Gå till innehåll

Relevansen utav potodds i NL?


Tortex

Recommended Posts

Jag önskar få lite synpunkter gällande relevansen utav potodds i NL.

 

Lite om mig. Jag lirar så gott som endast CG och plussar hyfsat stadigt på NL100 & NL 200 SH.

För att göra en kort historia lång så hade jag för ett par månader sedan en period där jag skottade upp mig i nivåer alldeles för fort och landade på NL1000, där jag hade viss framgång. Tyvärr hittade jag inte bromspedalen i tid och snart var gulningen ett faktum.

Med lärdom av detta bygger jag nu ny rulle, men mer varsamt. Har läst på mer, fört mer statistik osv, och känner mig starkare än någonsin. Idag är jag t.o.m. glad att jag gulade.

 

Nu till topic.

Något som jag skäms en smula för är att jag aldrig tar hänsyn till potoddsen när jag gör mina vad. Kör endast på känsla. Ok, kurvan pekar uppåt men jag känner att detta är någonting jag borde bemästra vid det här laget. (I FL är det givetvis en annan sak inser jag men det spelet är ändå ingenting för mig).

 

Hand i hand går ju även beräkning av outs. Vad jag skäms kanske ännu mer för är min okunskap gällande dessa. För längesen satte jag upp en tabell vid min skärm i syfte att plugga in oddsen men detta har inte hänt. Återigen lathet givetvis. Jag kan endast de vanligaste såsom steg- och färgdrag, träffa en triss på floppen.

 

Så vad säger ni, kan man komma undan med att köra på känsla eller borde jag lägga ner tid på detta? Och finns det dessutom fler latmaskar som jag därute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar få lite synpunkter gällande relevansen utav potodds i NL.

 

Lite om mig. Jag lirar så gott som endast CG och plussar hyfsat stadigt på NL100 & NL 200 SH.

För att göra en kort historia lång så hade jag för ett par månader sedan en period där jag skottade upp mig i nivåer alldeles för fort och landade på NL1000, där jag hade viss framgång. Tyvärr hittade jag inte bromspedalen i tid och snart var gulningen ett faktum.

Med lärdom av detta bygger jag nu ny rulle, men mer varsamt. Har läst på mer, fört mer statistik osv, och känner mig starkare än någonsin. Idag är jag t.o.m. glad att jag gulade.

 

Nu till topic.

Något som jag skäms en smula för är att jag aldrig tar hänsyn till potoddsen när jag gör mina vad. Kör endast på känsla. Ok, kurvan pekar uppåt men jag känner att detta är någonting jag borde bemästra vid det här laget. (I FL är det givetvis en annan sak inser jag men det spelet är ändå ingenting för mig).

 

Hand i hand går ju även beräkning av outs. Vad jag skäms kanske ännu mer för är min okunskap gällande dessa. För längesen satte jag upp en tabell vid min skärm i syfte att plugga in oddsen men detta har inte hänt. Återigen lathet givetvis. Jag kan endast de vanligaste såsom steg- och färgdrag, träffa en triss på floppen.

 

Så vad säger ni, kan man komma undan med att köra på känsla eller borde jag lägga ner tid på detta? Och finns det dessutom fler latmaskar som jag därute?

 

Jag gör ungefär som du. Jag kan chansen för triss på flopp, för draghänder som färg och steg och jag kan om jag vill räkna på allmänna outs, men gör det nästan aldrig.

Det är så mycket annat i NL som avgör. Det som tex helt tar överhanden är ju känslan av vilken hand fi har. Spelar ju ingen roll hur duktigt man räknar outs om man satt fi på fel hand.

 

Jag tänker mer i generella termer som styrkan på handen och chansen att den förbättras senare än att jag adderar ihop varenda out som jag tror mig ha. Dessutom tillkommer ju ofta bedömning av fold-villighet vid semibluffar, mm, mm.

 

Tror det är rätt att gå på känslan så fort man spelat tillräckligt med händer för att känslan skall vara baserat på ett stort underlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar få lite synpunkter gällande relevansen utav potodds i NL.

 

Lite om mig. Jag lirar så gott som endast CG och plussar hyfsat stadigt på NL100 & NL 200 SH.

För att göra en kort historia lång så hade jag för ett par månader sedan en period där jag skottade upp mig i nivåer alldeles för fort och landade på NL1000, där jag hade viss framgång. Tyvärr hittade jag inte bromspedalen i tid och snart var gulningen ett faktum.

Med lärdom av detta bygger jag nu ny rulle, men mer varsamt. Har läst på mer, fört mer statistik osv, och känner mig starkare än någonsin. Idag är jag t.o.m. glad att jag gulade.

 

Nu till topic.

