Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Länk: http://www.sr.se/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=780100

Blev uppringd här förra veckan, låg och slökollade på TV. Skyddat nr, killen presenterar sig med ett förnamn endast, ställer frågor om hur man blir medlem, hur mkt vi spelar om, osv. Jag talar om att man måste känna någon medlem, hur det går till väga. Han frågar om det är lagligt, och jag svarar att "nja, njo, joo eftersom vi är ett slutet sällskap" ... hade jobbat hela dagen och var mör i huvudet, inte särskilt alert alls.. Trodde det var någon som ville spela med oss bara..

Delar av denna "intervju" slänger dom ut i P4 Dalarna's nyhetssändning idag, utan att alltså tala om att de ringer från SR...

Postad

Och igår var dom ner och intervjuade oss (Borlänge Bullets). Dom ville snacka om den växande flugan. Jag misstänkte att det var antingen inriktning på spelmissbruk eller laglighet så jag tror att jag lyckades svara på frågorna på ett bra sätt. Det sänds på P4 Dalarna kl 15:00. Jag lägger ut en länk sen.

Postad

En av sakerna jag undrar; får de ringa och ställa frågor som sedan skickas ut i radion hur som helst a lá Insider?

De nämner fyra klubbnamn och säger "vi ringer till en av dem", svårt att ta reda på vem?

Någon om är insatt i journalistik som kan bena ut?

Postad

Men hallå jag undrar ju om det är olagligt....

Bullets är noga med att man ska vara medlem, inget spring ut o in i lokalerna under spelet, endast medlemmar i lokalen, trodde det var definitionen på ett slutet sällskap...

För mig känns det helt sjukt att media ska hacka ner på föreningar som driver trevliga aktiviteter o folk spelar kort om kaffepengar, det handlar ju om småpengar ju!!!

Media är som de vill, de vinklar o publicerar det som passar deras syften, jag skiter i vad radion säger eller tidningarna skriver, jag spelar poker där jag vill ändå, inte faan kan det vara olagligt!!!!!

Go bullets go!!!!!

Postad

Vet inget om journalistiken annat än att de ska arbeta med god journalistisk sed, men det är ju som det är med det. Dock är det helt OK att banda ett samtal mellan två personer så länge en av de inblandade i samtalet vet om det...enligt Svea Rikes lag.

Postad
En av sakerna jag undrar; får de ringa och ställa frågor som sedan skickas ut i radion hur som helst a lá Insider?

De nämner fyra klubbnamn och säger "vi ringer till en av dem", svårt att ta reda på vem?

Man kan ju tycka vad man vill om det, men visst får dom det. Ta TV tex, där är fins det ju många tydliga exempel. Där är det ju väldigt vanligt. En favorit är ju Josefsson i valstugorna och Insider på knullkryssning på Östersjön. Dom hade ju inte blivit lika bra om dom först hade sagt att dom var från TV och att dom skulle sända intervjun...

En välidgt aktuell story, inte svensk men ack så rolig, är ju Svennis extremt klantiga Dubaibesök.

Postad
Låter som en en nyutexaminerad idiot som vill göra en story. Beskrivningen på deras hemsida är verkligen amatörmässig. Inget att bry sig.
Förutom att det är väldigt lätt att ta reda på vem dom ringde. Att jag dessutom svarar på frågorna halvintresserad och trött gör ju inte saken bättre
Postad

Ett tips kan väl vara att i framtiden fråga vem det är som ringer och varför. Känns som om det är rätt enkelt för en scoopsökande journalist att göra ett missvisande och negativt vinklat reportage om Sveriges pokerklubbar. Räcker ju bara att framhäva de negativa aspekterna...

Kaffepengar kanske stämmer på just er klubb, den som nu skrev det, även om kaffepengar för en person kanske är mycket för en annan. Var går egentligen definitionen? Jag skulle tippa på att de flesta icke-pokerspelare knappast ser 5/10 NL med upptag på minst en lax som kaffepengar. Om detta beror på att pokerspelare har en förvanskad uppfattning om pengars värde och hur andra uppfattar pengar eller inte ska jag låta vara osagt, men när i alla jag pratat med kompisar som inte spelare brukar det låta:

- Hur gick det igår?

- Det var rätt kallt, backade väl runt 3.

- Tre tusen????

- Japp, blev utköpt i en pott, sen spelade jag fel i en, men sånt som händer.

- Det är ju skitmycket pengar!! Vafan, för tre lax kan du få en weekend i Barca för fan! Är du helt CP?

Eller om jag säger att jag plussade sex, samma sak, fast ungefär tvärtom. Är väl bara att inse att "några lax" inte är kaffepengar i de flestas uppfattningsvärld.

Postad

Vi och Ludvika har gått ut med en pressrelease på våra hemsidor där vi skriver om vår syn på saken. Blir intressant att höra hur intervjun med mig kommer att vara nu kl 15. Verkar som om dom ska snacka med några poppos oxå. Jag återkommer med lite länkar efter programmet. Ni som har möjlighet kan ju lyssna på radio dalarna nu.

