Gå till innehåll

NLT - SnG, 10-pers, gambla efter tidiga utdragningar?

Recommended Posts

Postad

Säg att du får ett par bra starthänder liknande AK och du spelar dem hårt men försiktigt och lyckas bli utdragen varje gång på rivern eller av nån annan anledning förlorar potten. Du har nu kvar hälften av markerna (runt 800). Stora mörken är 30 men är snart 50 och om ca 12 min kommer den att vara uppe i 100.

Om man nu plockar upp ett mellan till lågt pocketpar, tycker ni att det är rätt att gambla för att antingen snabbt dubbla stacken eller ge en ny SnG chansen. Jag har gjort så dom senaste gångerna jag haft otur eller spelat bort mig i början av en SnG men är hyffsat osäker på om det är ett korrekt spel eller inte.

Postad

Hej!

Jag är ingen expert på nåt vis.

Men jag skulle vänta tills folk är lite räddare för att åka ut och sen gå all in på A högt.

Folk är mer benägna att lägga sig och du kan sno mörkarna eller me lite tur dubbla upp.

Postad
Hej!

Jag är ingen expert på nåt vis.

Men jag skulle vänta tills folk är lite räddare för att åka ut och sen gå all in på A högt.

Folk är mer benägna att lägga sig och du kan sno mörkarna eller me lite tur dubbla upp.

Jag är inte heller någon expert men det låter inte som en bra idé.

Visst du har chans att sno mörkarna men till vilket pris? Är det värt att riskera alla sina marker på en medelmåttig hand för att sno några mörkar?

Postad

Möjligt att det inte är men jag tycker inte om att gå all in med pockets.

Hoppas istället att någon callar min A hög med KQ eller liknande.

För mig ger det bättre resltat men det är min åsikt.

Hoppas de finns någon som känner sig som en expert som kan ge ett bra svar :D

Postad

Klart att du måste börja gambla när du bara har 16 bb kvar (800/50)! Men det är ju inte tokpanik, vänta på en bra hand, först när mörken går upp till 100 måste du ju ställa in på K hög i princip.

Sen kan man ju gambla bra och dåligt. Att t.ex. ställa in 16 bb UTG med pp är inte särskilt smart, men sitter du på någon mörk eller i bra pos och en, kanske två, spelare har höjt 3-4 bb kan det vara läge att slå om all-in med samma hand då det finns mer att vinna vid fold!

Postad

Nej, alltså... är du shortstack (du är inte shortstack om du har ca 50% av dina chips kvar) ska du vänta tills någon höjt eller minst 2-3 st synat en 1bb/2bb, då ska du gå all in med Ax där x är K-9, KQ, KJ, QJs och alla pp's, jag brukar även köra med JTs, T9s, 98s och 87s. Med :8s::7s: vs :Ah::Qd: har du 41,4% chans att vinna. Dårar med :Ah::2d: kommer att syna också, då har du 48,8% chans att vinna.

Nu får du hoppas att 1 synar och du har en coinflip. En coinflip i detta läget är bra för dig. Säg att du har 50% chans att vinna den då, men vinner du bör du få din stack kanske tripplad. Får du inte syn har du snott 3-5 bbs och kan "vara med gratis" 2-3 varv till ("gratis" så känns det). Under den tiden har några fler slagits ut och ju tunnare fältet blir ju försiktigare blir folk. (de vill inte åka ut som 4'a eller 5'a).

Jag antar att du spelar på Stars då du skriver att du har ca 50% av dina startchips (800, 1500 börjar man med på Stars). Taktiken jag beskriver skall du använda då du har ca 200-400 kvar, inte 800 alltså!

Inget fel på att gå in med ett lågt par, men du ska ju vara först all-in.
Exakt! Du ska vara den som först ställer in eller höjer. Jag ställer hellre in först med 87s än synar en all in med 66 när jag är shortstacked.
Postad
Nej, alltså... är du shortstack (du är inte shortstack om du har ca 50% av dina chips kvar)

Jag som trode det var relativt till mörkarna ;) Nej men allvarligt. Tanken jag hade var att jag bara har 10 min el. ca 7-8 givar på mig innan jag verkligen blir en short stack och att det kanske är bäst att ta chansen medans man har kort för det. Det kanske är lite tidigt ändå men senast så hade hela bordet limpat och miniraisat så då tryckte jag medd ett pp för att trippla stacken.

Jag antar att du spelar på Stars då du skriver att du har ca 50% av dina startchips (800, 1500 börjar man med på Stars).
betandwin faktiskt. Jag hatar deras klient och kommer nog gå över till multi, 24h eller nått liknande när jag orkar engagera mig.
Postad

Det låter helt fel att börja spela avsiktigt dåligt (vilket är i princip vad du säger) bara för att man halverat stacken. Men det beror förstås lite på vad du menar med att "gambla". Om du menar att du spelar bara något lösare så det antagligen OK, men om du menar att du ska in som klar underdog (syna andras all-in med låga par tex) så är du illa på det.

Postad

Självklart först all in i sen position med nått som förmodligen blir en coinflip. Annars har man ju gett upp chansen att stjäla det som redan finns på bordet. Om nån limpare synar med pocket ess så får man väl skriva ner det på oturskontot.

Postad

Som alla andra är inte jag heller någon expert, men så här tänker jag:

Är bordet tuffare än genomsnittsborden så verkar det inte dumt att chansa lite för att snabbt komma in i matchen igen och ha ett hyfsat utgångsläge igen. Känns ju lite meningslöst att spela vidare normalt på ett förhållandevis tufft bord med en stack som är ungefär halva genomsnittsstacken. Då känns det nog bättre att börja om på ett nytt bord som antagligen kommer ha ett lite svagare spelfält.

Är bordet däremot "normalt" eller sämre än normalt, så ska du nog spela vidare en stund till innan du går över till shortstackspelandet.

Postad

Is i magen är a och o. Med halva stacken kvar är det bara att lugna ner sig och vänta på ett monster och att resten ryker. Jag vet inte hur många gånger jag hamnat itm genom att spela snortight med halva startstacken. Inget för gamblers och jäkligt tråkigt men bra för ROI. Det är långt ifrån kört bara för att man går på en mina i början.

Förresten har jag upptäckt att det jäkligt ofta är killen som läst SS2 och spelar agressivt i början (med gott resultat initialt) som åker på bubblan.

Edit: spelar själv mest på 10+1. Högre upp funkar det sämre.