Något som jag skäms en smula för är att jag aldrig tar hänsyn till potoddsen när jag gör mina vad. Kör endast på känsla. Ok, kurvan pekar uppåt men jag känner att detta är någonting jag borde bemästra vid det här laget. (I FL är det givetvis en annan sak inser jag men det spelet är ändå ingenting för mig).

 

Hand i hand går ju även beräkning av outs. Vad jag skäms kanske ännu mer för är min okunskap gällande dessa. För längesen satte jag upp en tabell vid min skärm i syfte att plugga in oddsen men detta har inte hänt. Återigen lathet givetvis. Jag kan endast de vanligaste såsom steg- och färgdrag, träffa en triss på floppen.

 

Så vad säger ni, kan man komma undan med att köra på känsla eller borde jag lägga ner tid på detta? Och finns det dessutom fler latmaskar som jag därute?

 

Jag gör ungefär som du. Jag kan chansen för triss på flopp, för draghänder som färg och steg och jag kan om jag vill räkna på allmänna outs, men gör det nästan aldrig.

Det är så mycket annat i NL som avgör. Det som tex helt tar överhanden är ju känslan av vilken hand fi har. Spelar ju ingen roll hur duktigt man räknar outs om man satt fi på fel hand.

 

Jag tänker mer i generella termer som styrkan på handen och chansen att den förbättras senare än att jag adderar ihop varenda out som jag tror mig ha. Dessutom tillkommer ju ofta bedömning av fold-villighet vid semibluffar, mm, mm.

 

Tror det är rätt att gå på känslan så fort man spelat tillräckligt med händer för att känslan skall vara baserat på ett stort underlag.

 

Hmmm - känslan är viktig men att inte bry sig om potodds, implicita odds mm är bara dumt.

Varför inte? Du kommer att tjäna pengar på att kunna det även om du har "en bra känsla". Dessutom är det inte svårt, kan man de fyra räknesätten är man hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som de flesta som pratar om "känsla" menar är egentligen uppskattningen av potodds + implicita odds. Om du Tortex påstår att du inte tar hänsyn till potodds när du spelar, händer det ofta att du tex synar stora all in bets på 3ggr pot med hålstegdrag, underpar, färgdrag osv? Om inte (vilket jag misstänker) så tar du ju visst hänsyn till potoddsen eftersom du lägger händer som har outs till att vinna potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som de flesta som pratar om "känsla" menar är egentligen uppskattningen av potodds + implicita odds. Om du Tortex påstår att du inte tar hänsyn till potodds när du spelar, händer det ofta att du tex synar stora all in bets på 3ggr pot med hålstegdrag, underpar, färgdrag osv? Om inte (vilket jag misstänker) så tar du ju visst hänsyn till potoddsen eftersom du lägger händer som har outs till att vinna potten.

 

Givetvis gör jag en uppskattning av vad som är "rimligt", tex att syna med ett färgdrag. Men denna uppskattning blir alltid instinktiv och tyvärr baseras valet också ibland på hur djup min stack är. T.o.m. kanske ibland på om jag hyser agg mot fi, vilket jag inte borde låta påverka men det händer. Finns säkert fler skäl som jag inte kommer på just nu.

Ibland när valet är oklart så vore det ju inte fel om jag kunde låta siffrorna bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag önskar få lite synpunkter gällande relevansen utav potodds i NL.

 

Lite om mig. Jag lirar så gott som endast CG och plussar hyfsat stadigt på NL100 & NL 200 SH.

För att göra en kort historia lång så hade jag för ett par månader sedan en period där jag skottade upp mig i nivåer alldeles för fort och landade på NL1000, där jag hade viss framgång. Tyvärr hittade jag inte bromspedalen i tid och snart var gulningen ett faktum.

Med lärdom av detta bygger jag nu ny rulle, men mer varsamt. Har läst på mer, fört mer statistik osv, och känner mig starkare än någonsin. Idag är jag t.o.m. glad att jag gulade.

 

Nu till topic.

Något som jag skäms en smula för är att jag aldrig tar hänsyn till potoddsen när jag gör mina vad. Kör endast på känsla. Ok, kurvan pekar uppåt men jag känner att detta är någonting jag borde bemästra vid det här laget. (I FL är det givetvis en annan sak inser jag men det spelet är ändå ingenting för mig).

 

Hand i hand går ju även beräkning av outs. Vad jag skäms kanske ännu mer för är min okunskap gällande dessa. För längesen satte jag upp en tabell vid min skärm i syfte att plugga in oddsen men detta har inte hänt. Återigen lathet givetvis. Jag kan endast de vanligaste såsom steg- och färgdrag, träffa en triss på floppen.

