Gå till innehåll

Hoppar av skolan, tar pokern som ett seriöst jobb!


Texie

Recommended Posts

  • Svars 212
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om tio år är texie den nya Erik123 och lever the high life!

 

SANNA MINA ORD!

 

Hoppa av skolan, i gymnasiet gör man ändå inget vettigt (förutom att träffa tjejer, få vänner för livet, ha allmänt kul, festa). Universitetet suger det också. Utbildning är helt klart överskattat, det du mest av allt behöver är att dinga en stor turnering och sen luta dig tillbaka på något highstakesbord och krossa motståndet.

 

JAG TROR PÅ DIG!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med majoriteten som skrivit här. Om om du är smart tar du till dig av vad som skrivs här och går klart gymnasiet. Spela poker parallellt sista året. Ett år är ingen tid alls. Se det som en belöning; om du klarar av gymnasiet med godkända betyg kan du lira poker heltid sen.

 

/Gemenii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på din tråd i gruppen: Spelberoende:

Hjälp, jag kan inte börja spela när jag väl är i gång!

 

så bör du nog ta dig en funderare på din självinsikt.

 

det var ett tag sen.. och klart det är svårt för alla tror jag, men om man verkligen går in för det och förberder sig och vet att om man inte kan kontrollera det så kan man inte försörja sig så tror jag att det borde gå! varför tror du att jag skriver att jag ska ha sjukaste diciplinen på mig?

 

Mm, det var HELA TVÅ MÅNADER sedan! Jättelåååååång tid liksom!

 

Mitt råd till folk med beroendetendenser brukar oftast vara att inte spela alls. Det baserar jag uteslutande på egen erfarenhet. Det brukar oftast vara klokast innan man hamnar för djupt i skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med majoriteten som skrivit här. Om om du är smart tar du till dig av vad som skrivs här och går klart gymnasiet. Spela poker parallellt sista året. Ett år är ingen tid alls. Se det som en belöning; om du klarar av gymnasiet med godkända betyg kan du lira poker heltid sen.

 

/Gemenii

 

Om han är smart så borde det sista han gör vara att lyssna på andra människor =) Varför lyssna på någon som sannolikt är mindre smart?

 

Är han smart borde han bara köra vilket race han än vill.. sen förlita sig lite på turen men han leder med 80%....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om han är smart så borde det sista han gör vara att lyssna på andra människor =) Varför lyssna på någon som sannolikt är mindre smart?

Du kan vara hur smart du vill, det kompenserar inte erfarenhet.

 

Erfarenhet för dig ja, men isf skulle du inte råda honom att satsa på något nytänkande isf... inte för att poker är det men...... och bara för att din erfarenhet inom pokern är på ett sätt behöver inte andras vara så.......

 

Men jag säger bara att man ska köra sitt egna race i livet.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar verkligen inte att PF låter en minderårig skriva dagbok om sitt spelande om tusentals kronor. :(

Lås denna tråd och låt killen komma tillbaka när han är myndig och fått lite mer perspektiv på tillvaron innan kvällspressen hugger tag i denna tråd.

Kalla mig moralkärring men killen har redan postat i spelberoende sektionen och vill hoppa av skolan för att spela poker.Sannolikheten måste vara överhängade att det slutar i katastrof.

Jag vill inte se denna kille gå samma öde som killen i tältbyn.

 

/cab19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar verkligen inte att PF låter en minderårig skriva dagbok om sitt spelande om tusentals kronor. :(

Du har en poäng där, men än så länge handlar tråden mest om att få honom att stanna kvar i skolan. Tycker inte att just det är något problem, eftersom det kan få en positiv effekt för honom. Däremot är det ju tveksamt om dagboken får ligga kvar för att följa hans eventuella proffskarriär.

 

Sen, visst, jag tycker inte att minderåriga ska spela poker. Och andra sidan så kan jag inte heller göra så mycket åt det eftersom han knappast slutar pga en avstängd dagbok. Ska jag vara ärlig så önskar jag att jag också tänkt på att spela poker under gymnasiet.

 

Jag vill inte se denna kille gå samma öde som killen i tältbyn.

Jag har rätt stark anledning att tro att han var ett troll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att innan du tar ett sådant beslut så ska du ju ha vissa saker klart för dig.

 

1. Se till att du är beredd att läsa in skolan i ett senare skede. T.ex på folkhögskola eller komvux. Inget fel med det och för många passar det nog bättre än gymnasiet. Du sparar tid att istället för att sitta och dönicka i skolan utan att egentligen lära dig särskilt mycket så får du möjligheten att läsa in det du behöver effektivare själv.

