Gå till innehåll

Road to success?


Jarnkamin

Recommended Posts

Jag har lite funderingar av vad som är bästa sättet att gå upp i nivåer om man vill tjäna pengar på poker.

 

Jag spelar sedan bara 1.5 månader och har lyckats bli någorlunda stabil i att vinna på Texas NL25 full ring cash games online. Jag suger dock på turneringsspel, har bara testat det några gånger.

 

Min fråga till er som har lyckats tjäna en del pengar på poker: Vad tycker ni är smartaste sättet att öka vinsterna – bör jag satsa mer på SH? Ökar spelstyrkan mycket bland spelare på NL 50/100? Vad har er strategi varit när det gäller att gå upp i nivåer och hur lång tid har det tagit? Har förstått att de flesta multitablar? Jag har testat det men jag gillar att ha bra reads på mina motspelare och tycker att min fokusering blir sämre.

Vore kul att höra lite av alla vinnares erfarenheter om hur man går till väga för öka vinsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ännu inte lyckats gå upp i nivå och bibehålla vinnandet.

Vann stadigt på 25$ NL borden, multitablade 3-4 bord.

Alla försök att gå upp till 50$ NL har slutat plus-minus noll under längre tid.

 

På samma sätt klarar jag inte att gå upp från 5$ Sng som kändes hyfsat vinnande. På 10$ SnG torskar jag stort.

 

Psykologiskt eller stor nivåskillnad? På något sätt är det logiskt att det är ett ganska stort steg mellan lägsta och nästlägsta nivån då de flesta fattiga nybörjare borde hopas på de lägsta borden medan det bara är folk som spelar bra eller har gott om pengar som går upp i nivå.

 

Jag fortsätter nog grinda lägstaborden ett tag till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man får räkna med rent generellt är att det är bättre spelare som spelar högre nivåer och man får anpassa spelet till den nivå man spelar på.

 

För att tjäna pengar skall man hitta den spelform som man själv passar bäst till. Exempelvis Cash-games, Sngs, turneringar , FL-PL-NL o.s.v.

 

För mig passar det helt enkelt inte med turneringar, dels för att jag är dålig på det och jag har aldrig tid att sitta 3-4 timmar i sträck så för mig blir det Cash-games.

 

Ett tips är att när man har hittat sin plats, stanna kvar ett tag och bli inte för girig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört en teori att kvaliteten på spelarna/spelet och nivån är ungefär som en "normalfördelningskurva". Det innebär alltså att de bästa spelarna inte sitter på de allra högsta nivåerna utan snarare på mellannivåer. Jag hörde någon säga att 100/200 eller 200/400 FL är nästan lika "dåligt" (lättvunnet?) spel som på 0,5/1 eller 1/2. Jag har ingen aning om det stämmer, men teorin är intressant och tankeväckande, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag tycker inte det är så stor skillnad på NL25 och NL50 SH.

Det gäller bara att spela smart, inte tilta och kolla efter någon på bordet som inte är så stabil.

Bra post på 2+2 om detta med att gå upp i nivå:

http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Number=3240623&page=0&fpart=2&vc=1

Fast hans BR krav är lite väll låga i början.

Sen så har jag inte spelat så mycket 5 sngs men 10 sngs är inte så svåra egentligen, bara man spelar lite "normalt" .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört en teori att kvaliteten på spelarna/spelet och nivån är ungefär som en "normalfördelningskurva". Det innebär alltså att de bästa spelarna inte sitter på de allra högsta nivåerna utan snarare på mellannivåer. Jag hörde någon säga att 100/200 eller 200/400 FL är nästan lika "dåligt" (lättvunnet?) spel som på 0,5/1 eller 1/2. Jag har ingen aning om det stämmer, men teorin är intressant och tankeväckande, tycker jag.

 

Ge mej ett skäl varför det skulle stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jarnkamin:

 

Om du verkligen vill tjäna pengar på poker så kan jag ge dig några tänkvärda tips som inte minst har hjälp mig själv.

 

* För det första. Välj den pokertyp som ligger dig varmast om hjärtat och gå in för att bli så bra som möjligt på detta spel. Du måste inte köpa på dig en massa böcker för att "lyckas" med detta. Det finns tillräckligt med läsvärt material på Internet i form av pokerartiklar och i trådar som denna på diverse forum.