Postad

Dalarna? Det tycker jag förklarar saken. Det är väl ett starkt kommunistfäste som bl a Marita Ulvskog kommer ifrån...

Sedan att tala om detta som något olagligt är ju att göra sina egna tolkningar till sanning.

Saken är ju den att det inte är rättsligt prövat!

Anta att polisen skulle ingripa, man blir fälld i tingsrätt och kanske hovrätt.

Möjligen också i HD.

Men nu kommer det intressanta: Anta att man överklagar till EU-domstolen som konstaterar att det strider mot EG-rätten! Inte alls osannoligt enligt mig, eftersom de har sagt tidigare att statliga spelmonopol inte är förenligt med EU

Att polisen de facto inte har ingripit ännu trots anmälan från LI tycker jag också tyder på att de inte hinner/bryr sig....Det finns liksom viktigare saker att ta itu med...

Postad

- Hur gick det igår?

- Det var rätt kallt, backade väl runt 3.

- Tre tusen????

- Japp, blev utköpt i en pott, sen spelade jag fel i en, men sånt som händer.

- Det är ju skitmycket pengar!! Vafan, för tre lax kan du få en weekend i Barca för fan! Är du helt CP?

"I've often thought, if I got really hungry for a good milk shake, how much would I pay for one? People will pay a hundred dollars for a bottle of wine; to me that's not worth it. But I'm not going to say it is foolish or wrong to spend that kind of money, if that's what you want. So if a guy wants to bet twenty or thirty thousand dollars in a poker game, that is his privilege."

--Jack Binion

Se på det från den ljusa sidan, vi får iaf lite publicitet(notera att jag inte lyssnat på radiosändningen, vet inte hur pass negativ den är).

Postad

Det jag menade med kaffepengar var att summorna är små i turneringarna, det är fritt upp till var och en att deltaga efter ekonomiskt status.

Cashgame kan dra iväg, men det kan det göra i samband med allmänt bettande med polare oxå.

Kikar man på länken o texten bullets hänvisar till på sin hemsida så verkar ju pokerspel vara olagligt i den form det bedrivs.

Kanske det är bättre att ta en bra diskussion om hur man ska bemöta detta istället för att göra som många och säga att man "skiter i det" etc.

Jag funderar på ett par saker.

:heart: Finns det prejudicerande domar mot pokerklubbar och kortklubbar i allmänhet?

:spade: Hur definieras ett slutet sällskap?

:club: Hur kan spelinspektionen uttrycka sig så tvärsäkert om pokerspelande? :heart:

http://www.lotteriinsp.se/lott_templates/Page____1025.aspx är en länk som man kan läsa.

Postad
Det jag menade med kaffepengar var att summorna är små i turneringarna, det är fritt upp till var och en att deltaga efter ekonomiskt status.

Cashgame kan dra iväg, men det kan det göra i samband med allmänt bettande med polare oxå.

Kikar man på länken o texten bullets hänvisar till på sin hemsida så verkar ju pokerspel vara olagligt i den form det bedrivs.

Kanske det är bättre att ta en bra diskussion om hur man ska bemöta detta istället för att göra som många och säga att man "skiter i det" etc.

Jag funderar på ett par saker.

:heart: Finns det prejudicerande domar mot pokerklubbar och kortklubbar i allmänhet?

:spade: Hur definieras ett slutet sällskap?

:club: Hur kan spelinspektionen uttrycka sig så tvärsäkert om pokerspelande? :heart:

http://www.lotteriinsp.se/lott_templates/Page____1025.aspx är en länk som man kan läsa.

Det var ju någon här på forumet som blivit dömd för brott mott Lotterilagen för länge sedan. La han inte upp domen för beskådande också? sök!
Postad

Dålig journalistik om de inte konfronterade er med "buggningen" och gav möjlighet till kommentar före sändningen. Ni har iallafall all rätt att komma med ett bemötande om ni vill det.

/en journalist

Postad

Snubben från lotteriinspektionen uttrycker ju sig klart om att det är olagligt att arrangera pokerturneringar oavsett om man är en förening.

Ljuger han? Vore ju väldigt konstigt om en representant från lotteriinspektionen inte talar sanning.

Postad
Snubben från lotteriinspektionen uttrycker ju sig klart om att det är olagligt att arrangera pokerturneringar oavsett om man är en förening.

Ljuger han? Vore ju väldigt konstigt om en representant från lotteriinspektionen inte talar sanning.

Nej, han ljuger inte. Enligt deras tolkning av lagen så är det olagligt. Men vi anser att det inte är olagligt, då vi tolkar på ett annat sätt. Men än så länge finns inget prejudikat på detta, så innan en svensk domstol har fastställt om det är lagligt eller inte så är det ju så.

Postad
Inte för att förstöra spelglädjen i Dalarna - men den här tråden är värd att läsa för alla som är övertygade om att pokerspel på klubbar är ok enligt lagen.

Ja, då återstår väl bara att se när en pokerförening dras inför rätta då.. Det massmediala intresset torde ju bli enormt!