 

2. Se till att du har marignaler. Dels skulle jag aldrig våga satsa på den nivån du befinner dig nu. Det blir så lite att ta av, svårt att låta bankrullen växa. Sen måste du ju definitivt se till att ha en bra bankrulle, hur stor kan bara du bedöma men betydligt mer än dom normala rekommendationerna. Och sist men inte minst att du vet att du är en vinnande spelare. Se till att har 100k+ händer bakom dig så att du vet att du inte bara har haft en kort period av flyt utan att du faktiskt är en vinnande spelare.

 

Och sen låter det ju dumt att skita i gymnasiet innan du ens testat. Det kanske skulle passa dig perfekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man dessutom smart nog att bli pokerproffs bör inte gymnasiet vara något större problem.

Tror inte man behöver vara speciellt inteligent för att livnära sig på poker idag. En normalbeåvad har bra förutsättningar.

 

Har man totalslöat sig igenom grundskolan, krävs det nog en hel del jobb för att fixa gymnasiet. Men om man verkligen försökt på grundskolan och inte fixat det, är det ju bara inse att man stod långt bak i kön när gud delade ut hjärnkapacitet. Då ska man inte satsa på poker heller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte man behöver vara speciellt inteligent för att livnära sig på poker idag.

Jag menar komma upp i 20-30 tusen i månaden, vilket jag tyvärr inte tror att så många i Sverige klarar av (kanske inte så mycket pga begåvning som att stå ut med grindandet). Och jag tror du underskattar hur enkelt man kan göra gymnasiet för sig om man noggrant skär bort allting som verkligen inte behövs för en examen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man dessutom smart nog att bli pokerproffs bör inte gymnasiet vara något större problem.

Tror inte man behöver vara speciellt inteligent för att livnära sig på poker idag. En normalbeåvad har bra förutsättningar.

 

Har man totalslöat sig igenom grundskolan, krävs det nog en hel del jobb för att fixa gymnasiet. Men om man verkligen försökt på grundskolan och inte fixat det, är det ju bara inse att man stod långt bak i kön när gud delade ut hjärnkapacitet. Då ska man inte satsa på poker heller..

 

Jag skulle vilja säga att det krävs betydligt mindre intelligens att klara sig igenom gymnasiet än att försörja sej på poker. Sen tycker jag inte att man kan dra paralellen bra i skolan, bra i poker. Vissa personer är väldigt "skolsmarta", utan att man upplever att dom är särskilt intelligenta i andra ämnen.

 

Har ju iochförsej inget att jämföra med, men jag tyckte att gymnasiet var ganska kravlöst, kändes som att man mer eller mindre bara satt av tiden. Jag valde samhälls, linjen om man inte har en suck vad man vill göra. Jag hade massor med fritid, du kan ju lira minst 2h per dag utan att det påverkar din skolgång, jag spelade nog mycket mer än så och jag hade hyfsade betyg. Stanna i skolan, det blir ruggigt osocialt annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte man behöver vara speciellt inteligent för att livnära sig på poker idag.

Jag menar komma upp i 20-30 tusen i månaden, vilket jag tyvärr inte tror att så många i Sverige klarar av (kanske inte så mycket pga begåvning som att stå ut med grindandet). Och jag tror du underskattar hur enkelt man kan göra gymnasiet för sig om man noggrant skär bort allting som verkligen inte behövs för en examen.

 

Menar du 20-30 000 kr i månaden, det borde ju inte vara så svårt att komma upp i egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du ska spla 1-2 timmar per dag och vinna $100. Detta är för optimistiskt. Har du tänkt på de dagar då allt går åt skogen och du backar kanske $200-$400 eller mer? Självförtroendet sjunker och du måste ändå spela. Eller måste måste du inte men vad ska du göra? På 1-2 timmar kanske du bara vinner $20-$50 någon gång får du jackpot och vinner $300 men det är otroligt osäkert.

 

Om du ändå ska spela så få timmar per dag så varför inte testa på gymnasiet? Kanske tycker du det är toppen som bara den eller så är det skunk. Tycker ändå inte man ska sluta på gymnasiet även fast det är piss. Själv så hatade jag min klass och fick stålsätta mig för idioterna.

 

Någon skrev att man inte får riktig kunskap i gymnasiet. :shock: Klart som gatan att man får kunskap där! Jag har lärt mig otroligt mycket bara där. Grundskolans avhoppare de s.k. "autodidakterna" de kom inte särskilt långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du 20-30 000 kr i månaden, det borde ju inte vara så svårt att komma upp i egentligen?

