad det än handlar om. Om man t ex kan slappa sig till 150BB/h, tänk då vad man kunde få om man verkligen skärpte till sig.

 

Samhäll är ett av de svåraste ämnena så om du vill slappa dig igenom gymnasietiden så tycker jag att du ska välja Barn och Fritid.

 

Det som utmärker framgångsrika människor (t ex pokerproffs) är inte att de väljer den lätta vägen. Det kanske också är mer motiverande att satsa på nåt som är svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår verkligen inte er som rekommenderar honom att hoppas av skolan. Grabben är 15-16 år och tror att han kan dra in 150 dollar om dagen genom att grinda low-stakes i två timmar dagligen. Istället för att uppmuntra honom borde ni försöka få honom att förstå att det inte är så lätt och kul som han tror.

 

Hade jag spelat nätpoker i den åldern hade jag också varit jättesugen att bli pokermiljonär men idag (studenten förra året) är jag en helt annan person och prioriterar helt andra saker.

 

Om du går gymnasiet har du allting fruktansvärt bra ordnat för dig både socialt och ekonomiskt och vill du grinda poker ett par timmar om dagen kan du göra det. Hade du tänkt kolla på tv resten av dagen när du dragit in dina dollars? Det är ju inte säkert att det finns så mycket att göra när polarna är i skolan eller sitter med matteböckerna. De allra flesta uppskattar socialt umgänge mer än att sitta hemma med datorn.

 

Ett teoretisk gymnasieprogram behöver inte vara mer ansträngande än man själv gör det om man har lite innanför pannbenet och det är betydligt bättre att ha det i bagaget än att vara helt outbildad när du bli 20. Gick själv NV, det sk. "hårdaste" programmet. Det fanns de i min klass som pluggade hela dagarna, och det märktes att de utvecklades otroligt mycket mentalt. Själv har jag alltid haft det lätt för mig och gled igenom grundskolan med bra betyg. I gymnasiet blev jag ännu slappare, idrottade på elitivå och det tog all min energi. Pluggade i stort sett aldrig hemma och var inte i skolan så ofta som man borde och när jag väl var där var man inte aktiv på lektionerna direkt. Har inte rätt personlighet för att ta tag i saker som jag inte har lust med. Sedan läste jag någon timma inför varje tenta och gjorde den. Trots att jag tyckte att själva skolarbetet var jättetråkigt under stora delar av tiden så var gymnasiet den roligaste tiden hittills i mitt liv. Gick ut med lite över 17 i betyg och har 1.7 på högskoleprovet. Räcker för att komma in på de flesta utbildningar. Jag säger inte att alla kan glida genom gymnasiet men är du ganska smart är det lätt och du har betydligt bättre möjligheter med en utbildning än utan.

 

Sedan är lite av grejen med gymnasiet, i synnherhet teoretiska program som NV och SP,att det dig chansen att upptäcka vad du är intresserad av och vill syssla med. För även om du inte vill ha ett 9-5 jobb idag så kommer du förmodligen (förhoppningsvis) efter att ha lirat poker ett tag upptäcka att det är roligare än att sitta hemma vid datorn dagarna i ända och då kan det ju vara bra att ha lite koll på vad man vill.

 

Fan vad långt. Nu orkar jag inte skriva mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL! Ska ta pokern som ett seriöst jobb?

 

Tillåt mig skratta dubbelvikt! För du ska.... spela typ 2 timmar om dagen?! Aaaahhhh, vad seriöst, precis som ett jobb!

 

Du har planerat att bo hemma hos mamma resten av livet va?

Du verkar i alla fall planera för det om du ska "jobba seriöst" i typ 2 timmar med att "chilla" vid ett pokerbord och räkna med att varje dag gå 1000:- plus på de 2 timmarna. Troligt.... :roll: OR NOT! :shock:

 

Nu har jag ju inte läst de tidigare sidorna i tråden, men vad menar du egentligen? Menar du att det inte går att plussa 1000 spänn om dagen i snitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som säger att man ska få G (minst G, dvs "slappa" igenom gymnasiet)i alla ämnen i gymnasiet för att sedan skriva högskoleprovet och på det sättet komma in i högskolan:

 

Enligt mig så är det ett väldigt dumt påstående, hur sjutton hade ni tänkt er att klara högskolan om ni inte har de "rätta" betygen? Betygskriterierna finns där av en anledning så även fast du har G i alla ämnen och på något sätt skriver 1.5 på högskoleprovet och kommer in på KTH så finns det knappast något som talar för att du ska klara högskoleutbildningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LOL! Ska ta pokern som ett seriöst jobb?

 

Tillåt mig skratta dubbelvikt! För du ska.... spela typ 2 timmar om dagen?! Aaaahhhh, vad seriöst, precis som ett jobb!

 

Du har planerat att bo hemma hos mamma resten av livet va?

Du verkar i alla fall planera för det om du ska "jobba seriöst" i typ 2 timmar med att "chilla" vid ett pokerbord och räkna med att varje dag gå 1000:- plus på de 2 timmarna. Troligt.... :roll: OR NOT! :shock:

 

Nu har jag ju inte läst de tidigare sidorna i tråden, men vad menar du egentligen? Menar du att det inte går att plussa 1000 spänn om dagen i snitt?

 

Tror det han säger är att det inte går att snitta +1000 spänn/dag när man spelar 2 bord 0.5/1 2 timmar om dagen (när man "chillar" framför datorn ;)).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla som säger att man ska få G (minst G, dvs "slappa" igenom gymnasiet)i alla ämnen i gymnasiet för att sedan skriva högskoleprovet och på det sättet komma in i högskolan:

 

Enligt mig så är det ett väldigt dumt påstående, hur sjutton hade ni tänkt er att klara högskolan om ni inte har de "rätta" betygen? Betygskriterierna finns där av en anledning så även fast du har G i alla ämnen och på något sätt skriver 1.5 på högskoleprovet och kommer in på KTH så finns det knappast något som talar för att du ska klara högskoleutbildningen.

 

Det är väl olika från fall till fall. Jag hade rätt dåliga betyg i gymnasiet (var grymt skoltrött) men skrev HP och fick precis 1.5 och har inte haft några problem med min utbildning på KTH. Men det är väl fel att anta att man kan skita i betygen för det fixar sig med HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...