 

Så vad säger ni, kan man komma undan med att köra på känsla eller borde jag lägga ner tid på detta? Och finns det dessutom fler latmaskar som jag därute?

 

Jag gör ungefär som du. Jag kan chansen för triss på flopp, för draghänder som färg och steg och jag kan om jag vill räkna på allmänna outs, men gör det nästan aldrig.

Det är så mycket annat i NL som avgör. Det som tex helt tar överhanden är ju känslan av vilken hand fi har. Spelar ju ingen roll hur duktigt man räknar outs om man satt fi på fel hand.

 

Jag tänker mer i generella termer som styrkan på handen och chansen att den förbättras senare än att jag adderar ihop varenda out som jag tror mig ha. Dessutom tillkommer ju ofta bedömning av fold-villighet vid semibluffar, mm, mm.

 

Tror det är rätt att gå på känslan så fort man spelat tillräckligt med händer för att känslan skall vara baserat på ett stort underlag.

 

Så spelar jag med, men pottoddsen ligger nog undermedvetet eftersom man trots allt foldar en hel del, även med halvbra kort vid stora potter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmmm - känslan är viktig men att inte bry sig om potodds, implicita odds mm är bara dumt.

Varför inte? Du kommer att tjäna pengar på att kunna det även om du har "en bra känsla". Dessutom är det inte svårt, kan man de fyra räknesätten är man hemma.

 

Tror du missuppfattade vad jag skrev.

Jag bryr mig visst om potodds och behärskar tekniken att räkna ut det.

 

Vad jag sa var att jag inte ofta hamnar i ett läge där jag behöver räkna för att det finns så mycket annat som överskuggar potoddsen. Oftast räcker det med en mellan tummen o pekfinget bedömning då man ändå inte kan sätta fi på en hand med tillräckligt stor säkerhet.

Att sitta och göra potoddsberäkningar ner till decimalen då man totalt felbedömt de andras sits är bara slöseri med tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror absolut det räcker med att bara uppskatta om du kan motivera en syn i NL.. ge varje kort som du tror ger dig vinsten 4%, kolla sedan hur stor andel (i procent) av potten du behöver syna. Är det du behöver syna större än chansen att du sätter nått av dina drag så lägg dig.. när man semi-bluffar ett drag och överbettar potten t ex så spelar man ju inte efter potodds eller implicita egentligen ivf eftersom man även räknar med chansen att motståndaren lägger sig i beräkningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PinkFloyd!

 

Hade helt förträngt 4:2 regeln, som jag tror någon kallade den. Suveränt att du skrev det inlägget.

 

Har bestämt mig för att försöka plugga in majoriteten av antal outs och vad de motsvarar i händer, såsom t.ex. att öppet stegdrag med två överkort är 14 outs.

Kanske borde skriva en lista på en gång så får ni gärna komma med tillägg, kommentarer, sågningar osv.

 

(Stulet från http://www.texasholdem-poker.com)

 

Outs:

1 Gutshot Straight Flush Draw + Three-of-a-Kind to Four-of-a-Kind

2 Pocket Pair to a Set + Outside Straight Flush Draw

3 One overcard

4 Two Pair to a Boat + Gutshot Straight Draw

5 A Pair with an Overcard to a Set or Two Pair with your Overcard

6 Two Overcards

7 Improving a Set to a Boat or Quads

8 Outside Straight Draw

9 Flush Draw

10 Overpair with an Outside Straight Draw

11 Overcard with an Outside Straight Draw

12 Flush Draw with Gutshot Straight Draw + Overcard with a Flush Draw

13 Top Pair with Outside Straight Draw to Two Pair or Better

14 Outside Straight Draw with Two Overcards

15 Flush Draw with Two Overcards + Outside Straight Flush Draw to a Straight or Better

16 A Set with an Outside Straight Flush Draw to a Straight or Better without a Board Pair

17 Outside Straight Flush Draw with an Overpair to a Set or Better + Outside Straight Flush Draw with an Overcard

18 Gutshot Straight Flush with Two Overcards + Straight or Flush Draw with an Overcard

19 A Set with a Flush Draw to a Flush or Better

20 A Pair with an Outside Flush Draw to Two Pair or Better

21 Outside Straight Flush Draw with Two Overcards

22 Gutshot Straight Flush Draw with a Set

 

 

Oj det kändes som mycket. En del lär väl vara överflödiga, plus att man kanske skulle föredra svenska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig potodds för flush, öppet stegdrag, hålstegdrag, 2 oparade överkort (6 outs) och tvåpar till kåk utantill så kan du alla situationer som uppkommer tillräckligt ofta för att det skall handla om några stora pengar.

 

Det är 5 odds. De kan du skriva upp på en liten lapp bredvid datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...