Jag tror att mindre än 10% av befolkningen skulle klara att under en period på något år snitta de månadssiffrorna (framför allt tror jag inte att de skulle orka spela på heltid i någon längre period). Både för att det är jobbigt att spela poker, och för att det ställer vissa krav på intuition och logiskt tänkande som långt ifrån alla kan uppfylla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att du ska dra in 100-150BB om dagen på två stycken 0.5/1 bord? Lycka till. Har du lyckats göra det 2-3 gånger och tror att det går att göra varje dag? Om du nu kan vinna 100BB på 40 minuter, varför inte spela 4-5h så har du lirat in 600BB? Tror du överskattar dig själv och underskattar svängningar. Du kommer inte att må så bra av en 150BB nedåtswing, tro mig.

 

En riktigt bra spelare på 0.5/1 kanske kan dra in över 3-4BB/100, tror inte att du klarar av att dra in över 4BB/100. Med 4BB/100 behöver du lira 2500 händer/dag för att dra in 100BB. För att dra in 150BB behövs det 3750 händer. Snackar vi i timmar kanske 2500 händer blir 7-8h grind (med 2 bord). Tror jag aldrig lirat mer än 1500 händer på en dag, och det var en jävla massa spelande tycker jag.

 

Vet inte riktigt vad mer jag ska skriva, men lycka till. Med pokern och livet.

 

Strunta i gymnasiediskussionen för ett ögonblick Texie och kommentera gärna detta.

 

Nu vet jag att bzkt pratade om FL, men även om du spelar NL så finns det inte en chans att du drar in 150BB/h om du så skulle spela på play money bord. Vad baserar du egentligen dina kalkyler på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Summering inför februari 2006;

Jag började den här dagboken i början av november men då jag gick upp i nivå vid tilt redovisar jag endast de händer som jag spelat på NL$25 nivå. Sen den 21 november har jag endast spelat på NL$25 nivån.

 

Rullen start $ 550

November (1 till 20/11. Mixade nivåer) +$227

November (21 till 30/11) -$19; 2173 händer

December +$183; 6858 händer

Januari (inkl $100 bonus): +$316; 3729 händer

 

Totalt antal händer sen 21 november NL$25; 13748

 

Rullen = $1257

 

Den slutsats som jag drar är att det tid att tjäna pengar.... Jag spelar alltid två bord SH och snittar 80 händer i timmen. Under januari "tjänade" jag $3.77 (15.08 BB/timme) i timmen vilket var mer än i december då samma siffra var $2.21 (10.76 BB/timme). Det kommer alltså att ta 64 1/2 timme att komma upp till nästa nivå ($1500) om jag baserar beräkningarna på januaris siffror. Undrar om det är värt det...?

 

Nu säger jag inte att mitt spel är benchmark och jag vet inte hur duktig Texie är men det tar tid att tjäna pengar...Det är bara att läsa här på forumet och inse fakta att man aldrig kan säga "jag ska tjäna si eller så mycket i månaden". När du som pokerspelare har ett antal timmar i ryggen och gått genom den mentala härdsmälta som poker är kan du se tillbaka och utvärdera ditt spel och dra slutsatser. Inte innan.

 

/Gemenii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du 20-30 000 kr i månaden, det borde ju inte vara så svårt att komma upp i egentligen?

Jag tror att mindre än 10% av befolkningen skulle klara att under en period på något år snitta de månadssiffrorna (framför allt tror jag inte att de skulle orka spela på heltid i någon längre period). Både för att det är jobbigt att spela poker, och för att det ställer vissa krav på intuition och logiskt tänkande som långt ifrån alla kan uppfylla.

 

OT, men jag håller med. Dock tror jag att 10% är något överskattat. Eller, jäääkligt överskattat. Räknar du bort med alla spädbarn i "befolkningen" eller? ;) Skämt åsido, även om man bara tar typ den arbetsföra befolkningen (hur man nu skulle bedöma vem som är arbetsför när det gäller poker...) så tror jag mer på 1%, om ens det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg mig, vem fan vill ha det här svenssonjobbet, 07.00 - 16.00 varje dag. Kommer hem, äter, sätter sig vid tvn och sen sover! Inte en chans att jag hade klarat av det. Lätt 75 % idag är obekväma med sina arbeten.

 

Jag vill bara hälsa dig välkommen till verkligheten!

 

Det du skriver ovan är vad majoriteten av befolkningen är tvungen att göra för att överleva och man har i realiteten inte så stort val om man inte väljer att studera vidare. Och även om du studerar vidare så är du tvungen att ha dessa arbetstider även om jobbet möjligen är intressantare och bruttolönen högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...