 

* Ifrågasätt ditt eget spel. Detta är mycket viktigt då poker är ett så pass komplext spel att det alltid finns att andra alternativ att gå. Ha hela tiden en anledning till varje beslut du tar. Försök att analysera varje bräda du ser (även om du inte själv är med i handen). Det finns inga genvägar. Vill du lyckas så måste du kunna läsa dina motståndare.

 

* En tredje viktig del är att våga skotta högre nivåer. Även om du inte har "gdaily's bankrullekrav" så skadar det inte att testa djupare vatten. Du kanske märker att motståndets nivå inte ökat så markant. På så sätt kanske du väljer att sätta in mer cash för kunna gå upp och samtidigt känna dig lugn. Helt plötsligt har du här (förutsatt att du var en vinnande spelare på din tidigare nivå) fördubblat din $/h.

 

För att sammanfatta det hela; försök att hela tiden utveckla ditt spel och gå upp i nivå. Då du skriver att du vill "tjäna pengar på poker" så kan jag bara säga att de riktigt stora fiskarna simmar inte på NL25.

 

Dessa råd var från toppen av mitt huvud men jag hoppas att lite av det jag skrev hjälper dig i din fortsatta "pokerkarriär". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bernt:

 

Vet inte hur din definition på en sk fisk lyder men det jag menade med "stora" i den meningen var inte hur pass dåliga de är på att spela poker. Utan det var mer i hur stor omfattning ($/h) de ger ifrån sig genom att spela längre ifrån optimalt gentemot en själv.

 

Kan inte säga en specifik nivå detta gäller för då man kan hitta fiskar som simmar frisk på alla tänkbara bord. Det jag mer ville få fram i mitt inlägg var att poängtera hur viktigt det är att gå upp i nivå för att kunna; "tjäna pengar på poker". Som trådskaparen eftersökte i sitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kfluffie:

 

Tack för att du löste mysteriet. Trodde nästan för en stund att han var seriös. Självklart var jag beredd att då in i en djup diskussion huruvida abborrar är enligt definition större fiskar än sill (då det senare oftast simmar i stim).

 

EDIT: Ojoj den ironin var gömd... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kfluffie:

 

Tack för att du löste mysteriet. Trodde nästan för en stund att han var seriös. Självklart var jag beredd att då in i en djup diskussion huruvida abborrar är enligt definition större fiskar än sill (då det senare oftast simmar i stim).

 

Nu slapp du ju framstå som dum ...

Vore ju inte så kul ifall det skulle ha skett :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker den största skillnaden mellan NL25 och NL100 är aggresiviteten. Man tvingas ta fler svåra beslut. Tycker det går rätt bra att ha reads även vid multitabling. Man märker rätt snart vilka som står ut på ett eller annat sätt vid borden, iaf efter x antal timmars spelerfarenhet. Öka ett bord i taget.

 

Brukar gå upp och känna lite på nästa nivå när jag har runt 20 inköp.

 

Tycker du kan prova på lite 6-mannabord när du börjar känna dig mer bekväm med ditt spel. Spelet skiljer sig lite från full ring. Mer action och mer marginella beslut, och då även större swings (både upp och ner).

 

Prova dig fram! Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att något av de - om inte det - viktigaste att ägna sig åt, är självreflektion och självkritik. Att analysera och att ifrågasätta sitt spel och sig själv som spelare är vitalt för att man ska utvecklas som sådan.

 

Alla har läckor i sitt spel, det gäller bara att täppa till dem så gott det går. Det gör man bäst genom analys och kritik från sig själv och andra.

 

Sen är det ju så sjukt mycket mer förstås - så som vinnarskalle, viljan att lära sig, ha lite guts, kunna ta motgångar, osv - men jag tror att självreflektion och självkritik är och förblir det mest relevanta att öva upp och ha för att bli och vara en framgångsrik [poker]spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag har hört en teori att kvaliteten på spelarna/spelet och nivån är ungefär som en "normalfördelningskurva". Det innebär alltså att de bästa spelarna inte sitter på de allra högsta nivåerna utan snarare på mellannivåer. Jag hörde någon säga att 100/200 eller 200/400 FL är nästan lika "dåligt" (lättvunnet?) spel som på 0,5/1 eller 1/2. Jag har ingen aning om det stämmer, men teorin är intressant och tankeväckande, tycker jag.

 

Ge mej ett skäl varför det skulle stämma?

 

En anledning kan vara att en massa tomtar med sjukt mkt pengar och shit for brains sitter där och öser in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...