Gå till innehåll

Fördel med site med eller utan PokerTracker/Office?


Pokemonn

Recommended Posts

Ett inlägg i en annan tråd:

 

Ingen kompabilitet med pokertracker, pokeroffice eller dylikt.

Motivera?

 

För att det gör att de bättre spelarna får mindre fördel mot de glada amatörerna som då istället kan spela längre

 

Fick mig att tänka lite... (otroligt, va?)

 

Vilket är egentligen att föredra, att ett nätverk stöder dessa program eller att det inte är kompatibelt med dylika program?

 

Alternativ 1: Nätverket stöder PT och allt dylikt. Fine, det gillar alla erfarna hajar eftersom de kan slakta alla fiskar lättare och får en fördel genom att se hjur de andra har spelat statistiskt sett. Visst, de kan ha allt detta i minnet ochså men med så många spelare online är det så gott som omöjligt att minnas alla.

 

Vad händer? Ny färsk fisk blir av med sina pengar snabbt och effektivt och tänker "Det här var fan inge kul, man blir ju bara av med alla siona pengar hela tiden. Jag skiter i det här!" och slutar spela. Ny fisk tillkommer men den gamla har simmat vidare till andra nöjen.

 

Alternativ 2: Nätverket stöder inte PT eller liknande. Folk får hålla reda på sin ekonomi själva och skriva notes eller ha allt i minnet och köra "på känsla".

 

Vad händer? Ny färsk fisk kan vara med i matchen lite längre eftersom de inte har ett statistikprogram mot sig ochså. Men i det långa loppet så ska ju de bättre spelarna vara bättre och fortfarande vinna. Fisken blir av med sina pengar tids nog men ser inte slakten som total och trivs bättre, eftersom han trivs bättre fyller han på pokerkontot fler gånger totalt sett jämfört med alternativ 1.

 

I slutändan blir det mer pengar till hajarna, det tar bara lite längre tid, men havet blir mer fiskfyllt så kanske det faktiskt ger mer pengar? Inte bara totalt sett utan även under en kortare tidsperiod? (eftersom det finns mer fisk i havet så behöver man inte jaga efter den som en galning och bli sinkad av tighta bonushoror)...

 

 

Goddamn crap! Jag som skulle lägga till en poll om detta, så folk fick rösta! :x Så finns det inga polls i detta forum!

 

Folk får väl rösta manuellt då, med inlägg eller något... :roll:

Om Ni skriver "JA" så röstar ni för kopmpabilitet, skriver Ni "NEJ" så vill Ni inte ha programmen.

 

Please, lägg till funktionen så att folk kan ha omröstningar! :)

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis börjat använda PT när jag kör cashgames så jag vet inte hur mycket edge jag får av det då jag vinner ändå. Skälet att jag inte kört det förut är att jag mestadels kör turneringar och jag vet inte om man kan använda det till något vettigt där.

 

Jag skulle definitivt vilja ha trackerfria sajter. I alla fall där status visas direkt. Ok med ett program som man kan anlysera i efterhand eller nåt.

 

Skälet till detta är rent egoistisk då jag tror mig få brutal edge mot andra bra spelare då intellektet bara får spela och inget program som sköter uträkningarna. Sen är jag även så jävla lat att jag inte orkar sätta mig in i programvaran. Det känns som pokerskills skall gynnas i stället för tålamod med mjukvara. :)

 

Men jag lär ta tillbaka det här när jag djuplodar i PT. Har precis kollat igenom alla storförluster jag haft i återspelningsfunktionen. Helt underbart att se att man sällan spelar fel mot retardsen. Så det verkar vara ett grymt program.

 

För att kommentera din analys så tror jag inte man skrämmer bort så mycket fisk. Fisken spelar ändå och hur stor kan edgen vara med PT? Även fisken plockar upp bra kort ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På högre nivåer, där alla har PT/PO så minskar ju en bättre spelares edge. Man tjänar inte lika mkt på att vara uppmärksam på hur olika spelare agerar om alla har trackers..

 

Så det är aldrig några megarika fiskar som spelar på högre nivåer. Det låter tråkigt.

 

Vilken/a nivå/er snackar vi om.

Klart det är :). Men tror inte trackers underlättar så mkt när man vill ha pengarna av dom. Majoriteten på högre nivåer är ju ändå hyffsat kompetenta. Nu saknade ju mitt påstående iofs grund, eftersom jag själv aldrig spelat högt. Men skulle tippa på NL 5/10 och uppåt och 25/50 fixed så har de flesta som spelar regelbundet trackers (På de sidor det går)..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle tippa på NL 5/10 och uppåt och 25/50 fixed så har de flesta som spelar regelbundet trackers (På de sidor det går)..

 

Usch vad det låter tråkigt!!!! Är det verkligen så illa att alla sitter med PT/PO och om någon inte har det så har alla andra en enorm edge mot just denne?

Själv har jag i min enfald intalat mig att man inte har så mycket nytta av trackers om man spelar no-limit. Nu fick jag lust att plocka ut rullen och göra nåt annat, för jag har ingen lust att själv sitta med en massa siffror med 3 decimalers noggranhet som jag fattar mina beslut utifrån. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lirar 6-8 bord samtidigt och då är det skitbra att ha PO, oavsett om motståndarna har det eller inte (vilket 95% inte verkar ha då de spelar som värsta uteliggarna...). Om/när jag spelar ett bord endast så föredrar jag dock en sajt som inte är kompatibel, då min egen observationsförmåga ändå är bättre än PO (i lajvspel alltså), samt att ingen annan kan tracka mig. Tja, tracka mig kan de ju ändå, men då får jag väl tracka dem tillbaks... ;)

 

Sedan skulle det iofs vara grymt kul att spela (ett bord alltså) mot någon som man vet har en massa stats på en, då kan man verkligen spela ut dem. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att det finns nåt uns av logik i teorin, men den verkar stämma dåligt med verkligheten. Den absolut största och fiskrikaste siten har det absolut bästa PT-stödet.

 

Visst, Pacific har nog fler fiskar per capita men det beror nog mycket på att varelser med hjärna inte kan leva där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program som get statestik är av ondo - till exempel vill jag inte att mina motståndare ska kunna kola upp dels hur mycket jag själv höjer preflop (exempelvis) men framför allt vill jag inte att de själva ska se sin egna statestikoch upptäcka att de spelar dåligt.

 

Sedan är en rejäl PT-databas ett bra verktyg i en eventuellt vinnande bot...

 

Så det handlar inte bara om att fisken skall överleva längre (vilket såklart är en fördel. Tänk bara på alla små sajter som har svårt att nå upp till kritisk massa)

 

Enda bra med PT är att man får lite argument mot konspirationsteoretikerna, som givetvis aldrig analyserat 20K händer och funnit "riggen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program som get statestik är av ondo - till exempel vill jag inte att mina motståndare ska kunna kola upp dels hur mycket jag själv höjer preflop (exempelvis) men framför allt vill jag inte att de själva ska se sin egna statestikoch upptäcka att de spelar dåligt.

 

Sedan är en rejäl PT-databas ett bra verktyg i en eventuellt vinnande bot...

 

Så det handlar inte bara om att fisken skall överleva längre (vilket såklart är en fördel. Tänk bara på alla små sajter som har svårt att nå upp till kritisk massa)

 

Enda bra med PT är att man får lite argument mot konspirationsteoretikerna, som givetvis aldrig analyserat 20K händer och funnit "riggen"

 

Jag tror ändä att i slutändan måste man vara en duktig pokerspelare för att kunna använda PO/PT-stats för att kunna utsäga något vettigt om både sina motståndare och sitt eget spel. Med andra ord spelar alltså programmet mindre skillnad... Fiskar som skaffar sig ett statistikprogram kommer bara att bli marginellt bättre av det, sedan är nog de flesta som skaffar dylika program spelare som jobbar på att förbättra sitt spel överlag ändå, varför deras skicklighetsökning inte har så mycket att göra med just stat-programmet.

 

På tal om rigg, en snubbe på Cardplayers forum hade fört statistik på 16 händer han spelat och hittat ett tydligt rigg-mönster. Han var helt seriös och dessutom überövertygad om att han hade ett tillräckligt stort sample... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program som get statestik är av ondo - till exempel vill jag inte att mina motståndare ska kunna kola upp dels hur mycket jag själv höjer preflop (exempelvis)

 

Men om du rent hypotetiskt vet att snubben tvärs över bordet sitter med en fet databas på dig. Hade du inte älskat att lira tofflorna av honom då? Du vet ju precis vad han sitter och tror/"vet" att du gör/har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...